Je mening over het wielercommentaar

1 2 ... 110 111 112 113
Il Leopardo della Primavera

Ik geef slechts aan dat ik enkele weken geleden dezelfde 'deskundigheid' op dit gebied bezat als nu. Don't get your panties all tied up joh. 

Jacco van Stierop

"de bacchanaal"

Vele jaren studie van humaniora en letteren ten spijt ben je echter niet in staat het substantief 'bacchanaal' te voorzien van het juiste lidwoord.

esims2.0

"Gezien het feit dat Bacchus er rondloopt (die blauwe knakker) gaat het vrij duidelijk om de Bacchanaal. Iets met Griekse mythologie en de oorsprong van de Spelen, je weet wel. ;)"

Overigens is Bacchus een Romeinse god en geen figuur uit de Griekse mythologie. Daar heb je dan 8 jaar kunstgeschiedenis voor gestudeerd.

 

Il Leopardo della Primavera

Nou vooruit, Dionysos en het dan. We kunnen het ook over de inhoud hebben ipv mierenneuken over lidwoorden en Latijnse of Griekse benaming van dezelfde snuiter. 

dat is sowieso een van mijn irritaties: mensen die bij een foutiefe letter of gramaticale fout meteen in een soort autistische taalnazireflex schieten en compleet niet meer inhoudelijk kunnen reageren. 

Laatst gewijzigd
esims2.0
Il Leopardo della Primavera
Nou vooruit, Dionysos en het dan. We kunnen het ook over de inhoud hebben ipv mierenneuken over lidw...

De hypocrisie. Jij ging er met "ken je geschiedenis esims" (bedoeld werd klassieken) duidelijk in om iemand pootje te haken. In plaats van dat je aanvult wat de regisseur erover gezegd heeft.

Il Leopardo della Primavera
esims2.0
De hypocrisie. Jij ging er met "ken je geschiedenis esims" (bedoeld werd klassieken) duidelijk...

De klassieke oudheid is óók geschiedenis. En ik heb niet echt wat toe te voegen aan wat Jolly in het Volkskrant stuk zegt, dus ik heb daar geen een aanvulling op. Als je vragen hebt mag je ze stellen, dan doe ik m'n best om ze te beantwoorden. ;)

 

Overigens is het stuk in de VK van vanochtend (alleen in de krant), en van de NOS van gisteren. Daar kan ook het verschil in uitleg nog in zitten, geen idee wanneer Jolly hier specifiek op heeft gereageerd.

esims2.0

Ik moest daarnet nog even controleren of klassieken nu wel goed is, voordat ik daar weer op gepakt wordt. En daar blijkt Van Dale wel een toepasselijk stukje over te hebben met betrekking tot deze website.

"Iets dergelijks is er aan de hand met 'ken uw klassieken'. In zijn oorspronkelijke vorm is deze uitdrukking een aansporing om de meesterwerken van de literatuur tot zich te nemen en vooral om die correct te citeren. In dat verband is 'ken uw klassiekers' (de vorm die je tegenwoordig ook vaak hoort) misschien een beetje raar. 'Klassieker' kenden we tot voor kort vooral in de betekenis 'traditierijke wielerwedstrijd'. 'Ken uw klassiekers' klinkt dan vooral als een oproep om Merckx niet met Hinault of Zoetemelk te verwarren. Maar 'klassieker' kan volgens Van Dale ook betekenen: 'lied, boek, toneelstuk enz. dat nog steeds wordt gezongen, gelezen of gespeeld enz.'"

Il Leopardo della Primavera

he ik ben niet zo'n spellingsmierenneuknazi dus daar hoor je mij niet over klagen hoor. En over klassieke literatuur heb ik het geen seconde gehad, slechts over de klassieke oudheid.

esims2.0

Ik lees nog even terug maar Jacco heeft daar ook wel een punt. Ik dacht bij 'de Bacchanaal' dat dat een verwijzing was naar een specifiek kunstwerk, zoals het werk van Da Vinci. Maar dat bestaat volgens mij helemaal niet. Dus het is niet dom muggenziften over een lidwoord.

Laatst gewijzigd
santakraam
Il Leopardo della Primavera
Ik weet zeker dat de regisseur weet waar ie het over heeft, beter dan de organisatie. Ik heb overige...

'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!'

Geintje Leo:)...weet waar je aan begint, als je een discussie aangaat met esi.

Il Leopardo della Primavera
santakraam
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!' Geintje Leo:)...weet waar je aan beg...

Och zo lang er alleen gezeurd wordt over spelling maak ik me niet zo druk, en dat hij zelf iets verkeerd interpreteert is ook niet mijn schuld natuurlijk.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

'Als de Pride er is ter bevordering van tolerantie en verdraagzaamheid, dan bereik je door de beeldvorming misschien het omgekeerde'

ok, dus die homo's moeten zich potverdomme ff dimmen zodat ze later los kunnen gaan? Dikke lul zou ik als homo denken, het is 2024 ik ga lekker NU los. Amsterdam en de Pride zijn al zoooooo enorm lang een vaststaand evenement, het is aan de rest om hier op een normale manier (net zoals carnaval) mee om te gaan: leuk als je er aan wil meedoen en sla het anders gewoon over.

Romāns Vainšteins

En die Baggus, is dat niet de broer van die India knakker met olifantenknar en meerdere armen? Is ook blauw toch?

ik heb overigens geen gymnasium gedaan, of mag ik dat beter niet zeggen?

 

wel ga ik zeggen dat iedereen die klaagt dat het op een of ander schilderij leek gruwelijke aanstellers vind van hetzelfde type die om de pride zitten te janken. Strontvervelende muggenzifters.

Laatst gewijzigd
esims2.0
Il Leopardo della Primavera
Och zo lang er alleen gezeurd wordt over spelling maak ik me niet zo druk, en dat hij zelf iets verk...

Haha je bent hier toch gewoon zelf aan het blunderen? Eerst zeggen dat het "vrij duidelijk" is dat het om Bacchus gaat. Wat later niet zo blijkt te zijn, maar met de stelligheid waarmee het gebracht werd, nam ik het eerst maar aan. En ook niet bekend zijn met de term bacchanaal. Want het is 100% zeker dat je dacht dat dat net als Het Laatste Avondmaal ook een specifiek kunstwerk betreft. Opnieuw, net als bij de discussie "Nederland heeft te weinig landbouwgrond om de eigen bevolking te voeden" (een bewering die klopt), je ongelijk niet willen toegeven.

Romāns Vainšteins

Ook al heb je gelijk met Bach'anus, (lekker belangrijk, hoe een fictief iemand 1000en jaren geleden op een schaal lag) dan nog is iedereen die loopt te janken over de pride en die openingsscene een zich/haar/hen aanstellend kuikentje.

esims2.0
Romāns Vainšteins
Ook al heb je gelijk met Bach'anus, (lekker belangrijk, hoe een fictief iemand 1000en jaren geleden...

Ik loop niet te janken over de Pride, dat maak jij er weer van omdat je zonodig ook moet vitten. Ik vroeg me alleen af of zoiets nu niet zijn doel mist. En ik ben zelf christelijk opgevoed, maar in het geheel niet gekwetst als die scene van de openinging van de Spelen een parodie op Het Laatste Avondmaal zou zijn. Ik vind het alleen een zwaktebod en een gebrek aan creativiteit om iedere keer maar weer met dragqueens aan te komen zetten, om iets op te leuken.

santakraam
Romāns Vainšteins
En die Baggus, is dat niet de broer van die India knakker met olifantenknar en meerdere armen? Is oo...

Eens romein! Die lhbtkweifti scenes tijdens de opening vond ik overigens wel tof, ze hebben gewoon een feestje gevierd, alle haters terug in hun kot, waaronder esi.

Romāns Vainšteins

Die hele pride heeft allang geen 'doel' meer en is gewoon een jaarlijks feest zoals zovelen er een hebben. Het doel is gewoon bereikt en dit is hun Keti Koti. 

en overal dragqueens vind ik ook wel wat simpel masr laat ze lekker, kennelijk willen die gewoon het liefst. Een openingsceremonie met Wildersfans zou nogal saai zijn.

Jacco van Stierop

@ Il Leopardo della Primavera

Als je schrijft dat je het gymnasium en een academische studie in de letteren hebt gevolgd wil je daarmee jezelf een autoriteit verschaffen. Het is vervolgens komisch om te zien dat je zelf die autoriteit onderuithaalt door tot tweemaal toe dezelfde taalfout te maken.

Bij herhaling het verkeerde lidwoord gebruiken doet vermoeden dat je niet bekend was met het woord ‘bacchanaal’. Niet erg, maar wel opmerkelijk voor een gymnasiast met een 8-jarige studie kunstgeschiedenis.

Wanneer je iemand die jouw fout aanhangig maakt wegzet als een taalnazi, het afdoet als muggenzifterij, en bij jou het schaamrood niet op de kaken staat, dan neem je de opleiding die je zegt te hebben genoten totaal niet serieus.

 

Wat betreft de scène tijdens de openingsceremonie: als een kunstwerk door de vervaardiger openbaar wordt gemaakt, het ‘loslaat’, dan mag het publiek, de ontvanger, er in zien wat men wil en er alles van vinden. De kunstenaar heeft het maar te accepteren als in dit geval een groot deel van de toeschouwers er een verwijzing naar Het Laatste Avondmaal in ziet. Zo gek is dat trouwens niet gezien de mise-en-scène, ook al zegt bedenker Thomas Jolly honderd maal “ ceci n’est pas une cène”.

Juist iemand met een geoefend oog en een grote repertoirekennis, bijvoorbeeld een kunsthistoricus, zou onmiddellijk moeten denken aan dit Bijbelse tafereel dat in de loop der eeuwen vele kunstenaars heeft geïnspireerd. Dat niet de centrale figuur, - hier een dikke vrouw want hé, het is immers een inclusief feest vol diversiteit-, maar de opgediende figuur van Dyonisos de mensheid toezingt met zalvende, verzuchtende woorden doet daar niets aan af.

santakraam
Jacco van Stierop
@ Il Leopardo della Primavera Als je schrijft dat je het gymnasium en een academische studie in de...

Dit is niet nodig Jacco, beleren heeft geen enkel doel anders dan een poging zichzelf beter te laten voelen.

Als een simpele ziel die maar Atheneum gedaan heeft zeg ik: foei!

esims2.0

"door tot tweemaal toe dezelfde taalfout te maken"

Drie keer zelfs. En ik vind het geen taalfout, omdat 'de bacchanaal' naar iets concreets verwijst.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
esims2.0
Haha je bent hier toch gewoon zelf aan het blunderen? Eerst zeggen dat het "vrij duidelijk" is dat h...

Bachhus en Dionysus zijn in principe dezelfde persoon, sorry dat ik toevallig even de griekse en latijnse mythologie door elkaar haalde. Kan gebeuren gezien de Romeinen in principe alles van de Grieken hebben overgenomen.

Ik ben ook prima bekend met het Bacchanaal, alleen had ik het lidwoord blijkbaar verkeerd. Jij wist ook niet wat het lidwoord was, dus wat dat betreft staan we quitte. ;) Dat jij die landbouwdiscussie er weer bij haalt bewijst vooral dat dat heel diep bij je zit, en dat we nu nog steeds niet inhoudelijk aan het discussieren zijn. Whatever floats your boat!

Il Leopardo della Primavera
Jacco van Stierop
@ Il Leopardo della Primavera Als je schrijft dat je het gymnasium en een academische studie in de...


Ik heb geen academische studie in de letteren gedaan, nooit gezegd. Wel kunstacademie, daar zit ook een aanzienlijk deel kunstgeschiedenis bij. Evenals op de middelbare school overigens. De reden waarom ik dat aangaf is omdat esims in de veronderstelling was dat ik hier een paar weken geleden nog niks vanaf weet, wat dus simpelweg niet zo is. Wellicht enige vorm van autoriteit ja, is dat erg? Jij doet nu immers hetzelfde.

En een lidwoord-fout bij een woord dat ik zelden tot nooit gebruik is niet zo spannend toch? Dat ik wat weet van kunstgeschiedenis en klassieke oudheid betekent niet dat mijn Nederlands foutloos is, vanzelfsprekend. Dat je het feit of ik ergens wel of geen verstand van zou hebben baseert op één lidwoord is sowieso vrij apart, lijkt me niet echt een goede graadmeter. Maar wat weet ik ervan. ;)


Nogmaals, ik heb nooit gezegd dat ik 8 jaar kunstgeschiedenis heb gestudeerd. Dus ik blijf dat mierenneuken op taalfoutjes in plaats van op de inhoud ingaan gewoon lekker taalnazisme noemen. Sowieso is het raar 

Natuurlijk is kunst in the eye of the beholder. Maar dat neemt niet weg dat een kunstenaar altijd wel een verhaal of een betekenis achter een kunstwerk heeft, ongeacht wat de kijker er in ziet. En ja, natuurlijk zien mensen hier het laatste avondmaal is. Dat is omdat - zoals ik al eerder aangaf - het laatste avondmaal geinspireerd is op het/de/een bacchanaal.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

Waar het op neerkomt is dat mijn kennis over dit onderwerp in twijfel wordt getrokken door een lidwoord-fout. Helemaal prima als dat voor jullie een goede graadmeter is hoor, maar dan houdt de discussie voor mij op hier, gezien inhoud blijkbaar niet belangrijk is.

Joejoe!

esims2.0

"het laatste avondmaal geinspireerd is op het/de/een bacchus."

Misschien bedoel je een bacchanaal, dat zou kunnen. Maar je hebt jezelf nu te zeer te kijk gezet als deskundige om zomaar iets zonder meer aan te nemen.

Ik wil best toegeven dat zonder enige toelichting mij alle verwijzingen en symboliek in die scene vermoedelijk ontgaan waren. Maar Leopardo deed net alsof het gesneden koek behoort te zijn dat die blauwe figuur Bacchus was en dat deze scene daarom helemaal geen verwijzing was naar Het Laatste Avondmaal. Ik ging ervan uit dat hij op dat moment iets meer gelezen had in de recente dagen dan ik, en ik vond het kinderachtig om net te doen alsof hij dat baseerde op algemene ontwikkeling die hij weken geleden ook al had.

1 2 ... 110 111 112 113

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.