Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op donderdag 4 oktober 2012 om 21:59
@rik321: 2.5 uur is niet echt veel voor het wedstrijdseizoen. Ik denk dat je op 2 maand van het wegseizoen al zeker 1 keer in de week 3h moet trainen om uw duurvermogen op te krikken en naar 4h-5h (afhankelijk van categorie) tegen dat het wegseizoen begint. Met een goeie basis recupereer je sneller van je intervaltrainingen, anders moet je na zo'n training 2-3 dagen rust nemen wegens nog niet hersteld.
Verbeter mij indien fout maar zo zie ik het.
Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op donderdag 4 oktober 2012 om 22:01
Ik heb in februari een boekje gelezen van Paul Van Den Bosch en ook nog enkele zaken gehaald uit een ander boekje. Ik heb hiervan een samenvatting gemaakt in Word.
Indien interesse kan ik het uploaden (hierbij heb ik hulp nodig hoe ik dit best doe)
Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op donderdag 4 oktober 2012 om 22:03
@noyelje,
Het kan volgens mij zeker geen kwaad, om dat soort dingen met ons te delen. Daar word je alleen maar wijzer, en misschien ook sterker van:p
Oorspronkelijk geplaatst door the student op donderdag 4 oktober 2012 om 22:07
De pot op met de rollers naar buiten zal je. Op de mtb in het bos. Lekker windbeuken in de kou. Als je lekker warmpjes binnen blijft zitten op de rollers wordt het nooit wat.
Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op donderdag 4 oktober 2012 om 22:16
@noyelje zou je het kunnen oploaden, wil het wel lezen namelijk.
Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op donderdag 4 oktober 2012 om 22:22
Ik ben verder ook geen expert en doe geen opleiding in dat gebied oid, maar google can be your friend. Dan komen er al snel een aantal trainingsprincipes naar voren: Periodisering, specifieke trainingen, gevarieerde trainingen en voldoende rust. Dwz: er wordt veelal in blokken gewerkt van 4-8 weken met een duidelijke focus, volgens de redenering 'je wordt beter in wat je traint'. Specifieke trainingen kunnen zijn; duurtraining, extensieve intervaltraining, intensieve intervaltraining, krachttraining, sprinttraining etc. Van belang is dat bij iedere soort training bepaalde hartslagzones horen waaraan je je moet houden, anders is de training niet meer specifiek voor het gestelde doel. Dit, gecombineerd met voldoende variatie in de trainingen zorgt ervoor dat je lichaam steeds weer een prikkel ervaart en zodoende na de training daadwerkelijk sterker wordt. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat je voldoende rust neemt, omdat je lichaam na de training eerst moet herstellen. Train je te snel na de vorige training dan bouw je je conditie/spierkracht alleen maar af, zit er te veel tijd tussen de trainingen dan is het effect van de vorige training al grotendeels verloren.
De totale tijd, de afstand of de gemiddelde snelheid van de trainingen is ook eigenlijk onbelangrijk. De totale tijd waarin je in de hartslagzone traint is waar je uiteindelijk het meeste aan hebt. Wat betreft de winterperiode ligt de focus doorgaans op duurtrainingen en is intervaltraining nog niet nodig. Als een hartslag van 130-140 voor jou de zone is voor duurtrainingen dan zou je met 2x2uur en 1x3uur een goede basis kunnen leggen. Ook een combinatie met krachttraining is in de winter eventueel mogelijk, al is niet iedere vorm van krachttraining daadwerkelijk effectief. Indien gebrek aan motivatie optreedt (door de rollers) kan je ook aan je basisconditie/duurvermogen werken met andere sporten, in de winter lijkt alles nog vrij flexibel.
Correct me if I'm wrong, en vul aan daar waar nodig.
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 5 oktober 2012 om 00:11
Werk ookmwel beetje maar niet veel verdiend goed.
Heb een vo2 max van 72 1e x dat ik die deed.
Wat is een goeie cauberg tijd? Vorig jaar nov keer gedaan, wat een rot klim. Heel apart!
Vandaag 3,5 gedaan. Maar vrij aparte training. Heb nu powertap en door peddeltechniek gaan me watts met 40-50 omhoog. Maar wind tegen kan ik dat doen met 100rpm rn in zone maar wind mee en zij nog niet. Vandaag weg gepakt waarik 3,5 uur op heb gereden met een bocht(keerpunt) lange warm up en toen telkens goeie watts trappen door die techniek tot net onder 150 dan stoppe met trappen. Hartslag weer naar 130-140 en weer. En dit zo'n 2 uur gedaan en cooldown. Als t goed is kan ik dan binnenkort met die pedaaltechniek veel hogere watts trappen met 90-100 cadans en in lage zone. Kan wel 3,5 uur normaal in zone fietsen op 100tpm maar dan is t op 110 watt en leer ik die techniek niet..
Doe 4 dage 1 rust en weer. Maar als ik moe ben en niet zelfde watt in zone trap als dag ervoor ttain ik die uren in herstelzone. Ben ik echt moe doe ik kort 1a2 uur in herstel.
En dan binnen 30 min 4x mijn lichaamsgewicht aan koolydraten als t langer is dan 4 uur. Een vriend van me doet 5 uur 250 watt duur maar hij is een klassiekerbeul. Ik moet enkel in nederland volgen dus flink duurtraining doen!
Oorspronkelijk geplaatst door Bulcke op vrijdag 5 oktober 2012 om 07:19
Nu het toch zo gaat over trainingsschema's zal ik mijn vraag ook eens voorleggen.Ik hoop komoend voorjaar de AGR te fietsen. De winter goed doorkomen is dan dus wel belangrijk.
Tot voor kort heb ik nooit echt op zones gelet. Wel geprobeerd om tijdens het fietsen mijn hartslag niet voorbij mijn (berekende) omslagpunt te laten komen, maar daar hield het gebruik van de hartslagmeter wel een beetje mee op.
Aangezien ik op het moment niet al te veel tijd vrij kan maken om te fietsen, is het dus des te belangrijker dat mijn trainingen effectief zijn. Het belangrijkste is uiteraard dat mijn duurvermogen omhoog moet, want de AGR fietsen betekent dat ik een uur of negen op de fiets moet kunnen zitten.
Ik heb bedacht het volgende schema te fietsen: op dinsdag 2 keer 1,5 uur D1 van en naar mijn werk. Op donderdagavond een uurtje extensieve interval en in het weekend nog een keer 2 uur in D2 fietsen. Dit langzaam uitbouwend moet ik in januari toch een redelijke basis hebben om verder op te bouwen leek me. Is het zinvol om het zo aan te pakken, of kan het beter anders?
Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op vrijdag 5 oktober 2012 om 07:55
Als er mij iemand kan zeggen hoe ik worddocumenten kan uploaden...
Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op vrijdag 5 oktober 2012 om 08:29
@bulcke, prima denk ik. Misschien dat je die 2x 1,5 uur naar je werk ook over 2 dagen kan verspeiden? Ik zou, om het leuk te houden, niet teveel hooi op de vork nemen. Rustig aan beginnen, dan houd je het het langst vol. Als je op den duur merkt dat je zin hebt om verder te fietsen, dan doe je dat uiteraard. In feb de afstanden op zondag wat op voeren. En ik zou proberen in maart nog 2x 200+ te fietsen, puur als duurtraining. Dan haal je AGR lachend.
Daarnaast is gezond eten en weinig pils ook extreem belangrijk. Het boekje van Aart Vierhouten, "ik de wielrenner" is ook wel aardig om er naast te hebben. Staan een paar goede tips in, zoals veel Quinoa eten!
Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op vrijdag 5 oktober 2012 om 08:56
@noyelje je kan het ook mailen naar email-adres
Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op vrijdag 5 oktober 2012 om 09:22
Mijn snelste (en enigste) tijd op de cauberg is 1:59. Gilbert reed vorig jaar 1:23.
Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op vrijdag 5 oktober 2012 om 09:47
Van waar tot waar meet je dat rik321?
Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op vrijdag 5 oktober 2012 om 10:18
Net na de bocht staat een startstreep en bovenaan een streep van de finish
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 5 oktober 2012 om 10:21
Hoi hier kun je een uitbebreid stuk lezen over richtlijnen van trainingschema.
Door de sportarts van Argos.
http://www.edwinachterberg.nl/images/img/trainingsschema.pdf
Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op vrijdag 5 oktober 2012 om 10:36
@noyelje
Knal het op deze site: http://www.filehoster.nl/[/url] en plaats da de link hier op dit forum.
Oorspronkelijk geplaatst door StonedCamel op vrijdag 5 oktober 2012 om 10:40
@Bulcke:
Ik heb vaak zat met minder training gekkere dingen gedaan.
Als je dat als basis hebt en je traint door ben je volgens mij dik in orde.
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:00
Koop gewoon srm. Beter kan je niet trainen. Zie je als je sterker of minder word. Zo weg voor 3,5!
Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:07
Niet iedereen heeft het geld (ervoor over) om een srm te kopen.
Oorspronkelijk geplaatst door janwillem92 op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:25
Zwiggel, niet de eerste keer dat je de boel hier bestookt met enthousiaste verhalen over trainingschemas en doelen. Allemaal prima, ambitie is altijd goed! maar je komt nogal naief over. Als iemand er inhoudelijk op in gaat reageer je niet. zit je gewoon wat te stoken of ben je serieus?
Oorspronkelijk geplaatst door the student op vrijdag 5 oktober 2012 om 12:48
Inderdaad die naieviteit is het enige waarop we reageren. Want wat als je het niet haalt, dan zit je met weinig opleiding en heb je het moeilijk om een fatsoenlijke baan te vinden. En wat doe je dan na je carriere als prof. Als je een goede opleiding hebt zijn er altijd meer mogelijkheden voor later. Mooie doelen hebben is natuurlijk wel prima. Maar het is moeilijk om iemand die op deze manier de verhalen post ook daadwerkelijk serieus te nemen.
Oorspronkelijk geplaatst door MartijnMavic op vrijdag 5 oktober 2012 om 13:45
@zwiggelbig je bent natuurlijk van harte welkom bij Veenendaal-Veenendaal 2013!
Bedankt voor alle reacties. Heb zelf nog ff wat gegoogled en dingetjes gelezen. Ik denk dat ik deze winter extensieve duurtraining ga doen (a 7uur per week).Dat is dus HF 140-155 voor mij. 130-140 is te rustig, dit is een hersteltraining voor mij. Hier maak ik dan geen progressie mee.
@noyelje als je het mij ff mailt dan uploadt ik het wel voor je.
Oorspronkelijk geplaatst door Bulcke op vrijdag 5 oktober 2012 om 13:45
@alle tips: dankjewel. Ik zal de sites waarnaar verwezen wordt ook eens doornemen. Tot nu toe heb ik mijn informatie vooral van wielersportinfo.nl. Het kan geen kwaad eens wat anders te lezen.
@Scotty: 'Ik, de wielrenner' lijkt me inderdaad een goed boek om te lezen. En wat betreft bier en gezond eten, daar zal het probleem niet liggen. Goed slapen met twee kleine kinderen is een grotere uitdaging :6
@MartijnMavic: Veenendaal-Veenendaal. Ik heb er al helemaal zin in
Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op vrijdag 5 oktober 2012 om 18:07
@Mapsv: ik heb geen zin om ergens een account aan te maken.
@Peter: ik heb het gemaild naar jou.
Oorspronkelijk geplaatst door stoemper op zaterdag 6 oktober 2012 om 09:34
Veenendaal-Veenendaal wordt maximaal koers maken!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.