Het topic der verdachte renners

1 2 ... 116 117 118 119
Lalsacien

'@Marik doping of medicijnen slaan niet op dezelfde manier aan bij renners. Sommigen hebben er meer profijt van.

Raul Alcala

Armstrong was Capo di tutti capi. Hij bedreigde ook gewoon renners in koers die zich openlijk tegen hem uitspraken

Marik

Eens Lacasien, echter heb ik die data niet paraat. Wellicht sloeg de doping bij Boogerd wel beter aan dan bij Armstrong, maar was Armstrong qua professionaliteit wel lichtjaren vooruit.

Limal

'@IncliningTulip, die verklaring houdt geen steek wat betreft de klimtypes die uit het peloton gereden worden - voor hen ligt de finish op het moment dat ze lossen, dus nog vroeger dan voor de zwaargewichthelpers. Ik blijf hopen dat het aan een volledig legale topvoorbereiding ligt en de motivatie van de gele trui in het team te hebben.

SprintMaster

Het meest bizarre vond ik de enorme lading fietsen op het dak van de volgauto van Jumbo t.o.v. UAE. Daar hebben ze zeker significante winst mee gehaald. Men dwingt als het ware de luchtstroom 1.5 meter omhoog.

Laatst gewijzigd
Hommeles

Toch altijd wel weer een discussie die me intrigeert: wanneer is iemand überhaupt verdacht?

1) Alle meningen die ik schaar onder: "Materiaal & voorbereiding" vind ik niet zo sterk. Iemand wordt in mijn ogen niet minder verdacht omdat je leuke interviews kunt lezen over hoe serieus een ploeg zich voorbereid. Deze argumenten sluiten niet uit dat een ploeg én zich goed voorbereid én een paar illegale middeltjes gebruikt. En deze argumenten weerleggen ook niet dat een bewuste renner stiekem zelf wat gebruikt, zonder de wetenschap van de ploeg. Dus dat ze bij Jumbo Visma hele mooie windtunnels hebben en dat meneer Heijboer al heel lang dit heeft voorbereid is prachtig en getuigt van een een ploeg die state-of-the-art technologie gebruikt. Maar het is geen steekhoudend bewijs dat er geen sprake kan zijn van doping.

2) Het beste tegenargument blijft in mijn ogen dat je niet iemand verdacht mag maken, uitsluitend en alleen op een uitzonderlijke prestatie. Als we die redenering volgen, dan is iedereen met een wereldrecord of anderzijds unieke prestatie per definitie verdacht (er zijn 8 miljard mensen op aarde en daarvan is er 1tje sneller dan ze allemaal op de 100 meter sprint. <-- dat is wel heel toevallig hè?). Dat wordt wel een hele cynische wereld. Die kranten e.d. die hem verdacht maken, zouden meer moeten doen dan alleen de prestatie analyseren.

esims2.0

Iemand anders vandaag nog aan Col de Joux Plane en Armstrong gedacht?

Sjonge Jonge

Nee, waarom?

Raul Alcala

Cian was gewoon erg goed

Silent Hill

Nu het ergste achter de rug lijkt bij Nathan Van Hooydonck (ik hoop dat vanharte), kan de vraag gesteld worden hoe deze hartstilstand kon gebeuren. Bij een jonge, gezonde man. Die dag in dag uit onder medische begeleiding/toezicht staat. Bloedafnames bij de vleet. ECG's vermoedelijk ook (was Edwig niet gestopt owv hartklachten ?). Dan is het eerste wat in me opkomt: diuretica. Of heeft Ketonen toch neveneffecten ? Of ontbreekt een supplement in de voedingsapp ? Of te hard de marginal gains qua hormonen opzoeken ? Zou dat kunnen ? Dan moet Jumbo eens goed in de spiegel kijken. Het is een (vervelende) vraag die gesteld moet worden om erger in de toekomst te voorkomen.

esims2.0

Nee nee, bij Jumbo wordt uitsluitend mechanische doping gebruikt :)

Overigens verwees ik enkele berichten geleden naar de inzinking die Armstrong in 2000 had op de Joux Plane, en vergeleek dat met de inzinking van Evenepoel in etappe 13. Waarmee ik niet zozeer met de beschuldigende vinger naar hem wilde wijzen, maar alle klimprestaties die op dit moment ver boven het gemiddelde uitsteken zijn voor mij verdacht.

Thurau

'@Silent Hill
Het eerste wat in je opkwam gezien de reacties die ik vaker van je gezien heb was YES!! waarschijnlijk. Veel mededogen schijn je niet te hebben. Dan weer de dooddoener van de gezonde jonge man, ik heb nieuws voor je, ook die en gezonde jonge vrouwen krijgen hartaanvallen. Niet alles is te herleiden tot ze zijn topsporter en dopinggebruik moet wel de reden zijn. Maar de gretigheid waarmee je doping als de oorzaak wilt zien duidt er op dat het hier gaat om een gewenst gotcha moment bij TJV ipv het grondig uitgezocht willen zien. Jouw denkwijze is: TJV heeft een dopingprogramma, al duik je er hier nog een beetje voor weg en dus ga je deze gebeurtenis daar als een bevestiging voor zien. Zal dus ook betekenen dat elk onderzoek en haar uitkomsten die jou niet bevallen wordt weggehoond.

doeme80

Stop met die emo bullshit. Een normaal hart van 27 jaar stopt niet. Zijn altijd sporters en vaak wielrenners en vaak 2de garnituur. Conclusies trek je zelf maar. Er is heel veel mis bij de Jumbots. Die Deense Asperge met zijn krokodillentranen.
Kom boys , wake up and face the music. Deze etterbuil stinkt en gaat barsten.

doeme80

Vingo kan niet zweten en ook niet huilen dus. Is he even human? Ik eis een autopsie.
Net Mr.Burns die uit dat bos kwam in een afl. Simpson.

Voor andere tijden sport gaan wij naar het voormalige hoofdkwartier van de eens zo machtige ploeg Jumbo Visma....

pirazzi

Vingegaard is de beste klimmer en dan hebben ze in de Vuelta ook nog extra rust doordat de etappes van nog geen 130 km pas na 14 uur beginnen.
De medische geschiedenis van van Hooydonck ken ik niet, zou erfelijk belast kunnen zijn.

Silent Hill

Nou Thurau, dat was deze morgen even schrikken toen ik je post las. Heel veel over mij gelezen, eigenlijk haast niets over mijn stelling. Een gemakkelijkheidsoplossing, noem ik dat dan. 

Feit is dat 'de jonge sporter' helemaal geen dooddoener is. De kans dat een twintiger een hartaanval krijgt, is minimaal.

Feit is dat diuretica (door het verlies van Kalium) wel degelijk zijn impact op het hart heeft. Zo is het infuus Mannitol op onze afdeling gelabeld als Hoog Risico Medicatie. Wil ik maar zeggen dat je beter voorzichtig omspringt met dit soort medicatie.

Hessmann, Nathan, het wel heel uitzonderlijke presteren van Jumbo (3 man op het podium van een grote ronde mag zeker uitzonderlijk genoemd worden) ... het wordt steeds meer een meer een 1+1=2 verhaal. Of toch een opmerkelijk verhaal. Alles goedpraten met het woord voedingsapp is wel heel gemakkelijk. Nee, waar rook is ...

Ik zou het in elk geval heel erg vinden dat 'de medische begeleiding' van Jumbo de oorzaak zou zijn van Nathan zijn infarct.

Laatst gewijzigd
Robertje

De man ligt nog geen 24 uur in het ziekenhuis na wat er allemaal met het gebeurd is en de eerste mensen beginnen al schouderklopjes aan zichzelf te geven: "Zie je wel dat ze doping gebruiken bij Jumbo, heb het altijd al gezegd."

Wat ongelofelijk triest mensen, hoop dat het snel bij jullie gebeurd zodat ik met mijn vinger kan gaan wijzen.

Romāns Vainšteins

Dat deze discussie op gang komt is natuurlijk logisch: niet per sé omdat het NIET of WEL zo is maar puur vanwege de gebeurtenissen op zichzelf. Je mag best stellen dat Paul Hoekstra (als olifant in porseleinkast) en Silent Hill (achter de coulissen, met nuance) dit ethisch gezien niet mogen doen maar ook dat is een mening en geen feit. Als deze discussie ergens thuishoort is het op een forum zoals dit: anders wordt het plat gezegd; je moet gewoon je bek houden. Welnu, we mogen er genoegzaam van uit gaan dat Jumbo zélf dit op op de verste trogbodem uitzoeken gaat en waar nodig, ook al heeft het er enkel schijn van, hun hele systeem aanpast. Het is een ploeg die altijd in de kopgroep zit qua veiligheden en risico's uitbannen: ook al gooien ze er hun voordeel mee overboord.

Laatst gewijzigd
Silent Hill

Inderdaad Robertje: we gaan over het tijdstip beginnen. Zoals Thurau over mij begint. Over alles om toch maar niet over de kern van mijn post te moeten hebben. Nathan zijn toestand is niet kritiek, naar mijn gevoel mag er dan al gerust eens verder gekeken worden.

Dat je mij een hartaanval toewenst, zie ik maar eventjes door de vingers.

Laatst gewijzigd
Boasson en Hagen

3 man van één ploeg op het podium is inderdaad een zeer bijzondere situatie, maar als je het ontleed valt het eigenlijk best mee. Roglic en Vingegaard zijn twee van de beste ronderenners, niemand zou raar opkijken als één van hen de Vuelta zou winnen. Dit waren van tevoren ook twee van de grootste favorieten bij de bookmakers. Kuss is al jaren een van de beste klimmers, die altijd met de beste 5 omhoog gaat bij de zwaarste etappes. Normaal gesproken smijt hij echter met krachten in het eerste deel van de klim, om vervolgens wat tijd te verliezen in de laatste kilometers. Nu is hij door een vlucht in etappe 6 (een tactische misser van andere ploegen, zo blijkt achteraf) in de unieke situatie gekomen dat hij kans maakt op een podiumplek. Dit brengt alle drie de Jumbo renners in een zetel, want ze kunnen zo spelen met de concurrentie, om beurten aanvallen, geen trap teveel doen, energie sparen en nog wat uitlopen in een sprintje of wegspringen in de laatste kilometer. De grootste concurrent vergooide zijn klassement met één totale offday en de rest kan/wil geen vuist maken, omdat ze dan de deksel keihard op de neus krijgen (zie hiervoor genoemde redenen).
Ik denk dat deze manier van koersen ook niet per se veel energie kost ten opzichte van de concurrentie. Kuss hoeft in principe alleen Ayuso en Mas te volgen, die 1-op-1 misschien een betere klassementsrenner zijn. Alleen zij moeten ook op elke aanval van de anderen reageren. Ik zie Jumbo deze positie dus ook handhaven, tenzij er één van de drie compleet doorheen zakt (maar alle drie zal niet gebeuren).
Hessmann en Nathan zijn twee aparte verhalen, waarbij ik liever de conclusies afwacht dan speculaties wil doen zonder alle feiten te kennen. Feit blijft dat er bij Hessmann iets is gevonden wat dus getraceerd kan worden en dat dit bij geen enkele andere renner is gevonden. Ik steek voor niemand mijn handen in het vuur, maar ik neem aan dat etappewinnaars en truidragers extra vaak gecontroleerd worden.

Romāns Vainšteins

Vingegaard heeft de zwaarste koers van het jaar gewonnen en Kuss rijdt zijn 3e ronde doch kunnen ze ienemienemuttend met de concurrentie spelen terwijl Roglic er ook nog op het gemakkie bij zit en wegpoefen kan. Neen. Ze doen bij Jumbo absoluut iets anders waardoor ze een goede smak % voordeel tov de rest hebben en dat is gewoon bijzonder discussiewaardig. De casi Hessmann en van Hooydonck staan uiteraard relatief 'los' doch kan je het de volgers niet verwijten dat ze deze (zijdelings) meenemen in het topic. Persoonlijk ga ik niet uit van doping en eveneens niet van een scenario waarbij Hessmann de eerste betrapte alsmede van Hooydonck het eerste slachtoffer is. Aan de andere kant begrijp ik wél dat dergelijke vragen rijzen hier en daar.

Pim Todcock

'@Boassson en Hagen, maar dat ze beide favoriet waren was natuurlijk al gebaseerd op de resultaten al dan niet met verboden middelen. Armstrong en Landis waren ook favorieten. Als ze iets deden zal dat niet nu voor het eerst zijn. Roglic en Vingegaard waren goede talentjes bij hun vorige teams, maar hebben de grote stap naar de wereldtop gezet bij Jumbo.
Kuss was wel al redelijk bij zijn vorige ploeg in 2017, maar Amerikanen vertrouw ik überhaupt al niet in welke sport dan ook.

Overigens wil ik niet zeggen dat ze iets gedaan hebben.

Thurau

'@Vainsteins
Wat Paul Hoekstra schreef/schrijft over Nathan was/is pure bagger, dat jij dat nu gaat vergoelijken als olifant in de porseleinkast gedrag moet jij weten maar lasterlijke teksten zonder enige vorm van bewijs horen hier niet thuis en die werden daarom ook verwijderd. Dat idee dat je al je onderbuik shit hier mag neerplempen onder het mom van het is maar een mening kent zijn grenzen lijkt me.

@Silent Hill
Dat je nu net gaat doen na een Wikipedia/Google expeditie of je in een ziekenhuis werkt vind ik gewoon grappig. Wie denk je daarmee te overtuigen? Mij niet in elk geval.
@Robertje
Helemaal eens! Vroeger werden die mensen lijkenpikkers genoemd.

ghostwriter

Vreemd dat het concept en de gevaren van een 'sporthart' hier op WF duidelijk nog niet onder iedereen bekend is en die mensen nog steeds doen alsof zulke hartaandoeningen zeldzaam zijn onder atleten...

Laatst gewijzigd
YogiBear

Volgens een aantal hier, Kreder dus ook aan de doping?

1 2 ... 116 117 118 119

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.