'@Icon
Ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat er 3 etappes zijn waarbij Porte het beter gaat doen dan Valverde. Oh en met iets minder, maar nog steeds significante zekerheid, ook een klassement. Verder zie ik een etappe waar Porte zo maar 8+6+3 teampunten pakt. Die kans daarop is denk ik net zo groot als 10 teampunten van Valverde, terwijl het aantal zelf bijna 2x zo groot is.
@Hartstikkebedankt
Staat Uran dan uberhaupt in die uitslagen?
edit: Ook de OTL's staan er tussen natuurlijk ;)
@Zadelpen
Hee, hee, hee, ik heb óók Bouhanni ja! (je moet ze even aanmoedigen, al is het wel waar ;) )
In de discussie rondom Valverde, ook gezien de afgelopen jaren, moet wel meegenomen worden dat er dit jaar de nieuwe kopmanregel is. Vorige jaren nam je Valverde sws (als kopman) omdat je er altijd wel van gegarandeerd bent dat hij in veel etappes hoog eindigt. Nu ben je in de gelegenheid om tijdens de Tour te switchen. Valverde wordt daarmee minder noodzakelijk.
Stel, er zijn 9,5 ritten waar de sprinters het gaan uitmaken. 2 ritten voor de tijdrijders. 1,5 punch en 6 echte bergetappes en 2/3 middengebergte.
De verwachtte kans dat de sprinters het ook gaan uitmaken in 'hun' ritten is relatief zeer groot. De twee tijdritten zijn ook nog wel makkelijker te voorspellen. Vooral de eerste. Daar strijdt ook een beperkt aantal namen voor een plekje in de top 10. De bergetappes en punch-etappes is al lastiger qua controle. De laatste jaren zie je dat vooral in bergetappes vaak een groep voor de dagzege mag strijden en je zeker in meer dan de helft van de gevallen sprake is van zo'n wedstrijd in een wedstrijd. In die 6 echte klimritten zal er dan naar verwachtingen ook wel 3 keer een groep vooruit zitten en misschien wel vaker. Veel minder zekere kansen op punten dus voor de klasementsmannen. Waar bij de sprintetappes steeds (9x) een man of 8 voor top 5 sprint, is dit bij de klassementsmannen een groepje van 8 die 3x voor top 5 gaat en 3x ergens rond een tiende plek. Omdat er zo weinig bergetappes zijn zullen de vluchters juist gebrand zijn hier gebruik van te maken. Dar komt bij dat er een behoorlijke kwaliteit potentieel rittenkapers rondrijdt deze Tour.
Lang verhaal nog iets langer.... Waarom zo ik niet 'all in' gaan op sprinters dit jaar (9 steengoeie). Niet spelen op teampunten en gokken wie de eerste tijdrit wint. Waarom een Aru als ik een een Greppeltje extra neer kan zetten? Of een Cav ? Dus 9 goeie sprinters, 2/3 goeie tijdrijders en dan met teampunten richten op de bergetappes ipv sprintetappes.
Ja, ik weet dat ik de eindklassementen niet moet vergeten. Maar toch :-)
Een upgrade naar.... Cav??? Huh?? Een upgrade ja? Nou, het gemis van Coquard kan toch nog positief uitpakken zie je wel. ;-)
--
Ik twijfel zelf enorm over 1 heuvelsprinter. Verder staat het als een blok. Alleen als ik de heuvelsprinter wil vervangen door de gewenste kandidaat, moet ik toch weer iemand anders teleurstellen. Het blijft een never ending puzzel. Ik ben blij als het zaterdag is.
'@Phoenix
Is dat niet wat hier al 106 pagina's wordt gepredikt? Dat zorgt er overigens niet voor dat je minder gelijk hebt natuurlijk. Wat trouwens ook het overwegen waard is (en al eerder aangehaald is):
In eerdere edities was het aantal etappes waarin de klassementsmannen echt het verschil konden maken alsnog 'genoeg' om er ook een aantal gewoon lekker rustig aan te doen, of te wachten tot de laatste berg. Nu vermoed ik, als ze iets willen forceren, ze elke bergetappe volle bak moeten vanaf de start. Wacht je tot de laatste berg en is de aankomst bergaf, dan is het toch een lastiger verhaal om écht flinke gaten te slaan. De vraag is wat dat doet met kansen voor de vluchters.
Ik vond het toch dat ik er 2 moest kiezen tussen Froome, Porte en Valverde. En aangezien ik Porte als grootste uitdager zie en Valverde ook aangaf puur in dienst te rijden heb ik er een tijd terug al voor gekozen om hem eruit te halen. De verbetering die ik kon maken in mijn sprintteam vind ik persoonlijk uiteindelijk noodzakelijk om genoeg te scoren met de sprinters. Met 3,5 had ik Valverde ook zeker genomen, maar dan was er ook niet veel veranderd in mijn team. Dan had ik alleen ergens 250.000 moeten besparen.
Eerdere keren had ik nooit een goed gevoel om 250.000 over te houden van het budget en moest ik het budget opmaken. Dit keer ben ik toch wel echt heel tevreden met mijn team dat ik zelfs niet een renner wil upgraden nog met 250.000. We gaan zien of ik daarin de goeie keuze heb gemaakt. Ik kan niet meer wachten mensen!
'@Phoenix0000
Ja, logisch verhaal. Maar je vergeet wel echter een paar dingen. Een daarvan is dat een van die dure topsprinters sowieso gaat tegenvallen, bijvoorbeeld omdat hij het een paar keer laat lopen. En dan kan een goedkopere optie voor degene die minder sprinters hebben geselecteerd bijvoorbeeld veel beter uitpakken. Een tweede punt is dat je maar 1 iemand steeds als kopman mag doen, en dat zal vaak toch dezelfde zijn die je gaat kiezen. Wat betekent dat ook via deze manier een aantal van je dure sprinters het geld niet waard zal zijn.
Daarnaast zijn er ook andere manieren om juist minder sprinters te selecteren en toch fors te scoren. Bijvoorbeeld door 8 sprinters te selecteren en die overige plek door teampunten (via bijvoorbeeld een teammaat Sagan, Kittel of gewoon Froome) te laten opvullen. Zeker de 2e etappe zijn daar legio opties voor. Waarom zou je dan een (dure) (9e) sprinter selecteren als je via deze weg ook veel punten kan scoren?
Kort samengevat: 9 topsprinters wil niet zeggen dat je per definitie veel meer punten gaat scoren dan de rest (bijvoorbeeld degene die 8 sprinters heeft geselecteerd). Gezien het parcours lijkt jouw redenatie logisch, maar is tegelijkertijd ook wel iets te simpel gedacht.
Vervang 'sprinters' door 'AK-mannen' en je verhaal klopt ook.
Hier hetzelfde.
'@Don
De kans dat een klassementsman tegenvalt is toch hetzelfde als een sprinter did tegenvalt?
Ik denk dat het een leak is om te veel te concentreren op opvullen in sprintetappes. Maar de vraag die ik heb is hoe vul je optimaal op in bergetappes?
Kom maar door met de ideeen!
O ja, en wie zegt met Sagan is af.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.