'@Timocycling
Korsaeth is ook een renner van Joker en lijkt mij een goede renner voor 't Vlaamse, die ook 't waaierrijden beheerst.
Hopelijk wordt 't nu snel duidelijk, dat Van Hoecke wordt gehaald, omdat Van Hoecke ook goed is in 't waaierrijden. Dat element ontbreekt helaas bij RDT en Sunweb op Leezer, Groenewegen en Boom na.
Kelderman rijdt volgend jaar bij Sunweb, maar ook hij is (mits oplettend) helemaal geen verkeerde waaierrijder. Ik kan me bijvoorbeeld nog een rit in de Vuelta herinneren waarin hij daarin erg sterk reed.
Beweren dat het 'element waaierrijden' ontbreekt bij TLJ (of RDT en Sunweb) slaat in ieder geval nergens op. Laat staan dat Van Hoecke daarin de weegschaal de andere kant op door laat slaan..
Waaierrijden heeft vooral te maken met goed kunnen positioneren voorin het peleton bij hoge snelheid.
Afgelopen jaar zijn ze daar met de sprinttrein en ook de klassementstrein behoorlijk succesvol in. Ik verwacht daarom dat ze ook in het waaierrijden hun mannetje kunnen staan, mits ze voldoende goed het juiste moment aanvoelen natuurlijk.
'@tdb
In Doha heb ik toch duidelijk gezien, dat bij het ontstaan van de 1e. waaier alleen Leezer aan kon sluiten. Met veel pijn en moeite kon Terpstra de aansluiting nog maken. Het was jammer, dat 't Groenewegen niet lukte. Maar waarom zat hij niet in 't wiel bij Leezer op 't goede moment.
Voor de U-turn zat Nederland nog als ploeg bij elkaar, maar toen de Belgen gingen versnellen, was Nederland gezien. Datzelfde gebeurde in de rit naar Neeltje Jans toch. Dus 't waaierrijden is goed verzorgd bij TLJ.
@vlek
Bij jou is 't altijd lachen. Kelderman rijdt volgend jaar bij Sunweb#
Een absolute wereldtopper in dit 'element' zat dus bijna niet mee met de eerste waaier. Misschien even tot je door laten dringen..
Wanneer we willen vaststellen of TLJ een zwakke plek heeft wanneer het op waaierrijden aankomt kunnen we misschien beter wat breder kijken dan enkel naar een WK met drie renners uit dat deel van de ploeg (waarbij de balans wat mij betreft trouwens positief doorslaat) en een rit waar een van de kopmannen vlak voor het ontstaan van de waaiers ten val was gekomen. We kunnen dan vaststellen dat TLJ niet bij de bepalende ploegen zit (buiten wat uitzonderingen), maar meestal wel goed uit de verf komt als het op de kant gaat. Treffend voorbeeld zou je wat dat betreft misschien kunnen vinden in het bagger voorjaar van 2015, waar de enige koers waar ze collectief wel goed uit de verf kwamen (Gent-Wevelgem) werd bepaald door de wind.
misschien een leuk discussiepuntje. het routeschema voor de tour is bekend.
Gesink aanvallende rol of klassement?
Ik denk dat er weinig ruimte zal zijn voor aanvallers deze tour en dat het volledig lamgelegd gaat worden door de klassementsploegen die het vervolgens in die 3 aankomsten bergop gaan beslissen. Maar misschien dat er wel mogelijkheden zijn in de overgangsetappe's. Op het eerste oog is dit een betere tour voor groenewegen dan voor gesink maar ik kan het mis hebben
Als iemand die in lastige etappes goed mee kan, niet bang is om aan te vallen en op goede dagen zichzelf prima kan plaatsen (denk aan de Tour 2015) denk ik dat komende Tour opties bied voor Gesink voor beide opties.
Maar dat zal allemaal in overleg met de ploeg gebeuren, met inachtneming van de allesoverheersende WT punten en ook hoeveel geluk Gesink volgend jaar heeft.
EDIT: Even als kleine verduidelijking, als aanvaller hoop ik eigenlijk een beetje op een Gesink a la AGR 2009 of Canadese klassiekers, gewoon vanuit de groep der favorieten. Als hij een achterstand heeft laten ze hem rijden, als hij dat niet heeft heeft hij het klassement nog (en wie weet, misschien twijfelen ze dan nog steeds).
Even de profielen afwachten, maar op het eerste gezicht zijn er niet zoveel ritten met een pittige aanvang (waardoor hij grote kans maakt in de kopgroep te komen) en een slopend slot. Aan de andere kant kan een dubbele cirkel om die rit naar de Izoard zijn hele seizoen maken. Ik denk echter dat het parcours beter aansluit bij zijn kwaliteiten als klassementsrenner; meteen een eerste week waarin je er zult moeten staan (2015 is wat dat betreft een aardige vergelijking) om dat niveau (taai) door te trekken naar het eind van de ronde.
'@jvh93
Gesink gewoon in de rol van klassementsrenner lijkt mij 't beste, want om in de TdF een rit te winnen wordt erg moeilijk lijkt mij. Hij heeft nu met Clement, Bennett en misschien ook Jurgen van den Broeck prima ondersteuning om goed klassement te rijden in deze TdF. Voor de sprintetappes heeft hij met Boom, Martens en Leezer toch prima loodsen om geen al te grote schade op te lopen.
@vlek
Natuurlijk is Doha niet maatgevend, maar ook in de waaieretappe naar Neeltje Jans ging helemaal verkeerd. Gesink mocht 't alleen opknappen.
In Gent-Wevelgem waren het ook de sterke mannen Vanmarcke, Van Asbroeck, Tankink en Tjallingii, die goed bezig waren. Maar ja, deze mannen zijn er volgend seizoen niet meer bij. Hopelijk bedenkt de "Tank" zich nog en neemt hij 't aanbod aan voor nog een seizoen.
Klopt, een van de kopmannen ging onderuit en de meeste knechten besloten bij hem te blijven. Dat was wat er daar verkeerd ging.
Daar heb je een punt. Kelderman haal je echter ook constant aan door naar Neeltje Jans te verwijzen. De selectie van volgend jaar bestaat verder alsnog voor een groot deel uit renners van dat type; renners die prima uit de voeten kunnen in een koersen die de kant gaat. Ik begrijp werkelijk niet hoe je daar overheen kunt kijken.
'@vlek
Ok, maar welke renners kunnen volgens jou dan prima uit de voeten in de koersen, die op de kant gaan?
In die beroemde waaierrit uit de TdF waren Boom, Vanmarcke, Leezer en Wynants de ondersteunende mannen, die er voor zorgde dat de hype Bau en Lau ontstond. In Doha kon je zien, dat Groenewegen groeiende is in dat werk.
Renners als Boom, Groenewegen, Wynants, Van Emden, Roosen, Leezer en Wagner. Daarnaast zat bijvoorbeeld Castelijns vorig jaar in Parijs-Tours en dit jaar in Samyn goed mee in de waaiers. Zelfs iemand als Lindeman is een bovengemiddelde renner op dit vlak. Ik zie geen aanleiding om het segment 'waaierrijders' als een probleem te bestempelen.
Gesink gaat voor het klassement, hij heeft nog een paar jaar om een goed klassement te rijden, en ik vind het veel leuker een Tour te volgen als iemand kort in het klassement staat, maar je moet natuurlijk afwachten hoe dit seizoen verloopt voor hem, eigenlijk kun je in juni pas zeggen of hij voor het klassement kan gaan,maar denk ook dat er sponsorbelangen meespelen, als Groenewegen een etappe wint is de Tour al voor de helft geslaagd, ik verwacht veel van Bennett, kortere steile beklimmingen ligt hem goed en voor de rest, als Quintana de vorm heeft van dit jaar heeft hij een grote kans.
Wat betreft de TdF geeft Verhoeven aan, dat zij goed gaan kijken naar de samenstelling van de ploeg, omdat de 2 tijdritten een optie zijn voor de ploeg om te scoren. Dat zal betekenen, dat bijvoorbeeld Jos Van Emden, Victor Campenaerts of Roglic mee zullen gaan. Dat wordt een leuke puzzel voor 't team.
En Marc Sergeant zegt, dat er 9 mogelijkheden voor een sprint zijn en dat zijn er duidelijk dan voorheen.
Dus Dylan Groenewegen moet ook goede ondersteuning krijgen en dan niet van Wagner, die er niet is, als de sprint begint.
Wie moet Dylan ondersteunen is dan de vraag.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.