Ben gisteren eens wat ploegen zonder duidelijke sprinter afgegaan. Zal er eentje delen waar ik op uitkwam:
Dversnes | Uno-X
- Heeft in de Brabantse Pijl dit jaar meegesprint en eindigde daar als 6e voor namen als Molenaar, Zambanini en Oldani. In de giro gooide hij zich natuurlijk plots vóór de sprint en won hij, net als een Segaert probeerde.
- 2025: in de ronde van Noorwegen won hij ook een massasprint.
- 2024: hier won hij in bijvoorbeeld de Tour Poitou - Charentes en Nouvelle Aquitaine een massasprint voor namen als Penhoet, Lonardi, Warbasse en Bomboi. In dat jaar zag ik zo nog 2 eendagskoersen waar hij sprintte.
Dus Dversnes: de Turgis van de Vuelta? Voor 500K op dit moment mijn eerste echte "gokje" in dit veld. Krijg er een beter gevoel bij dan Cort, de soort wieler tweelingbroer van Vendrame.
Volgens hun ploegenpresentatie niet - Rasmus Tiller wordt genoemd als possible sprint card on the flatter opportunities.
dversnes: breakaway engine with a dangerous finish, especially when the fight starts early - daar lees ik dan vooral dat hij niet sprint.
denk wel dat we een mooi lijstje met 500-750 mogelijke sprinters kunnen maken en de juiste 2-3 daarvan de turgis van de vuelta kunnen worden.
Mooie search!
Alleen mengt Cort zich al het ganse jaar (succesvol) in (ook vlakke) gereduceerde sprints (soms wel van 100 man). In de Tour was hij onzichtbaar maar waren er weinig van dergelijke ritten (en hadden ze natuurlijk een sprinter mee). Kan me toch echt niet voorstellen dat hij dan de leadout van Dversnes zal worden. Dan moet zijn snor er wel af vind ik.
Vorig jaar wel wat als ik PCS zo scan, en dan vooral in de ritten zoals we die deze vuelta veel zien - verslaat daar bijvoorbeeld 2 miljoen man Pau Miquel!
Maar inderdaad, afwachten wat de prijs wordt en afblijven tenzij er de komende dagen nog wat duidelijkere ambities worden uitgesproken.
In mijn hoofd zijn er overigens wel wat etappes die na een heuvelachtig parcours vlak eindigen, dat is waar dan mogelijk ook tiller ipv cort zou kunnen (en covi ipv pickering). Lastige is dat niemand écht heeft laten zien te kunnen sprinten, ook omdat ze tegen een normaal sprintveld natuurlijk 25e worden
Eens. Maar in haar persbericht noemen ze dat het grote doel podium is met Gall. En daarnaast hopen ze op een etappezege (zoals alle ploegen dat doen). Maar wie daarvoor de vrijheid krijgt noemen ze niet. Ook wordt niets gezegd over de klassementsambities die Riccitello eerder dit jaar uitsprak. Maakt hem voor 2,5mln toch wel een onzekere pick.
Aular is nooit meer dan 2.5 geweest en heeft een matige Giro gedraaid, Groves is nooit meer dan 3.5 geweest en rijdt een verloren seizoen. Groves kan je daardoor eigenlijk niet duurder dan Brennan maken en Aular moet daaronder, dus 2 en 2.5 lijkt mij meer voor de hand liggen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.