Team LottoNL-Jumbo 2016

1 2 ... 208 ... 405 406
Loek de Rooij

Tolhoek heeft talent @Kelderman, maar Roompot is op dit moment ideaal voor hem. Dit soort kansen zal hij bij TLJ niet vaak krijgen. Kijk naar van der Lijke. Helaas doet die het dit jaar minder dan verwacht tot nu toe.

S. Morgenstern

En je kunt niet iedere renner tot opper windvanger en waterdrager promoveren.

Dat is exact mijn punt; laat die jongen zich lekker verder ontwikkelen in een ploeg waar hij momenteel veel beter op zijn plek zit.

In diezelfde alternatieve realiteit had je ondertussen trouwens volop jeuk gekregen van zijn DNF's, die waarschijnlijk zelfs talrijker waren geweest gezien de arbeid die hij voor andere had moeten verrichten. Arme, Tolhoek..

Borsje

Het enthousiasme spatte er van af bij Castelijns in het item bij Eurosport. Mooi om te zien. Er gaat dit jaar een wereld voor m open....

AndriesW

Gezien de uitgebreide discussies hier over opstellingen voor wedstrijden en rolverdelingen, vind ik het opvallend dat er zo weinig is geschreven over Gesink en Kelderman in de Tour. Dan doel ik op het overgaan van het kopmanschap van Kelderman toch weer naar Gesink. Een keuze die ik kan begrijpen en steunen. Gesink heeft, ondanks zijn negatieve reputatie voor sommigen, toch meer bewezen uitslagen te kunnen rijden als hij in orde is terwijl Kelderman vaker is teruggevallen o.a. door valpartijen die niet aan pure pech te wijten waren.
Dit wilde ik eerder al schrijven en dan zul je zien dat inmiddels juist Gesink ten val is gekomen.

Maar wat betreft Kelderman rijst bij mij dan wel de vraag of hij überhaupt ooit een geschikte absolute Tour-kopman zal zijn. Zeker als je hoort wat hij er zelf over zegt in het heldere radio-interview alhier: http://nos.nl/artikel/2110619-kelderman-tevreden-met-superbenen-niet-met-uitslag.html.

Laatst gewijzigd
kjjl

'@Andries, ik denk dat je in een dergelijke rol vooral moet groeien. Als je de eerste giro van Kelderman hebt gezien weet je dat hij als klassementsman zeker wat waard is. Incidentele uitslagen in tijdritten of klim-etappes wijzen er zelfs op dat hij af en toe met de allerbesten kan strijden.
In het door jou aangehaalde interview heeft hij het erover dat hij het moeilijk vindt om drie weken op de eerste rij te rijden, maar als hij eenmaal doorheeft dat hij het zonder deze Instelling al best ver kan schoppen heeft hij misschien eerder het vertrouwen om een hele ploeg voor hem te laten werken. Daardoor wordt op de eerste rij rijden voor drie weken ook een stuk makkelijker.

S. Morgenstern

Het is zeker een van de punten waarop hij zich nog moet ontwikkelen. Ik denk alleen niet dat het voor de komende Tour de France het belangrijkste punt zal zijn. Hij is nog jong genoeg en zou op dit punt eigenlijk eerst een stap moeten zetten in een andere grote ronde of enkele belangrijke WT-koersen, voor hij in de Tour de France drie weken met een ploeg in dienst aan het vertrek kan staan. Halfslachtig proberen deze zomer drie weken voorin te zitten werkt volgens mij alleen maar averechts, dan kun je zelfs nog beter voor de Hesjedal-methode kiezen.

Het belangrijkste punt voor deze zomer is wat mij betreft zijn klimvermogen in het hooggebergte. Waar hij in het middengebergte in topvorm tot de wereldtop kan behoren (zie o.a. Baskenland, waar hij op dat terrein voor bijna niemand onder moest doen), heeft hij dat in het hooggebergte en opgestapelde klimwerk zelden laten zien. Eigenlijk kun je wat dat betreft alleen verwijzen naar een paar weken in 2014, terwijl er voor dat andere werk nog genoeg andere referenties te vinden zijn. Het lijkt me de belangrijkste reden waarom zijn rol na de voorjaar iets is veranderd.

Ik denk dat het deze zomer eerst een kwestie is van uitkijken naar zijn ontwikkeling op het tweede punt, dan wel vechtend voor de witte trui, dan wel op zoek naar een mooie ritoverwinning. De komende jaren kan hij dan verder kijken hoe hij zich op het andere punt het best verder kan ontwikkelen. Misschien als meesterknecht in dienst van een ander, waarbij je wel drie weken voorin moet zitten, maar met minder druk op je schouders. Bijvoorbeeld voor Kruijswijk bij TLJ of voor een TJVG of Landa bij een andere ploeg. Of hij zou met een ploeg in dienst naar de Giro of de Vuelta kunnen trekken en daar die stap vooruit proberen te zetten.

Kelderman Rules

volgens de Telegraaf gaat Lennard Hofstede naar Giant-Alpecin!

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ik denk ook gewoon dat dit Wilco ten voeten uit is en dat je ook niet teveel conclusies moet trekken uit dit interview. Hij komt soms gewoon wat ongemakkelijk en verlegen over maar ik denk dat men binnen de ploeg juist goed heeft nagedacht over de rol die Wilco krijgt in de tour. Juist door Robert kopman te maken haal je alle druk bij Wilco weg, die natuurlijk vorig jaar een zeer ongelukkig debuut reed. Ik denk dat hij gewoon een goed klassement wilt rijden maar dat hij door zich op deze manier op te stellen dat veel beter kan doen, de komende jaren krijgt hij nog kansen genoeg om als absolute kopman naar de tour te gaan. De wil en de drive is er echt wel bij hem.

@KeldermanRules ik verbaas me hier niet over, dit was te verwachten na de overstap van Arthur van Dongen naar Giant. Dat nu een 2e pupil dus die overstap maakt is eigenlijk alleen maar logisch, al blijf ik ook dit jammer vinden. Maar ik denk dat bij TLJ op dit moment meer focus zal liggen op het behouden van 2 belangrijke speerpunten dan op wat er nog binnengehaald moet worden van buiten. En dat zou dan toch eerder wat meer ervaren klimjongens moeten zijn, zeker om Kruijswijk over te halen om te blijven.

diegodon

alleen hoor je in de wandelgangen veel over Giant maar heel weinig over LottoJumbo!

S. Morgenstern

Vertel, wat hoor je in de wandelgangen? Altijd interessant om te horen. Nog iets over een voormalig toptien renner die de grote ronde ambities rond de nieuwe kopman op dat gebied wat kracht bij moet zetten?

kelderfan

Ja jammer, dat TLJ geen wandelgangen heeft; er moet gefietst worden toch. Het is weer opvallend stil bij TLJ;)
Maar bij SEG heb je ook wel aardige renners rondrijden bijv. Nick Schultz en Jenthe Biermans met als persoonlijke trainer Ken Vanmarcke.

Laatst gewijzigd
Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ondertussen is Robert weer onderweg naar Girona, heeft blijkbaar nog behoorlijk hoofdpijn:

robertgesinkBack home after a full day of doing completely nothing and I am exhausted! My head hurts so: No bike riding for me the next few days! #cyclinglife sometimes sucks!

kelderfan

'@rahimns
Hopelijk krijgt hij nu voldoende rust en kan hij hopelijk weer snel op de fiets. Hij heeft helemaal gelijk met #cyclingliefe sometimes sucks! Kijk ook maar naar Lammertink.

horsm

Uh-oh, dat klinkt helemaal niet goed voor Gesink. Ik hoop dat hij verstandig is en echt niet te snel op de fiets stapt.

AndriesW

Ik ben het grotendeels eens met wat jullie schrijven over Kelderman. Het is niet dat ik een definitieve conclusie wil trekken, wel een voorlopige of een scenario schetsen om rekening mee te houden. En dat is dat Kelderman nooit een geschikte Tour-kopman zal zijn omdat je dan wél drie weken alert en van voren moet kunnen en willen koersen.

Juist omdat Wilco is zoals hij is kun je niet verwachten dat het een kwestie is van groeien in zijn rol. En ja, vorig jaar had hij tegenslag in een al hectische tweede etappe, echter zaten daar wel degelijk de elementen van zijn tekortkomingen in: te weinig drang om (weer) van voren te rijden en vermijdbare valpartijen.

Dat hij de kwaliteiten heeft om goede klassementen te rijden staat voor mij buiten kijf. Alleen zal dat eerder incidenteel zijn vanuit een bepaalde vrijblijvendheid waarin hij als klassementsrenner komt bovendrijven als het koersverloop meezit, dan dat hij een betrouwbare stabiele kopman zal zijn.
Des te meer hoop ik dat Gesink uiteindelijk kan terugkeren in het ritme van topklassementen rijden.

AndriesW

Dat laatste bericht van Gesink is van gisteravond dus nog voor de tweede nacht sinds de val. Misschien kan daarbij meespelen dat het de achtste dag was na terugkeer van de hoogtestage, toch een moment waarop het lichaam een reactie kan geven.
Hopelijk is er inmiddels een merkbaar herstel ingetreden, of anders binnen enkele dagen.

Scotty

Dit gaat hem echt niet worden voor Gesink vrees ik. Een hersenschudding kan echt lang aanhouden. Heel erg zuur dit.

Ik snap überhaupt niet zo goed waarom Kelderman niet gewoon piekt naar wat éénweekse rondes met een leuke tijdrit. Volgens mij ligt daar echt zijn kracht, en daar is toch ook helemaal niks mis mee? Mee naar de TdF voor een ritwinst, of als meesterknecht, prima natuurlijk. Maar dwangmatig iemand tot AK-kopman maken in een grote ronde werkt averechts. Dat Gesink nu wegvalt is zuur, maar moet niet ten koste gaan van Kelderman, me dunkt.

AndriesW

'@Scotty
Kelderman heeft al best vaak in schijnbaar goede vorm éénweekse rondes gereden. Het probleem is dat hij meestal terugvalt, soms letterlijk, net op het moment dat het echt goed begint te gaan.

ghostwriter

Twee jaar geleden was Kelderman nog een potentiele tourwinnaar en na één mindere Tour de France en een matig voorjaar is hij niet geschikt als klassementsrenners. Deze jongen is pas 25 jaar en heeft laten zien een echte klassementsrenner te zijn maar heeft gewoon de tijd nodig om zich verder te ontwikkelen. Ik hoop enorm dat hij deze Tour het jongerenklassement wint en dat hij daarna een paar jaar de combinatie van Giro met Vuelta gaat rijden. Pas wanneer hij daarin een keertje op het podium heeft gestaan zou ik hem weer de Tour laten rijden.

De druk bij de Giro en Vuelta is een stuk minder groot dan bij de Tour en de druk is al groot genoeg voor een jonge Nederlandse klassementsrenner bij LottoNL. Als hij bij Giant had gereden was de druk zeker een stuk minder geweest maar om de een of andere reden liggen wielrenners van LottoNL onder een vergrootglas bij de Nederlandse wielervolgers. Kijk bijvoorbeeld naar Sooike die zegt dat Poels samen met Kruijswijk de enige echte klassemenstrenner is omdat de rest niet drie weken lang goed kan zijn. Terwijl als er iemand is die elke grote ronde wel een paar slechte dagen heeft het Poels is maar die rijdt natuurlijk niet voor LottoNL dus dat wordt hem sneller vergeven. Natuurlijk is Sooike een extreem geval maar er zijn veel mensen die dat in meer of mindere maten doen.

Daarom hoop ik voor Kelderman dat hij deze Tour het jongerenklassement wint en na dit wielerseizoen de overstap naar de Sky ploeg kan zetten. Als hij daar als (schaduw)kopman in de Giro en/of Vuelta kan worden uitgespeeld of zelfs eerst een jaar of twee moet knechten voor Froome zal dat zijn ontwikkeling op lange termijn erg goed kunnen doen. Even de druk van zijn schouders en bij een topploeg zich verder ontwikkelen zodat hij daarna met meer inhoud en ervaring de druk van het kopmanschap in de Tour weer op kan pakken.

Laatst gewijzigd
kelderfan

'@ghostwriter
Grotendeels kan ik je volgen, maar waarom moeten de kopmannen van TLJ altijd naar SKY of BMC, vanwege de druk. Met de Dauphine moest Bennett de rol van pseudo-kopman op zich nemen. TLJ zou er eigenlijk een kopman bij moeten hebben en dat is voor Roglic en Vermeulen nog veel te vroeg. Want zo kleed je een team uit en dan mag ik of een ander klagen, dat TLJ een heleboel koersen niet mee doet om de prijzen. Zij hebben nu geluk met Groenewegen, dat die zich zo snel ontwikkelt. {Als dat maar niet weer afbranden wordt net als met Kelderman, als 't niet loopt in de TdF}

GioVisconti

'@kelderfan

'Vroeger' kon een jonge renner bij LottoNL zichzelf in de luwte ontwikkelen. Gesink had bijvoorbeeld Menchov en Freire om zich achter te verschuilen, en Mollema had dan weer Gesink en LL Sanchez die de druk wegnamen. Kelderman heeft in mindere mate Gesink, en als deze letterlijk wegvalt, komt hij volop in de schijnwerpers. Renners als Aru, Froome en Contador (ik zie kelderman in potentie even goed worden), hebben dan weer Nibali, Wiggins en Leipheimer gehad. Lotto zou inderdaad een nieuwe rondekopman moeten vastleggen, anders is het voor Kelderman beter om naar een andere ploeg te gaan.

Laatst gewijzigd
AndriesW

'@ghostwriter
Die tegengestelde meningen van je eerste zin worden natuurlijk niet altijd door dezelfde personen geuit. Er is niet één Wielerflits-mening. Zelf ben ik hoopvol en realistisch als een talent zich aandient en laat ik de feiten en indrukken van de koers meetellen.

Ik ben het er helemaal mee eens om Kelderman voorlopig vooral in de Giro en Vuelta op te stellen en niet beslist de Tour. En Sky zou inderdaad de leerschool kunnen zijn waar hij tussen veel meer sterke renners kan doorgroeien.

En ja, als bij Poels het ontbreken van een topklassement in een grote ronde wordt toegeschreven aan zijn rol als knecht, dan is Gesink een rittenkaper die vooralsnog klassementen rijdt... Het kenmerk van een klassementsrenner is consistentie op een hoog niveau. Ik vind wel dat daar bij Kelderman veel op aan te merken is. Ontwikkeling komt niet zomaar vanzelf met de jaren, en zeker in je vijfde profjaar.
In interviews aan het begin van dit jaar gaf hij de indruk op het juiste spoor te zitten, echter het patroon van vermeende hongerkloppen en onnodige valpartijen is doorgezet. Het gaat dus niet om een gebrek aan potentie en niveau op goede dagen, maar het onvermogen om dat om te zetten in resultaat. Dat is het verschil tussen een talentvolle hardfietser en een succesvol wielrenner.

Scotty

Maar even voor de goede orde, is dit een Wilco Kelderman-topic of TLJ-topic?

Anders gezegd; waarom zou je überhaupt willen dat Kelderman weggaat. Rare gedachtegang in mijn ogen.

Poels in een Sky pakje doet mij nog altijd minder dan Gesink in een TLJ-pakkie.

kelderfan

'@Gio Visconti
Dat een renner zich vroeger kon ontwikkelen in de luwte ben ik met je eens. Het is echter niet vanzelfsprekend, dat Kelderman bij een andere ploeg beter gaat presteren en voor 't team is het wederom een aderlating.
Dat ’t voor Poels goed uitpakt is natuurlijk heel mooi. Ik denk, dat TLJ met gerichte aankopen net die stap kan zetten om weer een evenwichtig team te hebben. Met bijv. een Stef Clement voor Tjallingii, een Olivier Naesen voor Goos en een extra Amerikaan , maar dan wel van het niveau en met de ervaring van een Peter Stetina of een Nathan Brown.

S. Morgenstern

Die ruilhandel op je toetsenbord is leuk, maar werkt in de realiteit natuurlijk heel anders. Kruijswijk voor Kruijswijk is bijvoorbeeld al een hele andere druk op het budget.

1 2 ... 208 ... 405 406

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.