'@Ab:
Het structureel beschuldigen van renners doe ik zelf nooit aan mee. Ook niet bij Froome of Valverde. Als je het topic over de etappe van vandaag leest dan staat het trouwens vol met beschuldigingen en insinuaties. Het lezen van dat soort topics doet pijn aan de ogen.
Ik durf wel de weddenschap aan dat Alaphilippe geen top-10 rijdt in deze Tour. Maak daar zelfs maar top-15 van. ;)
Wanneer volgende week Flip weggezakt is en de Ineos boys domineren, dan staat dit topic vol over die renners. Net zoals vorige week velen het hier over Jumbo hadden. Waan van de dag enzo.
'@ Yogibear:
Bloeddoping was ook ooit legaal. Lasse Viren laat groeten met een paar Olympische medailles. EPO stond in de beginjaren ook niet op de dopinglijst. Als er een relatief nieuw middel "opeens" door vele topsporters gebruikt wordt, dan is het dus logisch dat er discussie is. Zeker als de gebruikers van dat middel erg goed presteren.
Veel mensen blijven hier herhalen dat ketonen een voedingssupplement zijn, maar in welke voeding zitten ketonen?
Ketonen worden door het lichaam geproduceerd wanneer er een tekort aan glucose is voor de hersenen. Topsporters nemen zowel glucose als ketonen tot zich en dit zou schadelijk kunnen zijn; immers komt het in de werkelijkheid niet voor dat er zowel veel glucose als ketonen aanwezig zijn in het lichaam. Het is begrijpelijk dat wielrenners dit risico wel nemen, zeker omdat de sport zelf al vol gevaar zit en resultaten zeer belangrijk zijn, maar zeggen dat het een voedingssupplement is, laat het net lijken of de normaalste zaak van de wereld is.
Ketonen zijn een lichaamseigen stof, net zoals testosteron en aicar dat bijvoorbeeld ook zijn. Je kunt dit niet vinden in voeding en ik begrijp niet wat je bedoelt met dat ketonen 'iets zijn wat toegevoegd wordt aan voeding'? Waarom haal je voeding erbij? Dat is hetzelfde als zeggen dat het een voedingssupplement is. Enige doel kan zijn om het normaal te laten lijken, maar innemen van ketonen is niet normaal; ketonen komen niet voor in het lichaam als er genoeg glucose is en zijn dan ook niet nodig.
Het kan ook best dat het nog op de dopinglijst komt, zeker als duidelijker wordt wat de (lange termijn) effecten zijn.
lichaamseigen stoffen zijn geen supplementen toch? gewoon lichaamseigen stoffen die je extra tot je neemt, ik slik melatonine al bijna 20 jaar omdat ik het niet aanmaak, maakt het nog geen voedingssuplement. is gewoon valsspelen, ieder heeft zijn eigen fysiologie en moet het daar mee doen. of je dan slecht tegen hitte kan ( als wellens) of niet goed tegen hoogten boven 2km (valverde) en als je echt astma hebt ga alsjeblieft niet een gigantisch zware duursport doen. ga dammen ofzo
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.