'@Rosencrantz: Ah je gaat 'm dus ook in de massasprints opstellen? :p En 50*2 alleen als je alternatieve kopman 0 punten zou halen. Stel Froome wordt 2e, dan win je maar 6 punten door Roglic kopman te maken ipv Froome. Dat is een beetje wat ik bedoel met jezelf rijk rekenen ;)
@Icon: ik moet hier weer een beetje terug denken aan al die mensen die voor de Tour riepen dat het waanzin was om 10/11 renners voor de bergen te selecteren. Nee joh, 8 was meer dan voldoende! Sagan erbij en je bergteam is compleet! Het loopt toch vaak anders :)
Over Thomas: Vooraf zou ik het niet logisch vinden Thomas te kiezen als ik eerlijk ben, dat hij de proloog wint zal niemand voorzien hebben. Werd hier toch gesproken over T. Martin, Roglic, Kung (Kung was mijn voorspelling) en zelfs Porte als mogelijke winnaars. Thomas won echter wel en droeg vanaf dag 1 het geel waardoor hij in de rit naar La Planche del Belle Filles de laatste man was die eventueel opgeofferd moest worden. Reed hij niet in het geel denk ik dat de kans groter was dat een Landa/Henao de laatste man zou zijn, nu werd hij daar ook 9e omdat hij die gele trui had. Achteraf was hij die 2M zeker waard, vooraf hem overwegen is mijn inziens niet heel logisch, maar de meest logische keuzes zijn niet altijd de beste natuurlijk. Als je dan toch een SKY renner mee wou nemen ivm teampunten van Froome had ik een Henao (1M) logischer gevonden, heeft ook een tijdje in mijn team gestaan, maar als ik het nu bekijk valt juist Henao tegen en vielen Thomas en vooral ook Landa dik mee. Kan je dat vooraf perfect inschatten? Nee. Ook omdat Thomas net terug kwam van een val en het niet in te schatten was waar hij stond. Daarbij verschilt de laatste man per rit, ik heb ook eens gelezen dat ze tijdens de rit bepalen wie er op kop moet rijden op basis van de wattages die getrapt worden, daardoor is de volgorde zeker bij de laatste mannen niet altijd hetzelfde.
Wbt Uran: daar had je makkelijk van weten dat hij het goed zou doen, zijn klimresultaten van dit seizoen wezen erop dat hij een top 10 kandidaat kon worden, daarbij ook nog een goed sprintje waardoor hij sneller hoger zou eindigen in daguitslagen. Toen ik hoorde dat hij voor het AK zou gaan was Uran wel echt een no-brainer voor mij en hem er direct ingegooid.
Ik heb trouwens last minute Petit ook nog gekozen ipv Buchmann, of dat achteraf handig was weet ik niet, maar de enige rit dat Petit een goeie uitslag reed heb ik hem niet opgesteld omdat ik voor zekere punten met Froome wou gaan haha. Zul je net zien ^^
'@Starlynk,
Ik heb er niet zo'n probleem mee dat ik Roglic moet opstellen in de bergen, het lijkt er op dat hij misschien voor de bollen wil gaan dus zal hij vaak meezitten en prima uitslagen rijden. Samen met Bakelants en Ulissi (die tot nu toe tegenvalt) heb ik dan een prima aanvallend team in de bergen.
Daarbij, 10/11 man vind ik veel om vooraf te selecteren, je hebt wellicht meer keuze, maar de kwaliteit per renner zal gemiddeld lager zijn. Als je wilt gaan voor de winst in de algemene poule moet je gokken en hopen dat jouw mannen niet uitvallen.
'@ajvs: helemaal mee eens. Ik had in mijn eerste team Froome, Thomas en Henao, maar moet eerlijk bekennen dat Thomas waarschijnlijk het veld had moeten ruimen. Nu kwam de No Sky policy in mijn vriendenpoule er door heen dus moesten ze allemaal het veld ruimen, maar vooraf leek het me helemaal niet zeker dat Thomas het dubbele van Henao waard zou zijn. Wat betreft Uran was dat voor mij ook een makkelijke keuze voor 1m, maar hij doet het ook wel boven verwachting goed tot nu toe.
@Icon: we zullen aan het einde zien hoe de verdeling van het team van de winnaar van de algemene poule is, maar het zou me niks verbazen als het 1 tijdrijder, 11 klimmers, 8 sprinters is ;)
Ik hoor hier mensen roepen dat Uran voor hen een no-brainer was. Nou, daar geloof ik niets van. Allereerst waren er in de 1.000.000 categorie teveel andere goede opties, waardoor Uran al nooit een no-brainer kan zijn.
En dan over de prestaties van Uran zelf. Als Uran normaal zou rijden en er weinig uit zouden vallen, dan eindigt hij maximaal tussen P10 en P20 (eerder richting P20). Uran heeft namelijk de laatste jaren geen platte prijs in een grote ronde gereden. Op basis hiervan kan Uran ook nooit een no-brainer zijn.
No-brainers zijn mensen zoals Sagan, Kittel, Froome en Dan. Martin (en mogelijk dit jaar ook Demare), waarvan je zeker weet dat die hun geld wel zouden waarmaken (als alles normaal verloopt). Dan heb je een grote groep goede renners, waartussen je kan kiezen, waar je enigszins tussen kan twijfelen: Porte (met name of hij niet valt), Kristoff, Greipel, Matthews (was voor mij eigenlijk ook een no-brainer), Groenewegen, Thomas, Meintjes, Majka etc. Dan heb je renners die absolute twijfel zijn, maar die wel goed kunnen uitpakken, bijvoorbeeld Bouhanni, Contador en dit jaar ook Quintana. Tot die laatste categorie vind ik Uran ook vallen. En dan heb je nog de renners die je helemaal nooit zult nemen en waar je niet in gelooft.
Uran een no-brainer noemen, is gewoon pure kul. Als je dat echt vindt, dan denk ik dat je misschien niet de kenner bent die je beoogt/hoopt te zijn.
'@ IL DON
Maar iedereen laat weer andere renners in jouw categorieën glijden. Dat jij Matthews een no-brainer (voor jou) noemt in jouw "enigszins twijfel groep" (waarom staat hij dan niet in jouw hoogste categorie?), betekent ook dat ajvs Uran een no-brainer kan noemen en hem in een andere, hogere categorie inschaalt.
Puur subjectief en daarnaast, zoals al vaker aangegeven, heeft Uran dit jaar (en na de zomer in 2016) wél goede resultaten overlegd.
'@Il don, wellicht had je de puntentelling van Scorito even moeten bekijken voordat je je team samenstelde. Het criterium voor puntenpakkers is namelijk niet hun plek in het eindklassement maar het aantal top-10 noteringen in etappe. Dat is de maatstaf. Uran heeft (zoals ik al melde) 35 keer top-10 gereden in een grote ronde de laatste jaren en is nooit buiten de top 14 geëindigd.. Ik zie niet in welke klassementsrenner voor 1 miljoen zulke adelbrieven kan overleggen. Het gaat dus niet om winst op het eindklassement maar om punten, het is immers een spel. Jij bent daar blijkbaar geen kenner in, dat is prima, dat verwacht ook niemand...
'@IL DON: haha zo wat een betoog. Ik denk wel dat je de prijs niet buiten beschouwing moet laten. Met onbeperkt budget had ik Uran waarschijnlijk niet gekozen, maar voor 1m (in vergelijking met alternatieven die 2-4x zo duur zijn) is het een stuk interessanter. Wat ik al zei doet Uran het beter dan ik had verwacht, maar ik had hem wel wat beter verwacht dan jij blijkbaar. Ik dacht rond plek 8 ofzo, maar iig een mooie kans op top 10 en ik zag nou niet bepaald veel andere renners met kans op top 10 voor 1 miljoen, jij wel? Uran heeft in het verleden ook 2x podium gereden in de Giro dus het zat er sowieso in.
Ben ook wel benieuwd wat je als "teveel andere goede opties" beschouwde in de 1 miljoen categorie? Ik zag er persoonlijk namelijk niet zoveel (zoals ook voor de tour al gepost, zoek het maar op :p). Ulissi, Felline, Gesink, Wellens, Rolland, De Gendt, Latour verwachtte ik allemaal geen wonderen van qua punten. Tuurlijk is er altijd een kans dat zo iemand de vluchter van de tour wordt en veel punten binnen harkt maar er zijn zoveel renners die dat kunnen worden. Wat dat betreft is een renner die voor het klassement gaat altijd interessanter Scorito-wise, omdat als ie goed is, hij heel veel punten gaat halen, en zo niet, ach, dan kan ie altijd nog gaan aanvallen of voor de bollen gaan, net als die andere jongens die vooraf al zeggen geen klassementsambities te hebben.
En ja, helemaal met je eens dat die renners die jij noemt grotere zekerheidjes waren dan Uran (m.u.v. Thomas wat mij betreft), maar je kunt nou eenmaal niet je hele team volstoppen met renners die 2m of meer waard zijn, je zult toch ook wat renners van 1m of minder moeten pakken en dan was Uran een hele interessante optie.
'@IL DON, denk dat je Uran eens wat beter moet onderzoeken. Was zeker wel een top 10 kandidaat, had vooraf ook veel meer vertrouwen in Uran dan in Talansky uit die ploeg. En voor mij was het toch echt een no-brainer als laatste opvulling voor mijn AK team (had er in totaal ook maar 7), was voor een AK man echt wel een koopje. Moet er wel bij zeggen dat hij nu veel beter presteert dan ik had ingeschat, dat is leuk meegenomen.
Vele mensen vergeten volgens mij dat Uran in de Giro van 2016 in week 3 echt heel goed klom. In de laatste bergrit toen 3e AK man (ook gestegen van 11 naar 7 in de laatste 2 bergritten). Dit jaar in de TA klom hij op de Terminillo ook naar een 4e plaats, ook in Baskenland en Romandie klom hij met de besten mee, vervolgens was hij in Route de Sud gewoon de beste man van alle renners die in de 1e rit niet vooruit waren. Zijn naar mijn mening meer dan genoeg signalen voor een goeie Uran in de TdF, hij richtte zich dit jaar dan ook 100% op de Tour, had wat interviews van hem opgezocht voor de start.
Er waren veel alternatieven voor Uran, omdat de groep van renners van 1.000.000 redelijk groot was. In eerste instantie werd gezegd dat Uran voor enkele etappes zou gaan, maar later werd er gezegd dat hij tóch een klassement ging rijden. Toen ik het bericht hoorde dat Uran voor het klassement zou gaan, heb ik hem definitief in mijn selectie opgenomen. Als klassementsrenner verwachtte ik hem vaker in de top 10 dan de vrijbuiters van 1.000.000. Nu blijkt het een goede keuze te zijn, maar hij had er ook zomaar doorheen kunnen zakken, net als zijn ploegmaat Talansky.
Nu even iets anders. Ik had deze tour heel veel verwacht van Ulissi. Altijd goed in de grote rondes en rijdt vaak top 10. Pakt ook altijd wel een etappezege mee, maar ik heb hem dit jaar nog helemaal niet gezien. Rijdt een volledig kleurloze eerste week. Wat verwachten jullie van Ulissi in het vervolg van de tour?
'@Connotador,
Klopt, maar Uran een no-brainer noemen gaat er bij niet in
@Lattiv
Ja, die top 10 en top 20 had ik het over de daguitslag. En jij hoeft mij niet te vertellen hoe de puntentelling van Scorito werkt, want ik speel dit spel al sinds 2013. En redelijk succesvol moet ik zeggen. Dat doet er niet veel toe, maar om succesvol te zijn moet je wel weten hoe de puntentelling werkt. En kennelijk neem jij het hoog op en ben je wat geïrriteerd, maar Uran viel gewoon de laatste paar jaar tegen en heeft niets meer veel successen geboekt. Men dacht wel dat zijn carrière wel aardig was uitgespeeld. En dit jaar waren zijn uitslagen weer redelijk, maar de Tour is een grote ronde met sterke tegenstanders. Er was geen enkele garantie dat Uran goed ging presteren (want in een grote ronde bakt hij er niet veel meer van, zo rond 2012 wel ja). Deze prestatie van Uran, zeker als hij het volhoudt, komt gewoon uit de lucht vallen. En ook bij het team was er geen zekerheid, want hij zou namelijk eerst voor etappes gaan. Toen uiteindelijk toch voor het AK. Nou, als je zo goed bent, dan ga je gelijk voor het AK. Er was dus ook bij hemzelf en zijn team twijfel over wat hij nou nog kan.
Dat je Uran in je team hebt, dat kan uiteraard. Niets mis mee. Maar hem een no-brainer noemen, is gewoon onzin. Ook zelfs voor 1.000.000 (zie ook mijn eerdere post met argumenten). Dit is gewoon een staaltje achteraf stoer doen: kijk mij eens Uran hebben en ik had zelfs geen twijfel. En kijk Uran het eens goed doen. Uran hebben en het pakt goed uit, is voor een groot deel gewoon een mazzeltje. Niets meer en niets minder. Net als die gasten die vorig jaar Pantano hadden. Kun je in je team hebben, maar gewoon mazzel dat hij heel vaak meeging en heel veel punten binnenhaalde. Dat zijn lucky-shots, maar geen no-brainers.
Met hoop en toch ook wel met verbazing naar de prestaties van Fuglsang gekeken. Reed behoorlijk sterk berg op maar kwam, voor een ex-mountainbiker, betrekkelijk slecht naar beneden. Maar goed, gezien alles wat er is gebeurd is het misschien niet eerlijk om hem daarop te veroordelen. Wat me nog meer verbaasd is het feit dat hij ongeveer 700m te vroeg aanging, terwijl hij in principe wel weet hoe hij ritten moet winnen. Of hij had bij het terugpakken van Bardet meteen moeten gaan, of gewoon wachten tot de laatste 200m.
'@IL DON, til er niet te zwaar joh, voor de een is Uran een no-brainer, voor de ander Gesink, en weer een ander Gilbert. Dat zijn persoonlijke overwegingen, dat is nog wat anders dan hem in het algemeen een no-brainer noemen. Dat hij afgelopen jaren tegenviel qua resultaten (vooral in grote rondes) is zeker waar, en daarom dat hij ook maar 1M kostte. Uran was echter alles behalve een lucky shot als je het mij vraagt, ok dat hij zo goed rijdt is misschien wat lucky, maar zijn prestaties komen nou ook weer niet uit de lucht vallen als je zijn voorjaar bekijkt.
Maar Uran was voor mij wel een no-brainer, en ik vind dat ik dat achteraf mag zeggen. Zat met een aantal renners mis (Ulissi bijv.), en sta ook absoluut niet hoog, maar Uran had ik wel goed gezien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vooraf echt veel tijd in een goed team heb gestoken omdat ik een subpoule met mensen uit mijn dorp wou winnen.
'@Bidonhouder: Ulissi komt volgens mij gewoon te kort in het echte hooggebergte, dus etappes met HC bergen zou ik hem niet opstellen. Etappe 14 zal hij wel aangestipt hebben, maar dat zullen er meer zijn. Etappe 13 en 15 zouden nog kunnen vanuit een vlucht, maar ik ben er bang voor.. Zijn weinig etappes in deze Tour op zijn lijf geschreven, in tegenstelling tot Giro's uit het verleden waar hij wel heel goed scoorde.
'@Starlynk
Ik had Ulissi wel verwacht in de etappes in het midden gebergte. Ook in etappe 3 had ik hem verwacht. Ik vind het een mooie renner en vaak ook een smaakmaker, maar ben bang dat hij een volledig kleurloze tour gaat rijden. Waarom zou hij ervoor gekozen hebben om juist de tour van dit jaar te rijden? Met dit parcours? Hij had in mijn ogen beter voor de Giro kunnen kiezen...
Leuk woord, no-brainer. Ik heb zelf heel bewust gekeken naar de goedkopere klassementdrenners. De renners die door de publieke opinie tussen plek 8 en 12 worden ingeschat. Uiteindelijk zijn het meintjes Uran fuglsang en buchmann geworden. Kwantiteit boven kwaliteit. Door de weinige aanvalsmogelijkheden in de eerste helft vd tour(wat je best kon zien aankomen) geen aanvallers gekozen(en de falende AK mannen zijn over het algemeen de beste aanvallers) Qua sprinters zelfde verhaal(EBH Swift Groenwegen). Ben geen kenner, maar ik begin het spel wel te snappen. Ben benieuwd of er meer mensen bewust geen aanvallers hebben gekozen?
Ps. Trots op mn tijdelijke top20 plek in scorito algemeen
Ulissi heeft het zaterdag toch gewoon geprobeerd? Hij zat mee met de oorspronkelijke 4 vluchters, die later die megagroep van 42 (of meer) renners werd. Daarna heeft ie ergens met alle volgende demarrages uiteindelijk de slag gemist en was ie niet mee met de 15 die een beslissende voorsprong namen (o.a. Gesink en natuurlijk Calmejane).
(Wat jammer was, want hij was mijn kopman die dag).
Helemáál kleurloos is het dus zeker niet, en hij zal vast nog wel eens in een vlucht mee zijn. Maar niet in het hooggebergte, dat is zijn terrein gewoon niet.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.