'@'Pietje precies: Wat een onzinnige berekening. Of een renner zijn geld waard is bepaald degene die hem heeft geselecteerd. Het enige objectieve criterium is het behaalde aantal punten. Wie hem wanneer heeft opgesteld doet niet terzake want je gaat bij froome er ook geen punten afhalen als hij vooraan eindigt in een heuveletappe. Sterker nog, sommige hebben vanaf het begin kittel opgesteld in bergritten ivm zijn groene truipunten, mag dat dan wel of niet?
Dat roglic presteert op onverwachte momenten compenseert de val in de rijdrit, toch?
Feit blijft, als je kijkt waar hij kwa punten staat begint hij redelijk te presteren. Sommige goedkopere renners scoren hoger en sommige duurdere renners scoren lager.
'@Lage rugpijn
Zo gek is z'n gedachte echter niet. Je mag maximaal 9 renners opstellen. Stel je hebt 8 zekere renners en 2 renners voor plekje 9. Stel de renner die je kiest haalt 10 punten en de renner die je niet kiest 5. Praktisch gezien heb je dan inderdaad 10 punten gepakt met renner 1, maar slechts 5 meer dan het alternatief. Sterker nog, stel dat je alternatief 20 punten had gehaald. Heb je dan met je keuze 10 punten gepakt, of 10 punten verloren?
Als je in 5 etappes Roglic opstelt, elke keer in de hoop dat hij een succesvol een vlucht afrond, terwijl je in die 5 etappes ook Kittel had op kunnen stellen. Dan loop je 5*8 punten mis door Kittel niet op te stellen. Dan kan je roepen dat Roglic met zijn winst 50 punten pakt, wat hij ook doet, en daarmee onderaan de streep een betere keuze is dan Kittel. De vraag is echter hoe je dit benadert. Je had in al die etappes ook gewoon Kittel kunnen opstellen en 40 punten pakken. 2 miljoen in Roglic investeren levert je daarmee netto slechts 10 punten extra op, er van uit gaande dat de aanwezigheid van Kittel in je team los staat van de aanwezigheid van Roglic. Had je dan niet tóch beter je 2 miljoen anders kunnen investeren?
@Klootje
Jij doelt op het Roglic topic? ;) Ben benieuwd wat jij gedwongen was om te verwijderen ;)
Ik rij al de halve tour rond met alleen Froome, Martin en Meintjes in de bergen. Dus de punten voor Roglic vandaag en zondag kwamen mij prima uit. Ik heb geen enkele keer zekere punten hoeven inleveren om hem op te stellen. De kans zit er dik in dat Roglic bij mij gewoon tegen de 300 punten gaat binnenslepen aan het eind van de streep, dus het is gewoon een hele waardevolle toevoeging aan het team tot nu toe. Ook al had ik dat na de eerste rit niet verwacht.
Ik sta overigens nog prima bij de eerste 2%. Wat ook weer duidelijk maakt dat het verlies van Valverde toch echt wel het verschil tussen top en net niet top betekent.
'@ nasibal: Ik geef toe dat ik je berekening te ingewikkeld vindt om te volgen maar gezien je staat van dienst vertrouw ik erop dat hij valide is. Blijft bij mij wel een beetje het gevoel hangen dat je op deze manier alles stuk kunt redeneren want dan is bijv froome nooit zijn geld waard? Voor de prijs van froome had je elke etappe aru EN landa op kunnen stellen.
'@Lage rugpijn: dat klopt in het geval je nu naast Froome iemand opstelt die 0 punten haalt, dan had je idd beter Froome en die 0-punten renner kunnen vervangen door Aru en Landa (en dan had je nog minimaal 1m over gehouden :p)
Simpelweg 1 renner vervangen door 2 kan natuurlijk niet omdat je maar 9 plekken hebt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.