[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 419 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op maandag 3 september 2012 om 20:31

Dit tekent de terugkerende moraal: 1 uur mtb training gedaan, lek gereden en naar huis gejogd met fiets, band verwisseld en nog anderhalf uur getraind.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op maandag 3 september 2012 om 20:45

Heb vorige week een hartslagmeter gekocht maar wist niet echt hoe hem efficient te gebruiken, heeft iemand tips om er goed mee te werken?

60 km gereden aan een gemiddelde van 28,5 gemiddeld en een hartslag van 160.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op maandag 3 september 2012 om 21:37

@kartje
Ik zou hem om je borstkas heen doen, dat werkt wel efficient :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op maandag 3 september 2012 om 21:47

@spartacus bedankt voor de nuttige info. :p Maar het duurde inderdaad best lang tegen ik de band goed strak had . :p

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op maandag 3 september 2012 om 21:55

@Kartje
Voor je hem om doet moet je de gedeeltes die je hartslag meten even nat maken, dan doet hij het een stuk beter doordat het goed geleid.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op maandag 3 september 2012 om 22:00

Dat heb ik ondervonden vanmiddag want plots stopt dat ding met meten, en had amper een hartslag van 30 terwijl ik toch gemiddeld ging. :p
Maar zijn er methodes om binnen een hartslagzone te rijden, hoe bereken je die etc.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op maandag 3 september 2012 om 22:22

Dan moet je je maximale hartslag weten en dan kan je uitrekenen welke hartslag bij welk zone hoort
ik zal soon as posible ff een overzichtje posten.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op maandag 3 september 2012 om 22:34

Zone:
1: Hersteltraining--> 60-65% van de maximale hartslag(MHR)
2: Basis duurtraining--> 65-70% MHR
3: Training aerobe vermogen --> 70-80% MHR
4: Omslagpunt training--> 80-85% MHR(is wel een beetje persoonsgebonden)
5: Training voor het verhogen van aerobe max.--> 86+% MHR

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op maandag 3 september 2012 om 23:46

@Kwak
Goed bezig!
Hoe ging het qua benen na een aantal etappes?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op maandag 3 september 2012 om 23:57

Spierpijn viel mee. Het slechte slapen brak me wel op. Zwaarste ritten waren 6 en 7. Die waren koud, nat en veel tegenwind (windkracht 3-4) en dat ondermijnt de moraal. Aan het einde merkte ik wel dat ik minder hard om hoog kon. Tot etappe 5 met de Grand Ballon ging ik een stuk sneller omhoog dan de meeste anderen, maar hierna lukte dat echt niet meer. Wellicht kwam dat ook door de kou, ik ben namelijk een enorme koukleum. En temperaturen onder de 15 graden doen mijn prestaties kelderen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op dinsdag 4 september 2012 om 11:08

@Reusjen thanks, heb juist mijn maximale hartslag gemeten door een stevige sprint te trekken. Ik kwam uit op 199 slagen per minuut.
En heb dan een basisduurtraining gedaan. Best plezant alleen redelijk moeilijk om tussen die twee waarden te blijven. Ofwel is hij te hoog ofwel te laag. :)

@Kwak wow dat ziet er echt wel een leuke tour uit. Wordt dat ieder jaar georganiseerd?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op dinsdag 4 september 2012 om 12:00

@Kartje

Dit was de vierde editie. Hoe lang het door gaat weet ik natuurlijk niet. Maar volgend jaar is er weer een editie. Het doel is om met je team minimaal 15.000 euro op te halen voor Artsen zonder Grenzen. Verder betaal je inschrijfgeld zodat je verblijf op de campings, het eten en de overhead bekostigd is. Uiteindelijk betaal je maar een prikkie voor een 8-daagse goed georganiseerde fietsvakantie. De grootste moeite is het vinden van sponsors.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 4 september 2012 om 16:24

@kartje: ik denk niet dat je met 1 stevige spurt onmiddelijk naar je max hartslag kunt gaan. Zelf dacht ik bv dat ik max hartslag had van 200 omdat ik er sinds een halfjaar niet ben boven geweest. Maar dit weekend in koers heel diep moeten gaan en toch 201 gehaald. Niet dat het veel uitmaakt maar toch.

Wat je hartslagzone betreft, ik reed vroeger altijd in die zones maar dan ben je nooit gewoon van keer goed door te trekken ook dus als het bergop gaat in lange trainingen kijk ik niet achter hartslag en fiets ik gewoon degelijk tempo.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op dinsdag 4 september 2012 om 23:17

@Kartje
Je mag er ook best een beetje mee spelen hoor, als je ongeveer in de richting zit is het ok.
Ik denk trouwens dat 199 niet je max is. Voor ongetrainde mensen geldt (ongeveer) 220 - je leeftijd, maar dat zal voor jou niet opgaan.
Een manier op je max. hartslag te meten:
- Doe een warming up van 15-20 minuten in gemiddeld tempo.
- Na je warming up moet je telkens een versnelling hoger schakelen en dan een minuutof 2 in die versnelling blijven rijden voor je weer opschakeld. Ondertussen moet je beentempo hetzelfde blijven(je maakt dus meer snelheid).
- Dit moet je blijven doen tot je echt niet meer kan(je kan veel dieper dan je denkt dus geef niet te snel op.) Als je echt niet meer kan geef je alles wat je in de hebt in een sprint van ongeveer 10 seconden, dan heb je ongeveer je max hartslag wel bereikt.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op woensdag 5 september 2012 om 00:05

En als dat niet werkt ken ik nog wel een klim van een procentje of 30+ gemiddeld in het gras, binnekort is met strava checken. Had een hartslag van 204 alleen al om boven te komen.:')

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op woensdag 5 september 2012 om 00:27

Quote van kartje onderstaand:
Stel je voor verliezen van zo'n knaapje.

Maak ik dus wel steeds vaker mee ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op woensdag 5 september 2012 om 10:20

@kartje
Ik neem aan dat hij in je wiel zat?
Dat scheelt 30% dus als jij 35 reed leverde hij de inspanning voor een snelheid van 24,5 km/h;)
Maar ik denk inderdaad dat je hartslag nog wel wat hoger kan, 204 ofzo.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op woensdag 5 september 2012 om 10:43

@reusjen inderdaad hij zat achter mijn "brede" rug. En natuurlijk scheelt het een pak als je in het wiel zit maar toch ik zie het er niet veel achter doen op die leeftijd. :) Al was ik vroeger ook wel een beetje zo, proberen de oudere wielertoeristen te overtreffen. :p

@simplex hehe fietsen doe je voor het plezier in de eerste plaats, maar het is toch altijd fijn als het toch vlotjes gaat. En dat zal van jou ook wel nog komen hoor.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op woensdag 5 september 2012 om 10:45

Snelheid en vermogen lopen niet linear

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op woensdag 5 september 2012 om 11:04

@Peter94
Dat weet ik, die 30% is gewoon een algemeen percentage. En er staat niet voor niets een knipoog achter.
@kartje
Het is wel knapinderdaad, toptalentje in de dop;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op woensdag 5 september 2012 om 11:25

Mijn kleine broertje van 11 die nu een kwart jaar fietst, kan in mijn wiel ook een gemiddelde van 32 halen over een afstand van 40 km. Dus zo'n prestatie is dat dan ook niet

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door reusjen op woensdag 5 september 2012 om 11:32

@rik321
Het spijt me maar ik geloof er niks van:o

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Wicky op woensdag 5 september 2012 om 13:14

Welk gedeelte geloof je niet, dat rik321 40km lang met 32km/u kan rijden? Dat rik321 een broertje van 11 heeft? Dat dat broertje nog maar een kwart jaar fietst? Of dat dat broertje 40 km lang met 32km/u achter rik321 aan kan fietsen?
;)

Moet zeggen dat ik al vanaf 4 jaar zonder zijwieltjes fietste... Dus pas een kwart jaar fietsen geloof ik ook niet zo.. :P

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op woensdag 5 september 2012 om 13:25

ik bedoel dus op de racefiets natuurlijk!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op woensdag 5 september 2012 om 13:27

Maar ik zal het doorgeven dat jij het niet gelooft, ziet ie vast als een compliment XD

1 2 ... 419 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.