[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 438 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 13 november 2012 om 23:15

Je moet wel zorgen dat je gemiddeld halverwege in je duurzone eindigt (als dat je opdracht is voor die training). Maar als je af en toe erboven zit tijdens de training is er niets aan de hand. Je bent geen robot die op procentjes leeft, maar je zit ook gewoon op de fiets om plezier te maken en af en toe wat harder tegen de wind in te mogen trappen.

@zwiggel
Dat is al ongeveer m'n routine.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 13 november 2012 om 23:55

@gesink mijn zone is 142-165 maar wat Herman zegt ik moet niet met een gem van 165 thuiskomen.

Het ligt eraan hoezeer jij erin geloofd. Robert Gesink bijv is zeer strict met zones.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op woensdag 14 november 2012 om 00:06

Ik denk dat je in het hele leven niet teveel in zones of referentiegroepen moet blijven hangen.
Vervlakt het (sport)leven en nog meer de beleving van het emotionele leven en praktische leven en zeker ook het wielrennen. Cycling should be fun! Drinking and eating etc too!

Wij zijn hier op WF allemaal maar kleine jongens op wielerprestaties t.o.v. de grote mannen.
Toch zijn sommigen hier al eerder de basis aan het leggen als de profs. Terwijl we niet moeten zoals zij! Wij moeten ons brood op andere wijze verdienen.

Individuele doelen prima, maar volg liever nog meer je gevoel.
Kijk wat meer om je heen in de prachtige omgeving i.p.v. je te laten sturen door kille cijfertjes op je computertje.

Inspanning > ontspanning > etc. Ook als we niet op de fiets zitten ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door StonedCamel op woensdag 14 november 2012 om 02:19

@Kwak:
Denk dat de disclaimer hier inderdaad behoorlijk geldt. Geldt ook voor het verhaal van simplex overigens.
3 jaar geleden heb ik heel netjes gestructureerd in mn zones getraind voor L3B, 2 jaar geleden heb ik op een niet gestructureerde manier getraind voor de GF Eddy Merckx, het verschil in prestatie was enorm dus die zones mogen misschien saai zijn, het werkt wel degelijk en heeft een gigantische invloed op hoe goed je bent. Plezier heeft dat echter ook.

Hoop volgend jaar ook wat wedstrijden te gaan rijden maar ik ga zeker niet zo maniakaal in mn zones rijden als bijv zwiggel doet. Bij een duurtraining gewoon lekker in D1 fietsen en een stuk of 3 KOMmetjes op Strava uitzoeken om me het snot voor de ogen te fietsen, volgens mij is dat de gulden middenweg tussen plezier en prestatie.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 14 november 2012 om 06:27

@kwak en simplex, leuke betogen, wordt er haast emotioneel van.

Misschien moet je het vergelijken met een tennistraining, speel je dan ook alleen maar partijtje? Nee, het eerste half uur ga je backhand cross oefenen. Of een voetbaltraining, rondootje, afwerken op de goal, conditieloopjes. Of met zwemmen, letten op je techniek, 4x100 oplopend tempo, etc.

Op hartslag rijden is gewoon een vorm van training, die helpt om beter te worden en is voor de statistiekfreaks onder ons zelfs prachtig om bij te houden. Dat jullie (50+ zijn en) geen ambitie meer hebben a la.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op woensdag 14 november 2012 om 07:49

@zwiggel: Ik bouw heel traag kracht op en ik denk dat dit bij jou hetzelfde zal zijn. Sommigen kweken veel sneller kracht. Daarom dat ik nu 2 maand 3x per week krachttraining doe. In januari doe ik dit ook nog minstens 1 keer per week. Ik denk niet dat je dan in 1 maand voor het seizoen evenveel kunt gedaan hebben als ik nu.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op woensdag 14 november 2012 om 07:51

@kwak en simplex: met willekeurig wat te fietsen kun je geen wedstrijden rijden. Het is niet dat ik continu op die hartslagmeter kijk, in het begin wel wat tot je het goede ritme hebt en dan gaat dat vanzelf en kijk ik misschien 1 keer om het kwartier.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op woensdag 14 november 2012 om 10:31

@scotty
Ik ben nog lang geen 50+ en bruis van de ambitie. Maar fietsen op profniveau hoort daar niet bij. Afgelopen jaar heb ik meer dan 6000 km op mijn fietsje gezeten, een tourtocht van bijna 1300 kilometer gemaakt van Italie naar Nederland, een tocht van 310 kilometer om het IJselmeer gedaan met gemiddelde van 30km/h, meerdere keren 200+ door Limburg gereden, dus ambitie genoeg denk ik zo. Met mijn minder professionele training kon ik altijd goed meekomen bij de tocht van 1300 kilometer en hoorde ik tot de 25 beste klimmers ondanks mijn 75 kilogram. En nee er waren geen 26 deelnemers, maar ongeveer 700.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op woensdag 14 november 2012 om 10:50

Laten we voorkomen dat we elkaar hier gaan aftroeven.. Iedereen heeft recht om zijn trainingsmethode hier uit te leggen. Het belangrijkste is dat er niet slechts 1 weg is naar een goed resultaat, maar dat je persoonlijke doelen op meerdere manieren kan bereiken. Wat Kwak en simplex terecht zeggen: het gaat met name om het plezier. Dat neemt niet weg dat de een zijn plezier en motivatie haalt uit het fietsen 'op gevoel', waar een ander dat haalt uit het kwantitatief voor ogen te zien dat de trainingen effect hebben. De een heeft baat bij een strak trainingsschema om gericht te trainen, een ander zou met hetzelfde schema zijn fiets na 2 weken de deur uit doen. Iedereen is verschillend, en daardoor heeft iedereen verschillende voorkeuren voor trainingen. Als we dat van elkaar kunnen respecteren, dan kunnen we wellicht ook de voordelen uit elkaars methoden meepikken en daarmee voorkomen dat we ergens in doorschieten.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 14 november 2012 om 10:54

@Kwak, knap van je (en dat meen ik) maar ga je ook even in op de rest van wat ik postte?
Misschien was je met hartslagtrainingen wel de beste van die 700 klimmers geweest? Het woord toertocht zegt het al trouwens, als je wedstrijden wilt fietsen komt daar toch wat meer bij kijken. Hoewel ik overigens het trainen op hartslag niet per se vind getuigen van fietsen op profniveau.

Nota bene, je gaat waarschijnlijk niet voor de Limburge Vlaai naar Limburg om te fietsen. Afgezien van het feit dat het fantastisch is je vrienden er af te fietsen op al die klimmetjes, is het ook gewoon een hele goede training om hardheid/herstelvermogen op te doen. Mensen die geen bergjes hebben om te trainen, trainen daarom op hartslag.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op woensdag 14 november 2012 om 11:03

Volkomen mee eens dat wanneer je wedstrijden fietst, je anders zal moeten trainen. Ik heb nog nooit een wedstrijd meegedaan, dus ik zou niet weten hoe ik het zou doen. Volgend jaar ga ik op de Nedereindse Berg een paar keer mee doen.

@2wieler Klopt wat je zegt, we moeten elkaar niet gaan aftroeven. Maar als iemand mij zomaar verwijt een ambitieloze vijftiger te zijn, wil ik toch even mijn commentaar kwijt.

@scotty wellicht dat ik met hartslagtraining verder was gekomen, ik kan je het niet zeggen. Ik denk dat mijn probleem eerder fietstechniek is. Ik zit ronduit lelijk op mijn fiets en kan moeilijk stil zitten. Volgens mij is daar nog een hoop winst te behalen. Op een berg als Alp d'Huez kan ik daar vast wel met enig gemak enkele minuten van mijn tijd afhalen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 14 november 2012 om 11:12

@Kwak misschien dat ik je dan wel tegenkom op de Nedereindse Berg ;-)
Uiteraard was het meer om mijn punt kracht bij te zetten, want ik ken jullie niet.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op woensdag 14 november 2012 om 11:33

Mocht ik langs gaan, dan zal ik dat van tevoren hier aankondigen. Dan weet je voor welke onervaren wedstrijdfietser je moet oppassen. Ik ben niet gewend om uur lang met 40+ in een pelotonnetje te rijden. Liever rijd ik voortduren op kop met wat lagere snelheden. Een uur lang 40+ op kop rijden gaat mij helaas niet lukken.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op woensdag 14 november 2012 om 11:45

Trainen op hartslag heeft idd niets te maken met trainen op profniveau.

Dan moet je al met watts trainen en watts linker en rechterbeen kunnen zien, met formules uit je watts en hartslag kijken of je meer uren aan kan etc. Het enige dat ik nu met watts doe is elke dag in me zonefietsen en met goeie pedaaltechniek hogere watts te rijden.

Ik kan nu heel makkelijk zien of ik moe ben, achteruitga of vooruit. Mja klopt ook niet helemaal want hartslag verschilt en profs trainen in wattagezones zelfs.

Daar snap ik ook niks van hoor :p

Maar sky bijv hebben een zwemcoach aangetrokken die alle data van hun srms analyseert. En de jonge talenten
Van hun Britse opleiding trainen ook al met srm's. Trek livestrong ook.

Je ziet t resultaat..

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op woensdag 14 november 2012 om 14:07

Trainen met instrumenten wil niet zeggen dat je er ergens mee komt. Je moet allereerst zelf begrijpen wat je doet, goeie begeleiding krijgen en er ook vanaf durven te stappen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Onie op woensdag 14 november 2012 om 15:49

Vandaag eerste testritje gemaakt met de nieuwe MTB, ik voelde me gewoon klein toen ik erop zat xD, wat een ding. Het eerste stukje op de weg voelde ie wat log aan, maar toen ik eenmaal offroad was liep ie als een trein. Heb me bergop iets teveel laten gaan, maar het leek geen moeite te kosten.

Morgen maar een grotere tocht maken.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op woensdag 14 november 2012 om 18:05

Mooi rondje, daar reed ik vorig jaar al die Brabantse klassiekers. :P

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op woensdag 14 november 2012 om 20:41

Route richting Deurne over Mierlo, Lierop, Ommel en Vlierden is inderdaad een van de mooiste stukken hier.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op woensdag 14 november 2012 om 22:15

N.a.v. mijn eerdere opmerkingen over data en andere waarden eenmalig mijn gegevens van een lekker ritje vanmiddag.
75 km - 25,9 gem.

@scotty. Ik ben inderdaad wel 50+, en heb zeker nog veel ambities, maar die liggen uiteraard op een ander niveau als bij de meesten hier. Maar daardoor wel leuk om ze op eigen wijze na te streven.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 14 november 2012 om 22:40

@simplex absoluut mee eens. Maar het

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op woensdag 14 november 2012 om 22:43

@scotty. Zo is het maar net!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op donderdag 15 november 2012 om 14:25

Altijd lekker met tape over je kilometerteller rijden en alsnog met 30 gem thuiskomen!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Onie op donderdag 15 november 2012 om 16:19

Vandaag 60km gedaan, hartslag aan de hoge kant (160 av) terwijl ik het op de grootste stukken rustig aan heb gedaan. Na z'n 40/45km was de koek wel redelijk op en ben ik rustig naar huis gefietst.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op donderdag 15 november 2012 om 17:37

Lekker bezig mannen!

Ik heb vandaag een klein rondje gedaan, 35 kilometer.
Wel aardig gemiddelde van 30.2 met een avghr van 144. Toch weer iets te warm aangekleed, moet nog even een goed winterjack kopen, iemand tips? Iets in de trend van niet te warm, maar wel redelijk winddicht.
Btw, wat voor rustpols hebben jullie?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op donderdag 15 november 2012 om 18:11

Mijn rustpols is 61, weet niet of dit goed is of slecht ik geef het toch maar mee. :p Maar dit is van iedereen toch verschillend wegens DNA?

1 2 ... 438 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.