Scorito Tour de France 2016 poule

1 2 ... 37 ... 169 170
nasibal

[Quote]Wel nog erg benieuwd naar de selectie van Trek ;).[/Quote]

Ik denk dat die selectie inderdaad bij velen voor opluchting dan wel teleurstelling zal zorgen.

Verder ook helemaal eens met wat je zegt over SKY. In een door Froome in het geel gewonnen etappe zou het laaste wagonnetje het wel waard kunnen zijn, mits deze minimaal 18e wordt. Dan haalt hij namelijk evenveel punten als de nr 9 uit de etappe.

Ik zie 2 of 3 etappes waar in ieder geval een gele trui van Froome denkbaar is, evenals een overwinning. Hoe groot is echter de kans dat je het laatste wagonnetje dan ook goed voorspeld hebt. Dat wisselt namelijk nog wel eens bij Sky.

elstupidoloco

Gallopin heb ik ook overwogen en vergeleken met bijv. van Avermaet die slechts 500k duurder is. In de TdF 2015 reden ze vaak in dezelfde etappes top 10/ top 20. Avermaet rijdt dit jaar een veel beter voorseizoen dan Gallopin, getuige ook de PCS ranking. De uitslagen in de dauphine van gallopin en van avermaet hoeven niet direct een voorbode voor de Tour te zijn. Ik heb de uitslagen van de dauphine van dit jaar en de heuvelklassiekers van dit jaar vergeleken met die van vorig jaar. Gallopin rijdt dit jaar gewoon significant minder goed dan vorig jaar.

Dan het volgende: gallopin pakte vorig jaar veel teampunten met greipel. Maar gaat hij dat dit jaar ook weer doen met een kittel die mee rijdt? Gezien 2014 en 2013 is het logischer dat greipel slechts 1 etappe wint. Zoveel teampunten gaat gallopin dan ook weer niet opleveren tov van avermaet. Kortom, van avermaet lijkt me een beter alternatief dan gallopin (als je tenminste die 500k kunt vrij maken ;)

Twaburov

Wat heeft Vakoc voor zin als je al 3/4 andere Quick Step renners hebt? Je kan de andere renners opstellen, ik neem aan dat je niet met heel je team voor teampunten wil gaan.

marty1

Dank voor de info. Op dot moment van Avermaet en Gallopin in mijn team, misschien wel overbldig. Verder zie ik wel eens Vakoc voorkomen, maar. Ij welke etappes gaat die van waarde zijn?

sprintgeit

Even een vraagje voor de zekerheid. Degene die in de eerste etappe de sprint wint pakt gelijk geel toch?

jort101

'@sprintgeit
Jazeker

JimKro

'@nasibal

Toch zie je regelmatig dat bergknechten van dominante teams ook zelf vaak top 20 of hoger eindigen. Vorig jaar scoorden Thomas, Porte en Poels volgens mij hoger dan de tweederangs klassementskopmannen die tussen plek 6 en 10 eindigden (de Gesinks, Mollema's, Bardet's, Frank's en Rolland's van het peloton).

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@JimKro, je moet qua teampunten niet vergeten dat je ze enkel krijgt wanneer de ploeggenoot daadwerkelijk top presteert. Wanneer Froome ietsje minder blijkt en 2e wordt... scheelt dat ontzettend veel teampunten.

Dus je moet eigenlijk een factor meenemen (hoe groot kans op evenement X is) die je vermenigvuldigt met het aantal teampunten wat je zou krijgen bij top presteren van renner A.

Laatst gewijzigd
JimKro

Dat is een gok die je kan nemen om te winnen.

Daarnaast hebben Landa en Thomas gewoon bewezen dat zij topklimmers zijn en goede klassementen kunnen rijden.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Tuurlijk is ook zo. Maar als Landa en Thomas 'gewoon' gaan knechten, dan zullen die niet zo denderend veel punten voor je pakken in de etappes.

JimKro

Vorig jaar behaalden Porte en Thomas de nodige top 20 plekken naast de teampunten. Misschien wel even veel top 20 plekken als de klimmers die net onder de grote '5' komen. Vaak zijn de klassementsmannen buiten de echte grote namen ook niet zo constant qua Scorito uitslagen. Helemaal als er top 20 plekken worden ingenomen door vluchters. Dan blijft er vaak maar een selecte groep over waar je echt constant mee scoort in de bergen.

Daarom kan je naast je echte toppers denk ik het best klimmers nemen die ofwel truipunten (witte trui) of teampunten kunnen halen.

Laatst gewijzigd
vasnd

Een Landa of Henao zie je dit jaar steevast gewoon op kop hun wattagemeter volgen op 110% van hun (=95% van Froome's) kunnen en dan wat later parkeren hoor. Bij een heel lange etappe met veel beklimmingen oke, dan blijven ze wel eens voor de rest die eerder gelost is maarja, kies dan maar net de goede.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Jimkro

Bij dat totaal aantal punten staan ook de teampunten als je ze bijvoorbeeld in vlakke etappes opstelt terwijl Froome in het geel rijdt. In praktijk is de kans dat je dat ook doet niet altijd even groot. Daarbij pakten de Skyknechten ook nog veel punten met de ploegentijdrit. Die heb je dit jaar niet.

Het kan best dat uiteindelijk een topknecht meer scoort dan de de uiteindelijke nummer 9 uit het klassement. Maar weet jij wie die topknecht gaat zijn en wie die nummer 9 uit het klassement? Dat kan zo maar Bardet zijn uiteindelijk, maar ga je die durven thuislaten voor Thomas?

Zoals ik al aangaf, het kan, maar 3 klimknechten meenemen is onnodig risico in mijn ogen. En als je er een meeneemt, wie dan?

Check anders ook even bij iedereen die in de giro Fuglsang en Kangert bij zich had. Zat dezelfde gedachtegang achter als nu bij Sky en er waren minder toppers aan de start. Uiteindelijk wel 3kk down the drain.

Het kan, als je perfect gokt en mazzel hebt. Teampunten graaien werkt verreweg het beste in vlakke etappes, overgangsetappes en tijdritten. Bij het klimmen moet gebeuren wat ik al eerder schetste: De kopman moet in het geel winnen, of in het geel rijden met een vluchtgroep van 15 er voor. Anders haalt 9 van de 10 keer die 2e rangs kopman toch meer punten. Simpel rekensommetje met het oog op de puntentellingstabel

Laatst gewijzigd
ONCE

Teampunten moet je je inderdaad niet blind op staren, maar meer in combinatie met...
Het zijn ook voornamelijk renners met hun eigen specifieke kwaliteiten/puntenmogelijkheden en die bij of een topsrinter of toptijdrijder in de ploeg zitten die in het begin van de ronde grote kans op geel heeft. Het is tenslotte ook altijd weer de vraag hoe vroeg of laat de topfavoriet uiteindelijk de gele trui pakt
Zo was de keus van Jungels tov Formolo in de Giro ook een hele makkelijke voor mij. Hij pakt dan nog beter uit dan vooraf gehoopt maar ala dat geluk dwing je dan ook af ;)
Een Thomas in goeie doen kan een optie zijn omdat ie een vrije rol heeft, maar alle andere renners van sky die vooral moeten knechten is een grote gok zoals nasibal al zegt.

nasibal

Waar vinden we bevestiging dat Thomas vrije rol heeft?

Overigens kan het volgende rendabel zijn:

Stel renner X pakt in etappe 10 het geel en houdt dit tot het einde. Elke renner uit die ploeg ontvangt dan per etappe dat je hem opstelt 8 punten. Dat zijn 12x8 96 punten. De vraag is dan echter, ga je deze knecht ook alle 12 etappes opstellen? Als je zowel geen 9 goede klimmers en sprinters hebt (miss wel vanwege uit en tegenval) is dat niet ondenkbaar.

Voor dat scenario zou ik dan kiezen voor de goedkoopste knecht, ipv een dure klimmer uit de betreffende ploeg die misschien wel top 20 rijdt. Met het geld wat je op die manier bespaart hark je ergens anders die paar onzekere top 20 puntjes ook wel binnen.

Stannard vind ik persoonlijk dus al stukken interssanter dan Thomas, als ik plek had gehad om zon renner mee te nemen én zou willen gokken op een dergelijk scenario.

Laatst gewijzigd
ONCE

Thomas heeft dat voor de tour afgedwongen las ik. Op cyclingnews forum ook eea over gelezen. Zegt nog niet alles natuurlijk. Meneer vind zichzelf een betere gt rijder dan ie daadwerkelijk is imo

gollum

Voor wie zouden jullie gaan, Coquard of Bouhanni?

Poeksel

Ja, een van beiden zou ik wel voor gaan, of misschien allebei. Jij niet dan?

Laatst gewijzigd
nasibal

Ik sluit me aan bij Poeksel. Of toch Kristoff?

MrSpeckNeck

Vergeet de teampunten aan het eind niet als Froomey het geel heeft. Zijn toch ook een mooie 24 punten per Skyrenner. Ikzelf neem Henao mee reed vorig jaar al enorm sterk in alle koersen waar hij startte, met 7 top 20 plekken in de Vuelta. Dit jaar rijdt hij nog sterker naar mijn mening en extreem constant. Al gaat hij hier knechten en al zal hij soms eerder in het treintje voorkomen dan nog zie ik hem wel gewoon zijn puntjes binnen harken die hij waard is. Plus natuurlijk een sloot aan teampunten. Want laten we eerlijk zijn de kans dat Froome al vroeg in het geel rijdt is groot.

@nasibal Zou jij Stannard verkiezen boven een Henao? Of gebruikte je Stannard gewoon even als voorbeeld? Die 750k renners vind ik persoonlijk even duur als een 1000k renner.

Laatst gewijzigd
Thvs

Leuk stukje over Valverde nog trouwens:

“Als ik tijd moet verliezen in een vlakke rit, dan zal ik dat zonder te morren doen”, zweert de uittredend Spaans kampioen. Valverde staat in het peloton niet bekend als de meest behulpzame renner.

Voor de Spanjaard zijn de Olympische Spelen in Rio een hoofddoel dit jaar. De Tour rijdt hij dan ook in dienst van Quintana. “Zodra we de bergen bereiken zal ik hierdoor frisser zijn om Nairo te kunnen helpen. En ben ik vrijer om voor ritzeges te strijden, natuurlijk alleen als dat het plan van de ploeg niet in de weg staat.”

Dit maakt hem natuurlijk een interessante renner, je weet dat je hem op het vlakke niet op hoeft te stellen want hij gaat zich maximaal sparen voor Quintana EN ritzeges. Zie hem eigenlijk best vaak kort eindigen deze tour

ivo001

Ivo001

Je kunt ook Greipel en coquard nemen en ludvigsson upgraden naar een 1m renner…

Ludvigsson is toch meer een renner voor het prologenwerk dan langere tt’s?

Die overweging was inmiddels ook bij mij opgekomen. Ik zou dat natuurlijk ook nog 2 750k renners kunnen gaan, zoals Pantano/Rosa/Cataldo/Tiralongo/Coppel/Izagirre/Gerrans

Maar ik zou zomaar nog veel meer van mijn team kunnen opschonen, moet het parkoers nog eens goed bestuderen, maar Rui Costa, Gallopin en Yates zijn wel een beetje twijfelgevallen voor mij op het moment.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@Speckneck:
Vergeet niet dat de kans dat Froome de Tour wint 'slechts' zo'n 40% is. Om ploeggenootpunten te krijgen moet je renner ook eerst zelf maar eens uitrijden. Dus laten we zeggen dat je 85% * 40% kans hebt om die 24 punten te pakken. Uit dit rekensommetje komt rollen dat je dus zo'n 8 punten mag tellen. Misschien dat je de zaken iets positiever of negatiever inschat, maar ik denk er niet ver naast te zitten.

Neemt niet weg dat het best interessant kan zijn om Sky-renners in je ploeg te hebben. Bij mij stond bijvoorbeeld Kwiatkowski op de shortlist. Dit omdat ik aannam dat Sky hem enkel zou laten starten wanneer ie volledig fit zou zijn. Vervolgens had ik goede hoop dat hij zich in meerdere finales zou gaan bemoeien en daarnaast handig kon zijn met het oog op teampunten. En natuurlijk vooral omdat ie relatief goedkoop was.

Laatst gewijzigd
Papa Bart

Ik zie steeds meer mensen pogen zout te strooien in andermans ogen. Ik doe daar niet aan mee :-),
Ik ga naast de logische toppers vol voor de Giant ploeg. Relatief goedkoop en in mijn ogen echte puntensprokkelaars op vrijwel elk terrein. Vind ik een goede ruil voor de Fransen en Valverde.

Niballie

Mogelijke teampunten zijn mij in de giro niet goed bevallen. Als de kopman pas laat de trui pakt, heb je er vrijwel niks aan. Veel vrijheid krijgen de knechten van Sky ook vaak niet in de tour. Ondanks dat Henao misschien heel constant is, zal hij zich toch leeg moeten rijden. En wat Astana met knechten doet hebben we in de giro ook gezien: aanvallen, laten wachten en daarna leegrijden voor de kopman. Ook Astana knechten zullen dus op die manier weinig opleveren, hoe goed Rosa ook rijdt dit jaar. Er moet wat misgaan met de kopman denk ik, willen die jongens wat mogen.

1 2 ... 37 ... 169 170

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.