Het probleempje is dat die uitspraken pas gedaan zijn na het pakken van de gele trui. Vanaf dat moment was met Thomas ook voor GC gaan erg logisch. Mijn punt zit hem (net als onder andere Wollage) in de berichtgeving voor de Tour. Die was zo positief niet. Bijvoorbeeld in de Route du Sud kwam Henao later in de trein dan Thomas.
@Nasibal, eens, maar Uran vind ik juist het type die zijn geld waard kan zijn terwijl die tussen 8e en 14e in GC eindigt. Mede door die vreselijke tijdrit van hem zou die op zo'n stekkie eindigen, terwijl dat dan behoorlijk vertekent met zijn klimcapaciteiten. Maar dat ie over-performed moge duidelijk zijn, daar zijn we het allemaal over eens.
Zou die trouwens vroeger met een motortje in zijn tijdritfiets hebben gereden?
Terugkomend op 'weggegooid geld'... hoe duur was ie vorig jaar Giro dan? Want daar reed ie best wel decent en is ie ook nog gevallen. Jaar ervoor was ie volgens mij ziek of ook gevallen. Lastig om natuurlijk te zeggen in welke mate ie extra gevoelig voor zulke ellende is of het gewoon pech is. Denk bij hem vooral het laatste.
'@Pietje Precies
Ja, zijn ineenstorting in de tijdritten is wel opvallend. Maar volgens mij stond Uran (vroeger) ook niet echt bekend om zijn goede tijdritten. Maar toen hij goed was in grote rondes reed hij ook echt heel goede tijdritten, zeker als deze ook heuvelachtig was. Ik dacht dat dit meer het verhaal van Uran was (dat weet ik overigens niet zeker. Dan zou je echt minitieus alle tijdritten van hem moeten napluizen). Een beetje net als Rodriguez die weleens goede tijdritten over heuvelparcoursen heeft gereden. Uran was uiteraard iets beter, maar je snapt mijn punt denk ik wel (dus dat Uran volgens mij niet van nature altijd een goede tijdrijder was/is geweest).
@Zadelpen, @Wollage
Ik kan overigens goed begrijpen dat men Thomas in hun team hebben en daar ook overtuigd van waren. Ik heb ook heel lang Thomas in mijn team gehad. Ik heb ook eerder gezegd (voordat de Tour begon), dat ik hem wel hetzelfde zie doen als in de Tour van 2015. Heel lang hoog staan in het AK. En Thomas is gewoon een heel compleet renner, plus alle mogelijke teampunten met Froome. Uiteindelijk heb ik hem dus niet gekozen, ook omdat hij inderdaad zelf twijfelde over zijn vorm. En ik was ook niet zeker of hij maximaal zou gaan in de tijdritten. Ik ben toen toch maar voor Meintjes gegaan. Tussen deze twee heb ik heel lang getwijfeld en dat artikel besliste de twijfel in het voordeel van Meintjes. Maar ik zou een no-brainer voor Thomas wel enigszins begrijpen. Overigens begrijp ik dus ook als je hem niet zou hebben genomen. Uran blijft voor mij gewoon een hele goede potentiële optie/aanvulling voor je team, maar echt niet meer dan dat. Maar dat was al bekend bij jullie, haha.
'@Nasibal, denk dat niemand had kunnen voorspellen dat Uran nu voor top 5 en misschien zelfs top 3 aan het meedoen is. Een top 10 voorspelling vind ik zeer realistisch, en als 8e AK man voor 1M vind ik dat juist wel een goeie redenering wel met de combi dat hij eigenlijk altijd wel wat top 10's meepikt. Ik denk dat jij Uran ook wel zwaar loopt te onderschatten, evenals IL DON, zal nog even wat cijfers naar jullie neus gooien van zijn laatste 3 grote rondes, die rondes waar hij zogenaamd niets presteerde:
Giro 2015: valt zwaar tegen in de 15e rit waar hij vroeg lost en maarliefst 8 min verliest, stond voor die rit gewoon nog 4e en reed prima. Eindigt vervolgens in rit 19 3e achter Aru en Hesjedal die beiden vroeger demarreerden, Uran reed toen nog op het einde weg bij Landa, Contador en Kruijswijk. Rit 20 ook 3e achter weer Aru en Hesjedal, maar verslaat op de meet Landa nog en in de laatste km lost hij Kruijswijk, Contador toen op 2 minuten gereden.
Tour 2015: Na een zware Giro toch ook naar de Tour gegaan voor ritsucces, begint in week 1 al zeer sterk met 5 top 20 plaatsen (ritten als Huy, Mur de Bretagne, Le havre), en staat op de 1e rustdag 7e. Vervolgens kan hij het niet bolwerken bergop en laat lopen om vervolgens vanuit de kopgroep nog eens 4e en 3e te worden.
Giro 2016: 5x top 10 gereden in de daguitslagen, wordt 7e in het AK. Ook nog een paar keer top 20. Tot rit 14 deed hij zeer goed mee, in de TT's en vooral in de rit naar Andalo waar hij meer dan 5 min verliest (waar Valverde de sprint van Kruijswijk won) gaat het mis. Herstelt zich in de laatste bergritten echt heel goed (net als Nibali eigenlijk). Heeft hij geen inzinking dan eindigt hij rond de plek van Majka (plek 5).
Oftewel: die prestaties van Uran vallen dik mee, mensen denken alleen dat hij niets presteert omdat hij ondermaats presteerde in verhouding met 2013/2014. Uran had dus telkens 1 (of meerdere achter elkaar) hele slechte dag dat zijn hele AK verprutst (Giro 2016 wel gewoon nog 7e ondanks een enorm slechte dag), maar scoort buiten die slechte momenten echt wel meer dan prima. Ik verwachtte het niveau dat hij in de Giro 2016 haalde nu weer, en in dat opzicht zou hij die 1M gemakkelijk waard zijn. Opvallend ook is dat hij in week 3 vaak weer opleeft.
En hierom vertrouw ik dus meer op feiten dan op gevoel.
Ps: ik stel dus niet dat hij 3M waard was in de Giro van 2016
@Starlynk, je hebt best wel kans dat hij er 1 rit enorm doorheen zakt. Ik nomineer rit 17 daarvoor als het uberhaut gebeurd :p Maar zelfs dan is hij die 1M nog waard.
@IL DON, die vreselijke TT is eigenlijk sinds zijn overstap naar Cannondale. Wel opvallend idd.
Nasi
Een pak aan punten? Ik kom tot etappe 5 aan maximaal 40 punten extra. En dan ook alleen als je hem ook op stelt in etappe 2, 3, en 4. Thomas pakt dus 40 punten meer, indien elke etappe opgesteld, nu, ipv dat als hij 6de in de tt was geworden.
40 punten...... waar hebben we het over, al pagina's lang haha.
Thomas staat al op 201, (210?) punten he. Waarvan dus 40 'gelukspuntjes'. Is dat nu echt zo een verhitte discussie waard?
'@ajvs
Als je het zo op een rijtje zet, valt het inderdaad wel mee. Die Giro van 2015 kan ik mij goed herinneren, daar was hij 2 weken prut en de laatste week goed. Maar het was mogelijk ook dat hij alleen Scorito-slecht was, omdat hij toen ook duurder was. Puur qua uitslagen zelf valt het misschien wel mee. En zeker als hij dan 1.000.000 was, dan begrijp ik op basis van jouw research wel waarom je hem zou kiezen. Maar toch blijft het voor mij geen no-brainer.
Maar even los hiervan: heb je deze gegevens ook opgezocht, voordat de Tour begon? En heb je hem op basis daarvan gekozen? Zo ja, dan heb je een voor jouw logische beredeneerde keuze gemaakt (en daar gaat het om, niet wat anderen ervan vinden). Of heb je nu pas deze cijfers opgezocht? Dat is natuurlijk wel even van essentieel belang om te weten.
Ik had ook een goed gevoel bij Uran, maar had (en heb) niet het idee dat hij een podiumkandidaat zou worden. Hij leek me een top 10-kandidaat voor PDBF en daarna plek 10-15 als hij kort staat, of 2 keer in de aanval (in de Tour van 2015 scoorde hij ook echt prima in de laatste week hoor!).
Dat het een wilde gok was, vind ik dus niet. Eén die beter uitkomt dan verwacht uiteraard wel.
Ja, hallo.... de punten die die zelf bij elkaar fietst heeft niks met geluk te maken toch zeker he?
Of is dat ook al weer toeval? Dat een tijdrijder zelf punten haalt in een TT?
Het gaat om de extra bonuspunten die je niet verwacht. Daar heb je een beetje geluk mee. En vanaf etappe 5 krijgt elk lid van Sky evenveel bonuspunten.
Maar als je gaat rekenen kom je dus op 40 aangewaaide punten uit. Plus de eigen prestatie.
Edit
Excuus, groen was ik ff vergeten, nou vooruit, 50 punten dan. Maar dan moet je hem wel elke dag, dus ook sprint etappe 2 en 4 opstellen he?
Dat valt toch allemaal wel mee zeker? Het verschil wordt niet gemaakt door de geluks bonuspuntjes, maar door Thomas zelf. Die was gewoon in vorm.
Haha! Dat bedoelt nasi ook. Wat als hij 6de was geworden? En ik probeer uit te leggen dat als die 6de was geworden, dat helemaal niet super veel scheelt. Ja, een bonuspuntje of 50.
Meer is het niet. Stel je in etappe 2,3 en 4 Kwiat op, of elk willekeurig ander sky lid, pak je ook elke dag 10 punten. Voorgaande jaren waren die trui en team punten veel bepalender omdat die ook dubbel telden voor een kopman. Nu dat niet is, valt het allemaal reuze mee met hoeveel je extra krijgt.
Dat hij zelf ook meer punten scoort door een hogere postie is logisch, maar dat is nu net het hele spel. Renners kiezen die je vooraan verwacht. Maar nu ben ik er echt klaar mee. Op naar morgen. Zonder Thomas haha.
'@IL DON, heb dat eerder in een post al eens gezegd. Uran reed Route du Sud (net als bijv. Thomas, Henao en ook Poels), rit 1 was daar een kopgroep vooruit gebleven met een enorm verschil, Uran zat daar niet bij. De voorlaatste rit won zijn ploegmaat Rolland en zat Uran in dat groepje daarachter, waar hij verder geen behoefte had nog iets te doen gezien hij niet meer kon stijgen in het AK en de rit al naar zijn ploegmaat ging. Werd daar alsnog 8e, en volgens mij zelfs de beste renner van de renners die niet in rit 1 mee waren. Hij reed daar dus echt wel sterk maar heeft wss nooit voluit hoeven gaan en het deelnemersveld was daar ook wat minder.
Moet er ook wel bij zeggen dat het feit dat men hier niet zoveel vertrouwen in hem had ook heeft meegespeeld, juist omdat bijna niemand hem in zijn ploeg wou nemen wou ik hem echt helemaal. Dan heb je de kans dat het zo'n renner wordt waarmee je poultjes wint. En niet te veel tillen aan het woord no-brainer, heb gewoon mijn research gedaan bij Uran, maar toen ik hem koos daarna gewoon niet meer over hem getwijfeld (dat was ook vanwege zijn prijs), daarom dat ik hem een no-brainer noem, was dus ook weer niet zo dat ik hem zag en direct dacht van ja die moet ik per se hebben. Heb voorlopig ook echt niet veel aan deze pick gezien mijn team bij lange na niet goed genoeg draait haha.
Het lijkt me ook sterk dat het wel of niet hebben van Uran bepaalt wie de fiets wint. Laten we het weer lekker over Swift of Bevin ofzo hebben ;-) is er trouwens iemand die Cimolai gekozen heeft en alvast een gloedvol verhaal zit te tikken en van plan is om morgen te posten? Achteraf weten we het allemaal he
Met Valverde, Thomas, Porte en Majka de helft weg van mijn klassementsploeg weg. In sprintploeg Sagan en demare weg (hebben wel de meeste) maar ook daar kan ik het verschil niet meer maken daar de meesten die Valverde niet hadden wel Matthews hebben. Daar sta je gewoonweg machteloos tegen als er zoveel renners noodgedwongen opgeven, op naar de Vuelta zou ik zeggen!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.