Team LottoNL-Jumbo 2016

1 2 ... 77 ... 405 406
LutsenkoFan

Dadelijk gaat ie nog parijs roubaix winnen!

Netraam

'@LutsenkoFan
Wow, wist nog niet dat Gesink Parijs Roubaix ook als doel had aangewezen, naast de Ardennenklassiekers en etappes in de Tour! Ik ga vast een stoeltje neerzetten voor Mons-en-Pevele om hem aan te moedigen!

Yeez

Volgensmij gaf zijn trainer aan dat hij deze tour zijn hoogste waarden ooit heeft gehaald (wattage per kilo) dus in dat opzicht hoef je je niet zoveel zorgen te maken.

Yeez

'@netraam dat was een grapje eh? Over roubaix 😂

robertowilco

Robert heeft in Rio geen schijn van kans op dat parcours, hij heeft aangegeven voor etappes te gaan in de tour en in dienst van Kelderman te rijden, maar als het ook maar ff kan gaat hij voor een etappe, daarna wordt gekeken of hij de Vuelta rijdt

Netraam

Waarom zou Gesink in Rio geen kans hebben? In Canada heeft hij laten zien eendagswedstrijden te kunnen winnen en hoewel de concurrentie erg groot is, is dat geen reden om er dan maar niet voor te rijden.
Om een voorbeeld te nemen: Wie had verwacht dat Kreuziger ooit de AGR zou winnen? Of Gerrans LBL? Koersverloop is belangrijk.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@RobertWilco dat is wat hij graag wilt, maar er zal pas voor de tour bepaalt worden wat de tactiek wordt. Het ligt er ook maar helemaal aan in hoeverre Wilco in staat is om het kopmanschap te dragen. Verder is het allemaal oud nieuws. En hij wilt dolgraag naar Rio en kansloos is hij natuurlijk nooit, als er ooit een parcours is waar hij kans maakt dan is het hier.

StonedCamel

'@Netraam:
Inderdaad, bovendien zijn de ploegen klein, dus de kans dat er een groepje met niet alle grote favorieten wegrijdt is best aanzienlijk. En als Gesink erbij zit heeft hij best een goeie sprint.

Chrys

Daarnaast zoekt Gesink sinds vorig jaar weer vaker de aanval. Hij durft weer agressiever te koersen en dat vergroot alleen maar zijn kansen in een koers als de Olympische wegrit.

LutsenkoFan

Vind ik wel meevallen hoor, het heeft denk ik vooral te maken met het feit dat hij een aantal jaar vrij weinig heeft gepresteerd op de canadese klassiekers na. Waar hij altijd mee koerst. Vorig jaar had hij weer de klimbenen van 2010 om te demarreren. Heeft vooral met vorm te maken, je demarreert niet als je dit niet meer kunt. Dus ik denk dat zijn agressievere stijl vooral te maken heeft met het feit dat hij weer kan meedoen voor winst en klassement.

Netraam

Dat lijkt me inderdaad een simpelere conclusie dan dat Gesink's mentaliteit veranderd is.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Roglic zo op het eerste ook toch vrij gemakkelijk stand gehouden in de eerste groep, zou toch knap zijn als hij in de Tirreno meteen een goed klassement zou kunnen rijden.

jvh93

'@rahim dat viel mij inderdaad ook op. Op papier leek dit toch een etappe waar battaglin mee had moeten kunnen doen, gek dat we van hem helemaal niets gezien hebben vandaag.

achtpuntzes

'@ rahimns:
weer terug uit de big apple?
on: sterk staaltje van Vanmarcke, die zichzelf eens goed getest heeft. net niet, helaas... :(

robertowilco

Vergeet niet Roglic heeft best een goede tijdrit in de benen

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

'@jvh93 die had wat pech vlak voor de start van de klim en kon niet op tijd van voren meer komen.

@8.6 Ja, was echt waanzinnig daar.. maar wel weer lekker alles normaal te kunnen volgen

AndriesW

'@vlek
Je uitleg over ontwikkeling van renners lijkt me correct. Gesink en Froome zijn wat dat betreft uitersten. Onder andere door betere training en begeleiding heeft Gesink al veel eerder zijn eigen maximale niveau benaderd.

Dat de concurrentie harder rijdt dan in 2008-2010 kun je naar mijn mening niet algemeen stellen. In de laatste Tour kwam hij wel veel erkende toppers tegen. Ik doel echter ook op andere koersen zoals de ronden van een week. Jonge leeftijd heeft zeker invloed op de perceptie omdat dan vaak handenwrijvend de relatieve prestatie wordt gevierd met het vooruitzicht van nog betere absolute prestaties in de toekomst.
Desalniettemin laten zowel beelden als uitslagen zien dat Gesink in zijn eerste profjaren gemakkelijker bergop reed. Er ontstond een zekerheid dat hij bij nagenoeg elke koers bij de beste 5-10 klimmers zat en dat is niet meer zo.

AD-artikel van begin 2008, boeiend om terug te lezen:
http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/article/detail/2138996/2008/02/15/Het-supertalent-van-502-watt.dhtml

Als het gaat over het wattage dat Gesink haalde bij een inspanningstest zegt Delahaije: ,,Dat is gruwelijk veel voor iemand die zo licht is. Normaal gesproken zijn zwaardere jongens in het voordeel."

En precies dat voordeel zal hij zijn kwijtgeraakt. Het schijnbare gemak waarmee hij in die jaren omhoog reed zat hem in dat hoge basisniveau: veel kracht voor iemand van zijn gewicht.
Hij zal nu allicht in absolute zin krachtiger zijn maar die 'speciale' fysieke verhouding/eigenschap is minder geworden. Zoals het mij lijkt: hij moet nu eerder meer spierkracht gebruiken dan toen hij jonger was. Het is meer werken geworden. Daardoor is het moeilijker om een heel seizoen op hoog niveau te rijden, veronderstel ik, en is het aangewezen om sterker te pieken.

Ik geloof dus ook niets van verandering in mentaliteit, wel in verandering van fysieke eigenschappen en dat probeer ik te verhelderen voor anderen en voor mezelf. Want zowel de terugkerende opmerkingen van 'deze beklimming ligt hem niet' als 'hij mist de winnaarsmentaliteit' zijn gebaseerd op het niet begrijpen of accepteren dat Gesink puur fysiek minder vlot omhoog kan dan wat 'we' voor hem indertijd hadden voorzien.

Mja, beknopt schrijven is niet echt aan mij besteed. ;-)

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ AndriesW:
ik vind dat je er niet zo veel woorden aan moet vuilmaken. Gesink was een supertalent, maar anderen hebben een grotere progressie meegemaakt. maar toch heeft Gesink gewoon altijd tegen de top aangezeten. en nog steeds. dat gewoon accepteren en er is niets aan de hand. en als je als Nederlandse wielerliefhebber teleurgesteld bent, oke. maar dat moet je dan niet op het conto van Gesink bijschrijven maar op jezelf. niet alle sprookjes komen uit.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

En precies dat voordeel zal hij zijn kwijtgeraakt. Het schijnbare gemak waarmee hij in die jaren omhoog reed zat hem in dat hoge basisniveau: veel kracht voor iemand van zijn gewicht. Hij zal nu allicht in absolute zin krachtiger zijn maar die ‘speciale’ fysieke verhouding/eigenschap is minder geworden.

Nee, het was nu juist die verhouding tussen kracht en gewicht die benoemd werd als beter dan in zijn 'beste jaren'.

Zoals ik het zie: de perceptie dat Gesink in het verleden een hele andere klimmer is dan tegenwoordig is een hardnekkige. Iemand die werkelijk de bandjes van een Dauphine uit die 'gouden jaren' naast die van de afgelopen Tour zal leggen ziet aan die beelden niet af welke van de twee er nu beter of minder aan het klimmen is. Het heeft er bij Gesink namelijk nooit makkelijk uitgezien: dat schijnbare gemak herken ik dan ook totaal niet. Neem bijvoorbeeld alle 'kritische' uitspraken uit die tijd maar in gedachten ('hij kan alleen zijn eigen tempo rijden en totaal niet versnellen met zijn koffiemolentje' in al zijn incarnaties), regelmatig was er de vaststelling dat hij het klimvermogen van een echte wereldtopper nog net niet had.

Wat er uiteraard voornamelijk is verander (buiten alle shit van de 'klotejaren' uiteraard), zoals je terecht aangeeft, is dat het 'nog' uit die laatste zin nu niet meer van toepassing is en het 'net niet' in de perceptie over die 'gouden jaren' wat is verwaterd en in onze verwachten uit die tijd ondertussen helemaal verdwenen had moeten zijn. Wat we daarnaast geneigd zijn te doen is te verwijzen naar de topmomenten uit die tijd. Leg die beklimmingen echter naast die beklimming in de Tour van vorig jaar en je kunt mij niet wijsmaken dat je werkelijk kunt zien dat die meest recente Gesink de mindere klimmer is.

Laatst gewijzigd
AndriesW

Dit artikel nog gevonden, van een interview van de rustdag in de Tour net vóór zijn vierde plaats in de eerste bergetappe:
http://www.ad.nl/ad/nl/1063/Tour-de-France/article/detail/4100641/2015/07/14/Gesink-Je-kunt-een-blessure-beter-een-beetje-aanzetten.dhtml

Hij zegt het dus eigenlijk zelf (als hij goed geciteerd is):
,,Ik ben veranderd, de afgelopen jaren. Ook fysiek. Ik ben zwaarder dan vijf jaar geleden, mijn spieren zijn meer ontwikkeld. Of ik dat niveau van toen ooit nog haal? Dat weet ik niet. Ik denk er nog wel eens aan terug. Als ik Valverde als een malle bergop zie rijden, dan denk ik: die heb ik nog eens..."

Hij haalde dus vervolgens zo'n beetje dat niveau maar zoals hij later zelf aangaf was dat wel zijn enige prestatie van echt niveau dat jaar.

@vlek
Ik ben wel benieuwd of je dat over die beste waarde qua verhouding kracht en gewicht nog ergens kunt terugvinden.

Qua stijl is Gesink nooit een Nibali geweest nee... en hij is nooit erg explosief geweest. Ik bedoel dat het nu bijv. vaker voorkomt dat hij al moet lossen als er nog tien of meer renners over zijn. Puur qua stijl valt op dat hij iets zwaarder trapt = meer op spierkracht. En meer op inhoud/hardheid waarschijnlijk.

Ik zie het overigens best wel zitten dat hij dit jaar, na een goede winter en schadevrij voorjaar, een succesvolle piek neerlegt in de Tour en Rio.

Laatst gewijzigd
Yeez

Vergeet niet in al die jaren dat hij lichter was wel een klote tijdrit had, wat nu juist heel goed loopt!

S. Morgenstern

Ik kan het nu niet terug vinden.

Dit stuk komt wel redelijk in de buurt: Cijfers achter Gesink.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Ach, hier is hij: Meer cijfers, meer...

Is Gesink na alle tegenslagen weer de oude? „Vorig jaar in de Vuelta haalde hij zijn beste niveau ooit, beter dan in die Tour van 2010. Daarmee zou hij in die Vuelta als zesde zijn geëindigd (Gesink verliet de ronde aan het eind wegens privéomstandigheden). Knap, maar blijkbaar kom je tegenwoordig met dat hoge niveau relatief minder ver.

De overschoentjes van Petacchi maken in mijn ogen de Tour van 2011 nog altijd een van de grootste gemiste kansen in de Nederlandse wielergeschiedenis.

Laatst gewijzigd
AndriesW

'@jesse
Zijn tijdrit was niet superslecht en nu niet supergoed maar is zeker verbeterd. Duidelijk gewonnen aan kracht/vermogen.

Samenvattend: er was hoop en verwachting bij zowel fans als begeleiding en waarschijnlijk Gesink zelf dat hij met toename aan kracht/inhoud in de loop der jaren op vaste basis met de absolute top zou kunnen wedijveren. Behalve dat de reeks tegenslagen niet waren te voorzien, is zijn ontwikkeling als renner iets anders gelopen dan voorzien.
Hoe dan ook, hij is door velen geliefd en bewonderd. Slechts een kleine minderheid reageert slecht op hem. Ik vind het altijd boeiend om Gesink te volgen en zoals telkens blijkt vele WF'ers met mij.

Op naar Catalonië en Baskenland met bescheiden verwachtingen en altijd hoop en support voor Gesink en overigens ook de andere TLJ'ers.

Laatst gewijzigd
robertowilco

Robert heeft ook een paar verloren jaren meegemaakt door prive problemen heeft hij veel grote ronden, moeten laten schieten, of heeft zich tijdens de ronden teruggetrokken, zijn hele trainingsopbouw gaat dan verloren, vorig jaar was weer een tamelijk normaal jaren zonder tegenvallers en alsje dan zesde wordt in de tour doe je het zeker niet slecht als je ziet wie voor hem eindigd, daarbij nog zijn beenbreuk waarna het moeilijk is weer gelijke krachten op de pedalen te trappen, dus toch maar ff afwachten wat robert gaat doen, hij begint weer met de ronde van Catalonie

1 2 ... 77 ... 405 406

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.