Kijk, Bobby doet zijn best en Hermsen helaas ook. Het overdreven gelul van die Jan is gewoon niet te harden. Als hij trouwens met Jip verslag doet slaat hij helemaal op hol. Ik probeer het telkens weer maar moet hier tijdens de Tour 2024 telkens overschakelen naar het engelse commentaar of NOS. Popi Pogey v/d Berg is op de koop toe te nemen terwijl Boogerd i.i.g. prima is. Maar Hermsen is gewoon een verschrikking. Verder natuurlijk geweldige Tour dit jaar, Giro was ook top met Kroon en Bellegem, genieten dus!
Ben altijd al een trouwe NOS-kijker, wellicht behoor ik tot een minderheid die een man als Maarten Ducrot zeer mist... Herbert Dijkstra was ik nooit zo'n fan van, maar die Joris vd Berg is zo mogelijk nóg chauvinistischer. De etappe dat Vingegaard dat sprintje won (meer was het niet) vlogen kreten als 'dit is het keerpunt in de Tour' en 'Pogaçar kraakt' door de ether. Ook vandaag merkte je weer duidelijk dat hij zat te hopen dat Vingegaard Pogi zou lossen op de steilere stukken ("dat ligt hem beter"). Iets meer objectiviteit of het in ieder geval pretenderen zou ik als kijker kunnen waarderen. De weinige keren dat ik Sporza heb geprobeerd moest ik helaas concluderen dat de Belgen minstens net zo erg zijn.
Joris is wel ok vind ik, maar ik was meer fan van Herbert. Het gaat mij bij wielercommentaar in de eerste plaats om of ze het kunnen, niet om de inhoud. In de finale iets van spanning kunnen toevoegen bijvoorbeeld, zonder de overdreven stijl van de radio. Als co-commentator vind ik Stef Clement echt geweldig. Ducrot mis ik helemaal niet, maar Boogerd is ook niet best. Ik hoop dat ze die nog kunnen bijschaven.
Vingegaard is een Deen en Joris een Nederlander. Maar we hebben dus wel met een Nederlandse ploeg te maken. Dan horen we het allebei op een andere manier. Ook continu dat overdreven enthousiasme als Kelderman een keer niet in de eerste paar km van een klim gelost wordt. Of toen Bardet geel pakte, wat zo ongeveer gepresenteerd werd alsof het grootste schande uit de wielerhistorie was, alleen omdat er een Nederlander geel had kunnen pakken.
De commentator van de NOS zei tijdens de mountainbike wedstrijd in Parijs (Olympische Spelen} wel twintig keer dat Pauline Ferrand Prévot een relatie heeft met Dylan van Baarle. Dat vind ik wel leuk om te weten, dat wist ik nog niet. Maar 2 of 3 x die informatie herhalen tijdens de uitzending is voldoende.
Over The Pride gesproken. Zouden er niet heel wat homo's een hekel hebben aan dat carnavaleske gedoe waarmee alleen maar een stereotiep beeld wordt neergezet? Het lijkt wat mij betreft soms meer op stigmatiseren dan op emancipatie. Nu ook weer dat uit de bocht vliegen met Het Laatste Avondmaal bij de Olympische Spelen.
Mij lijkt het vooral: laat die carnaval-homo's lekker hun feestje hebben net zoals carnavallers, wat is daar mis mee? En nou en dat sommige andere homo's het niet zo op carnaval-homo's hebben?
op beide feestjes zie je mij niet terug maar met een gun op de kop zou ik eerder voor de homo's dan gewoon carnaval kiezen. Die muziek is beter namelijk.
tot zo ver mijn mening over het wielercommentaar.
Ik dacht dat ik dat wel duidelijk gemaakt had. Als de Pride er is ter bevordering van tolerantie en verdraagzaamheid, dan bereik je door de beeldvorming misschien het omgekeerde.
Ook de NOS heeft het wel eens fout. Hier een stuk uit de Volkskrant. Gezien het feit dat Bacchus er rondloopt (die blauwe knakker) gaat het vrij duidelijk om de Bacchanaal. Iets met Griekse mythologie en de oorsprong van de Spelen, je weet wel. ;)
"Volgens de organisatie was het een parodie op de bekende muurschildering van Leonardo da Vinci, die de belangrijke Bijbelscène schilderde."
Ook via de NOS. Nogal makkelijk dus om te zeggen dat de NOS hier fout zit. Maar dit is ook weer typisch Leonardo pardo. Erin komen met "ken je geschiedenis", alsof jij enkele weken geleden enige deskundigheid hierover bezat. Misschien raakt Het Laatste Avondmaal weer aan voedselzekerheid en dan ga je altijd op tilt.
Btw je kunt het formaat van afbeeldingen ook instellen. Zo'n artikel uit de Volkskrant hoeft niet per se in De Telegraaf stijl.
Ik weet zeker dat de regisseur weet waar ie het over heeft, beter dan de organisatie. Ik heb overigens gymnasium gedaan dus zowel Grieks en latijn inclusief de geschiedenis daarvan gehad. En ook een jaar of 8 kunstgeschiedenis alles bij elkaar, dus ik weet waar ik het over heb.
leuk feitje: het laatste avondmaal is (losjes) gebaseerd op de bacchanaal, dus ik snap dat mensen zich er makkelijk in vergissen.
Ik heb ook gymnasium gedaan, en in een van de leerboeken stond nog in het voorwoord dat je daar niet interessant mee moest gaan doen. Het is ook totaal niet relevant in deze discussie, want je kennis van de klassieken en mythologie helpt helemaal niets bij de vraag wat nu de werkelijke inspiratie is geweest van die regisseur. Daar is gewoon geen eerlijk antwoord meer op mogelijk na de ontstane ophef.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.