[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 436 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op woensdag 7 november 2012 om 18:02

Nu het topic weer meer over hartslagzones gaat, en de tacx weer steeds meer zijn plaats naast de MTB in zal nemen (avondtrainingen), heb ik ook nog een vraag met betrekking tot interval trainingen:

Welke hartslagzone moet gehanteerd worden bij 'rust', en verschilt dit per type training? Als voorbeeld de vuistregels:

Extensief interval (verhouding inspanning:rust): 1:0.5
Intensief interval (verhouding inspanning:rust): 1:2

Daarnaast is een training vaak opgebouwd uit meerdere van dit soort blokken, met tussen ieder blok een langere rustperiode. Is de hartslagzone van deze rustperiode gelijk aan die tussen de intervallen, of is het hier juist de bedoeling je hartslag zo laag mogelijk te krijgen?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op woensdag 7 november 2012 om 20:46

Ik heb een max van 207 en duur doe ik in 142-165 maar niet met gewoonte teveel net onder 165 te zitten. Deed eerst tot 155 in begin opbouw.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op woensdag 7 november 2012 om 21:16

@2wieler, ik doe tussen de blokken door de hartslag bij extensieve duur. tussen de intervallen doe ik iets rustiger tot mijn hartslag gezakt is tot die van extensieve duur en dan behoud ik die hartslag tot het volgend interval.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op donderdag 8 november 2012 om 15:17

@noyelje: begrijp ik het goed dat je dus in beide gevallen bij rust de hartslag laat zakken tot de zone van extensieve duur?

Dan de vervolgvraag: hoe bereik je deze hartslag? Stel dat ik 150W (tacx) trap in de extensieve duur-zone, zou ik dan na de inspanning terugmoeten naar 150W, of trap ik eerst bijvoorbeeld 100W totdat mijn hartslag gezakt is tot binnen de extensieve duur-zone en trap ik vervolgens 150W tot het begin van mijn volgende interval?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op donderdag 8 november 2012 om 16:21

Ja

Tussen de intervallen door probeer ik ervoor te zorgen dat mijn hartslag gezakt naar die van extensieve duur tegen dat het volgende interval opnieuw begint, als ik zie dat de hartslag niet snel genoeg zakt rij ik wat trager. Tussen de blokken door rij ik wel op gewoon tempo van extensieve duur rijden omdat de rusttijd langer is. Zo behoudt je ook nog wat druk op de benen.
Geen idee of dit de beste methode is, goeie vraag.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op donderdag 8 november 2012 om 18:58

Dat is nu nog eens nuttige info :)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op donderdag 8 november 2012 om 19:38

Hier blijkt nog maar eens de meerwaarde van een forum, bedankt! Mijn intervaltrainingen doe ik meestal op de tacx, daarbij gebruik makende van hartslag, wattage en cadans - snelheid vind ik niet interessant. Variabelen zijn het verzet, de cadans en het gesimuleerde stijgingspercentage.

Als ik het goed begrijp kan ik het beste aan het eind van iedere periode van 4-8 weken een conditietest doen om de recente hartslagzones en daarbij behorende wattages te bepalen. Vervolgens baseer ik mijn intervaltraining op deze wattages om de juiste hartslagzone te bereiken.

Als ik mijn training na de warming-up grofweg verdeel in meerdere blokken van 15 minuten, met tussen ieder blok 5 minuten 'rust', dan zou ik mijn 'rust' tussen deze blokken op het wattage van extensieve duurtraining moeten fietsen.

De rustperioden binnen ieder interval fiets ik eerst heel rustig om mijn hartslag snel te laten zakken, en fiets ik vervolgens uit op het wattage van extensieve duurtraining tot de volgende periode van inspanning. De inspanningsperiode fiets ik vanaf de eerste seconden al op het juiste wattage waardoor mijn hartslag tijdens de inspanning vanzelf in de bijbehorende zone klimt.

Uiteraard varieer ik tussen trainingen met de lengte van de blokken, de rust tussen de blokken en de opbouw binnen ieder blok. Klopt het dat dit een juiste manier is om een intervaltraining uit te voeren?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op zondag 11 november 2012 om 14:52

Utrecht-Amerongse Berg-Utrecht

Afstand: 74,2km
Tijd: 2:37:11
Avg snelheid: 28,1
AVg hr: 141
Max hr: 188 (Amerongse berg van beide kanten even flink het gas er op)

Verder rustig aan gedaan. Heerlijk tochtje, lekker weer ook.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op zondag 11 november 2012 om 17:32

@scotty. Wil je nog even naar het spel Raad het Lid kijken?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zondag 11 november 2012 om 17:59

Wow Scott 28gm en die hartslag dam netjes.
H

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op zondag 11 november 2012 om 18:32

Johan Vansummeren haalt soms meer dan 1100W, dat zijn wel piekwattages. Dus boeit eigenlijk weinig.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Peter94 op zondag 11 november 2012 om 18:53

Theo Bos 2500 watt

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zondag 11 november 2012 om 19:21

Nja bedoelde voor klimmers :p sprinters is logisch ja

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 11 november 2012 om 23:40

Ik heb vandaag ook weer eens lekker gereden. Nog steeds redelijke snelheden (voor November dan met die blaadjes op de weg) 70km met ruim 32 gemiddeld.
Ik vind dat piekwattage niet zo belangrijk, die gasten los je na 10 km wind tegen toch wel. laat ze eerst maar eens 300 watt een uurtje of 2 volhouden, dan praten we verder met ze ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op zondag 11 november 2012 om 23:42

Trouwens waarom lees ik hier niet over fietscross, Yvette de Waard fiets de sterren van de hemel en ik lees hier niets van. of kijk ik niet ver genoeg

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op maandag 12 november 2012 om 00:04

@Klimgeit. beetje provocerend na je afwezigheid? ;)
Dan heb je in honderden posts nog nooit gelezen dat we hier niet aan vrouwenwielrennen doen en ook niet aan cross en dus ook niet aan Yvette (dochter van Jan?) die wij hier niet kennen.

Je rijdt wel lekker zo te lezen. En van wattages wil ik ook geen kennis hebben. Trouwens wel leuk om de confrontatie met die wattagemannen eens aan te gaan?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op maandag 12 november 2012 om 08:36

Ik heb een tacx met wattagemeter dus ja, als ik op de tacx rij kijk ik naar het wattage. Waarom zou ik dat niet doen?
Wil dat dan zeggen dat je een betere fietser moet zijn omdat je daar naar kijkt?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 13 november 2012 om 09:00

Wattagemeters zijn bloedlink.. Ik kijk er CONSTANT op..

Gisteren 4 uur gedaan met 3:10 in duur zone.

Gem hf: 154
Gem kmh: 25.8
Gem watt: 159

Hoe komen jullie toch altijd rond de 30 uit? Ik heb ALTIJD wind dat me gem weer verknalt.

Vandaag rustdagje, vanaf morgen naar 5 dagen achtereen 4 uur.. Elke x als ik denk heb al 3 uur, is t nog maar 1,5! Alleen trainen duurt veel langer lijkt t wel

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 13 november 2012 om 09:14

Je hebt mensen die rond de dertig uitkomen, omdat ze gewoon schofterig hard rijden, no matter what (types Jan en Klimgeit). Maar ook mensen die goed zijn getraind (159watt is bij mij bijvoorbeeld nog in de herstelzone) of geen 54kg wegen. Met name dat laatste zou ik me mee bezig houden als ik jou was.

Straks even 2 uur wegtrappen in D1 met wat krachttraining op Het Kopje en sprintjes.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op dinsdag 13 november 2012 om 09:28

Heb je wel muziek in zwiggel, maar waarom train je niet met je ploeggenoten?

Ik ben afgelopen weekend aan m'n triathlon voorbereiding begonnen.

@Herman, ik meen dat jij zo'n schema had gemaakt voor training evaluaties, zou ik die eens mogen bekijken? Alvast bedankt!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door the student op dinsdag 13 november 2012 om 09:47

Tja zwiggelbig, ik denk dat je toch teveel een lichtgewicht bent. Bij jou is wind tegen een stukje erger als bij die beukers die er hier rondrijden. Ik kom bijna altijd boven de 30 uit als de rondjes nog onder de 80km zijn. En ja mijn km-teller klopt gewoon. Heb een beetje een standaard rondje 72km dat bijna altijd in ongeveer 32 gem gaat. Eigenlijk heb ik als ik niet boven de 30 zit een hersteltraining of heel lange duurtraining gedaan. Maar ook op langere tochten moet 28.5 niet zo'n probleem zijn.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op dinsdag 13 november 2012 om 11:20

gister ook mijn langste training deze winter gehad.
Mooi rondje over de posbank.
93 km
29.2 gem.

Het is op de veluwe waar ik woon een stuk lastiger om de 30 te halen in D1. Is het gewoon veel te heuvelachtig voor. rondje van 70-80 km heeft altijd wel 250 hoogtemeters.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op dinsdag 13 november 2012 om 12:17

@rik321,
Train je met een hartslagmeter? En op welk verzet train je vaak?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rik321 op dinsdag 13 november 2012 om 13:16

Train op gevoel.
39/16 volgens mij. Cadans van 100/105 rpm

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Jens. op dinsdag 13 november 2012 om 14:40

@zwiggelbig
Ik ken je frustratie. Ik ben zelf ook 62 kg aan ruim 185 lang. Misschien samen een huisje kopen in spanje ghehe!

1 2 ... 436 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.