Scorito Tour de France 2016 poule

1 2 ... 57 ... 169 170
ONCE

Hopelijk laten zoveel mogelijk mensen Kittel er nu uit. En kopen ze roelands, Gallopin en debusschere

nathancouw

'@Once Ik hou hem er gewoon bij ;)

Matti

Ik zit op 4/5 sprinters. Dat is wel bar weinig, maar aan de andere kant wil ik ook een sterk klimmersteam hebben om op het eind nog een fatsoenlijk team te kunnen opstellen.. Keuzestress hoor

Nylz

Dus, dan neem je 15 klimmers waarvan je er telkens 6 niet kunt opstellen?

PeterPaprika

Er rijdt wel meer dan alleen sprinters en klimmers rond in het peloton hoor.

vasnd

Als je goed gokt kan zo'n verdeling prima werken. Er is altijd wel een valpartijtje en als net jouw mannetjes er bij liggen ben je de lul. Backup is dan fijn. Scorito ga je er zo goed als zeker niet mee winnen omdat er altijd wel iemand zonder jouw uitvallers zit die daardoor meer punten kan pakken, maar voor je kleine vrienden/collega-pooltjes kan het maar net werken.

Btw, ik kan niet meer bij mijn team van 2015 komen, meer mensen last van?

Laatst gewijzigd
Mollemawintdetour

'@vasnd

Pagina 21 van dit topic!

Laatst gewijzigd
thombvb

Weet iemand hoe het zit met de klimcapaciteiten van Dylan Groenewegen?

ONCE

Ik denk dat hij wat te kort komt voor de bollentrui

vasnd

'@Mollema uiteraard geprobeerd. Op PC werkt het niet maar net even mobiel en daar wel gelukkig (via de mail, deed toen nog geen WF pool)!

Edit: Nog mensen die de oude 16 renners tactiek hanteren (51mil + 4 niet zo relevante 500k'ers)?

Laatst gewijzigd
Jelle van der Linden

Weten jullie of die handblessure van Bouhanni mogelijke gevolgen kan hebben tijdens de sprints in de Tour de France?
Ik ben zelf niet zo bekend met blessures en de gevolgen daarvan.
Omdat hij vandaag was gestart (maar wel afgestapt) denk ik dat het wel meevalt met Bouhanni en het is nog een week.
Maar hij zou er misschien vandaag nog wel hinder van hebben ondervonden(of het parcours was te zwaar)

droomteam

nathancouw je denkt toch niet dat het treintje daar voor EBH is Met Matthews -Eisel - Renshaw hebben ze .die compleet voor Cavendish gebouwd en dan word mij EBH te duur .

kschiffmacher

Ik heb ook 6,5 sprinter nu... Vraag me af of dat inderdaad voldoende is...

Op de tandem

Bij Bouhanni weet je het nooit. Die heeft zijn handen (en hoofd) vaak nodig in de sprint. Die kan die nu niet gebruiken. Misschien wint die dan wel eens een keer..

nathancouw

'@Droomteam Ik kan je al wel zeggen dat Matthews nog bij Orica Greenedge rijdt ;)

nathancouw

En wat denken jullie van Eduardo Sepulveda van Fortuneo? Reed goed in San Luis en won daar ook een etappe. Welicht een pareltje? Voor maar 750k

David B

'@nathancouw
Die durf ik niet meer na vorig jaar en in de route du sud zag ik m niet maar dat laatste kan aan mij liggen..

nathancouw

Geen flitsende resultaten in route du sud idd, wel 7de in de tijdrit..

Chris85

Bepaalde nationale kampioenschappen hebben me wel het laatste zetje gegeven wat betreft mn sprinters, daar ben ik nu wel uit. Ik heb 20 renners en 1 miljoen over, ik ben tevreden over de diversiteit in mn team dus die laatste miljoen zal puur gebruikt worden om te upgraden. Even alle definitieve selecties afwachten.

Twaburov

Bouhanni gaat altijd mis, niet doen.

nasibal

Interessante kwestie die sprinters. Laten we voor de lol weer even de puntentelling er bij pakken. Dan zien we dat (buiten teampunten gerekend):

* Plek 1 t/m 5 in de etappe 202 punten oplevert. Er van uitgaande dat sprinters die regelmatig in de top 5 terug te vinden zijn ook in het puntenklassement staan, zouden daar nog eens maximaal 30 punten bij kunnen komen voor een totaal van 232. M.a.w: Met 5 scorende renners, 232 punten = 46,4 punten per renner

* Plek 1, 3, 5, 7,9,11,13, 15 en 17 levert 230 punten op. Waar we er bij punt 1 voor het gemak van uitgingen dat 1 t/m 5 uit de daguitslag ook 1 t/m 5 in het puntenklassement waren, doen we dat nu weer hetzelfde. 1,3 en 5 levert dan nog eens 13 punten op. M.a.w: 9 scorende renners, zo goed mogelijk netjes verdeeld over de top 20 levert in totaal 243 punten op. Slechts 11 punten meer en gemiddeld 27 punten per renner.

*Plek 2,4,6,8,10,12,14,16,18 levert op dezelfde manier 214 punten op. Dat zijn er zelfs minder dan in situatie 1 en slechts net geen 24 punten per renner.

*Plek 1/tm 9 (lees: de best mogelijke voorspelling)levert tenslotte 362 punten op. Significant meer uiteraard dan situatie 1, maar tegelijk 'slechts' ruim 40 punten per renner. Naarmate renners uit deze 9 lager in de daguitslag eindigen wordt het puntenaantal totaal en per renner uiteraard kleiner.

Kort door de bocht kan je wel het een en ander zeggen over deze bevindingen:

1) In situatie 2 en 3 haal je niet significant meer punten dan in situatie 1. Je hebt in beide situaties waarschijnlijk echter wel meer geld én plekken uitgegeven aan je sprinters dan in situatie 1. Of je 4 extra sprinters moeten samen goedkoper zijn dan de 2 of 3 sprinters die je mist uit te top 5, t.o.v situatie 1. In situatie 1 heb je daar boven op ook nog 4 plekken die je met team/truipunten-pakkers op kan vullen om zo je dagscore verder te verhogen.

2)"Maar Nasi. Als 1 t/5 zo goed is, waarom dan niet 1/m 6? Waarom niet 1t/m9". Om deze reden heb ik gelijk situatie 4 er nog maar even aan geplakt. Ja je scoort op die manier wel meer punten en dat kan ook oprecht beter zijn onder aan de streep. Tegelijk geef je meer geld en plekken uit en daalt de gemiddelde score per renner. Het is per definitie dus minder efficient. Of minder efficient ook 'slechter' betekent, hangt af van het feit of je met het bespaarde budget (bij 1 t/m 5) de gemiste punten t.o.v 1 t/m 6 of hoger ergens anders kan compenseren.

3) "Maar Nasi, waarom dan niet 1 t/m 3. Dan bespaar je nog meer geld en is het gemiddelde per renner nog hoger!". Bij minder dan 5 sprinters heb je automatisch meer dan 15 plekken voor andere renners. Met slechts 9 plekken per etappe is de kans dat je al die 15+ renners vaak gaat gebruiken gering. Je bent dan eigenlijk geld en plekken aan het weggooien die je dan toch maar net zo goed wél aan sprinters kan besteden. Als we in getallen praten:
Bij 1 t/m 5 t.o.v 1 t/m 9 loop je 130 punten mis per etappe. Bij 1 t/m 3 t.o.v 1 t/m9 zijn dit al 71 punten meer (inclusief groene trui). De kans dat je dat extra verschil van 71 punten per etappe goed gaat maken met die 2 extra plekken (en geld) dat je bespaard is in mijn ogen zeer gering. 5 jongens die punten pakken in de sprintetappes is wat mij betreft dus wel het minimum.

Leuk, veel open deuren. Maar wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Ik wil met name zeggen dat het puntenaantal van 1 t/m 5 voor mij een soort van heilig minimum is wat ik zo goedkoop mogelijk wil behalen per etappe. Een soort vuistregel. Dat hoeft niet door de nummer 1 t/m 5 ook daadwerkelijk te hebben. Plekken 6 en 7 leveren samen 58 punten op . Dat is evenveel als wanneer de groenetrui drager ook de etappe wint. In bijvoorbeeld de Giro waren plek 6 en 7 steevast wel goedkoper samen dan Kittel in zijn eentje. In dat geval kost het je dus wel een extra sprinter, maar minder geld.

Niemand heeft een glazen bol. Als je het breder maakt wordt het wel makkelijker voorspellen. Dus: welke renners 3 verwacht je structureel in random volgorde in de top 5? Welke 3 op dezelfde manier op plel 5-10? Zijn daar dingen over te zeggen?

"Nasi, ik snap er nog steeds geen kut van".
Dat snap ik. In mijn hoofd is het heel helder maar het lukt me niet goed om het op papier te zetten. Je moest eens weten hoe mijn backspace het te voorduren heeft. Ik ben zelfs door mijn kamer aan het ijsberen terwijl ik dit allemaal typ. Laten we de Giro er als voorbeeld bij pakken:

Modolo, Nizzolo en Demare en Viviani verwachtte ik alle 4 structureel in de top 7. In het slechtste geval dus op plek 4/5/6/7, met Kittel en Greipel op 1 en 2 en een verrassing op 3 (Ewan?). Dat zouden (inclusief truipunten, op dezelfde manier berekend als gedurende het voorgaande) 132 punten opleveren. Nog 100 punten te gaan dus in dat geval. In het beste geval zouden ze 1 t/m 4 worden, wat 198 punten zou opleveren. In dat geval nog 34 punten tekort. Het midden tussen 100 en 34 is 67. Daar heb je minimaal 2 sprinters voor nodig. Op dat moment wist ik dat ik dus minimaal slechts 6 sprinters nodig had voor de Giro. Dit hadden er echter ook best 7 of 8 kunnen zijn. Vervolgens kijk ik of ik de rest aanvul met:

- overige kostenefficiënte sprinters
- Trui/teampunten renners die in andere etappes inzetbaar zijn voor eigen punten. Hierbij natuurlijk ook rekening houdend met het feit dat ik in andere etappes maar 9 renners kan opstellen en ik dus niets heb aan 13 klimmers.

Doorslaggevende factor is hierbij natuurlijk de vraag hoe ik over de hele ronde de meeste punten verwacht te halen. 9 van de 10 keer blijkt ik toch 1 of meerdere plekken het beste op de 2e manier te kunnen vullen. 9 sprinters neem ik dus in praktijk sowieso nooit mee en het zijn er vaker 6 dan 8. Renners (dus ook sprinters) die ik structureel buiten de top 10 verwacht neem ik niet mee. Voor 500k'ers wil ik nog wel eens een uitzondering maken als ik het geld en de plekken heb. Dan geldt de de 15e stek als max. Alles boven de 15e stek zijn punten die 101 van de 100 keer op een veel kostenefficientere manier ergens anders ook wel te behalen zijn. Voorbeeldje: voor 1 miljoen neem je T Martin of Dennis mee. Stel deze wordt 3e in de tijdrit dan haalt hij daarmee 40 punten. Dat is hetzelfde als in 4 etappes 16e worden. Als je een renner bent die sowieso niet in staat is bij de beste 15 te eindigen dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je dan wel 4x 16e wordt.

"Tering Nasi, wat een compleet wazige onsamenhangend epistel. Bedankt voor het volledig verneuken van mijn tijd"
Klopt, en mijn oprechte excuses. Maar met mn gekke kop heb ik er toch veel tijd aan besteed. Toch maar op 'verzenden' klikken dus en hopen dat iemand er wat aan heeft ;)

Laatst gewijzigd
droomteam

Nathancouw foutje van mij Matthews moet Farrar zijn + Eisel - Renshaw - Pauwels .
Alleen lees ik dat hij hem niet uit rijd vanwege Rio
Ja maar afwachten wie er nog meer afstappen voor Rio dat duurt toch nog 2 maanden ?

nasibal

'@Vasnd

Edit: Nog mensen die de oude 16 renners tactiek hanteren (51mil + 4 niet zo relevante 500k’ers)?

Zowel bij de Giro als nu bij de Tour zeker overwogen. Bij de Giro is het een 19 renners + 500k renner geworden. Uiteraard heb ik wel de in mijn ogen meest relevante 500k'er getracht uit te zoeken. Bij de huidige Tour vermoed ik dat ik ook onder de oude regels 20 renners had meegenomen. Al denk ik wel dat onder de oude regels het budget krapper was geweest. Het zou me niets verbazen dat de gedachtegang is: "We dwingen ze meer renners mee te nemen, dus geven we ze ook iets meer pesos".

WCEendT

'@Nasi
Bedankt voor het boekwerk, ik ga er eens rustig voor zitten. Al moet ik zeggen dat ik de laatste alinea al heb gelezen en begin te twijfelen of het wel mijn tijd waard gaat zijn ;).

Edit;
Kan niets anders zeggen dan bedankt!

Laatst gewijzigd
vasnd

Cav heeft wel een wat andere voorbereiding ivm kampioenschap op de baan dus ik denk dat dat mee valt (wegwedstrijd = alleen vorm doortrekken).

@nasi: als we vorig jaar 51mil te besteden hebben weet ik wat me te doen staat ;)

Laatst gewijzigd
1 2 ... 57 ... 169 170

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.