[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 432 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op zaterdag 27 oktober 2012 om 12:07

@simplex, hermantk, zwiggelbig, noyelje.
Het wordt nu steeds kouder en er komt vorst aan de grond, hoe gaan jullie dan al je trainingsuren maken? Gaan jullie bijvoorbeeld op de tacx zitten een paar uur, of gaan jullie mountainbiken in het bos of in de duinen?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door stoemper op zaterdag 27 oktober 2012 om 12:31

Ik ga schaatsen en gewoon buiten fietsen met dikke kleren aan. Ook MTBen, maar wel op een uitermate rustig tempo om mij niet nu al af te matten.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zaterdag 27 oktober 2012 om 12:41

@gesink

Ik trek meer lagen aan peperdure overschoenen en nog een dunne laag overschoenen daar onder. En echte snowboard handschoenen met muts met oorflappen :)

Vind het wel fijn om op cross ver van huis maar bosnte fietsen
Gister 3:45 28gem

Maar ik denk dat ik HELEMAAL fout train.. Ik fietste gister met iemand samen en me benen voelden zoveel zwaarder als dat ik alleen ga.. Ik heb wel duur maar niet het juiste duurvermogen..

HIj trapte 3:45 DOOR ik kon mijn benen nooit stilhouden. Dit dor ik dus niet als ik alleen fiets.. Ik laat het te vaak vieren of doen rustiger als ik bij dorp kom of eet.. Daar moet ik dus mee stoppen het was zo anders en pijnlijker trainen gister! Kan daar wel 50% winst mee boeken voor me gevoel..

Ben ik de enigste die alleen dus niet CONSTANT door trapt?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op zaterdag 27 oktober 2012 om 13:03

@gesink/dekker: koude valt op te lossen met handschoenen, overschoenen (uit rubber) en warme kledij.
Regen en koude is een ander probleem, dan blijf ik binnen op de rollen maar op de rollen kan ik mentaal gezien nooit langer dan 1h30 op blijven. Dus dan zijn het korte duurtrainingen van 1h30 ofwel krachttraining van 1h-1h30.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 27 oktober 2012 om 13:47

@gesink/dekkert
Maar jij bent toch gewoon coureur, dan weet je dat uit je zelf? Of train je nooit 's winters?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op zaterdag 27 oktober 2012 om 14:12

@hermantk,
Ik train nooit in de winter, hooguit in het voorjaar.:p Ik laat het gewoon op mijn talent aankomen.(a)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zaterdag 27 oktober 2012 om 19:14

90 min herstelgedaan..

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op zondag 28 oktober 2012 om 14:32

Ik heb dus de reichswald mtb toertocht gereden, 50 kilometer met 700 hoogtemeters (met o.a. dit brute segment), 22,3 gemiddeld, 168 bpm. Ging redelijk goed (ziek geweest), als eerste van ons groepje binnen, gedemarreerd op de grenswegberg (holleweg).

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 30 oktober 2012 om 14:32

Advies gevraagd:

Gisteren mijn cadansmeter van mijn tacx ge

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Sembo op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:00

Al die stomme wattages..
Mijn tip: Train gewoon zoals je het zelf het lekkerst vindt en waarvan je denkt dat dat het beste voor je is. En laat niet je hele sportbeleving van een paar cijfertjes afhangen.
Maar even naar jouw vraag. Wat extra kracht in de poten is nooit mis maar wat souplesse ook niet. Ik zou het dus gewoon allebei doen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:08

@sembo had het niet beter kunnen verwoorden, inderdaad. Je vindt fietsen toch gwn leuk?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:08

Door veel souplesse in de wedstrijden verzuren je benen minder snel. Ook kan je de tempowisselingen in een wedstrijd makkelijker aan als je meer op souplesse traint dan dat je

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:32

Lekker Sembo!
Wat ga jij volgend seizoen eigenlijk doen? Word je al junior?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:37

@hieronder: Maar een cadans van 90 omw is toch ook al souplesse? Daarom dat ik wil weten of ik dus beter op 100 cadans rijdt of op 90.

@sembo: als ik dan toch 1h train op de rollen kan ik het beter goed doen, daarom dat ik het vraag.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:47

Ik rij al vanaf dat ik begon met wielrennnen altijd met een cadans boven de 100. Ik zit nu op 107 rpm. Ik vind zelf een cadans van 90 erg zwaar rijden maar dat is puur omdat ik anders gewend ben.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:52

@hermantk,
Sembo en ik, zijn nu allebei 1ste jaars junior. Volgend jaar worden wij dus 2de jaars junior. Wat ga jij eigenlijk precies doen Hermantk?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op dinsdag 30 oktober 2012 om 16:53

noyelje, de basis voor het wielerseizoen bestaat enkel uit duurtraining. Het basiselement voor deze duurtrainingen is het aantal omwentelingen dat je maakt. Je hoeft nog niet echt op kracht te gaan trainen in november. De krachttraining kun je bewaren tot 1 maand voor je wedstrijden, omdat je dat snel getraind krijgt. Dit heeft te maken met de adaptatie van je spiervezels. Hierin heb je twee verschillende soorten, namelijk:
Type 1
Type 2

Type 1 heb je in je lichaam om gedurende lange tijd een beweging te kunnen uitvoeren met gematigde kracht(deze train je dus met duurtraining)

Type 2 heb je in je lichaam om gedurende korte tijd een beweging te kunnen uitvoeren met grote kracht(deze train je dus met krachttraining)

Het is nog niet noodzakelijk om nu al op kracht te gaan trainen, maar opzich kan het niet zoveel kwaad. Zelf begin ik pas halverwege januari met krachttraining.

Misschien heb je er wat aan ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Sembo op dinsdag 30 oktober 2012 om 17:05

@hermantk Volgend jaar ben ik 2de jaars. Ik ga gewoon zoveel mogelijk criteriums, klassiekers en meerdaagses rijden. Daarna kom ik misschien wel jouw wielerploeg versterken aangezien ik ook in Amsterdam ga studeren.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op dinsdag 30 oktober 2012 om 17:11

Volgend jaar ben ik ook 2e jaars junior. Wordt ook mijn eerste wedstrijdseizoen. Ben benieuwd of het goed gaat aangezien ik een botleeftijd van een 14 jarige heb.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 30 oktober 2012 om 20:51

Gilly: Maar iedere renner doet toch krachttraining in de winter, wel duurkracht. Type 2 is denk ik meer de explosiviteit.

Maar goed, ik zal kiezen voor meer omwentelingen.
Heb trouwens vandaag ontdekt dat ik gisteren een mindere dag had want deed aan ongeveer dezelfde hartslag 5 rpm meer en 10-15W meer.

Ik voelde me gisteren nochtans vrij fris. Toch goed om die verschillen eens te zien op de tacx.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op woensdag 31 oktober 2012 om 00:22

@Sembo Zou tof zijn! Laat het maar weten als het zover komt, wellicht kan ik je dan nog van dienst zijn. Het Amsterdamse wielrennen gaat de komende jaren in elk geval in de lift, dus je stapt op een goed moment in. ;)

@g/d
Ik word volgend jaar belofte bij ARC Ulysses/Team Amsterdam. Was vorig jaar amateur, maar heb al wel clubcompetitie ervaring bij hun. Ga me vooral op klassiekers richten en het uitrijden ervan.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op woensdag 31 oktober 2012 om 11:21

Ik rij meestal 100 of er boven maar nu me conditie nog niet top is doe ik 90-100'zodat ik hogere versnelling met goeie watts kan trainen. Anders vlieg ik over me zone, 100+ cadans is het fijnst!

Noyelle ik doe ook enkel duur.. Gister 3,5 begin voelde ik me kut dus in herstelzone 1e uur daarna normaal (daar moet je op letten) nu weg voor weer 3,5.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 31 oktober 2012 om 13:14

@zwiggelbig.

Correct me if i am wrong. Maar 90 minuten herstelzone (waarom zo lang?) of eerst een uur herstel en daarna gewoon trainen heeft volgens mij echt geen effect.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op woensdag 31 oktober 2012 om 14:15

@Scotty
Ik weet dit niet precies, maar als hij daarna gewoon 2,5 uur D1 doet lijkt het me dat daar nog wel trainingseffect in zit. Maar ik ben al blij dat hij gewoon naar z'n lichaam luistert, dus ga alsjeblieft geen vraagtekens bij zijn uur in herstelzone zetten.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 31 oktober 2012 om 14:46

-

1 2 ... 432 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.