Het hele probleem met die sprinters vs AK discussie is dat we nu weten hoeveel etappes er naar de sprinters en naar de AK-renners zijn gegaan / hoe vaak ze écht van voren zijn geëindigd. Terwijl het gaat om de inschatting die je op voorhand moest maken om te concluderen hoeveel renners van ieder type je moest selecteren. En dan ben ik het met Nasibal eens dat je dit jaar een gezonde balans moest hebben i.p.v. zoals in het verleden in het voordeel van de klimmers.
Vergeleken met wat je redelijkerwijs op voorhand mocht verwachten zijn er nog maar amper extra etappes naar de sprinters gegaan. Die etappes waren allemaal simpelweg zo makkelijk, dat de kans zeer groot was dat die etappes naar de sprinters zouden gaan. Wellicht overperformen de pure sprinters nu een kwart etappe ofzo en de punchers nog een kwart etappe extra (Rodez had bijv. ook naar de kopgroep kunnen gaan zo laat in de ronde + zo'n lange lastige etappe). En dat scheelt vooral qua sprinters die enkel voor de dagzege strijden i.p.v. ook om de groene trui. Als er een kopgroep van 6 zou wegblijven is het tenslotte nog maar de vraag of renners a la Bouhanni meesprinten etc.
De klassementsrenners overperformen daarentegen behoorlijk. Van de 6 kansen voor hen (etappe 5, 8, 9, 12, 13 en 15) is vandaag pas de eerste etappe waarin ze niet scoren... dat is best wel uniek in de Tour. Het had ook prima gekund dat ze al in 3 etappes niet of nauwelijks gescoord hadden. Zelfs al heb je dan de beste GC-mannen, zoals ik vandaag met Dan Martin als kopman en verder onder andere nog Froome, Uran, Aru en Meintjes dan pak je simpelweg gewoon amper punten. Daarnaast hadden ze (/sommigen) natuurlijk nog hun inbreng in punch-etappes & tijdritten.
Voor mij was vandaag dan ook een zwarte dag. Niemand in de top-20 en bijna 200 plekken gezakt. Kan me niet herinneren wanneer het me voor het laatst is overkomen dat ik niemand van de top-20 had. Heb als aanvaller(s) ook enkel Rolland en in mindere mate Gilbert en Buchmann meegenomen. Die keuzes pakken helaas slecht uit. Al kost vooral Matthews en Bardet niet hebben i.p.v. Colbrelli en Valverde me een pak punten.
Trouwens qua Uran, flauw om die niet mee te tellen. Die startte gewoon met GC-ambitie en blijkt één van de sterkste in koers te zijn (al was dat natuurlijk een flinke verrassing). Zou zonder de tijdrit mee te tellen denk ik zelfs de gele trui hebben. Puur om aan te geven hoe goed ie momenteel klimt.
Vandaag overigens natuurlijk wel genoten van de aangename koers en de fraaie overwinning van Mol!
Precies 99%.... ai ai ai.... (edit 99,1%) ga het bekertje net niet halen vrees ik. Maar mijn strategie om niet voor 100 miljoen per renner maar voor 250+ punten per dag te gaan, is volgens mij niet geheel slecht. Sta nog best dicht bij de echte mannen. En dat na het verlies van Sagan, Valverde, Porte, Thomas en Demare. Plus Roglic en Martin die wat mislopen door valacties. Dan had ik in ieder geval ruim boven de 250 per dag gezeten. En meegestreden voor de fiets. Sta nu net iets achter op dat schema, puntje of 40.
Ik denk dat ik dit in de Vuelta nog eens ga proberen. Dit is vooralsnog nog wel dik mijn beste resultaat ooit op scorito. Dus als het zo blijft, of iets af zak nog. Heb ik het eigenlijk goed gedaan. Alleen je wilt altijd beter he? ;-)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.