Wel grappig dat jongens als Greg en Gilbert uitgesloten worden vanwege het parcours. Toch ironisch als je bedenkt dat:
1) Het zwaartepunt deze tour lijkt te liggen in de sprints. Waar je normaal een onvolledig sprintteam plus aanvulling meeneemt, ligt nu een onvolledig klasssementsteam plus aanvullig meer voor de hand
2)Als je kijkt naar de bergetappes waarin je je klassementsteam plus aanvulling zou opstellen zijn er toch best wel een aantal die "vlak" eindigen en voor sterke aanvallers met een goed eindschot kunnen gaan zijn. Wie zou je dan juist als "aanvulling" meenemen, bij gebrek aan costa en LL? Juistem.
3) Bovengenoemde etappes zouden, mochten de klassementsrenners het toch uit gaan maken, prima gewonnen kunnen worden door jongens als Caruso (kan er prima nog aanhangen in een grotere favorieten groep), Porte (solo) en D Martin. Eigenlijk lijken alleen Valverde en M een bedreiging met hun vlakke eindschot. Leveren stuk voor stuk toch 10 punten op voor Gilbert en Greg. Kittel in het Groen, Porte in het geel, het is niet ondenkbaar. Het zijn hierdoor sowieso geen 0 puntengokjes wanneer ze niet winnen uit een vlucht.
4) De 8 sprintritten perfect zijn voor Gilbert als 9e man en etappe 1 en 2 perfecr zijn voot Greg als 9e man. Zeker mocht Dennis onverhoopt ook meegaan. 3 hele reele kansen op teampunten voor Greg voor de verschillende truien.
Met andere woorden: wanneer je out of the box denkt is het een perfecr parcours voor Gilbert en Greg. Alleen budgettair zul je inderdaad wat op moeten offeren. Maar parcours? Dat kan geen excuus zijn natuurlijk.
Beetje non-discussie over die sprinters. Kristoff en Cav zijn onzeker vanwege ziekte, maar de rest lijkt me helder. Demare, Cocquard, Bouhanni, Sagan, Kittel, Greipel, Matthews en Degenkolb zullen allemaal tenminste een keer of 4 top 10 rijden. Das op z'n minst 88 punten per renner. En dan ben je dus 4 keer 10e geworden. In werkelijkheid zullen velen beter doen en velen nog vaker dan 4 keer top 10 rijden.
Het is dus meer de vraag hoeveel geld je eraan uit wilt geven. En als je de goedkopere sprinters neemt (Groenewegen, Colbrelli, Boasson Hagen, Swift) en daarmee geld overhoudt: waar geef je dat aan uit? Heb je dat nodig voor je klassement?
Met 9-11 sprintetappes (twee punches meegerekend waar Matthews, Sagan, Degenkolb en wellicht Demare ook van zich doen spreken) loont het toch om misschien veel van de bovenstaande renners mee te nemen.
'@ nasibal
Naast de Kittel comb zitten er toch ook etappes tussen die zowel een sprint als een vlucht kunnen worden en Gilbert daar natuurlijk ook een aangewezen renner voor is.
Daarnaast is het niet ondenkbaar dat ie een niet al te zware bergetappe in de aanval rijdt.
En dan die 2 punchachtige etappes. Denk dat Gilbert scoritogewijs op voorhand niet zoveel onder doet voor GvA dus een koopje is
Voor nu wordt het afwachten op de selecties die bekend worden gemaakt. Ik blijf maar aan het puzzelen in mijn hoofd en de bekendmaking van de selecties kunnen me misschien met een paar beslissingen helpen.
Ben toch ontevreden over het maar hebben van 6 klassementsrenners, maar op dit moment vind ik mijn renners in mijn team wel leuk. Met 3 aanvallers plus 1 klimmer wel een risico. Echt optie om iemand te ruilen voor nog een klassementsrenner is er niet, omdat ik dan alleen zou kunnen ruilen met een van mijn aanvallers en voor dat geld krijg ik geen klassementsman. Dat betekent dat ik nog ergens anders op moet korten. Greipel wil ik eigenlijk niet uit mijn team halen, omdat ik groot fan ben van de Gorilla en ik zie hem toch nog steeds beter scoren dan een Demare of Bouhanni. En zie het ook niet in om een half miljoen of 1 miljoen te gaan besparen op mijn tijdrijders.
En van een Porte een Bardet maken twijfel ik ook nog over. Als Porte de gele trui niet pakt zie ik ze beide ongeveer evenveel punten behalen, maar heb ook sterk het gevoel dat dit het jaar van Porte wordt. Froome blijft iemand waar ik het gevoel heb dat ik die niet kan missen, ook al zou ik mijn kansen op klassementsrenners beter kunnen spreiden en ipv Froome makkelijk een Bardet en Aru (kan een leuke gok zijn) in mijn team kan plaatsen.
'@Nasibal: niet helemaal met je laatste analyse eens. Zo is Gilbert geen ideale 9e man in vlakke etappes als je ook Daniel Martin in je ploeg hebt, die kun je dan namelijk net zo goed opstellen (en als je 8 sprinters hebt, waar je volgens mij vanuit ging).
Als je er vanuit gaat dat je een Gilbert maar in 2 echte punch etappes op zou stellen en wellicht nog in een verdwaalde overgangsrit 2 keer, is hij dan nog steeds zijn geld en (misschien belangrijker) een plekje in je selectie waard?
'@ crash tester
Misschien gaat hij ervan uit dat Gilbert ook nog paar keer top 20 eindigt in de sprint etappes .
@ K penty
Loer ook nog op de koopjes , misschien komen er nog paar door afzeggingen van bepaalde renners wat weer ruimte geeft om bepaalde renners toe te voegen . Blijf zo lekker puzzelen terwijl ik paar dagen terug dacht dat ik paar twijfels nog had
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.