'@Nasibal: Excuus, je moest kiezen en alternatieven waren vooraf ook prima.
Heb trouwens 16 dezelfde renners als jij, Contador, Enger, Groenewegen, Vakoc ipv Valverde, Gallopin, Theuns, Poels.
Contador wel redelijk pech totnogtoe, schatte hem wel in als de duidelijke nummer 3. Valverde leek me een risico, maar zou weer je baas puntenpakker kunnen worden.
Groenewegen leek me vooraf ook wel een stuk beter dan Theuns, afgaande op pcs. Kijken hoe zich dat ontwikkeld.
Enger komt weer goed voor de dag, maar Gallopin pakt vandaag punten zoals verwacht.
Met een zwakke Contador heb je wel een groot voordeel in het hooggebergte. Eens zien of Poels inderdaad kans krijgt in bepaalde etappes.
Eindelijk iemand die ook Richeze heeft! Maar vind hem nog niet sterk totnogtoe. Twijfel al of ik morgen wat aan hem heb..
Van Vakoc heb ik al spijt, had hem eigenlijk voor oa etappe 2, maar vanochtend zag ik al in dat ik niks aan hem had. Die mag op het reservebankje voorlopig.
'@Twaburov
Zelfs als duidelijke nummer 3 was 5 miljoen voor Contador in mijn ogen teveel. De nummer 4 kost minimaal een miljoen minder en zeker met de aankomsten omlaag en de kans op vluchters is Contador als duidelijke nr 3 in het klassement nog steeds niet steevast de 'nr 3' voor de etappe. Voor mij was hij dus al vrij snel sowieso een no-go. Al heb ik wel even getwijfeld in verband met teampunten Sagan. Morgen gaat hij natuurlijk alleen aan teampunten al 8+6 = 14 punten opleveren + eventueel nog 10 voor etappewinst. Sagan houd dat geel de komende 3 etappes nog wel vast en het groen mogelijk ook wel. Dat zijn dus minimaal 3x 14 punten de komende etappes. Dat is op zich niet mis, al heeft Froome er nu ook al 20+ gepakt natuurlijk.
Groenewegen schat ik in de sprints een tandje beter dan Theuns, maar ik heb het onderbuikgevoel dat hij de Pyreneeën niet goed gaat verteren een een 'Hoflandje' doet. Gallopin is voor mij een enorme joker in week 3, waar Enger welliswaar de helft goedkoper is maar waarschijnlijk ook vooral in week 1 z'n puntjes binnen moet sprokkelen. In de 1e week pakt Gallopin ook puntjes, zeker als het vandaag top 5 was geworden.
Richeze heb ik dan ook niet mee voor top 20 in de sprints, maar meer in een 'trentin' rol. Had Alaphilipe of Martin vandaag gewonnen en pakt Kittel nog 1 of 2 etappes dan was het teampuntenfeest geweest. Dat geldt natuurlijk voor elke ettix renner, maar het voordeel is van Richeze is dat hij mee zal dingen in de sprints waar Kittel er onverhoopt toch afgereden wordt + als Kittel niet uitrijdt omdat de bergen er teveel aan zijn.
Dit schrijf ik vanuit het 'voor-de-Tour-perspectief'. Eens dat Contador niet steevast de nummer 3 zal zijn in bergetappes. Echter is Contador natuurlijk ook een goede daler. Verder pakt hij elke keer de klassementspunten + pakt hij elke keer 6 extra punten vanwege Sagen. Na de ronde ook meer klassementspunten dan de mannen onder hem + teampunten voor Sagan. Dat een Froome of Quintana vervolgens die 5 miljoen meer waard zijn is irrelevant. Het gaat erom of je Contador kan vervangen door een andere combinatie van renners die je nog niet in je ploeg hebt zitten en die samen meer punten pakken. Dus in die combinatie zitten geen renners als Porte en Dan Martin die sowieso al in je ploeg zitten.
Qua verwacht aantal punten zag ik vervolgens geen optie om hem eruit te laten en met anderen meer te pakken. Vooral ook omdat je dan elke keer een extra plek kwijt bent (desnoods selecteer je een Sagan in bergetappe) en je die punten dus ook in de afweging mee moet nemen. Maar goed, dat staat en valt natuurlijk met wat je van een Valverde, Landa, Nibali etc verwacht.
'@Nasibal:
In werkelijkheid gaat Contador minder punten opleveren, want er zijn ook alternatieven voor die plek. Barguil bijvoorbeeld, 8 punten en de kans dat hij weer kort eindigt. Of Richeze, teampunten Alaphilippe, eventueel teampunten Kittel, en misschien sprint hij zelf mee. Of Alaphilippe zelf, met zijn witte trui en bij de bookies staat hij ook hoog voor de komende etappe. Vooral in de bergen, als je Contador toch wil opstellen, is die +6 wel lekker. Maar ben het eens dat Contador normaal gesproken niet super veel punten pakt, en daardoor ook prima vervangbaar is. Maar ik wilde toch deze topper in mijn team.
'@Pietje Precies
Ik maak me dan ook geen zorgen om z'n dalen, maar meer om z'n sprintje. Ik verwacht bij aankomsten bergaf eerder een groepje dat aankomt dan een berg eenlingen stuk voor stuk. Meer nog dan bij een aankomst bergop.
Dit klopt natuurlijk en spreekt zeker in het voordeel van Contador t.o.v iets goedkopere mannen, en in mindere mate (alleen de punten van Sagan) ook t.o.v Froome en Quintana. Al had had Valverde vandaag ook een goede kans naturlijk, wat een paar etappes teampunten voor Quintana opgeleverd zou hebben.
Niet mee eens. In mijn ogen zéér relevant omdat alle 3 de 5 miljoeners toch wel een flinke aanslag op je budget zou zijn geweest als je óók Kittel, Greipel én Sagan mee wilt nemen. Dat zijn dan 6 renners voor 29 miljoen. Ergens moest er in mijn ogen 1 iemand sneuvelen. Als Froome en Quintana hun 5 miljoen dan méér waard zouden zijn dan gaat dat dus ten koste van Contador (óf een sprinter).
Klopt en dat kan ook in mijn ogen: Met Contador én Froome én Quintana heb je niet alle 'Porte en zo's' in je team. Dikke kans dat je dan of een sprinter, of jongens uit het rijtje Pinot, Aru en Bardet mist bergop. Jongens die ik niet direct veel minder eigen(!) punten zag halen (maar dat is dus een persoonlijke inschatting) dan Contador. Het echte verschil zou dan dus door team en truipunten gemaakt worden. Die zag ik wél compenseerbaar met de minimaal(!) 1 miljoen die je bij het weglaten van Contador bespaart.
Die extra plek is inderdaad belangrijk in je overwegingen, maar in dit geval zag ik dat niet direct als een probleem. Zelfs zonder Contador werd het voor mij budgettair lastig om 9 echte bergtoppers neer te zetten. Plek 8 en/of 9 zou dus sowieso wel bevolkt worden door een 'b-renner' die eigenlijk wel upgradenswaardig was. Ook zou ik sowieso nooit 9 sprinters hebben gehad en daar dus altijd wel een 'opvuller' kunnen upgraden naar een sprinter als ik dat had gewild. Ja je moet dan alsnog de punten van het 'b-alternatief' er af trekken, maar dat zouden er dus sowieso niet denderend veel geweest zijn in mijn ogen. Ook dat is natuurlijk weer een persoonlijke inschatting.
Absoluut. Als Valverde tegenvalt ben ik in de aap gelogeerd. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet een twee drie zie waar ik nog eens extra anderhalf miljoen had moeten sprokkelen om Valverde om te turnen in Contador. Dat was me met de beste wil van de wereld ook niet gelukt.
Contador op achterstand en weer een beetje hersteld zou natuurlijk nog best veel punten kunnen halen. Hij zal dan moeten gaan aanvallen en dan kunnen de mannen onder te top 3 echt niet allemaal volgen.
Maar dan wel met een grote maar... dan zal ie moeten herstellen. Vandaag zag er toch niet goed uit.
Kies morgen voor Sagan als kopman door zijn gele en groene trui en ik Kittel ondersteun door 3 renners ( Alaphalippe , D Martin en Richese) is het eigenlijk ook een soort kopman en verder heb ik Kristoff , van Avermaet , Coquard en Mc Lay opgesteld , vandaag had ik ook Sagan als kopman met ernaast Alaphalippe , Valverde, D Martin , Van Avermaet , Froome , Yates, Rodriques en Coquard ( laatste had ik achteraf moeten vervangen door Barguil) .
'@Ab
De exacte puntentelling is zowel op de etappepagina van de website, als in de app (via het menu) gemakkelijk terug te vinden. Wat dat betreft eens met wat hierboven gezegd wordt. Omdat het echter toch zo 'makkelijk' is en ik de beroerdste niet ben ( ;) ):
Als Kittel wint blijft zijn plek in het puntenklassement waarschijnlijk hetzelfde (tenzij Cav niet meesprint). Hij zou dan 50 etappepunten + 4 truipunten + 3 teampunten voor het wit van Allaphilipe pakken. Dat zijn in totaal 57 punten. Als kopman dus 114. Dit kunnen er een handjevol meer worden als Kittel onverhoopt stijgt in het puntenklassement
Ook als Sagan 4e wordt verwacht ik hem nog steeds op 1 in het puntenklassement en het algemeen klassement. Een 4e plaats levert 36 punten op. Zijn gele trui 10 en zijn groene trui 8 Samen dus 54 punten. Maal 2 maakt dat 108.
333 puntjes vandaag, dik tevreden aangezien ik geen v. Avermaet, Gallopin of Valverde in mn team heb weten (of willen) te fietsen. Mollema pakt met zn 9e plek lekker wat puntjes mee en ook Froome, Barguil en Yates stellen niet teleur. De man die ik voor deze etappe mee had genomen om de schade van de gemiste punch toppers te compenseren laat het daarentegen volkomen afweten met een 33e plek op 15 seconden, dat is dan weer jammer..
'@zadelpen en vasnd
Ik zit in het buitenland, heb alleen mijn telefoon bij de hand, en kijk maar terug. Ik heb nog nooit een vraag gesteld. Help zelf bij andere spellen ook altijd iedereen. Weet dat de vraag simpel is, maar ben niet in de gelegenheid om achter een pc te kruipen en scorito op je mobiel is een drama.
Antwoord op de vraag geven was net zoveel moeite als een terechtwijzing.
Bedankt Nasi!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.