Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op donderdag 15 november 2012 om 18:21
De rustpols is bij iedereen verschillend, maar kan wel door training omlaag gebracht worden. Hoewel er wel verbanden zijn tussen de rustpols en algemene conditie of prestatievermogen, spelen er nog zo veel andere factoren mee dat het op zichzelf volgensmij niet veel zegt. Zeker niet ter vergelijking van getrainde personen onderling.
@Scotty: als iemand een tip heeft voor een dergelijk jack hoor ik het graag. Zelf fiets ik bij deze kwakkeltemperatuur (bij wegrijden nog koud, tijdens inspanning snel te warm) een klein warming-up rondje met een extra jack. Na ongeveer 10-15min laat ik dit jack thuis achter en ga ik weg voor de daadwerkelijke training.
Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op donderdag 15 november 2012 om 19:51
@2wieler,
In dat geval kan je ook een windjack kopen, die je dan onderweg uitdoet en in een van je zakken doet. Het voordeel hiervan is, is dat je onderweg weer wat kan aantrekken als het bijvoorbeeld kouder wordt of de wind gaat toenemen.
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 16 november 2012 om 21:06
Pfff, ben kapot man. Laatste paar dage beetje afgeweken van schema. Vroegtijdig rustdag 2x al na 2 dagen. Had wat last van knie.. Stretchte niet genoeg, maar gaf zoveel angst!
Eergisteren 4 uur, gister 3 uur, keiharde hongerklop.. En vandaag weer 4! Waarvan dan 3:15 in duurzone. Maar ik ben CONSTANT aan het vreten. Eten kun je t niet eens noemen. En zelfs met 2 gells blijf ik last hebben in t 3e na 4e uur..
Geen gegevens Pt batterij leeg..
Ga nu van 4 dagen achtereen 4 uur, naar 5 dagen!
Hebben jullie ook dat als je in de ochtend weggaat dat de tijd veel korter lijkt?
Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op vrijdag 16 november 2012 om 21:40
Vandaag ook lekker getraind. 140 km met hf van 141 gemiddeld met 28.0 km/h.
Morgen nog 2 uurtjes en dan zondag rusten!
Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op vrijdag 16 november 2012 om 21:44
Ik heb de afgelopen week niet zo heel erg veel gedaan. Heb alleen op dinsdag 2 uur getraind, maar halverwege had ik er ook geen zin meer in! De afgelopen dagen dan ook niet echt zin gehad om op de fiets te stappen ook door middel van stage, hierdoor dus laat thuis. Hoe doen jullie dat met werk of stage?
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op vrijdag 16 november 2012 om 23:44
@gilly wtf! Met die hartslag ? Ben jaloers! Wat is jou max hartslag, weet je dat?
@gesink ik heb tijdje fulltime gewerkt, eten en direct op de fiets tot 10. Maar nu is t al heel vroeg donker.. Lijkt me kut. Misschien op je vrije dagen intensiever? Of een virtuele tacx?
Oorspronkelijk geplaatst door StonedCamel op zaterdag 17 november 2012 om 04:40
@zwiggel:
Gilly is een beest...
Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op zaterdag 17 november 2012 om 15:06
Vandaag een tochtje gemaakt van zo'n 60 kilometer met ongeveer 30 km/h. Teller van fietsmaat zat boven de 30, Strava er iets onder. De vooruitzichten waren zo mooi (voor november), een graad of 10, blauwe lucht en zon. Helaas was het grauw, grijs, koud en mistig. Niet echt mijn kopje thee. Mijn prestaties kelderen met de kou en de mijn plezier in het fietsen ook. Ondanks overschoenen, lange handschoenen, thermoshirt met lange bouwen, winddichte jas, gevoerde arm- en beenstukken heb ik het alleen maar koud gehad. Thuis kon ik mijn tenen en vingers amper voelen. Iemand tips om jezelf meer koubestendig te maken? Dit is iets waar ik ieder jaar tegen aanloop, mijn lichaam kan niet goed over weg met kou. Geef mij maar verzengende hitte.
Hopelijk krijgen we een lekker warme, droge en zonnige winter. Maar ik vrees dat ik daarvoor zuidelijke oorden moet gaan opzoeken.
Oorspronkelijk geplaatst door 2wieler op zaterdag 17 november 2012 om 18:07
@Kwak: ik heb soortgelijke problemen, zij het iets minder extreem. Wat ik wel merk is dat het averechts kan werken als je te dik aangekleed weggaat. Het is weliswaar bij het wegfietsen aangenamer, maar zodra je begint te zweten worden alle lagen kleding nat waardoor je juist sneller afkoelt. Vandaar dat ik me vaak zeer rustig warmfiets met een extra jack aan, en deze daarna thuis achter laat. Het blijft lastig met deze kwakkeltemperaturen..
Oorspronkelijk geplaatst door Onie op zaterdag 17 november 2012 om 20:07
Vandaag dezelfde tocht (minus verkeerd rijden) gemaakt als twee dagen geleden. 60km's op de MTB-route rond Lochem. Voelde stukken beter en was beter in staat om mijn hartslag te controleren. Nog wel wat aan de hogere kant (153). Volgende keer proberen of we hem onder de 150 kunnen krijgen.
Oorspronkelijk geplaatst door Bulcke op zondag 18 november 2012 om 10:40
@zwiggel : een hogerop tijdens duurtraini g terwijl je veel eet? Weet je wel zeker dat je in je vetverbrandingszone zit dan? Misschien is het mijn gebrekkige kennis, maar ik dacht dat een hongeklop een tekort aan suiker is. En die gebruik je vooral als je in de hogere zones fietst. Of zit ik hier nou helemaal. Naast?
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zondag 18 november 2012 om 13:23
@buickie mijn powertap deed t ineens niet meer. Daar mee zitten klooien, en toen vergeten te eten.. In 3 uur ook maar 2 bidonnen.. Was zelf dom bezig..
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zondag 18 november 2012 om 13:27
@ kwak. Ik heb t momenteel nog niet koud. Koop de duurste overschoenen van Gore en doe daaronder nog die hele dunnen overschoenen. Haal bij benzinepomp die handschoenen. (naast pomp) en doe die onder je winterhandschoenen.
Koop een muts met oorwarmers. Die oostenrijkse met touwtjes aan zeikanten en bolletje. (ziet er niet uit maar werkt).
En winddichte lange broek?
Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op zondag 18 november 2012 om 13:44
Hongerklop is dat je je glycogeenvoorraden in je lever en spieren hebt verbruikt. Je lichaam slaat suiker niet op als glucose, maar als glycogeen.Glycogeen is een zetmeelachtige keten van suikers.
Je lichaam is alleen in staat om effici
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zondag 18 november 2012 om 19:20
BEDANKT!!! Erg leerzaam!
Ik snap iets niet.. Ik fiets 20-24 u in de week, eet amper slecht eten, chips, koek, snoep etc. Maar ik blijf een buikje houden die maar niet weggaat :|
Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op zondag 18 november 2012 om 20:13
Doe normaal je weegt 54 kilo. Beetje vet is goed voor je.
Oorspronkelijk geplaatst door the student op zondag 18 november 2012 om 20:16
Zwiggelbig, je lichaam staat al veel te licht. Je woog 58kg?? Dus dat buikje ga je niet meer kwijtraken als je op deze manier doortraint. Trouwens het is waarschijnlijk niet een echt een buikje, alleen jij ziet dat zo. Als je nou je meer core stability trainingen gaat doen en echt die middenzone aanpakt heb je wel kans dat het er strakker uit gaat zien. Al die lange uren zetten je lichaan alleen maar aan tot het maximaal opslaan van alle vetten uit je eten. Dat is alleen maar goed.
Oorspronkelijk geplaatst door Onie op zondag 18 november 2012 om 21:51
Ik heb ook nog een 'buikje', maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik tot een paar weken geleden nog het dubbele woog van Zwiggel. Buikje wordt wel kleiner naarmate ik gewicht blijf verliezen.
Ik zal er staan met V-V.
Oorspronkelijk geplaatst door Bulcke op maandag 19 november 2012 om 12:31
@scotty: zolang je alleen je hartslag niet omhoog krijgt hoef je je niet al te veel zorgen te maken denk ik ;-)
@kwak: dank voor de uitvoerige uitleg van de hongerklop. Weer
Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op maandag 19 november 2012 om 12:41
@bulcke
Dat van je hartslag is wel degelijk een slecht teken. Kan wijzen op overtraindheid of vermoeidheid. Verder kan inderdaad ook je hartslagmeter kapot zijn, waardoor je je zorgen moet maken of je wel genoeg geld hebt een nieuwe te kopen :').
Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op maandag 19 november 2012 om 13:28
@Mapsv, ja klopt, weet ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik overtraint ben. Slaap goed, eet goed, heb niet zo gek gedaan de laatste tijd. Zou het door de kou kunnen komen? Toen ik een bergop even doorhaalde kwam ik wel redelijk makkelijk op 170+.
@Bulcke, haha, heb me vriendin iig nog niet horen klagen.. :)
Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op maandag 19 november 2012 om 14:16
Ik was nog vergeten een conclusie te trekken. Zonder glycogeen of glucose verloopt de vetverbranding zeer traag. Je voelt dit doordat je geen kracht meer hebt. verder geldt verhaal alleen voor de aerobe verbranding. De aenerobe verbranding zoals bij een sprint, een demarrage of een Limburgse heuvel gaat via een ander systeem. Hiermee raak je helemaal snel je glucose kwijt.
Met een beetje training kan je 60 tot 70 kilometer doen zonder te eten. Bij langere afstanden moet je sowieso eten. Bij een intervaltraining of D2/D3 training is eten ook erg verstandig ongeacht de afstand.
Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op maandag 19 november 2012 om 14:17
*edit*
Dubbelpost. Mobiel reageren is moeilijk.
Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op maandag 19 november 2012 om 19:00
Oh... Dit is wel raar.. Ik train veel meer dan Wiggins nu :| het dubbele!
Team Sky head coach Shane Sutton revealed that Wiggins will train for an average of four hours a day, mixing blocks of three days of training with a rest day.
"My plan was always for Brad to start training at the end of October. We missed a little bit, but we are ready to train. He will be riding 12 hours in every three-day block in Majorca," Sutton told the Daily Telegraph newspaper.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.