'@gees ik denk niet dat ik iemand ergens op hoef te wijzen binnen de ploeg, die weten prima waar ze mee bezig zijn. En verder kunnen wij niet binnen een bedrijf kijken wat er financieel mogelijk is. Ben al lang blij dat de huidige sponsoren de ploeg van de ondergang hebben gered vorig jaar. Laten we niet vergeten dat dit geen bedrijven zijn met de omzet van een SKY of Russische staatsbedrijven.
'@Sephiroth, volgens mij is Kruijswijk op dit moment al veel terug aan het doen voor zijn ploeg. Die zeer terecht beloond worden voor het feit dat ze al die jaren achter 'm zijn blijven staan. Ik vind dat eigenlijk een van de mooiste kanten van TLJ: de lange-termijn visie. Ze blijven renners steunen in mindere periodes (zoals Gesink, maar hiervoor ook Reus en nu Goos), en Kruijswijk's presteren is in mijn ogen een prachtige beloning hiervoor.
Ik hoop ook dat ze 'm kunnen houden volgend jaar. Hij hoort echt bij het team. Ik zou er zelf voor kiezen om Sep te laten gaan en met het bespaarde geld Kruijswijk vast te houden om je als team volledig op klassementen te richten. Giant was ook heel lang alleen sprint-team, waarom je als kleiner team niet gewoon ergens op richten? (Kruijs & Kelder: tour; Gesink: Giro-Vuelta).
'@Gees, zou mooi zijn als ze daar iets meedoen, baat het niet dan schaadt het niet! Ik heb een keer een aflevering gezien bij ik meen RTL Late Night waar zowel Wim Hof als Niki Terpstra te gast waren. Toen ging het er ook nog over en deed Wim nog een kleine oefening (die werkte al goed!). Niki deed er een beetje lacherig over en nam het niet al te serieus. Wim was wel enthousiast om met wielrenners samen te werken. Ik dacht toen nog, gemiste kans Niki!
Ik meen ook dat in de Rabo tijd de renners een apparaatje hadden/kregen wat ze dagelijks gebruikten om de longonhoud te vergroten of de luchtinname te trainen. Er hebben destijds op het rabosport kanaal filmpjes gestaan van de trainer en enkele renners van ik geloof de continentals die uitlegden hoe het werkte.
Overigens is longinhoud trainen echt niets nieuws.
Professionele duikers doen al decennia lang oefeningen zodat zij in een noodsituatie langer zonder hun zuurstof kunnen.
Collega van mij is ex duiker en moest vaak geruime tijd onderblijven en hij zegt dat hij door te oefenen op een gegeven moment wel drie keer langer zonder lucht kon, tot zelfs boven de minuut.
Ik kan de link niet kopieren omdat mijn telefoon standaard youtube op de app opent..
Maar zoek op youtube maar op rabobank powerbreathe...
Is een filmpje met onder anderen Wesley Kreder en Mathieu Hheijboe
Aan het aantal hits op youtube onder de zoekopdracht powerbreathe wordt het overal in de wereld in de top en amateursport gebruikt
Conclusie:
Je mag toch aannemen dat Heijboer deze kennis wel zal hebben meegenomen toen hij promoveerde naar de Rabo profs en nu TLJ.
Daarnaast denk ik dat een bekend figuur ala de Iceman ook al lang bekend is bij de heren trainers en al helemaal een vakman als Delahaije die niet alleen ontwikkelingen in wielrennen en triathlon volgt maar ook in de duurloop onderdelen, sprintonderdelen en zwemmen als ik zo zijn twitter een beetje volgt.
Ze zullen dus gerust wel van de diverse mogelijkheden om longfunctie te trainen/vergroten op de hoogte zijn.
Punt.
Niki kende het in ieder geval niet @rahimns. Wim Hofman is niet zozeer ademhalingsoefeningen dat gaat een stuk verder dan dat. Hoeft niet vanzelf sprekend te zijn dat alles bekend is of onderzocht is binnen TLJ dan wel het wielrennen in brede zin. Overigens eens om hier niet te lang over door te gaan, beetje off topic misschien :)
Ander vraagje wel puur TLJ gerelateerd. In hoeverre werken de schaats en wielerploeg samen met trainingen en kruisbestuiving van kennis etc. weet iemand dit? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ja, er is op het gebied van trainingen regelmatig overleg tussen Heijboer en Jac Orie... zo is Sven Kramer al eens mee geweest op een training van de wielerploeg. Er wordt zeker in elkaars keuken gekeken en van elkaar geleerd.
edit: ik heb aan de ploeg gevraagd of ze hier binnenkort iets over kunnen publiceren.
Bovendien met betrekking tot het kopje ademhaling...
Ik denk dat dit ook wel een item is geweest sinds Froome zijn aparte methode werd geopenbaard.
Terug naar de materie.
Ik hoop echt heel erg dat de ploeg Steven weet te behouden, en dan desnoods inderdaad maar Sep laten gaan.
Sep is in het voorjaar natuurlijk heel erg belangrijk, maar Hayman, en een paar jaar terug Tjallingii hebben bewezen dat je niet perse de topfavoriet hoeft te zijn om een voorjaarswedstrijd te winnen.
Misschien kan de ploeg met een andere wedstrijdtactiek met renners als Teunissen ook wel gewoon heel ver komen.
Andere opties zouden zijn meer budget proberen te trekken, andere renners een verlaagde aanbieding doen, of eventueel Kelderman laten gaan.
Maar dat laatste zou ik zeer betreuren, want hoewel het tot nog toe niet mee zit ben ik er 100% van overtuigd dat Kelderman net zo'n grote ronde in de benen heeft als Gesink en nu Kruijswijk.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.