Nou heeft Gesink toch ook wel redelijke Ardennenklassiekers gereden door de jaren heen, dus om hem dan maar volledig ongeschikt te verklaren voor deze races gaat me wat ver.
Wel ben ik het er mee eens dat die resultaten niet heel recent zijn en dat er zeker renners rondrijden die beter in die rol zouden passen. De vraag is alleen of dat het waard is, gezien het WT systeem en het relatief lage budget van TLJ.
Zéér goed gereden door klasbak Gesink met een knappe 7e plaats als eindresultaat.
Jammer van de stuurfout in afdaling waardoor dit extra kracht kostte om kopgroep nog terug te halen.
Slechts 61 renners gefinisht en de rest (139) afgestapt waaronder enkele bekende kopmannen.
Van Battaglin en Kelderman had ik toch wel iets meer verwacht in deze hele zware editie van Il Lombardia.
Gesink is dus de enige renner die van TLJ die is gefinisht naast 2 andere Nederlanders tw Mollema (19) en talent Oomen (38).
Gewoon sterk gereden door Gesink, hij forceerde 60km voor het einde de uiteindelijke beslissing in de wedstrijd, jammer van die stuurfout, maar hij trok in de afdaling toch goed door, had de finale verkend. Ben blij dat hij op het einde van dit tegenvallend seizoen, zich toch op zo'n manier revancheerd, en heb er vertrouwen in voor het volgend seizoen, alleen in de breedte was de ploeg ter ondersteuning niet aanwezig, maar goed was ook de laatste WT koers.
'@Fanny
Klasbak Gesink geeft zelf aan, dat hij te kort te kwam tov Chaves en Uran, omdat die wel Emilia en Torino in voorbereiding hadden gereden.
Quote: Telegraaf; "Daar heb ik zelf ook van gebaald. Ik had graag na de Vuelta, met de superbenen die ik in Spanje had, nog een programma richting Lombardije gereden. Koersen als Emilia, waar ik in het verleden al twee keer zegevierde, liggen mij goed. En daar doe je ook wedstrijdhardheid op die hier belangrijk is. Nu schreef Chaves Emilia op zijn naam en is hij ook de winnaar in Lombardije. Helaas kon de ploeg mij dat programma niet bieden. Dat vond ik heel jammer. Achteraf heeft het echter weinig zin om daar nog lang bij stil te staan. Het seizoen 2016 zit erop en ik denk dat ik het hier op een mooie manier heb afgesloten.”
Ik dacht nl. eerst, dat hij problemen in de afdaling had gekregen, want hij maakte ook een rare stuurfout. Ik dacht oh, je de fiets.
Dus de ploeg bijt eigenlijk in z'n eigen buik.
Ik vond 't ook wel jammer, dat Kelderman en Battaglin niet meer konden doen. Maar misschien dacht Kelderman wel aan de tijdrit.
Gesink heeft helemaal gelijk dat het ronduit k*t is dat zijn team geen equipe naar de overige wedstrijden te Lombardije en Piemonte heeft gestuurd.
En hij maakte wel degelijk een stuurfout maar dat zette hem niet zozeer op achterstand, daarna postvatte hij achteraan om even op adem te komen en toe brak het in de duik naar de laatste echte klim, adieu. Eigenlijk moet je bij zo'n foutje doen alsof het iemand anders schuld is en vol adrenaline terug naar voren drummen.
'@jessevandalen
Quote: was van gaal een goede voetballer? Moet je een verleden in de sport hebben om een goede coach te zijn
Ja, Louis van Gaal was een goede voetballer (technische middenvelder) die bij Ajax, FC Antwerp en langdurig bij Sparta heeft gespeeld tot zijn 36e jaar.
Waarschijnlijk heb je dus van Gaal nooit live zien spelen.
Ik vind dat je wel een verleden in deze sport moet hebben om een goede trainer/coach in deze tak van sport (wielrennen) te zijn.
Natuurlijk is het zo dat sommige sporten wat dichter bij elkaar liggen qua (duur) trainingen.
Maar een goede trainer/coach in het voetbal kan in mijn ogen geen goede trainer/coach zijn in het wielrennen.
De meeste trainer/coaches hebben bijna altijd een verleden in hun opgeleide tak van sport.
Dus vind ik Grisha Niermann geen verkeerde keus (indien nodig).
Alhoewel ik liever zijn voorganger Arthur van Dongen had gehad want dan was misschien toptalent Sam Oomen ook overgestapt naar TLJ.
'@turtlehead
Grappig, de ploegleiders Erik Breukink en Erik Dekker kregen hier altijd bakken kritiek over zich heen. Terwijl dat dus in jouw beleving absolute toppers zijn?
Feit is dat de beste coaches niet de beste sporters waren, bijna in elke sport. Of som jij het palmares van Matthew White en Dave Brailsford even op...
'@Romans
Aangezien de wedstrijden zoals Milaan Turijn, Giro del Piemonte en Giro del Emilia geen WT status hebben heeft TLJ hier geen automatisch startrecht.
Een eventuele deelname aan deze koersen hangt dan af van 2 dingen,
-ofwel de organisatie zou TLJ moeten uitnodigen en de ploeg moet op die uitnodiging in gaan.
-of TLJ zou de organisatie van de betreffende wedstrijden moeten verzoeken om startrecht of inschrijven op een lijst met ploegen die er willen starten en waar de organisatie een selectie uit maakt.
Dat TLJ met slechts 1 Italiaan en 1 ex winnaar van Emilia in de gelederen in zo'n geval zou worden gepasseerd ten gunste van bijvoorbeeld Gazprom-Rusvelo of een Italiaanse continental ploeg is op zich dan niet heel verwonderlijk.
Gazprom om maar een voorbeeld te noemen sponsort veel in het italiaanse cirquit en zou daarom zomaar net als in de Giro sponsor of sub-sponsor van deze wedstrijden kunnen zijn en daarom haar eigen sponsorploeg startrecht kunnen verschaffen, het is natuurlijk net als met de Giro een spel van vriendjespolitiek en steekpenningen.
Het kan natuurlijk ook dat TLJ niet heeft ingeschreven of de uitnodiging heeft afgewezen wat dan wel duidelijk duid op een gemiste kans voor wat beftreft Gesink, maar zoals we allemaal kunnen zien had de selectie het niet breed meer en je moet ook maar de renners kunnen vinden om er te rijden.
Overigens vind ik het persoonlijk wel jammer dat TLJ al jaren deze wedstrijden niet rijd want Gesink presteerde in Piemonte en Emilia altijd goed en met mannen als Battaglin, Roglic, Bennett en Campenearts er nu bij zouden ze normaal gesproken zeker niet kansloos zijn voor mooie klasseringen in deze wedstrijden.
Mooie tactische overwinning van TLJ met Groenewegen en Wijnants.
Maar wat een oelewapper is die Oliver Naessen om niet met 3 renners te gaan sprinten op de overwinning maar het achtervolgende groepje met daarin Groenewegen terug te laten komen.
Terecht dat je dan ook niet de sprint wint tegen een iets afwijkende Groenewegen.
Wel goed van Naessen dat hij dat blok bij de finish maar net ontwijkt.
Fout van de organisatie natuurlijk want er had daardoor een valpartij kunnen plaatsvinden.
Indien Naessen had doorgereden had Wijnants het denk ik dan niet meer gered om als eerste aan te komen.
Groenewegen dus goed ik vorm voor het aanstaande WK in Qatar.
Kan eventueel iets moois voor hem en TLJ worden.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.