Team LottoNL-Jumbo 2016

1 2 ... 149 ... 405 406
Scotty

'@Stoned,

Goh, dus al die grote bedrijven liggen te slapen? Daar geloof ik niks van.

Ik wil heel graag mijn vraagtekens zetten bij die analyse.
Hoe meet je überhaupt een marketingwaarde en hang je er ook nog eens een prijskaartje aan van 500 miljoen? Waarschijnlijk is de analyse gedaan door een marketingbureau, die het belang van marketing maar al te graag benadrukken.

Belkin met Bau en Lau? Vraag eens een random Duitser naar Bau en Lau (sowieso komt dit voorbeeld veel te vaak naar voren, maar ik heb die hele hype gemist ofzo, maar geweldige reclame kan ik het niet noemen, een kwijlbek en een harker die met hangen en wurgen 7 en 8ste worden, jippie!). Of naar Belkin. Die associatie is er écht niet hoor.

Het bereik is misschien wel tijdelijk heel erg groot, maar ebt na een week ook weer weg. 40.000 mensen die een marathon lopen hebben een continue herinnering aan jouw bedrijf, bovendien heb je gelijk 40.000 mailadressen, en andere waardevolle info, ook is het vele malen goedkoper, overzichtelijker en kan je het veel vaker inzetten dan 3 weken per jaar.

Daarnaast wat heeft Jumbo, AG2R, Lampre, FDJ, de Belgische Lotto, aan (het verre) buitenlandse marketingwaarde?

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern
Tisyaboy

Hier een ranking van de ploegen in de Giro volgens VeloNews.com

TLJ staat op plek 19. (FDJ 22, Nippo 21, IAM Cycling 20)

Quote namens Velonews:

Keys to success:
Improving upon Steven Kruijswijk’s seventh place finish from last year will be a tall order for LottoNL – Jumbo. But with a lot of luck and dedicated teamwork, a top-five finish isn’t wholly out of the question. Making it into substantial breakaways is probably the team’s more realistic goal.

Who to watch:
Italian racer Enrico Battaglin will be shooting for stage wins again this year. The 26-year-old has two Giro stages to his name already, one in 2013 from a group sprint after that year’s longest stage (227.7km). The other came in 2014 after surviving a long breakaway through the mountains and out-sprinting the rest of his small group.

http://velonews.competitor.com/2016-giro-ditalia-teams-power-rankings

Scotty

'@vlek, zoals ik zeg, Repucom, totaal niet onafhankelijk.

Maar even voor de duidelijkheid, wat is advertentiewaarde? 1 euro in de TDF = 5,4 euro aan andere reclame (krant, tv, radio, social media, etc)?

Toch ook benieuwd naar de advertentiewaarde van Event-sponsoring.

Even zitten googlen, 1 ding is zeker, de manier van Return on Investment meten is zeker geen exacte wetenschap.
http://www.frankwatching.com/archive/2012/05/09/hoe-meet-je-de-roi-van-online-pr/

tendam

een kwijlbek en een harker die met hangen en wurgen 7 en 8ste worden, jippie!

Soms vraag ik me af waarom bepaalde mensen bepaalde ploegen volgen...

Scotty

Voor jou een vraag, voor mij een weet zullen we dan maar zeggen. Maar goed, als jij de discussie weer eens wil verdraaien naar iets wat totaal niet van belang is, dan houd ik het wel weer voor gezien.

tendam

'@scotty
Nee, gewoon oprechte interesse :) Je vindt Bau en Lau blijkbaar niks, ok, maar je kunt toch niet ontkennen dat ze die juli onafgebroken in het nieuws waren? Belkin had er bij wijze van spreken in een maand die paar miljoen al uit, qua advertentiewaarde.

StonedCamel

'@Scotty:
Je kunt nu wel beginnen over dat je Repucom niet onafhankelijk vindt, maar je hebt zelf ook geen enkele kwantitatieve onderbouwing van alle statements gegeven. Ik ben geen marketingdeskundige dus ik kan je vraag over de meetmethode niet beantwoorden. En ik deel je scepsis over het meten van marketingwaarde, ik denk dat dat heel sterk afhankelijk is van de doelen van de sponsor, maar dit is wel het enige waarin het enigszins gekwantificeerd is. En gezien de exposure die de Tour genereert verbaast mij die ratio niet. Of die waarde ook voor iedere sponsor helemaal benut kan worden is een andere vraag.

En dat je de hype rond Bau & Lau hebt gemist, die er wel degelijk was, dat ligt dan toch echt vooral aan jezelf. Op zich komt het niet jaarlijks voor dat er 2 Nederlanders op koers liggen voor podium in de Tour. Dat ze dan kwijlen en scheef op hun fiets zitten maakt het niet minder bijzonder.

Scotty

Je kan toch moeilijk ontkennen dat Ten Dam, niet dikwijls met veel kwijl in zn baard en totaal uitgewoond geinterviewd werd (lekker puur, daar houden wij Nederlanders zo van? Zelfde geldt voor een steeds grauwer wordende en minder spraakzame Mollema.

De NOS heeft ooit geprobeerd Terpstra en Mollema in een studio te zetten om het wielrenjaar te verslaan. Is bij één keer gebleven geloof ik.
In Bureau Sport hebben ze ook een poging gedaan de hype rond om Ten Dam te vangen (dat domme gelul aan die toog). Je kan wel net doen dat alles wat hij zegt leuk is, maar als dat niet zo is, is de lol er vrij snel af. Geeft niet, maar ik vraag me sterk af of daar nu zoveel extra exposure vanuit gaat.

Dat ze die maand juli veel in het nieuws waren, ok, fair enough. Maar is 1 plus 1 dan altijd gelijk 2? Helemaal als je ziet wat Belkin verkoopt. Snoertjes en modems. Ik zet graag mijn vraagtekens bij advertentiewaarde. Belkin is gewoon voor een stuiver op de eerste rij gaan zitten. Heeft optimaal geprofiteerd van de TdF-exposure (waarbij ik dus niet geloof dat dat exponentieel door Bau en Lau kwam). Als het echt zoveel zou opleveren als wordt beweerd door Refucom, dan verleng je toch het contract? Of zouden er toch andere factoren zwaarder meespelen of andere soorten marketing beter werken?

@Stoned, de sterkste onderbouwing lijkt mij wel het mondiaal uitblijven van grote sponsorinvesteringen, het terugschroeven van bijv het budget van de Lotto en het feit dat andere grote bedrijven zich niet geroepen voelen in te stappen. Er wordt nog steeds veel geld uit gegeven aan (sports)marketing, maar op andere manieren. Veel meer doelgroepgericht, dan geld pompen in het luchtledige (het wielrennen).

Laatst gewijzigd
Hakkie2

Ik heb dankzij die sponsoring van Belkin toch wel een Belkinproduct gekocht. Ik kon kiezen tussen allemaal voor mij onbekende merken en Belkin. Voor ongeveer dezelfde prijs. Toen voor de voor mij bekende naam gekozen. Ik denk dat toch veel mensen zo kiezen. Naamsbekendheid levert wel veel op. Maar de sponsoring na 2 jaar, als je naam bekend genoeg is onder de wielervolgers, is volgens mij nauwelijk winstgevend meer. Dan gaat het vaak vooral om het kweken van goodwill, "kijk eens hoe betrokken wij zijn".

Ik weet dat er allerlei onderzoeken van marketingbureaus wat anders zeggen, maar wat moeten die anders zeggen? Ons werk levert u nauwelijk iets op, vooral niet met ons in zee gaan?

StonedCamel

'@Scotty:
Geen idee wat je eerste 2 alineas hiermee te maken hebben. Dat ze niet spraakzaam zijn doet toch niet perse af aan de prestaties op de fiets?

En qua bereik, er zijn weinig sportevenementen waar meer dan 10 miljoen mensen komen kijken en 3,5 miljard mensen TV kijken. Vraag is dus vooral: zijn die mensen je doelgroep?

Wat Hakkie zegt: vooral de eerste 2 jaar pak je veel naamsbekendheid, en daarna is het vooral goodwill. Ik vind het ook opvallend dat grote multinationals niet vaker instappen, maar wellicht is dat de reden, die hebben die naamsbekendheid al.
Het is dus met name interessant voor bedrijven die naamsbekendheid willen vergroten, zoals Belkin. En bedrijven die een nieuwe productlijn willen promoten, bijvoorbeeld wat LottoBE laatst deed met Fix All. Doe dat in de Tour en iedereen kent 'de superlijm van Soudal'. En ik had ooit wel eens van Belkin gehoord, maar eigenlijk geen idee wat die deden, ik denk dat er nu bij heel wat mensen in Nederland bij Belkin een belletje gaat rinkelen. En dat kan precies zorgen voor de afweging die Hakkie ook maakte.

En uiteraard, als je een specifieke doelgroep hebt die allemaal de marathon van Rotterdam lopen kun je beter dat sponsoren, maar dat lijkt me nogal evident.

Overigens vind ik de sponsoring van LottoNL (en BE, for that matter) uberhaupt vreemd. Lijkt me ook meer in de categorie goodwill.

Laatst gewijzigd
Scotty

'@Stonedcamel, ik bleef een beetje hangen in het charismatische gedeelte van wielrenners. Nu ik het teruglees vraag ik me ook af wat ik er precies mee bedoel, maar toch denk ik dat je het één niet helemaal los kan zien van het ander. Prestaties zijn het belangrijkste, maar als je nog wat leuks te vertellen hebt, werkt dat wel mee. Ik vroeg me daarbij af in hoeverre de hype rond Bau en Lau nu daadwerkelijk heeft meegespeeld aan de naamsbekendheid, bovenop de deelname aan de TdF überhaupt.

Ik denk dat je en Hakkie2 wel een punt hebben wat betreft naamsbekendheid. Daarvoor leent de TdF zich goed. Maar als je meer informatie wil van een potentiele klant, zal je toch meer richting clubsponsoring/eventsponsoring moeten gaan. Met die 3,5 miljard mensen kan je niks, behalve dat ze je naam kennen. Met 40.000 potentiele klantgegevens kan je natuurlijk veel meer.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

lol, ik vind 'kwijlbek en harker' veel leuker als dat 'Bau en Lau'.

StonedCamel

'@Scotty:
Ja inderdaad, sponsoring is toch vaak een mix van zaken. Een goeie kop (kijk naar de populariteit van Dumoulin...) en een mooi verhaal helpt altijd natuurlijk.
En in het geval van Belkin was het een hele goedkope manier om heel snel bekendheid te vergaren bij een breder publiek. Zeker geen oninteressante vorm van marketing, maar wel kortdurend en dat is ook precies het probleem: sponsoren zonder goodwill zijn binnen een paar jaar weer weg. Overigens doet TLJ dat dan met die fanclub dan wel weer goed, op die manier weten ze wel de meer specifieke doelgroep te binden (hoewel ik geen idee heb of het werkt), waardoor ze er wellicht ook wat meer baat bij hebben om langer te sponsoren.

tendam

'@stonedcamel
De Vlaamse Lotto is niet echt een sponsor, die dragen gewoon hun winst af aan de Vlaamse sport. Dat doet de Nederlandse Lotto ook, maar de wielerploeg wordt wel betaald uit het marketingpotje.

Over exposure gesproken, ik vind het wel grappig dat de Giro-organisatie beweert dat er 800 miljoen mensen naar de Giro kijken. Ja ok, als je iedereen meetelt die 1 seconde er ergens iets over leest kom je misschien aan zo'n aantal.

Klootje Kriekeljon

Er is natuurlijk een hele belangrijke reden om als merknaam niet meer aan de wielersport verbonden te willen zijn en vooral na Rabobank in Nederland. Dat hebben de heren wielrenners mooi verkloot voor toekomstige generaties.

Wielerfan1987

Wel een beetje omgekeerd zakendoen,

Meer/hogere eisen stellen... en tegelijkertijd je sponsorbijdrage met een zesde verlagen....

Jacco van Stierop

'@klootje

Ook dat valt soms erg mee, Festina is na 1998 gewoon nog heel actief gebleven in de wielersport (o.a. Tour, Suisse, Romandie); in de komende Giro verzorgt zij de tijdwaarnemingen.
Er staat me bij dat direct na 1998 Festina bepaald niet mocht mopperen wat betreft de verkoop/ omzet…

Klootje Kriekeljon

Maar we zijn 18 jaar en zoveel schandalen verder waarvan Rabobank de druppel was in NL. Er is echt wel een enorm slecht imago van de wielersport. Wat het voor een sponsor betekent weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het geen issue is.

Hakkie2

Ik heb geen idee of schandalen invloed hebben op sponsoring. Juventus verloor volgens mij zijn sponsor niet eens toen ze terug werden gezet naar de Serie B wegens omkoping. Zat wielerploegen die toch ook na schandalen door kunnen gaan. De enige ploeg die echt wegens een schandaal per direct zijn sponsor verloor is uit mijn hoofd Saunier Duval. Maar ook die vonden zonder veel problemen een nieuwe sponsor in Geox.

Het zal vast zo zijn dat bepaalde bedrijven niet graag met wielrennen worden gelinkt. Ik denk dan aan accountants e.d., bedrijven die betrouwbaarheid uit moeten stralen. Al sponsort Deloitte wel Dimension Data. Maar ik vraag me af of dat de reden is voor veel bedrijven om niet in zee te gaan met wielrennen. Eigenlijk hebben alle Nederlandse ploegen problemen om fatsoenlijke sponsors te krijgen. Kijk ook naar de moeizame zoektocht van PSV naar een nieuwe shirtsponsor. En allerlei (nationale) teams hebben helemaal geen sponsor, zelfs niet als ze naar de OS gaan. Ook de helft van de schaatsploegen is net zijn sponsor verloren.

Maar evenementen hebben daar ook last van. Ook de Girostart had problemen sponsors te vinden, maar eigenlijk geldt dat voor alle (sport)evenementen in Nederland. Bedrijven lijken in Nederland liever gericht reclame te maken dan iets te sponsoren.

Wat dat betreft zeer veel complimenten voor Plugge, die het toch voor elkaar krijgt de ploeg overeind te houden.

Laatst gewijzigd
Chrys

Het leeft wel aardig denk ik. Zelfs de baard moet er af :)

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/162648/Keizer-zet-ijdelheid-opzij-voor-proloog-Giro

irriducibili

Het zou wel eens kunnen dat de economische crisis er aan bij heeft gedragen dat de Nederlandse sport in het algemeen veel moeite heeft (gehad) met het zoeken van sponsoren... is maar een ideetje?

Had zelf de hoop dat het budget iets verhoogd zou worden. Zeker Jumbo is toch gewoon een groot bedrijf waarvoor een miljoen (of 3) extra niet heel veel geld is.

Wat betreft exposure; (sport)journaals rond klassiekers en grote rondes, kranten, radio, live tv
Nu met de TLJ fanclub en magazines hebben ze ook een hele sloot mailadressen en persoonlijke gegevens verzameld

Gees

Bau en Lau, daar word ik onderhand een beetje onpasselijk van. Het zijn Bassie en Adriaan niet.

Hup Jos. Hup Martijn.

Hermannmg

Wat een fantastische aankoop die Roglic. Denk dat hij erg hoog kan eindigen in deze giro, top 10 samen met steven! Klasse ook van Dumoulin, genoten!

Wielerfan1987

Kruijswijk pakt toch maar mooi alvast wat seconden op mannen als Majka en Uran.

Misschien iets opportunistisch, maar ik denk dat ze nu Roglic wel beschermd renner mogen maken.

1 2 ... 149 ... 405 406

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.