Bo Hamburger, alle drie 1 dag in de gele trui (die ze verkregen door een ontsnapping, maar waar ze de rit niet wonnen), alle drie zijn bekend geworden door latere doping verhalen. Stieda door zijn verhaal dat er bij 7-eleven wel doping werd gebruikt, Yates door zijn "ontslag" bij Sky en Hamburger door zijn boek waarin hij EPO gebruik toegaf. (Hamburger en Yates zijn ook allebei vrijgesproken na een positieve A test en een negatieve B test)
Tutu888 6
Jacco van Stierop 3
elrio 2
Pédaleur de charme 2
anonymous 1
simplex 1
We gaan door.
Kijk, hier heb je ‘m: een echte olympische medaille; moest flink zoeken in de dozen op zolder, want om daar nou mee te pronken.
Inderdaad, ik sta in een mooi rijtje met o.a. Mathieu Hermans, Edwig van Hooijdonck en Sébastien Chavanel, hahaha.
Ik meen me te herinneren dat ook was afgesproken dat een deel van de carriere erbuiten mocht liggen maar dat de belangrijkste prestaties/feiten binnen de periode moeten liggen en dat is hier niet het geval. Wat natuurlijk niets afdoet aan het feit dat het een leuke opgave was.
Wel opvallend trouwens dat hij de rode lantaarn haalde met de 87ste positie...
Punt voor @Tutu888!
Spelregel: ‘Wie ben ik’ gaat vanaf het jaar 2000, wie WAS ik’ gaat van 1980 t/m 1999. Renners die hun carrière zijn begonnen in de jaren ’70 en in de jaren ’80 nog gekoerst hebben, mogen worden meegenomen. Wie het eerst 10 punten haalt, wint de editie.
Samen met Fedor den Hertog, Cees Priem en Hennie Kuiper reed Aad de Olympische tijdrit in München in 1972. Zij eindigden als derde en kregen de bronzen medaille omgehangen. Twee dagen later werd het Nederlandse kwartet gediskwalificeerd vanwege een positieve dopingplas. De mannen hebben echter nooit hun tastbare medaille ingeleverd. Om het filosofisch te zeggen: Aad heeft de bronzen medaille als object maar niet als subject.
In mijn herinnering werd Aad jarenlang vrijwel altijd laatste in de Tour, maar het gebeurde dus slechts één maal in 1976. Als adolescent vond ik hem op niet duidelijk te verklaren gronden zeer intrigerend. Wellicht omdat ik zijn naam wel telkens tegenkwam in de uitslagen in de krant maar nooit zag op televisie (er was trouwens toen alleen maar Nederland 1 en 2).
De eerste en enige keer dat ik hem op tv heb gezien was volgens mij na het overlijden van zijn goede vriend Gerrie Knetemann in 2004.
Die medaille heeft Aad inderdaad nog
http://www.ad.nl/ad/nl/1043/Olympische-Spelen/article/detail/2175991/2008/07/31/De-medaille-is-nooit-ingeleverd.dhtml
Tutu888 7
Jacco van Stierop 3
elrio 2
Pédaleur de charme 2
anonymous 1
simplex 1
Als "broer van" stond ik altijd wat in de schaduw. Niettemin heb ik zelf ook een aardige loopbaan als prof gehad. Ik werd in mijn land kampioen op twee verschillende disciplines en reed 2 keer top 10 in een grote ronde. Ook in de klassiekers stond ik mijn mannetje met twee top-10 klasseringen in monumenten.
Die schaduw van mijn broer ben ik nooit uitgestapt, ook nu bivakkeer ik daar nog in.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.