[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 485 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op vrijdag 26 juli 2013 om 20:54

@gesink/dekker Ja hoor dat kan wel vanaf 12 uur. Waar wil je starten?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door teammachine op zaterdag 27 juli 2013 om 14:04

Na 2 weken geleden mijn eerste klassieker(someren-peer-someren) gereden te hebben, ben ik zeker en wil ik volgende jaar een amateurlicentie gaan nemen. Nou vind ik het alleen lastig hoe ik het best kan trainen daarvoor, ik rij namelijk al best vaak trainingswedstrijden maar ben ook lid bij een club waar we 2x per week stevig trainen. Mijn schema ziet er nu als volgt uit:
Ma; clubtraining, 2.5 uur waarvan sommige stukken echt behoorlijk hard
Di; NEB trainingswedstrijd,
Do; clubtraining, snelle training van 2.5 uur waarvan minstens een half uur op en ook een half uur boven omslagpunt.
Weekend; keertje zelf fietsen
Daarnaast heb ik niet veel studiedruk dus zou ik veel meer kunnen trainen. Eventueel zou ik donderdag/zaterdag/zondag ook een trainingswedstrijd kunnen rijden. Kunnen jullie mij helpen met het opzetten van een goed trainingsschema? Ik heb dit jaar al rond de 6500 km gemaakt.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op zaterdag 27 juli 2013 om 15:55

@spartacus,
Zou u mij een mailtje kunnen sturen met daarin je telefoonnummer. Dat praat denk ik iets makkelijker, en anders doen we het effe via de mail.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Spartacus op zaterdag 27 juli 2013 om 19:46

@gesink/dekker ik wil je best mailen maar ik zie nergens je mailadres. Mail mij anders maar ff op ....

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op zaterdag 27 juli 2013 om 20:54

Heb een mailtje gestuurd

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door teammachine op maandag 29 juli 2013 om 17:00

Tijdens de trainingen afgelopen week merk ik dat mijn hartslag stukken hoger is dan normaal, terwijl ik juist een week rust heb gehad en niets heb gedaan, is dit dan conditieverlies?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op maandag 29 juli 2013 om 17:02

Als je de thermometer checkt, dan zul je zien dat die afgelopen week ook stukken hoger stond dan normaal. Je lichaam heeft een aanzienlijk aantal hartslagen extra nodig om het koelsysteem op gang te houden.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door teammachine op maandag 29 juli 2013 om 17:41

Aah oke gelukkig dan weet ik dat, dus je omslagpunt(en daarmee de zones) ligt ook enkele slagen hoger dan normaal?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door StonedCamel op maandag 29 juli 2013 om 17:50

Je omslagpunt blijft bij mijn weten in zo'n geval hetzelfde. Het is niet dat je lichaam ineens meer capaciteit krijgt. Simpel gezegd kun je dus gewoon iets minder hard.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op maandag 29 juli 2013 om 20:59

@teammachine
Als je veel fietst, en daarna een week rust neemt, kan je hartslag ook hoger zijn geworden omdat je weer helemaal hersteld bent. Als je vermoeider bent gaat je hartslag namelijk minder makkelijk omhoog en minder ver omhoog.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door teammachine op dinsdag 30 juli 2013 om 10:23

oke bedankt dan weet ik dat er verder niets aan de hand is, het zal een combinatie van deze 2 zijn denk ik! Maar nu wat kan je er aan doen? Normaal ligt mijn omslagpunt op 168 en doe ik een duurtraining tussen de 130 en 140 maar dat is nu dus anders. Kan ik beter iets daarboven gaan duurtrainen of gewoon dezelfde zone aanhouden en als een slak vooruit gaan haha?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rabobankie op woensdag 31 juli 2013 om 00:27

Wat is precies het voordeel van tourtochten? Is het echt een toegevoegde waarde of kan ik net zo goed de desbetreffende route in m'n gps zetten en het zelf rijden? Ik neem aan dat er bij de tourtochten ook geen wegen etc worden afgezet, toch?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door StonedCamel op woensdag 31 juli 2013 om 00:40

Het is uitgepijld, je kunt schuilen in groepjes, sprinten tegen andere toerders en als je mazzel hebt is er ravitaillering zodat je altijd voldoende eten en drinken hebt.
De standaard toertocht op de heuvelrug stelt niet heel veel voor meestal, als je bijv naar de Bank van de Post tochten in Belgie kijkt die zijn echt het geld meer dan waard.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op woensdag 31 juli 2013 om 00:46

Als je ondanks de andere deelnemers aan zo'n toertocht toch vooral van plan bent om in je uppie te gaan rijden, dan kun je net zo goed de route in je GPS zetten en alleen gaan rijden. Plan dan ook ff een benzinepomp of snackbar.

Nadeel van toertochten vind ik vooral, dat je naar de start moet en na de finish weer naar huis. Dat vind ik vaak zonde van mijn tijd, even los dat je er vaak ook vroeg voor op moet. Stel een uur heen, 5 uur fietsen, uur terug, dan ben je 7 uur kwijt en heb je misschien net 140km gefietst. Dat moet je ervoor over hebben, ik heb dat vaak niet.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Ridd Ley op woensdag 31 juli 2013 om 08:49

Ik rijd zelf weinig toertochten. Met mijn Garmin kan ik ook mooie routes rijden. Overigens geldt dat ook voor het buitenland.

Wat ik wel leuk vindt, zijn cyclo's. Op mijn niveau ook toertochten maar met een competitief randje. Proberen om zo snel mogelijk binnen te zijn op een parcours waar de rest met dezelfde intentie rijdt, vind ik nog wel mooi. In Nederland heb je dat niet echt.

Verder is het handiger om vanuit huis te starten en te finishen of naar bekenden in een andere stad te rijden. Mooie route uitstippelen en gaan.

Maar het is heel persoonlijk. Als je bij een club zit, is het wel weer gezellig om met z'n allen een uitgepijlde route te rijden.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Bulcke op woensdag 7 augustus 2013 om 21:20

Een ander voordeel van toertochten is dat je iets hebt om naar toe te werken. Ik merk dat het mij wel motiveert als ik weet dat ik over twee maanden een grote tocht wil rijden.

Zo heb ik mij net ingeschreven voor de 140 kilometer van de Veluwse Herfsttocht op 22 september. Op zich niet de grootste uitdaging, maar aangezien ik vandaag zowaar spierpijn heb omdat ik gisteren wel bijna 60 kilometer heb gefietst, mag ik nog wel wat kilometers fietsen voor die tijd.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door rabobankie op donderdag 8 augustus 2013 om 09:21

Bedankt voor jullie reacties. Heb besloten om op 14 september boogies extreme te rijden van 100 km. Maar begrijp ik het goed dat er weinig competitief ingestelde renners daar verschijnen? Mijn doel is wel om min of meer tot het uiterste te gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld 2 dagen geleden in mijn 3e trainingsritje ooit 30.5 gem gereden over 100 km. Ik was helemaal stuk maar vond het een geweldig gevoel. Is de 100 km dan genoeg of zal ik voor de 160 gaan van boogies extreme?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Ridd Ley op donderdag 8 augustus 2013 om 10:11

@rabobankie
Bij elke toertocht zijn wel mensen die door willen rijden maar het is en blijft een toertocht. Het draait dus om toeren. Als je wilt koersen, moet je je inschrijven voor een koers.

Al trainingswedstrijden gereden? Als voorbereiding op de NSK zou ik dat gaan doen. Elke zaterdag op Sloten bijvoorbeeld bij de Trimmers. Geen licentie, gewoon gas geven.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op donderdag 8 augustus 2013 om 11:51

@rabobankie, pak lekker de 220, dat haal je heus wel mits je die dagen er voor een beetje rust pakt en goed eet. En veel gelletjes meeneemt :)

Goede trainingen zijn dat hoor.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Onie op donderdag 8 augustus 2013 om 15:50

Ik zou voor de 100km gaan.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door janwillem92 op donderdag 8 augustus 2013 om 18:20

@rabobankie, hangt van de situatie af, je moet je in ieder geval niet kapot gaan rijden voor die ene koers wat toch maar 40 km is. Maar 14 augutus is nog ruim een maand, en als je daarin lekker blijft fietsen en je dan goed voelt is 160 ook niet erg...

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Jens. op vrijdag 9 augustus 2013 om 11:01

Vorige week mijn eerste Jeugdtour Assen gereden. Lees mijn verslag hier.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door xistnc op vrijdag 9 augustus 2013 om 11:16

Mooi verhaal Jens! Leuk ook om de naam van (voormalig?) WF-er BasT / BasZwolle tegen te komen.

@rabobankie
Als je het belangrijk vindt dat aan het eind van de tocht een gemiddelde van 30 op je teller staat, dan is 100km prima. Dat geldt temeer, omdat je enkele weken later je eigenlijk doel hebt.

Wil je gewoon genieten van de uitdaging zonder voortdurend op je teller te kijken, dan heb je volgens mij voldoende in huis om een langere afstand te rijden. Daar zul je vervolgens ook wat meer van moeten herstellen, uiteraard.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Klimgeit op maandag 12 augustus 2013 om 19:56

na een fantastische periode van, ahum, en daarna 5 weken herstel door een val in Italie, gaat het morgen gebeuren...........ik stap op mijn Redbull om een uurtje te trappelen. Eens kijken of dat pijnloos gaat.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Onie op dinsdag 13 augustus 2013 om 10:48

Afgelopen weekend in Zuid-Limburg en de Eifel gefietst, lekker wat hoogtemeters gepakt.

Zaterdag in Zuid-Limburg gefietst, mooi om daar ook eens te fietsen. Tempo aangepast aan mij fietsgenoot, alleen Cauberg vol opgereden, maar te vroeg gestopt (voor de bushalte) om een mooie tijd te krijgen :(. Totaal van zaterdag was 76,7 km met 971 hoogtemeters.

Na de tocht van zaterdag doorgereden naar de Eifel en daar zondag nog gefietst. Klimmen lopen wat langer door en was wat pittiger dan Zuid-Limburg. Uiteindelijk 86,3 km op de teller en 1120 hoogtemeters.

Binnenkort maar weer eens een toertocht gaan rijden.

1 2 ... 485 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.