Daarnaast is ook, naast het thuisvoordeel, ook het voordeel dat Australische renners halen uit het feit dat ze uit de zomer en niet uit de winter komen een niet te onderschatten perimeter die bijvoorbeeld de prestatie van Bobridge verklaart. We zien wel vaker dat Australiërs sterk aan het seizoen beginnen, maar zover ik weet woont Roglic niet op de zuidelijke hemisfeer dus begrijp ik niet hoe hij een voordeel zou hebben op andere renners die hun eerste wedstrijdkilometers rijden en hun piek later op het seizoen plannen.
Allereerst was het niet zo dat Bobridge geen contract meer kreeg, voor het team daar over kon beslissen had Bobridge al besloten zijn baancarriere nieuw leven in te blazen. En dat kon nergens beter dan in het baanteam Budget Forklifts. Lotto-Jumbo had in elk geval minder aan een Australische baanrenner.
Het is natuurlijk wel zo dat er weinig renners pieken naar TDU. Niet voor niets dat renners als Fernandez, Pantano en Grmay vorig jaar goed mee konden komen. Maar er is geen reden om te verwachten dat Roglic wel piekt naar de TDU. Als er al een renner van Lotto-Jumbo piekt naar de TDU zal dat waarschijnlijk Bennett zijn. Bennett, die als voordeel heeft dat hij niet hoeft te acclimatiseren of een jetlag te overwinnen, omdat hij de hele winter in Nieuw-Zeeland heeft gezeten.
Het is inderdaad zo dat als teveel mensen roepen dat Roglic de verrassing van het seizoen wordt, hij eigenlijk niet als een verrassing gezien kan worden mocht het echt goed uitpakken. Mijn hoop is gewoon gebaseerd op een combi van factoren. Dat zijn goede prestaties vorig jaar, een verrassend steile groeicurve voor een renner die pas 3 jaar echt wielrenner is (Die hij hopelijk door kan zetten), gecombineerd met het feit dat hij er dit seizoen qua materiaal en begeleiding in principe op vooruit zou moeten gaan.
Dat er geen enkele garantie is, is een feit. Maar ik heb het gevoel dat Roglic het de komende jaren wel eens heel erg goed kan gaan doen op WT niveau. Maar het omgekeerde kan ook volledig waar zijn. Vorig jaar had ik hetzelfde gevoel bij Alaphillipe, maar bij hem kon ik dat tenminste zeggen op basis van hoe sterk ik hem had gezien in onder andere Londen. Roglic heb ik nooit zijn rijden dus het is wel uit de lucht gegrepen.
Ik hoop voornamelijk dat Roglic dit seizoen van waarde kan zijn voor de kopmannen. Denk dat zijn debuut in de world tour dan al geslaagd is. We moeten niet te veel van tevoren gaan verwachten. Alle goede resultaten die hij neerzet zijn in mijn ogen een bonus. We moeten niet vergeten dat dit zijn debuut is in de world tour en dat daar ook druk bij komt kijken.
'@rahimns
Quote: "dat vind ik zo’n rare opmerking"
Dat de meeste renners {net als TLJ} nog in opbouw zijn is een rare opmerking. Ik volg je niet of je begrijpt 't niet.
@Noud89
Onderstaand de verrichtingen van de nieuwe aanwinst.
GC Tour d'Azerbaïdjan ('15); GC Tour de Slovénie ('15); 2nd GC Tour of Croatia ('15); 4th GC Tour of Qinghai Lake ('15).
Maar verder ben ik 't met je eens, dat het altijd afwachten is, hoe e.e.a. uitpakt.
Als jij bedoelde dat de meeste renners in de TDU in opbouw zijn naar het nieuwe seizoen vind ik het een vreemde opmerking. Als jij ermee bedoelde dat de absolute toppers niet aanwezig zijn omdat die nog in opbouw zijn voor het nieuwe seizoen klinkt hij al iets logischer maar dan nog geldt dat nier voor de toppers en de meeste Australiërs in deze wedstrijd die hier echt naar toe pieken.
Huh? Verrassing van het seizoen = grote held van LottoNL?
Uit de Giro komen is doorgaans een groot voordeel ipv een nadeel in de eerste weken na die ronde. Stef Clement reed zelfs bijna top-10 in de Dauphiné na de Giro, iets waar hij normaal gesproken natuurlijk nooit toe in staat is. Dat Roglic hem toch wist te kloppen is dus een prestatie van formaat (see what I did there?)
Dat laatste sowieso, maar dat eerste zou heel goed helemaal anders kunnen liggen.
In een ploeg met veel nieuwkomers zal iedereen zich ten opzichte van elkaar toch 'willen bewijzen'. En ik kan me goed voorstellen dat de ploegleiding bovendien een signaal af heeft gegeven, dat men wil afrekenen met het (op veel fronten) tegenvallende eerste TLJ-seizoen. Juist het begin van het seizoen, als een groot deel van het peloton nog in opbouw is, biedt dan kansen.
Zag zojuist op het journaal dat het zeer slecht weer was in Down Under.
Stormen met onweer en regen met windsnelheden van 230km p.u.
Daken vlogen van de huizen en ook takken vlogen in de rond in Sydney.
Volgens de Australische weervoorspellers zouden deze stormen met slecht weer (onweer en regen) waarschijnlijk de komende tijd meer gaan voorkomen.
Hopelijk gebeurt dat niet tijdens de Tour Down Under, de Cadel Evans Ocean Race en de Herald Suntour.
Bij alleen veel wind kunnen het misschien wel mooie waaieretappes worden die niet iedereen tactisch kan rijden.
'@Netraam, @tbd, @rahims
Mijn oprechte excuses !
Ik was in de veronderstelling dat Geelong bij Sydney lag maar het ligt vlakbij Melbourne.
Had van tevoren even moeten kijken voordat ik het hier meldde.
Heb nu even gekeken en het is er momenteel heel anders qua weer.
Desondanks, volgens de Australische weervoorspellers zouden deze stormen met slecht weer (onweer en regen) waarschijnlijk de komende tijd meer gaan voorkomen. Er werd echter niet gezegd waar.
Maar omdat Adelaide en Geelong/Melbourne in het zuiden liggen verwacht ik het daar niet.
Even wat anders.
Kan iemand mij vertellen wanneer precies de ploegpresentatie is en waar ?
Is dit dan ook te bezoeken voor Team Lotto Jumbo Fans of is dit alleen voor de ploeg, staf en de pers.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.