Wie Was Ik VIII

1 2 3 4 5 6
Jacco van Stierop

Zoals gezegd heb ik het bij de profs niet geheel waargemaakt, misschien dat ik daarom wat minder bekend ben. Toch mag de entourage waarin ik verkeerde, mijn equipe, mijn kopmannen/ ploeggenoten, als zeer bekend worden verondersteld.

In de grote ronden die ik heb uitgereden eindigde ik top 30.

billi

ik mag nog niet :(

maar ik weet het ook nog niet ;)

Laatst gewijzigd
Rodney

Nikki Rüttimann?

Laatst gewijzigd
Jacco van Stierop

Helaas ook niet.

Ik overdrijf niet als ik stel dat ik met mijn ploegmaten geschiedenis heb geschreven.

billi

Jean-François Bernard?

Jacco van Stierop

Nee, ook niet.

Jullie zitten allemaal wel in het goede tijdsgewricht; het cyclisme veranderde destijds en van die verandering ben ik een exponent.

billi

het wordt er niet makkelijker op :o

is de juiste nationaliteit al voorbij gekomen ;)

Jacco van Stierop

Had niet gedacht dat-ie zo lastig was.

Nee, mijn nationaliteit heb ik nog niet gezien.
Sterkste links zijn met Eddy Schepers en Claveyrolat.

billi

zie een paar linken (renners) tussen die twee renners, maar of resultaat of nationaliteit klopt niet ...
heb nog tijd om te zoeken voor ik mag :p

Silent Hill

Mag ik ook eens gokken ? Dag Otto Lauritzen.

Jacco van Stierop

Nee, helaas, Noors is niet mijn moedertaal.

Voor de duidelijkheid: met Schepers heb ik een andere link dan met Claveyrolat.

billi

uhhhh, had gezocht een renner die bij beide eens in de ploeg had gezeten, waren er toch een paar

zal verder zoeken

MARTIN ALONSO RAMIREZ RAMIREZ?

t zijn hoofdletters door copy paste ;)

Jacco van Stierop

Helaas Billi, niet goed, maar wel een link.

Rodney

Luis Herrera?

billi

Robert Millar?

Jacco van Stierop

2x nee maar met Herrera een link

Rodney

Alfonzo Flores Ortiz?

billi

fabio parra?

Jacco van Stierop

Punt voor Rodney!

Alfónso Florez (1952-1992) verwees Sergueï Soukhoroutchenkov naar de 2e plaats in het eindklassement van de Tour de l’Avenir van 1980. Een opmerkelijke prestatie want Soukhoroutchenkov had de twee voorgaande edities overtuigend gewonnen en had bovendien de Vredeskoers op zijn naam geschreven in 1979. Nog steeds geldt hij als de grootste Russische wielrenner in de geschiedenis.

In 1979 had Florez in eigen land al de Ronde van Colombia gewonnen, een prestatie die hij 4 jaar later zou herhalen; Luis Herrera werd toen 2e. Met ritzeges en een podiumplaats had Florez ook succes in de Clásico RCN, de andere grote rittenkoers in zijn geboorteland.
Florez bleef officieel lang amateur, pas na zijn 30e maakte hij de overstap naar de profs. In 1983 was hij ook nog amateur, het jaar waarin Tourdirecteur Félix Lévitan de Tour openstelde voor amateurploegen in de hoop –die ijdel zou blijken te zijn- dat Soukhoroutchenkov aan de start zou komen.
De Sovjets kwamen dus niet maar wel de amateur-Colombianen, waaronder Florez. Het peloton bestond in die dagen vrijwel uitsluitend uit West-Europeanen en misschien kun je 1983 zien als het jaar dat de mondialisering van het wielrennen echt goed op gang kwam. In 1981 had Phil Anderson weliswaar als eerste niet- Europeaan de gele trui gedragen maar nu reed er voor de eerste keer een niet- Europese ploeg een grote Europese ronde. En niet veel later kreeg je die andere Aussie Allen Peiper, de Canadees Steve Bauer, de Amerikanen (Lemond, Hampsten, 7-eleven) en vanaf jaren 90 de Oost- Europeanen.

Aanvankelijk, tijdens de eerste vlakke etappes in de Tour van 1983, was het lachwekkend wat de Zuid- Amerikanen lieten zien; ook de ploegentijdrit was niet aan hen besteed en ze stonden direct al niet bekend vanwege hun stuurmanskunst. Maar in de eerste bergetappes lieten ze zich wel meteen van zich spreken (Jiménez, Corredor) en de spot maakte plaats voor bewondering.

Florez kon evenwel weinig klaarspelen, hij was al over zijn hoogtepunt heen. Halverwege moest hij opgeven vanwege een voedselvergiftiging. Nog 2 maal zou hij de Tour rijden: in 1984 (18e) en als prof in 1986 (27e); Lucho Herrera was toen de kopman van de Café de Colombia-equipe. In 1985 reed hij in dienst van Fabio Parra in de Vuelta, die verdienstelijk 5e werd in het eindklassement. Florez neemt afscheid als wielrenner in 1987.
Na zijn wielercarrière gaat Florez in Medellin ‘in zaken’. In april 1992 wordt hij vanaf een motorfiets doorzeefd met kogels. Het precieze waarom blijft schimmig maar er is een gerucht dat hij het had aangelegd met de vrouw van een familielid van drugsbaron Pablo Escobar.

NB: overeenkomsten met door jullie genoemde renners:
- Jonathan Boyer was de eerste Amerikaan in de Tour (en wellicht in een grote ronde), Florez met zijn ploeggenoten de eerste Colombianen;
- Eddy Schepers won net als Florez de Tour de l’Avenir;
- Lubberding reed Michel Laurent in de hekken in de Tour 1983, die van de eerste Tour met Colombianen dus;
- Claveyrolat is net als Florez niet meer onder ons; verschil met Florez is dat Claveyrolat daar zelf voor heeft gekozen.

simplex

Weer zo'n prachtig verhaal waar ik nog veel details niet van wist.
De opgave was ook keurig en begeleid met tips, maar Ik stuurde mezelf alle foutieve kanten op.
Knap opgelost Rodney!

billi

knap werk, mooie opgave, kwam wat in de richting, maar niet genoeg

Rodney

Was teveel op Indurain zijn 5 tours op rij gefocussed als geschiedschrijving. De EPO-link was duidelijker. Vervolgens was het zoek-de-Colombiaan.

Nieuwe opgave pas morgen, drrrrrrrrruk.

Laatst gewijzigd
Rodney

1 Jacco van Stierop
1 Rodney

Ik reed meer dan 10 jaar voor dezelfde amateurploeg van mijn land. In die periode reed ik veel goede uitslagen bij elkaar, waaronder een wk-medaille, een olympische medaille en een aantal eindoverwinningen, etappes en nevenklassementen in kleinere rondes.
Een ronde die ik in die periode twee keer won was in een land waar ik alsnog na mijn 30e een profcontract kreeg. Zowaar werd ik in mijn eerste profjaar 19e, én tweede in het 'jongerenklassement' van een grote ronde. Daarna reed ik nog een seizoen voor een andere profploeg, waarna ik mijn carrière beëindigde.

billi

Bernd Drogan?

Tutu888

Uwe Ampler?

1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.