'@noud89
De laatste zin is nou precies waar ik heel veel moeite mee heb. Wanneer pieken dan? Dan gaan er wel heel veel pieken hoor !! (wanneer dan ook) . Mijn punt is: ga eens voor vandaag en iet voor morgen!! Ik wordt zo moe van dat opbouw!! Bijna alle renners van TLJ komen tekort voor de echte topprestaties. Frusterend goenoeg maar wel realiteit
Ik denk niet dat dit een keuze is van later pieken. Kruijswijk is niet ongebruikelijk dat hij er doorheen zakt in een ronde van een week, maar Gesink is volgens mij nog nooit zo slecht in vorm geweest in een ronde waar hij voor het klassement wilde gaan. Ik kan me echt geen enkel voorbeeld herinneren. Daar moet volgens mij meer aan de hand zijn.
En waar het in het totale systeem 'mis' gaat is toch al jaren duidelijk: er zijn geen Nederlandse toprenners. Hooguit Dumoulin, en die ook alleen maar in het tijdrijden. Verder zijn er een aantal subtoppers: Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Poels, Mollema, Terpstra. Geen renners waar je normaal grote zeges mee binnen haalt of uberhaupt veel wint. Dan kun je kiezen voor een buitenlander (zie periode Menchov), maar daar zou ik helemaal niet warm van worden.
Kortom: de verwachtingen van velen zijn te hoog. Al had Gesink hier natuurlijk wel top 10 moeten rijden, maar zoals ik zei moet daar meer aan de hand zijn.
Misschien zijn de verwachtingen ook wel (te) hoog. Maar als je uitspreekt top 10 als doel te hebben en je doet verre van mee om de prijzen dan schep je zelf ook verwachtingen. Gesink zelf is ook teleurgesteld en in normale vorm moet hij gewoon in staat worden geacht om top 10, in dit deelnemersveld top 15 te rijden. Als je dan niet in de top 30 staat dan voldoe je zelfs niet aan lage verwachtingen.
Hakkie2, maar de wijze waarop gereden wordt is ook niet passend voor een ploeg van deze kwaliteit. Een ploeg zonder topfavorieten, zoals jij het zegt, moet niet gaan voor top 10-klassementen maar voor dagwinst en in beeld rijden. Want als ze het niet van het winnen van klassementen moeten hebben, als ze niet snel een eendaagse topkoers zullen winnen, wat mag je dan wel van ze verwachten? In beeld rijden en er in vliegen, zoals Roompot wel met een stuk meer succes doet. Zeker gekeken naar het niveau van beide ploegen.
Bovendien, in de afgelopen 20 jaar lag het niveau van het Nederlandse wielrennen niet zo hoog als je het mij vraagt, zeker de jongste generatie. Het zijn alleen geen afmakers/veelwinnaars tot nu toe.
Klassementen rijden zullen ze volgens mij niet los gaan laten. In principe hebben ze er ook gewoon de renners voor om dat te blijven doen (Kruijswijk, Kelderman en Gesink lijken mij geen rittenkapers en moeten voor heel veel koersen wel gewoon toptien ambities kunnen hebben). Ze zouden echter in sommige gevallen wel mogen nadenken over een andere manier van koersen met de ondersteunende renners en daar meer mogelijkheden scheppen om te koersen zoals Bouwman gisteren. Het blijft echter altijd lastig inschatten wat op dagen als vandaag het plan was in het eerste uur van de koers.
'@klootje: misschien is het niveau van de Nederlanders in 20 jaar niet zo hoog geweest, maar dat komt volgens mij omdat er vele malen meer subtoppers zijn. En daar horen de Nederlanders bij. Maar ook nog een hele hoop anderen.
En laat ze met de Nederlandse subtoppers alsjeblieft doen waar die renners subtop in zijn: klassementen rijden. In voor ritzeges gaan zijn het geen subtoppers, maar hele middelmatige renners. De resultaten worden niet beter als je anders gaat rijden. Met Gesink, Kruijswijk en Kelderman kunnen ze in elke grote ronde en kleine ronde met bergen in principe tussen plek 10 en 5 rijden. Dat zou prima zijn en het ook gewoon een goede ploeg maken. Hoef je niet voor aan te vallen. Of vind jij dat De Gendt een betere ronde rijdt dan Porte, Van Garderen en Bardet? Ik in elk geval niet. En dan is de kans ook nog erg klein dat de Nederlanders winnen in een aanval, daar zijn ze gewoon echt niet goed in.
Het gaat nu in Catalunya onverklaarbaar slecht. Maar dat neemt niet weg dat ze zich moeten blijven focussen op klassementen, daar zijn ze goed in.
@mooiman: jij slaat winnen in de Ronde van Drenthe hoger aan dan een pakweg 5e plaats in een klassieker?
Vlek, en de renners daarvoor hebben ze zeker vergeleken met paar jaar terug. Ik geniet echt van een Tjallingi, Keizer en Lindeman en nu bijvoorbeeld de aangename kennismaking met Teunissen en Bouwman. Als je altijd in de kopgroep probeert te komen is het een kwestie van tijd voor je wint. Zit je er zelden of nooit..... dan is het vooraf al mislukt. Zoals van Dylan van Baarle bijvoorbeeld heeft gekoerst afgelopen jaar, zoals Italiaanse ploegen het doen of Topsport Vlaanderen. En niet om het tegen elkaar af te zetten, maar ook zoals Roompot.
Hakkie2 om je vraag te beantwoorden: ja ik vind van wel. TJ van Garderen zou echt wel graag eens een dagoverwinning pakken aangezien hij dat nooit doet. Kijk als je vaker wint kun je zoals jij het zegt je veroorloven denk ik. Maar de spoeling wordt wel heel dun als de focus alleen op klassementen komt te staan, ook nog eens zonder topfavoriet.
Roglic of Gesink hadden volgens mij vandaag in het eerste groepje na de start moeten meegaan.
Waarschijnlijk had het peloton ze gezien de achterstand wel laten gaan, zeker Roglic als onbekende renner voor de toprenners in het peloton.
Een van beiden had dan in het kopgroepje nog tot ver in de finale gezeten met Pieter Weening en Thomas de Gendt en wie weet de rit gewonnen.
Alléén je moet het wel doen en durven en eventueel het AK laten vallen als niet goed gaat.
Degene die niet meegaat kan dan bij Steven Kruijswijk blijven die toch redelijk rijdt voor mn de Giro.
Klopt zeker, dat ze er de renners voor hebben om wat meer vrijheid te nemen. Battaglin is volgens mij ook een renner die het vooral van aanvallen moet hebben. Blijft echter wel altijd een kwestie van zeldzame uitschieters bij dat soort renners (kijk bijvoorbeeld naar de winnaar van vandaag, thans een van de betere vrijbuiters van het hele peloton of naar Weening, een van de beste Nederlanders in dit genre). Daarnaast zijn uiteindelijk prestaties zoals in de Giro en Tour van vorig jaar beter ontvangen, dan die van de Vuelta.
Eens! Ik zou de resultaten van zo'n instelling ook zeker niet overschatten.
Volgens mij heb ik al eens geroepen, dat het later op niveau komen de heren nu opbreekt. Renners als Kruijswijk en Gesink komen nu eenmaal niet alleen met trainen op niveau. Het ontbreekt hun duidelijk aan wedstrijdritme/hardheid. Gesink had in de Algarve zich niet moeten sparen.
Kelderman heeft 't volgens nog redelijk goed gedaan, alleen dat steeds ziek net als Hofland lijkt mij geen goede zaak. Volgend seizoen gewoon eens weer zoals vroeger beginnen in de TDU.
Kruijswijk heeft volgens mij een vergelijkbaar niveau als vorig jaar in deze periode. Dat is gewoon geen renner voor topprestaties in een voorjaarskoers. Hoe vaak moet de werkelijkheid dat nog bevestigen tot je dat aan neemt? En Gesink is nu net bij uitstek iemand die alleen met trainingen op topniveau kan komen. Ook dat heeft de werkelijkheid meermaals aangetoond.
'@hakkie2
Het gaat daar niet om. Het gaat om doelen stellen en toeslaan op het moment dat het kan!!
TlJ had toch hogere ambities uitgesproken dit seizoen? Op echt WT niveau komen ze heel veel tekort, maar doe het dan wel op het niveau dat je het moet.
En wie gaat Gesink nu eens eindeliijk uitleggen dat klassementen niet realistisch zijn voor hem. Daarvoor komt hij tekort.
De
Zelfs het beste voorjaar dat je kon vinden toont met andere woorden geen topprestaties in het voorjaar. Hij reed trouwens wel ooit bijna podium in Catalunya in een editie die volgens mij JVDB had gewonnen in dat geval. De rit die daar voor had kunnen zorgen werd echter niet meegerekend.
'@mooiman: ja, de zesde van de afgelopen Tour (en dat niet door toeval, bonusminuten, oid) is vast een heel slechte klassementsrenner. Hij hoort bij de beste 10 ronderenners van het moment, maar moet daar maar mee stoppen?
Misschien moet jij eens gaan begrijpen dat een top 10 plek in de Tour meer waard is dan welke en hoeveel (rit)zeges dan ook, zeker als het ritzeges uit de vroege vlucht zijn en geen ritzeges waarbij je de toppers verslaat.
Gesink op de teamwebsite: “Ik mis nog de hardheid van de koers. Ik lijk dat meer nodig te hebben dan de afgelopen jaren, toen ik een heel hoog niveau uit alleen training kon halen. Het lichaam van een sporter verandert door alle jaren van diepgaan en hard werken.”
In dit geval heeft Kelderfan dus wel een punt...
Het is ook in lijn met wat ik hier twee weken geleden schreef, dat Gesink tegenwoordig minder gemakkelijk omhoog rijdt namelijk meer op kracht en daardoor moeilijker een heel seizoen op niveau kan zijn.
Ik begrijp best dat een sporter graag snel een bruikbare verklaring heeft voor een onverklaarbaar laag niveau. En dan het liefst iets vind wat je zelf in de hand hebt, zodat je er in het vervolg iets aan kan doen en je hier niet nog eens tegenaan hoeft te lopen. Een lichaam dat plotseling zo'n grote behoefte heeft aan koershardheid dat het dit niveau verklaart lijkt me echter geen logische verklaring. Een jaar geleden nog, na een hele moeilijke winter en een voorjaar getekend door klachten aan de knie en nagenoeg geen koersdagen, deed hij tenslotte midden in april meteen heel respectabel mee in de Waalse Pijl en Romandie. Een jaar later, na een goede winter en een voorjaar zonder tegenslag met enkele koersdagen op een vrij aardig niveau, zou koershardheid zijn dramatische niveau verklaren?!
Dat gaat er bij mij niet in..
Ik ben dan benieuwd hoe hij zo snel andere factoren heeft uitgesloten en op deze conclusie is gekomen. Misschien dekt het de lading, maar erg logisch klinkt het niet. Vorig seizoen was zelfs nog aanleiding om in de winter te concluderen dat iets frisser gericht toewerken naar bepaalde doelen goed had gewerkt. Een conclusie die in lijn was met eerdere jaren. En nu is het tegendeel opeens het geval? Ik denk dat die verklaring vooral is ingegeven door onzekerheid over zijn huidige niveau en niet door iets anders.
Wat vorig jaar wel opviel was dat de stijgende lijn erg beperkt was na dat aanvankelijke respectabele niveau. Al was hij zelf vol vertrouwen na Zwitserland.
Nu lijkt hij nauwelijks beter dan in de Algarve of zelfs wat minder, al denk ik dat het verschil in niveau en deelnemersveld wat vertekent.
Of een gebrek aan hardheid de enige verklaring is voor het tegenvallende niveau? Misschien niet maar wat dan wel... als hij voor het einde van dit rondje nog niet ziek is. ;-)
Hij nadert nu wel de leeftijd van 30 jaar en dan kan het snel gaan hè... ;-)
Een verschil in seizoensopbouw kan ook verschillende effecten geven. Vorig voorjaar trainde hij een paar weken keihard om het tekort aan wintertraining te compenseren. Dat droeg vervolgens bij aan de knieklachten maar gaf misschien wel een prikkel waar hij bij de herstart eventjes voordeel van had. Ik zeg 'misschien''... het is een gokje.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.