[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 133 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 01:08

Ja, dacht er vanavond inderdaad nog aan. Klimgeit's beenritme zal wel wat hoger liggen. Maar het is niet een dusdanig verzet dat ik finaal uit het wiel gereden zal worden, daar ging het me om. :p
39-16 moet inderdaad wel mogelijk zijn, maar dan moet ik wel iemand voor me hebben. En misschien ietsje meer kracht/intervaltraining.
Gaat Moreno nou nog mee?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zondag 3 april 2011 om 10:42

Gisteravond toen ik thuis kwam was ik te moe om nog een verslag te schrijven, dus bij deze:
Zaterdagochtend om half 7 kwam ik aan in Brugge. Ik had mijn auto geparkeerd bij het station, zodat ik na afloop vanuit Ninove de trein terug kon nemen. Het was beetje aan het schemeren en ik zocht vanaf het station op de fiets de start. Ik zag op gegeven moment meerdere fietsers rijden, dus daar achteraan gegaan in de veronderstelling dat zij ook naar de start zouden gaan (het was immers nog geen 7 uur, en pas dan zou er gestart kunnen worden). Afijn, je begrijpt het al, na een aantal km's reden we echt niet in Brugge centrum, maar erbuiten. Deze fietsers waren dus al vertrokken! Terugfietsen dus en zoeken naar de Grote Markt. Uiteindelijk gelukt en me daar ter plaatse nog moeten inschrijven. De sfeer was al geweldig in Brugge en ik verbaasde me over de gigantische hoeveelheid fietsers die de 260 km rijden. Om 7.11 uur uiteindelijk gestart. De aanloop naar de eerste beklimming, de Tiegemberg is 70 km dat over een vlak parcours gaat. Eigenlijk gingen we in een rechte lijn naar het zuiden, dus wind tegen. Gelukkig was de wind op dat moment niet zo krachtig, dus die eerst 70 km goed en vlot af kunnen werken. Het viel me meteen op dat er geen pannenkoeken meedoen. Het niveau is veel hoger dan dat je in menig andere toertocht tegenkomt. Bij de eerste bevoorrading was het meteen al chaos. Door de drukte kon je geen kant op en was je zo al een half uur kwijt. Na de eerste kasseistrook kantelde mijn stuur naar voren, dus die zat niet goed vast. Met het idee wat er nog allemaal ging komen (vooral de afdaling van de Steenbeekdries) wilde ik dat perse verholpen hebben, dus kon ik in de wachtrij voor het Shimano Service Center. Weer een half uur verspeeld. Tja, dan gaat het hard met de tijd. Daartegenover staat dat ik geen een keer lek heb gereden of gevallen of ander soort pech heb gehad. Maar toen kwam de echte heuvelzone. Dan ben je intussen al aardig wat km's onderweg en dat merk je meteen. De heuvels waren opeens echt veel zwaarder voor mijn gevoel dan vorig jaar. Onzin natuurlijk, maar de vermoeidheid in de benen kwam toch op zetten. Op de Paterberg kon ik gelukkig nog fietsend bovenkomen, door flink te manoevreren tussen de afstappers door, maar op de Koppenberg lukte dat dus echt niet door de chaos. Daar moest ik halverwege toch ook afstappen omdat er weer iemand voor mijn neus dacht dat hij daar maar zijn lunchpauze ging houden. Tussen de 150 en 190 km had ik het toch wel beetje zitten. Ik moest steeds lichtere versnellingen kiezen om rond te kunnen draaien, ondanks dat ik continu ook suikerwafels, mueslirepen en gelletjes nam. Een voordeel is wel dat je parcourskennis hebt; dan weet je wat er komt en kan je jezelf oppeppen. Het ging daarna ook weer beter; de Molenberg ging ik net als vorig jaar vrij eenvoudig op en daarna was ik niet meer te stoppen. De moraal keerde terug en ben uiteindelijk nog flitsend de Muur en Kapelmuur op gereden (naar het schijnt komen hier beelden van op Sporza.be a.s. maandag). Na de Muur mijn tijdrithouding aangenomen en lekker doorgereden tot de Bosberg. Op een of andere manier vind ik die niet lekker lopen. Ik zag daar nog een televisieploeg staan en heb het vermoeden dat ik toen gefilmd ben, te zien op het filmpje waar Gilly2 naar verwees. Ik weet het echter niet zeker. Na de Bosberg in volle vaart naar de finale in Meerbeke, zodat ik uiteindelijk om 18.18 klaar was. Nou ja, klaar, fietsen naar de startplek in Ninove moest nog gebeuren om het nummerbordje in te leveren, daarna naar de trein en dan nog vanuit Brugge naar huis te rijden met de auto.

De tocht heet de 260 km; de organisatie zegt dat die feitelijk 258 km lang is, maar ik kom niet verder dan 243,2 km. Hoe dat kan is mij ook een raadsel (nee, ik heb niet afgesneden!). Ik had wel mijn Roubaix banden eronder met wat lagere bandendruk, misschien maakt dat wat uit, maar toch niet zo veel lijkt me. Als het werkelijk 258 km is, is mijn gemiddelde 26,9 km/h, hoewel ik het nu weergegeven gemiddelde van 25,6 km/h voor zo'n lange tocht met deze hoogtemeters, de zwaarte van het parcours en niet te vergeten de enorme drukte, zeker ook niet slecht vind!

Gegevens Waarde Eenheid
Duur 9:34:40

Energieverbruik 5691 kcal (dat wordt flink eten vandaag!)

Minimale hartslag 98 hsm
Gemiddelde hartslag 148 hsm
Maximale hartslag 182 hsm

Minimum Snelheid 2,4 km/u (in de rij voor de bevoorradingspost...)
Gemiddeld Snelheid 25,6 km/u
Maximum Snelheid 61,3 km/u
Afstand 243,2 km
Afstandsmeter 8005 km

Minimale trapfrequentie 13 rpm
Gemiddelde trapfrequentie 82 rpm (laag! door het klimmen en benen stilhouden in peloton)
Maximale trapfrequentie 152 rpm
Tijd gefreewheeld 2:23:20 (24.9 %)
Afstand gefreewheeld 66,2 km (27.2 %)

Minimale hoogte 2 m
Gemiddelde hoogte 67 m
Maximale hoogte 171 m
Stijging 1815 m
Daling 1788 m
Hellingen 13
V.A.M. 190 m/h
Max hellingspercentage 26%

Naschrift: bij bestudering van het parcours van de profs en van de cyclo gisteren zie ik dat er een klein verschil is. Tussen de Leberg en Tenbosse doen de profs nog een lusje met de Valkenberg. Wij hebben dat niet gedaan, waarschijnlijk verklaart dat het verschil in aantal km's aardig.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 13:38

Chapeau Spartacus!

Mijn groepje van gisteren. Op kop die tempobeul.
Zat er nog behoorlijk fris bij :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 15:22

Oke oke te moe op het twee keer te schrijven. Vandaag 166km / 2022 HM / 154 BPM gemiddeld / 28,6 gemiddeld

Hel van het Mergelland, zie blogje

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Jan op zondag 3 april 2011 om 19:52

Antwerpen-Spijkenisse 140km. 31,2gem. Geen groepjes lekker alleen
Biedt perspectief.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 19:57

31,2
Exact hetzelfde als ik had gisteren. Dus die bruiloft moet je maar afzeggen, je bent er klaar voor ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Pannenkoek op zondag 3 april 2011 om 20:16

Vandaag gekoerst in Steenbergen, 20 rondjes in het peloton goed mee kunnen doen.
Zat achter een valpartij en kon als enige nog terugkomen, maar ik ben nog LANGLANGLANG niet goed genoeg om criterium's uit te rijden! Toch heb ik me prima vermaakt op de fiets, en blijft het leuk om te doen!
Op naar volgende week:)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 20:41

He Jan Mooie tocht ben je heen en terug gereden?
Want enkele rit is:
Afstand: 84,7 km
Vertrekadres: Spijkenisse (NL)
Bestemming: Antwerpen (B)
Of stukje omgereden?
Data jongen, data ter verificatie! Were abouts weet je nog

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 21:23

@Klimgeit
Heb jij toevallig een slaapplek in Simpelveld van 27 op 28 mei? :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 21:50

@Herman: Eventueel, wat ga je rijden. Ik heb die Zaterdag wel een Klimcriterium met Max in Valkenburg

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 21:52

Ik overweeg om hier[/url] aan mee te doen. Dan wil ik 30x de Vaalserberg op. 183km met 3720 hoogtemeters. Wat mij betreft ultieme beestentraining voor L3B die twee weken later plaats vindt.
Spartacus wilt niet mee, dus vandaar dat ik bij jou aanklop. ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 22:02

Ik fiets die Vaalserberg geen 30x (loopt trouwens te gemakkelijk), maar je mag hier komen rijden hoor, maar niet de kasten leegvreten, na een hongerklop

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 22:05

Haha, ach die Vogezenklimmen zien er wat mij betreft ook niet heel imponerend uit. Het is of dit of 200km vlak in Dalfsen.
Ik laat het wel weten als ik het definitief wil gaan ondernemen. Neem wel maandvoorraad boterhammen pindakaas mee dan ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 22:08

nee joh geen probleem dan hoor om gewoon mee te bunkeren. Maar de 28e ben ik bezet (Max) en rij zelf dan op de 29e.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 22:09

Dat is geen probleem! Het gaat mij om de slaapplek, en alles wat daarbij komt is mooi meegenomen. :)
Rij je 29e iets specifieks of gewoon training?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 3 april 2011 om 22:10

gewoon training 100 km of zo. Hoeveel km is die Vaalsergedoe dan 30x4km = 120 km of zo?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 22:18

Het parcours is 6,1km. Dus in totaal 183km

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op zondag 3 april 2011 om 22:59

@herman, ik was ook van plan die te rijden;-). Meteen het weekend na de examens:-)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 3 april 2011 om 23:21

@Klimgeit
Zeker eenzijdig, maar wel iets voor mij. Toen ik nog een Hermannetje was deed ik ook altijd bepaalde rondjes op skeelers/fiets etc. vele keren achter elkaar omdat ik dat leuk vond. :p

@Gilly
Ja, inderdaad! Heerlijk even de agressie wegfietsen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Jimmieklg op maandag 4 april 2011 om 19:40

Vandaag in Nijmegen - Beek - Posbank gefietst.
120km gemaakt en een gemiddelde van 23,6 km/u.
Had vandaag erg pijn aan de knie, misschien tijd om rust te pakken.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op maandag 4 april 2011 om 20:05

Zo, lekker ritje dan. Nog wat zon gezien?
Doe zuinig met die knie. Ik loop er al 1,5 jaar mee aan te klooien..

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op maandag 4 april 2011 om 20:06

Net ff 2 uurtjes geknald. Wind mee in het bos, wind tegen in het veld. Au!

Tegen alle pukkeltjes opsprinten helpt ook mee, trouwens ;)

54km | 28,6km/u | 138hms | 159bpm

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op maandag 4 april 2011 om 20:15

Kaapse Bossen weer? :p

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op maandag 4 april 2011 om 20:16

Haha uiteraard. Dan is de aanloop het kortst ten opzichte van het aantal hoogtemeters ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op maandag 4 april 2011 om 20:50

Xistnc, haha lekkere speed gozert :)

1 2 ... 133 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.