Wie Was Ik VIII

1 2 3 4 5 6
Jacco van Stierop

Net als Johan Lammerts ben ik werkzaam bij een wielerbond, een regionale echter, die wel weer is aangesloten bij de nationale wielerbond van mijn land. Je begrijpt dat ik geen Nederlander ben.

Rodney

André Chalmel

simplex

Die moet weer helemaal goed zijn als ik het nu achteraf zo bekijk.

Jacco van Stierop

Punt voor Rodney!

De Breton André Chalmel (1949) fietste voor de ploegen Gitane en Peugeot en won in 1979 de monsterklassieker Bordeaux- Paris. Als knecht hielp hij Van Impe in 1976 en Hinault in 1978 en 1979 aan de Tourzege en Hinault aan de zege in de Vuelta van 1978.
In 1982 reed Chalmel zijn laatste Tour in dienst van Jean-René Bernaudeau; schaduwkopman Phil Anderson was echter succesvoller, hij won de 2e etappe en de witte trui, werd 5e in het eindklassement en reed een ruime week in de maillot jaune.

Op het WK 1979 in Valkenburg leek Chalmel solo op weg te gaan naar de wereldtitel. Achter hem pokerde Raas in een achtervolgend groepje in het wiel van Thurau. De Duitser kon zijn zenuwen niet de baas en ging van kop af de sprint aan. Op 100 meter voor de streep werd Chalmel ingerekend, Thurau zwiepte naar rechts met Raas nog steeds in zijn wiel. Battaglin, ook in het groepje, kwam door de zwieper ten val, nog steeds onduidelijk door wie precies. Tikte hij het achterwiel van Thurau aan of van Raas? TV- beelden geven geen uitsluitsel. In ieder geval kwam Raas als eerste over de finish, Thurau als tweede, Bernaudeau als derde, de arme Chalmel als vierde en Lubberding, die zich voor Raas had opgeofferd, als vijfde. De jury moest flinke tijd beraadslagen maar besloot uiteindelijk de uitslag te accepteren en niemand te diskwalificeren.

Blijft aardig de reacties uit de verschillende landen te lezen. De gemiddelde Italiaanse wielerliefhebber kijkt er anders naar dan de Nederlandse, de Franse weer anders en de Duitse ook weer anders. Een ieder heeft zijn eigen waarheid.

Tijdens zijn carrière was Chalmel enige jaren voorzitter van de Franse rennersvakbond UNCP; de laatste jaren is hij bedrijvig geweest voor ‘La Bernard Hinault’, een jaarlijkse cyclosportive voor liefhebbers in Bretagne en is hij bestuurslid van de Bretonse wielerbond.

billi

weer een naam die me niet echt veel zegt, de verhalen daarom heen echter wel weer een beetje ... is wel al lang geleden, maar leuk in ieder geval om terug te lezen

billi

up

Tutu888

Rodney nog actief op deze site?

billi

Volgens mij wel, was een enthousiaste wielerflits-veldritspel speler

stuur of een PB, of maak een nieuwe opgave, leef je uit ....

Tutu888

Thanks billi, ik heb een PB verzonden.

billi

de volgende opgave

Ik heb voor franse, italiaanse, belgische en duitse ploegen gereden.
Ik ben olympisch kampioen, wereldkampioen en nationaal kampioen geweest.
Ik heb verschillende semi-klassiekers gewonnen.
Ik heb ook deelgenomen aan verschillende zesdaagsen.
Ik sta ook in het lijstje van etappe winnaars van een grote ronde.
Alle drie de grote rondes heb ik gereden, maar ik kan niet zeggen dat ik alle drie de grote rondes heb uitgereden.
Ook heb ik meermaals op het podium gestaan van een klassieker.
Wie ben ik?

4 Rodney
4 Jacco van Stierop
1 Tutu888

Jacco van Stierop

Gregor Braun?

billi

dat is snel, toch te veel aanwijzingen :p

Jacco van Stierop

Had de mazzel dat ik had ingelogd toen het net was gepost.
Waar is Rodney gebleven?

5 Jacco van Stierop
4 Rodney
1 Tutu888

“Ik was geen onverdienstelijk coureur maar mijn palmares is gelijk aan mijn inborst: bescheiden. Ik heb nog eens een keer een heel behoorlijk WK gereden, maar op de uiteindelijke winnaar stond geen maat.
Voor het geluk was ik niet geboren; zo heb ik het nodige geld misgelopen omdat ik, -klinkt gek-, redelijk goed uit de voeten kon in het middelhooggebergte.”

dustin

pronk?

Jacco van Stierop

Over snel gesproken: punt voor @dustin!

Post eiste iedere dag de volle inzet van zijn renners; Bert Pronk voelde zich geroepen om dan maar mee te zitten in de vlucht van de dag tijdens de eerste etappe (deel a) van de Tour 1980, zonder succes evenwel. Deel b van de eerste etappe, die ’s middags werd verreden, was een ploegentijdrit en Bert, die in de ochtend al behoorlijk met zijn krachten had gesmeten in het Harzgebergte, moest al vrij snel lossen. Hij arriveerde zelfs buiten de tijdslimiet en kon huiswaarts keren. Kopman Joop won de Tour maar Pronk deelde nauwelijks in de premies en zijn startgage in de natourcriteriums was natuurlijk ook beduidend lager dan zijn ploegmaten.

Pronk overleed in 2005 aan kanker.

Laatst gewijzigd
dustin

'Een heel behoorlijk WK gereden' deed me denken aan Pronk.

5 Jacco van Stierop
4 Rodney
1 Tutu888
1 dustin

Ik was knecht, won ook nauwelijks. Dan won ik eens een belangrijke wedstrijd, dan had ik daar dan ook nog gemengde gevoelens over. Ook heb ik eens het eindklassement gewonnen van een zuid-europese meerdaagse wedstrijd. Een van de drie grote ronden heb ik niet gereden. Ik ben ooit eens in de top-5 terecht gekomen van een klassieker.

Jacco van Stierop

Geen veelwinnaar, nooit de Vuelta gereden, ooit 4e in Gent-Wevelgem en winnaar van de Giro del Trentino:

Heinz Imboden?

dustin

Gedachtegang is goed.
Ik ben geen zwitser en Trentino heb ik niet gewonnen.

billi

Pascal Chanteur?

dustin

Ik heb geen etappe in Parijs Nice gewonnen en heb ook niet bij Toshiba gereden.

Jacco van Stierop

Adri 'Jos' Schipper?

dustin

Nee, ik ben wel ook een nederlander.

Tutu888

Henri 'Toontje' Manders: de beruchte etappewinst in de Tour over de kasseien na het flikken van Teun van Vliet. Nooit de Giro gereden, ooit 5e in de Waalse Pijl en bij de beloften de Ronde van Griekenland gewonnen.

billi

Knetemann?

dustin

inderdaad, Manders :)

Was niet zo een moeilijke, bewust toegevoegd 'eindklassement gewonnen van een zuid-europese meerdaagse wedstrijd' om wat verwarring te zaaien. Toch snel gevonden met de perfecte uitleg.

1 2 3 4 5 6

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.