[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 450 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 16 maart 2013 om 21:12

Zag hem goed in het peloton rijden, maar bij de eerste keer op de kant moest hij het toch bekopen met zijn vlieggewicht. Hoe voelde het Zwiggel?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zaterdag 16 maart 2013 om 21:29

Heey Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven op wat ik moet doen. Lag er na 5km af maar had niks te maken met kracht. Puur in het peleton begon t al. Een naar apart branderig gevoel in mijn keel. Dat erger en erger werd. Hartslag steeg tot over 190. Branderig gevoel werd erger. Van binnen deed t heel veel pijn. Op gegeven moment kon ik niet meer. Niets te maken met afzien. Ik heb t wel is eerder gehad. In een trainingkoers ook maar na uur solo sluit ik weer aan en is t weg. Zelfde hartslag rij ik maar dan veel minder last van intensiteit.

Mijn warm up was 4km naar de start.

Ik zat eerst wel goed. Maar na eerste bocht kwam splitsing ik nam links iedereen rechts. Van voorin kwam ik tot achter t peleton. Hier begon die intensiteitproblenen al. Ik kon r niet meer bijkomen tot herman mij aanmoedigde en kwam weer in wielen.Daarna nog 2 versmallingen waarbij ik moest remmen. Dan mis ik snelheid wat heel veel inspanning kost en intensiteit werd erger. Toen moest ik aanzetten. Kracht wel maar mijn lichaam kon t niet.

Heel moeilijk uit te leggen.. In mijn eerste jaar had ik ook maar wedstrijd na wedstrijd zakte t weg.

Ik hoop dat iemand het herkend en niet direct zegt dat t afzien is en iedereen t heeft..

Zelf denk ik warming up of koersritme of specefieke training.
Let wel dat dit mijn eerste koers waa sinds een jaar op 3 trainingkoersen na.

Heb wel enorm veel duurkilometers. Train ook een van de meeste uren. Maar nog maar pas begonnen met intervallen als 3x 15 170 hartdlag. Ook dan merk ik dat de eerste heel moeilijk is. 2e al beter en 3e makkeljijk qa intensiteit minder last.

Bedankt voor reacties!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 16 maart 2013 om 21:36

Ik had dat vorige week in Witte Kruis, maar dat is mijns inziens dan gewoon afzien en niet goed genoeg.
Dat eerste uur gaat het gewoon schofterig hard, dat moet je door goed trainen of koersritme aanleren. (En in de Warming-up ook eventjes goed doortrekken en/of een kort sprintje om je lichaam wakker te schudden.)
Zo lang je dat niet kunt, overleef je dat eerste uur niet en heb je verder ook niets aan je duurvermogen.
Nu natuurlijk niet ineens als een malle gaan trainen doordeweeks, want dan herstel je niet meer van de koersen. Maar hou in je achterhoofd dat die piekwattages minstens zo belangrijk zijn als je duurvermogen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op zaterdag 16 maart 2013 om 21:39

Heey ik denk niet dat het met afzien te maken heeft.. Want heb t ook wel is niet gehad en rest heeft t ook niet. Ik kon echtcniet meer. Denk idd koersritme ook vooral..

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 16 maart 2013 om 21:47

Wat eet je vanaf de avond voor de koers tot de koers? En wanneer?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op zaterdag 16 maart 2013 om 22:41

@Hermantk,
Het was wel lekker weer vorige week bij de Witte Kruis Classic. Hoe ging die bij jou vandaag? En vorige week?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zaterdag 16 maart 2013 om 23:08

Witte Kruis was niet gezond met dat weer. Blij dat ik na 20 km al uit koers was (moest te lang achtervolgen na valpartij), heb veel gasten onderkoeld zien binnenkomen.

Vandaag denk ik beste prestatie tot nu toe behaald. Ook beste vorm ooit (ben nog niet top overigens). Maar op beslissende momenten niet agressief/attent genoeg gekoerst, waardoor ik na veel achtervolgen op 20 km van de meet (geflikt!) in een waaier uit koers werd gehaald. Die uitslagen komen nog wel verderop in het seizoen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Wicky op zondag 17 maart 2013 om 07:59

Hey zwiggelbig, ik her ken het wel, mijn nissan micra kan ook niet van 0 naar 100 in 3 seconden terwijl hij wel 1 op 18 kan rijden :)
Mijn ferrari daarentegen heeft te veel op piekbelasting getraind...

Ik denk dat die intervaltraining erg belangrijk is. Net als een goede warming up, even een redelijke hartslag aantikken van tevoren dan is het in de koers niet zo moeilijk meer.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op zondag 17 maart 2013 om 11:15

Blijkbaar zit het dan toch nog snor met mijn conditie moest gisteren een aflossingsmarathon lopen, en liep de 10 km in 44 minuten, en dat zonder enige voorbereiding de afgelopen maanden (was een laatste oplossing voor het team). Vandaag zelfs niet eens last ervan, het heeft mij al wat moed voor als het weer terug beter wordt en ik op de fiets springen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op zondag 17 maart 2013 om 11:25

Dat is idd een prima tijd kartje! Ik ga zo ook maar even voor een rondje hardlopen, over 3 weken komt al de halve marathon.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Tre Cime di Lavaredo op zondag 17 maart 2013 om 12:37

Hoeveel personen stonden er aan de start in Usquert?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op zondag 17 maart 2013 om 19:45

Kleine 140 dacht ik.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door nietram op zondag 17 maart 2013 om 19:50

@Hermantk
De renners van de IJsselstreek nog gezien?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Onie op zondag 17 maart 2013 om 20:09

Vandaag in verband met het mindere weer besloten om de toertocht op de weg te skippen en met twee metgezellen een ATB-toertocht te doen.

Uiteindelijk nog z'n 64 kilometer kunnen maken. Nu hoop ik echt dat het volgende week wat beter weer gaat worden en dat ik weg-kilometers kan maken anders gaat V-V (weer) erg zwaar worden.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op maandag 18 maart 2013 om 22:20

Laatste oproep of er nog personen zijn die de geur van verse Vlaamse braadworsten willen ruiken en de nijdige kemmelberg op willen fietsen met dit heerschap?
Ik zou liefst de 120 km willen rijden dit jaar.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op maandag 18 maart 2013 om 22:57

@kartje. Dat wordt wel moeilijk zo voor mij. Maar ineens zag ik Bas vanavond die er van uit ging dat we zaterdag gewoon gingen.
Hij met z'n 90 km wegkilometers, jij nog minder? en ik wat meer maar zowel lijf als fiets functioneren nog niet voor die 120 km.
Als ik van de week nog wat kan bijschaven en het wordt echt prachtig weer dan zou ik alsnog om kunnen zwaaien.
Anders plannen we later het seizoen een mooi tochtje ;)

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op maandag 18 maart 2013 om 23:40

@kartje Ik laat het nog even afhangen van het weer of het Gent-Wevelgem wordt of E3 Harelbeke.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 19 maart 2013 om 11:25

Herman avond voor koers at ik macaroni. 8 uur moest ik al weg dus 6 uur er uit. Beetje macaroni. 2 geroosterde broodjes met kaas. En veel water.

Uur voor koers halve sportreep en nog yogi liga koekje. En bidon water.

Wat had jij dan?

Mij is verteld dat ik is betere warming up moet proberen. Merk t ook wel in training dat ik eerste uur niet met hartslag 170 rond kan rijden maar daarna veel makkelijker!

Zodra ik eerste uur weet te overleven rij ik meeste wel uit denk ik! Mijn ploeggenoten (die ook niet uitreden) trainen bijna nooit tegen 5 uur en nooit erover. Speelt dat ook mee? Ik weet dat Hoekstra met jongens van Metec bizar veel traint. Gister zelf 5,5 gedaan.

Ik word nu door iemand van dit forum begeleid maar vind trainingen op me omslagpunt nog geen goed idee. Speelt t ook erg mee dat ik jaar lang niks heb gereden? 3 trainingkoersjes..

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op dinsdag 19 maart 2013 om 11:59

@zwiggel

Waarschijnlijk moet je het zoeken in een combinatie van factoren.

- Zoals Wicky zegt, probeer wat meer op kracht/tempo te trainen. Naar het seizoen toe moet je echt wel met wedstrijdintensiteit gaan trainen.

- Experimenteer wat met je voeding, mijn ervaring met pasta is slecht. Ik eet veel liever een goede lading bruine boterhammen. En ga vooral niet tegen heug en meug stouwen en water naar binnen klotsen.

- Je warming up is mijn inziens te kort.

- Even wennen aan het niveau lijkt me ook niet onbelangrijk. Je eerste koers meteen uitrijden is voor weinigen weggelegd.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door RubenAV op dinsdag 19 maart 2013 om 15:38

Zwiggel, waarom rijd jij uberhaupt bij de beloften? Je traint als een beest en wordt vervolgens na 5 kilometer weer gelost. Ik zit eens naar je uitslagen te kijken en volgens mij heb jij in 2011 en 2012 niet

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 19 maart 2013 om 16:15

@ruben

2011 2012 had ik in de winter goed veel getraind maar kreeg knieblessure door sportschool en zat daar tot juni mee.. Geen koers gereden. 2010-11 pas begonnen. Eerste koersen x op x gedubbeld. Einde seizoen loste ik nooit meer de bochten en kon ik tot helft van criterium mee zonder gedubbeld te worden. Voorbaamste reden van lossen was steeds domheid..

Gaten laten vallen voor een bocht. Makkelijk weglaten drukken. Berm in rijden. En meer gaten laten vallen.

Ik las laatst een artikel over boogerd. Die zei dat ie van amateurs naar profs totaal niet mee kon dus maar dope pakte. Een sportwetenschapper zei dat t wel paar jaar duurt voor je volledig mee kan bij profs zonder epo. Meeste geven op of zijn uber talenten.

Ik heb er alsnog alle vertrouwen in! Denk dat ik net als slagter wel goed hard kan aankomen omhoog. En zodra ik intensiteit aan kan om 1e uur door te komen en wat extra macht krijg om op de kant te rijden rij ik meeste wel uit!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door janwillem92 op dinsdag 19 maart 2013 om 17:51

@zwiggel,
dat je er vertrouwen hebt is leuk, en hoeft niemand je af te nemen. Maar ruben heeft wel gelijk, hoe ga je wedstrijd hardheid op doen en beter in een peleton leren rijden als je er na 5 kilometer af ligt. Doe lekker ervaring op op een lager niveau, mocht je stappen maken is de weg naar boven altijd te vinden...

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op dinsdag 19 maart 2013 om 18:27

Ok super Simplex en Spartacus. Zie er trouwens al zwaar naar uit. Heb inderdaad niet al te veel kilometers in de benen, maar heb de komende dagen wel wat vrije tijd om nog snel wat kilometers te malen en met de conditie zit het wel snor. Maar we kunnen op het moment zelf wel beslissen welke afstand we zullen rijden. Op de weersvoorspelling zie ik dat het zo'n 12 graden zal worden en een heel lichte kans op regen. Al spreken ze vandaag over mist.
Niet zo gezellig als vorig jaar, maar dat was ook niet te verwachten (ben al blij dat het niet sneeuwt :p).

Spartacus en simplex als je meer info hebt moet je anders maar mailen, waar en wanneer we zullen afspreken? (heb een nieuw emailadres kun je vinden op mijn profiel).

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op dinsdag 19 maart 2013 om 18:35

@spartacus voor vrijdag wordt er dan weer regen voorspelt in Harelbeke. :s Trouwens een koers dat ik zeker ook kan aanraden.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 19 maart 2013 om 19:22

@zwiggel: ik ga akkoord met Ruben, ik rij nu zelf bij de amateurs en vind het veel leuker. Je zal ook meer wedstrijdritme kunnen opdoen doordat je langer meekan en dus vlugger verbeteren. Verschil bij amateurs en beloften is enkel de afstand en dus het duurvermogen. De beste amateurs rijden doorgaans top 20 bij de beloften dus dat zegt genoeg.

Ik zou toch echt wel rond het omslagpunt en erboven gaan trainen voor de intensiteit

1 2 ... 450 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.