Tour de France Scorito

1 2 ... 245 ... 283 284
Lage rugpijn

Vooraf gingen velen ervan uit dat vooral sprinters de punten zouden halen terwijl momenteel in de top 20 maar 7 sprinters staan met nog een week bergen voor de boeg.

christidoc

'@Lage rugpijn
8 sprinters
6 kopmannen
5 knechten
Barguil

Bedenk dat de punten van de knechten wel heel erg gespreid zijn en je die niet allemaal kan pakken.
Ik denk dat de sprinters nog wel de meeste punten zullen blijven houden.

jp.vanoosterhout

lage rugpijn,er zijn wel 3 topsprinters uit die bijna zeker in de top zouden eindigen !

Lage rugpijn

'@ jp: Daar heb je zeker gelijk in maar dan hadden de sprinters die er nu nog in staan ook minder punten gehaald.
@ christi: Dan heb ik er 1 gemist blijkbaar. Er is nog n week te gaan maar persoonlijk had ik toch liever nog een extra klassementsman gehad.

nasibal

'@lage rugpijn

Alleen het aantal renners uit de top 20 van de scoritolijst noemen vind ik persoonlijk een beperkte hoeveelheid data om de bewering mee onderuit te halen. Hier wat meer:

Totaal punten sprinters in top 20 :2001
Totaal punten AK mannen: 2238. Zonder Barguil en Uran, welke vooraf (of nog steeds in het geval van Barguil) vooral als aanvaller te boek stonden is het puntenaantal 1874.

Conclusie: met Barguil en Uran hebben de AK mannen gezamelijk meer punten verzameld dan de sprinters, zonder Uran en Barguil echter minder.

De sprinters in de top 20 kosten samen 23,5 miljoen. De AK mannen 22,5. (Inclusief Barguil en Uran. Landa even op 2 gezet, wist de precieze prijs niet meer?). Dit kan iets afwijken omdat ik de prijzen uit mn hoofd heb gedaan. Voor 99% zeker van de juiste prijzen echter.

Conclusie: De sprinters halen tot nu toe 85 punten per miljoen (naar beneden afgerond) en de AK mannen 99,5 (naar boven afgerond). Zonder Barguil en Uran halen de AK mannen 91,5 per miljoen. Nog steeds meer, maar het verschil is significant kleiner.

In eerste instantie lijken de AK mannen het dus net iets beter te doen per miljoen. In absolute zin zijn ze echter erg 'afhankelijk' van Uran en Barguil, welke vooraf lang niet door iedereen als AK man aangeduid werden. De klassementsmannen hebben ook nog meer mogelijkheden om punten te pakken dan de sprinters. Yates pakt tenslotte ook nog punten uit het jongeren AK, terwijl geen enkele sprinter daarvoor op gaat.

Daartegenover staat dat mannen als Landa, Martin en Froome (via Thomas) een redelijk aantal punten aan een ploeggenoot te te danken hebben. Er is op Matthews na geen enkele sprinter die punten te danken heeft aan hun AK kopman. De daadwerkelijk voor je team behaalde punten zullen daardoor naar alle waarschijnlijkheid bij de sprinters dichter bij het weergegeven aantal liggen dan voor de AK mannen. Hoeveel dichter is niet te bepalen natuurlijk. Daarnaast kan je zeggen dat Colbrelli (en misschien Greipel) ver onder de maat presteert en ook Swift zou zonder valpartij meer punten hebben gesprokkeld. Van de AK mannen valt er eigenlijk niemand tegen, of je moet Quintana tegen vinden vallen. Dat kan natuurlijk. Er is ook geen sprinter die qua punten echt verrast, terwijl Uran en Landa dat wel doen. Je zou eventueel Hagen kunnen noemen. Ja Valverde, Porte, Izagirre, Fuglsang en Majka liggen er uit, maar datzelfde geldt voor Sagan, Demare en Cavendish. Swift ook in zekere zin vanwege zijn valpartij maar de discussie hoeveel punten hij 'anders' gehaald zou hebben zwengel ik hier maar niet aan.

Kwiatkowski, Kyrienka en Stybar heb ik in bovenstaande niet meegenomen.

Dus ja. Als je niet op een paar puntjes kijkt kan je concluderen dat de AK mannen vooralsnog niet direct onder doen voor de sprinters. Wat hier een belangrijke nuance in is, is dat in voorgaand edities de AK mannen onder de streep significant méér punten pakten dan de sprinters. Dat lijkt nu vooralsnog ook niet direct te gaan gebeuren.

Laten we voor de grap eens kijken naar de huidige nr 1:

De huidige nummer 1 op scorito heeft 8 topsprinters in zijn team (incl Cav, Demare en Sagan). Wat AK betreft heeft hij Froome, Martin, Aru, Bardet, Majka en Fuglsang en Uran. Met andere woorden: 5 zekere mensen (incl Majka) aangevuld met 2 redelijk kansrijke gokjes (Fuglsang en Uran) en dan moet hij er per etappe nog 2 aanvullen. Hoewel hij er dus niet uitspringt met zijn aantal AK mannen komt hij ze duidelijk voorlopig ook niet tekort. Met zijn sprinters heeft hij (niet volgens de scoritolijst, maar volgens zijn eigen totaaloverzicht) 2020 punten gehaald. Met de hierboven genoemde AK mannen 1638. Bijna 400 punten minder, op een gezamelijk totaal van 4036 punten. Kwiatkowski, Gilbert, Kung, Martin en Van Emden halen de rest van de punten (Wat, eerlijk is eerlijk, geen sprinters zijn natuurlijk). Dit zal nog wel wat vlot trekken, maar dan opnieuw moet er rekening gehouden worden met de nuance dat AK mannen het over het algemeen altijd beter deden dan de sprinters ipv gelijkwaardig te zijn aan.

Of jij er beter een extra AK man bij had kunnen hebben of niet, daar kan ik natuurlijk weinig over zeggen. Wel sta ik, ook met de cijfers van dit moment, nog steeds achter de bewering dat sprinters dit jaar significant belangrijker zijn dan in eerdere edities. Ik denk dat ik dat ná de tour ook nog steeds sta. Normaal red je het makkelijk met 5 goede sprinters, 2 of 3 'sprintgokjes' + AK opvulling in de sprintetappes. Met een dergelijke opstelling ga je deze tour denk ik alsnog de boot in uiteindelijk.

Disclaimer: Ik kom net thuis uit de stad. Mogelijk kijk ik hier morgen nog eens na en blijk ik een aantal cijfertjes verkeerd opgeteld te hebben ;)

Laatst gewijzigd
NNNNNNN

Wow, dat is een zeer nette en uitgebreide analyse @nasibal. Zullen de punten voor het eindklassement er niet voor zorgen dat schaal richting de AK'ers gaat?

Is er trouwens een manier om te zien wat de prijs van elke renner is? Ik ben namelijk bezig met een eigen excel file om te kijken of ik daarmee een optimaal team kan samenstellen.

Laatst gewijzigd
snoek1974

Dat hangt af welke sprinters je hebt en welke klassement renners je hebt voor de eindpunten van diverse klassementen

Als je bijv Kittel , Matthews en Greipel hebt , de eerste drie van het puntenklassement staat dit gelijk aan algemeen klassement punten van nr 2, 3 en nr 5 .

Als je de winnaar van de witte trui hebt , die nu nr 6 staat , krijg je er 96 punten bij .

Vroeger kon je via totaal overzichten de bedragen zien , maar dat laat die nu alleen maar zien bij je eigen team .

Laatst gewijzigd
renzovandijk

Kans voor Matthews vandaag of zou het echt te zwaar zijn?

Poeksel

'@renzo: kleine kans, maar hij scoort sowieso 9 punten uit zichzelf.

Toevoeging op het verhaal van nasibal: de renners met minstens twee sterren in http://www.wielerflits.nl/nieuws/271847/tour-2017-voorbeschouwing-algemeen-klassement.html scoren heel veel minder dan die in http://www.wielerflits.nl/nieuws/270602/tour-2017-voorbeschouwing-puntenklassement.html
Het is dus veel makkelijker om met de sprinters te scoren dan met de klassementsrenners.

tempo789

'@NNNNNNN
Ik weet niet of er zo'n lijst is, maar ik heb een goed geheugen, dus als je een renner niet meer zeker weet, klop je maar aan. Wie weet dat ik je kan helpen.

renzovandijk

'@poeksel Ja klopt maar als kopman bedoel ik, vind het namelijk erg lastig om die te bepalen voor vandaag haha!

bart1e

Voor vandaag een Roglic die zich gister gespaard heeft, of een ulissi of toch een klassement man als kopman.. lastig! Wie helpt mij :)

snoek1974

'@ nnnn

Met al die dure uitvallers en team punten Kittel zou je bij het ideale team een miljoen of 3 a 4 over hebben

Poeksel

'@renzo, bart1e: vandaag is sowieso heel moeilijk voorspelbaar.... goede kans dat de etappe naar een vluchter gaat, daar zijn minstens twintig kandidaten voor, en de kopmannen maken ook nog een kans.

Flipper01

Lastig kiezen voor vandaag.. Ik heb Roglic, Calmejane en Matthews die als aanvaller voor de ritzege kunnen gaan (Swift laat ik op de bank). Of kan ik beter gokken op een van de klassementsmannen als kopman vandaag.
Vooralsnog gok ik op Calmejane.

GaitBeel

Ik heb nog twee plekken over voor vandaag
Twijfel tussen Buchmann, Boasson Hagen en Swift

GaitBeel

Voor de keuze van kopman toch maar op safe met Uran.
Hij heeft van de klassementsmannen de beste sprint in de benen.
Omdat er wel 20 renners zijn die deze etappe kunnen winnen als ze in een vlucht meezitten is het risico naar mijn mening te groot om een aanvaller (Roglic in mijn geval) te kiezen als kopman. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat hij 0 punten binnenharkt vandaag

yoeri

Twijfel nog tussen deze 4 (heb 2 plaatsen):

Ulissi (aanval/finish klein peleton)
Matthews (aanval/finish klein peleton)
Meintjes (klassement wit en wellicht etappepunten)
Buchmann (aanval)

yoeri

Ulissi tot nu toe kopman btw, maar heeft me deze tour al te vaak in de steek gelaten.

Lage rugpijn

'@ nasibal: Bedankt voor de indrukwekkende berekeningen van afgelopen nacht, en dat ook nog na horecabezoek :-). Sprinters zijn natuurlijk belangrijk dit jaar maar in de aanloop werd in het forum voor mijn gevoel wel erg benadrukt dat een paar klassementsrenners wel voldoende was. Voor mijn gevoel is de werkelijkheid toch iets anders en vergeet niet dat we nog een week bergen voor de boeg hebben.

kevinraar

vandaag voor roglic als kopman gaan of voor een klassement renner gaan?

Rob94

Ik zie hier de naam Boasson Hagen voorbij komen. Heb hem wel in mijn selectie, maar dan moet ik wat gaan puzzelen. Is dat echt iemand waar je vandaag rekening mee moet houden of is dat echt een grote gok?

elstupidoloco

'@lage rugpijn

Ik ben even op zoek naar die week bergen, maar behalve de rit van vandaag (typische rit voor de aanvallers), zie ik nog 2 bergetappes, 1 tijdrit en 3 sprintetappes. 2 sprintetappes hebben nog een klein kansje op een kopgroep vooruit in mijn ogen. Kortom, ook in de laatste week een atypische tour

Papa Bart

Mijn uitvallers: Valverde, Izaguirre, Sagan, Gesink, Felline, Porte, Majka, Demare, cav, trentin.
Dus nog maar 10 man over. Hoe het kan, kan het, maar sta nog steeds op ruwweg 80% voornamelijk door de team punten van Quickstep en Uran..

elstupidoloco

'@rob

Als je de odds bekijkt, staat hij even hoog als Tony Martin en nairo Quintana om de etappe te winnen. Met een relatief vlakke aanloop zou ik hem meer kansen geven. Vandaag lijkt me dat je behoorlijk moet kunnen klimmen om in de kopgroep te zitten

1 2 ... 245 ... 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.