Wie was ik VII

1 2 ... 6 ... 9 10
Pédaleur de charme

Inderdaad Rodney, die zocht ik.

Fransman met Spaanse naam, geboren in Marokko, succesvol in de Giro. Voormalig ploeggenoot van Greg Lemond bij Gan. Volgens de Amerikaan kwam Casado op een dag terug bij ploegleider Legeay, na lang met een Spaanse Once-renner gesproken te hebben. Hij vertelde Legeay dat bij de Sanjaarden EPO, groeihormonen en testosteron aan de orde van de dag waren en dat ze bij Gan ook snel een bekwame arts moesten aannemen. Het jaar daarop vertrok Casado naar een Italiaanse ploeg met een beter verzorgde apotheek. Dat zou hij lachend aan Lemond hebben verteld. Casado stierf op 30-jarige leeftijd.

Rodney

5 Jacco van Stierop
5 Pédaleur de charme
5 Rodney
1 elrio
1 billi

Drie valpartijen en een insect zijn de samenvatting van mijn resultaten in de Tour. Vier keer niet gefinisht. Van de vier deelnames. Na de laatste meer uitvallen leverde ik mijn contract in, ik was er klaar mee, met dat fietsen.
Naast wat overwinningen in eigen land was een etappewinst in een kleinere ronde hét hoogtepunt van mijn carrière. In diezelfde ronde dat jaar won ook iemand een etappe die zich later dat jaar tot het pispaaltje van het peloton opwerkte.

Jacco van Stierop

Kan er niks aan doen maar als pispaal zie ik de renner die Klootje de hekken in reed. Verder kom ik nog niet.

Pédaleur de charme

Jonathan Vaughters?

albertooo

Zou wel JV moeten zijn, maar wie de pispaal is?

Pédaleur de charme

In de Dauphiné waar Vaughters een etappe won, pakten ook Vino en Armstrong ritten. Genoeg te pissen, lijkt me.

Jacco van Stierop

Ik moet opeens heel nodig...

billi

Wilfried Nelissen?
4x dnf op 4
de rest klopt wel niet, kom voorlopig niet verder

Rodney

Jonathan Vaughters is correct. Het pispaaltje is Christophe Bassons, de enige schone Festina-rijder ooit (aldus enige andere Festina-rijders na de Tour van 1998).
Hij schreef een aantal columns waarin hij wat vraagtekens uitte, en werd in de Tour van 1999 door LA persoonlijk verteld dat hij zojn mond moest houden en beter kon stoppen met fietsen. De ene keer dat het peloton in een slakkengangetje reed en hij demarreerde zette het halve peloton de achtervolging in. Zelfs zijn eigen ploeggenoten (en ploegleider Madiot) keerden zich tegen hem.

Pédaleur de charme

Ah, Bassons was de pispaal. Het kan verkeren. De pisser van toen (Armstrong) is nu de pispaal geworden.

Over een uurtje een nieuwe opgave.

Pédaleur de charme

6 Pédaleur de charme
5 Jacco van Stierop
5 Rodney
1 elrio
1 billi

Ik begon mijn profcarrière laat en ik stopte vroeg. In de vier jaar dat ik bij de profs reed, won ik twee mooie meerdaagse koersen. En in een van de grote rondes leverde ik een prestatie die in mijn land nog altijd ongeëvenaard is.

Laatst gewijzigd
Rodney

Jostein Wilmann

Pédaleur de charme

Alweer een punt voor Rodney.

De Noor Jostein Wilmann trok ten aanval in menige klassieker en was de laatste van de helden die de finish haalde in de besneeuwde LBL die Hinault won. Hij reed met Peter Winnen een jaartje voor Capri Sonne.

Wilmann won in zijn korte carrière de Catalaanse Week en Romandië. Zijn 14e plek in de Tour is nog altijd een Noors 'record'. Waarom hij stopte, weet ik niet precies. Zijn zoon reed nog even bij Skil Shimano.

Laatst gewijzigd
Rodney

Wilmann stond 3e in die Tour, tuimelde letterlijk en figuurlijk naar de 64e plaats in het klassement en werd alsnog 14e. Toevallig heb ik vorige week een verhaal over hem gelezen van Peter Winnen. Wilmann zat vast in de kooilift van het pittoreske hotelletje voor de start van de tijdrit in een Tour, hij haalde de start nog, maar reed (als goed tijdrijder) een belabberde tijdrit. Hij schijnt gestopt te zijn na het krijgen van een longontsteking in zijn laatste jaar, zo vertelt mijn vader mij.

6 Pédaleur de charme
6 Rodney
5 Jacco van Stierop
1 elrio
1 billi

Laatst gewijzigd
Pédaleur de charme

Leuk, die aanvullingen Rodney. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me Wilmann slechts heel vaag herinner en op internet is niet veel over hem te vinden.

Rodney

Net als mijn bekendere broer werd ik zowel op de weg als in het veld nationaal kampioen bij de profs.

Laatst gewijzigd
simplex

Yvon Madiot?

Rodney

Punt voor Simplex. Yvon en Marc werden beiden kampioen op de weg en in het veld. Yvon werd ook nog ooit 10e in de Tour, en reed meerdere malen in de top 10 in een aantal Belgische klassiekers.
Overigens had ik eerst een andere vraag, maar ik was zo slim om het antwoord daarop hier neer te zetten.

simplex

6 Pédaleur de charme
6 Rodney
5 Jacco van Stierop
1 elrio
1 billi
1 simplex

Ik had een lange carrière die de gehele “Wie was ik” tijdperiode van 1980-2000 bestrijkt.
Met uitzondering van twee jaargangen behaalde ik elk jaar één of meer overwinningen.
De overwinningen van de twee ontbrekende jaren kon ik wel in een andere discipline behalen.
Ik heb koersen in verschillende landen gewonnen, maar de meeste zeges heb ik toch wel in mijn thuisland behaald.
Niet echt onverdienstelijk reed ik vele klassiekers , maar het beste resultaat was slechts 1 x podium. In grote rondes won ik echter wel 3 etappes .

Jacco van Stierop

Etienne de Wilde

simplex

Die was niet moeilijk Jacco. Ik wilde eigenlijk baanwielrennen (andere discipline) helemaal buiten schot laten maar dat zou niet netjes zijn.
Ik vond dit destijds een prachtige renner. Ik meen dat Adrie van der Poel hem wel eens in de Tour heeft verslagen? Of andersom? ;)

Jacco van Stierop

In Pau 1988 was Van der Poel net wat sneller, maar dat heb ik even moeten opzoeken want dat staat mij niet meer bij.
Met zo’n lange carriere moest het wel om een baanrenner gaan, wist niet meer dat-ie nog tot zo diep in de 90er jaren had doorgefietst.

Ja, klassiek Belgische sprinter, klasbak.

Heb trouwens het idee dat pistiers nu minder lang meegaan terwijl wegrenners juist wel langer doorgaan dan vroeger. Of is dat niet juist?
Binnenkort nieuwe opgave.

simplex

'@Jacco : 24 jaar dacht ik duurde zijn loopbaan met een gouden medaille afsluiting in 2001. Inderdaad een echte Belgische sprinter, waar we er veel van hebben gehad. O.a. Sercu ook op baan en weg . Maar ja België was in de zesdaagsen hoogtijperiode altijd wel goed vertegenwoordigd en als je zo langer je geld kan verdienen dan ga je lekker door.
Sprint in Tour tussen Van der Poel en De Wilde kon ik niet opzoeken maar jou constatering had ik nog wel in gedachten.

Jacco van Stierop

6 Pédaleur de charme
6 Rodney
6 Jacco van Stierop
1 elrio
1 billi
1 simplex

In alle, ja alle ronden die ik heb gereden heb ik veel succes gekend, zeer veel succes, zowel in Frankrijk, Italië als Spanje.
Binnen de familie hebben we zo’n dozijn nationale truien, behaald in verschillende categorieën en disciplines. Een familielid zaliger heeft ritzeges behaald in de Tour en de gele trui gedragen.

O, jullie volgen ook het hedendaags wielrennen? Dan kennen jullie mijn familienaam zeker!

billi

B Hinault?

1 2 ... 6 ... 9 10

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.