Scorito-algemeen

1 2 ... 103 ... 606 607
BarryE1

@Starlynk Dat is denk ik niet helemaal zo te vergelijken, Zoet en Bizot betekent dit seizoen een investering van 7 miljoen! Bizot was vorig jaar vóór het seizoen begon goedkoper, in de winterstop ook 3 miljoen (net als nu).

@DeNescafe In principe kun je voor alle spelers een aantal variabelen op een rij zetten met de bijbehorende puntentelling. Bij keepers zijn minder variabelen relevant, gemakshalve zou je zelfs kunnen zeggen dat het enkel gaat om 1) speeltijd, 2) resultaat van het team 3) het houden van de 0 en 4) minpunten per 2 tegendoelpunten. Het laatste gegeven is al minder relevant. Verder laten we gele/rode kaarten, goal/assist en het stoppen van een penalty achterwege, omdat dat immers voor een keeper ook minder relevant is. Vervolgens maak je een inschatting, even puur hypothetisch:
keeper is basisspeler en speelt 34 wedstrijden (34 maal 36 punten is 1224 punten), wint 20 wedstrijden en speelt er 8 gelijk (20 maal 18 is 360 punten en 8 maal 6 is 48 punten), houdt 12 keer de 0 (12 maal 64 punten is 768 punten) en krijgt 3 keer 2 tegendoelpunten (3 keer -24 punten is -72 punten). Voor de volledigheid, de som is 2328 punten en dat is vermoedelijk wat een top 3 keeper logischerwijs aan punten ontvangt. Voor elke keeper kun je dan op basis van de data van voorgaande seizoen(en) dan de variabelen redelijk vullen. Het klinkt complex maar is vrij snel gedaan. Daarbij kun je ook nog eigen aannames verwerken. Bijvoorbeeld Onana: speelde vorig jaar 33 wedstrijden en hield daarbij 12 keer de 0, het jaar daarvoor 32 wedstrijden en 15 keer de 0. Op basis hiervan zou je dan tussen de 12 en 15 kunnen verwachten, of bijvoorbeeld 13,5 gemiddeld kunnen nemen. Aanname: Ajax doet het beduidend minder dan vorig jaar of beduidend beter dan 2 jaar geleden.

Lang verhaal kort, zo zou je dat voor alle keepers kunnen doen. Eventueel zou je het zelfs ook heel grof kunnen doen op basis van gemiddelden van voorgaande seizoenen. Vervolgens kun je dit afzetten tegen de prijs en zelf een afweging maken. Optie 1 kost 4 miljoen en levert vermoedelijk 2400 punten op, optie 2 kost 2 miljoen en levert 1600 punten op. Bij optie 2 kun je dus 2 miljoen ergens anders in investeren maar dan moet dat dus ergens anders ook minimaal 800 punten meer opleveren.

Starlynk

'@BarryE1: Bizot was de eerste seizoenshelft 2,5m, dus idd ietsje goedkoper, maar zo veel scheelt het ook weer niet. Ik neem dit jaar denk ik ook weer Zoet of Onana + een keeper van een subtopper. Nog even kijken welke subtopper een makkelijk programma heeft als PSV/Ajax een lastig programma heeft.

Als je elke week een keeper in de basis op kunt stellen die met een 80% kans minimaal 54 punten en mogelijk 118 punten haalt, dan tikt dat lekker aan over de loop van het seizoen.

arturo

'@BarryE1 Het stoppen van een penalty lijkt me voor een keeper wel relevant ;). Verder plausibele berekening. Waarvoor dank.

Starlynk

'@arturo: Het is alleen vooraf een beetje lastig te voorspellen hoe vaak een keeper uberhaupt de kans krijgt om een penalty te stoppen, laat staan wie die penalty dan neemt en wat de kans is dat de keeper die bal stopt of dat de speler in kwestie naast schiet. Die penalty stop punten lijken me per definitie meer geluk dan wijsheid.

EDIT: Vorig seizoen 90 penalties genomen, 18 "gestopt", dus 80% van de penalties was raak. Dus gemiddeld "stopt" een keeper 20%. Bijvoorbeeld Bizot heeft er 3 van de 8 "gestopt", dus 37,5%, maar die aantallen zijn zo laag dat het eigenlijk niet heel veel zegt. Ja, AZ kreeg relatief veel penalties tegen en Bizot heeft er eentje meer gestopt dan dat je zou verwachten, maar om daar nou mee te rekenen? Toevallig stond Bizot op goal toen Heracles toevallig een penalty kreeg en Kuwas zijn enige penalty van het seizoen nam....

Laatst gewijzigd
kasjaar

'@starlynk, maar die 1.5m extra die je dan altijd op de bank hebt zitten als keeper. Kun je die niet beter ergens anders investeren?

Starlynk

Ja, vast als je het uitrekent kun je dat geld beter elders investeren. En het is ook best aanlokkelijk om die keeper van Emmen voor 500k te nemen en een paar puntjes + waardestijging binnen te schrapen, maar wat dan als Onana/Zoet geblesseerd raakt? In de andere linies heb je nog je tribunespelers om e.e.a. op te vangen, maar je hebt maar 2 keepers die allebei elke week punten moeten pakken... En die Unnerstall bijv. is een leuke keeper, maar in de middenmoot is het zo lastig om te voorspellen wanneer ze hun punten gaan pakken... Dan liever wat extra geld uitgeven voor wat meer zekerheid,

Ik vond het iig vorig seizoen wel lekker met 2 goede keepers en mijn goedkope gokjes in andere linies te doen waar het niet zo erg is als ze op de tribune belanden..

BarryE1

'@Arturo minder relevant in de zin van een (te) moeilijk voorspelbare variabele om rekening mee te houden. Zie ook argumenten van Starlynk. Als je echt goed zou willen doen zou je dat soort data ook mee moeten nemen, net als gele kaarten en de kans op een assist en/of goal (in geval van Bizot vorig jaar 1/34e kans ;)). Maar goed, dat zou veel tijd kosten en is uiteindelijk volgens mij wat gerommel in de marge.

Pietje Precies

En die datasets zijn vaak veel te klein om een keeper een goede of slechte penaltystopper te noemen, etc. Gewoon lekker standaard 75% kans op een doelpunt en 25% kans op een misser geven. Verder is het niet te doen om teams aan te wijzen die meer of minder penalties tegen gaan krijgen. Hooguit hoe slechter het team hoe meer penalties tegen denk ik.

Dus je zou kunnen zeggen dat Onana/Zoet in een seizoen 4 penalties tegenkrijgen bijv. en er gemiddeld dus 1 stoppen. En bijvoorbeeld de keepers van degradatiekandidaten er in een seizoen 6 tegenkrijgen en dus 1.5 stoppen. Maar ook 4.5 goals incasseren i.p.v. 3.

kasjaar

'@starlynk, oei, moet er niet aan denken dat m'n enige keeper ineens geblesseerd raakt inderdaad. Dat scheelt dan wel heel veel punten..

BarryE1

Die keeper van FC Emmen gaat hoe dan ook relatief gezien een goede koop zijn, puur kijkend naar euro's geïnvesteerd en punten die het vermoedelijk oplevert. De vraag is alleen of het in absolute zin ook genoeg is. En of je met de bespaarde euro's ergens anders een investering kan doen waarmee je in absolute zin een hoger aantal punten scoort.

Diede34

Volgens mij kan je toch beter geld besparen door aanvallers van de kleintjes te nemen dan een keeper van de kleintjes. Een aanvaller die met 5-1 verliest maar wel 1x scoort die harkt prima punten, maar een keeper die 5-1 verliest die bezorgt je minpunten...

BarryE1

'@Diede34 dat is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht maar ik begrijp je punt. Ben even op zoek gegaan om te kijken of jouw stelling ook klopt en uiteindelijk valt het nog wel mee.

Jurjus 750k (keeper van Roda JC) 2017-2018
34 / 34 0 / 0 0 / 0 3 1060 (3x de 0 en in totaal 1060 punten)

Rosheuvel 1 miljoen (buitenspeler van Roda JC) 2017-2018
33 / 32 2 / 5 1 / 1 3 1264 (1264 punten)

Die keeper van 500k van Emmen, daarvan weet je ongeveer wat de ondergrens is en hij heeft mogelijk potentie naar boven als Emmen het ongeveer vergelijkbaar gaat doen als VVV vorig jaar. Dat is dus puur kijkend naar deze keeper individueel. Dat maakt nog niet dat hij uiteindelijk ook kandidaat is om in mijn team te komen. Op dit moment komt hij niet in mijn team maar stel Emmen wint dit weekend van AZ ;) dan gaan we heroverwegen. Dat rekenen, overwegen en discussiëren is ook meer om mijn eigen inzicht te vergroten dan dat ik daadwerkelijk iemand probeer te overtuigen.

Poeksel

'@thijmen: Bero is wel een kaartenpakker volgens https://www.voetbal.com/speler_profiel/matus-bero/

JimKro

Een keeper van een top 2 club plus eentje van een subtopper vind ik persoonlijk een beetje inefficiënt. Je hebt dan altijd een hele dure speler op de bank zitten. Natuurlijk is het verstandig om een goede backup te hebben, maar misschien dat het dan beter is om bijvoorbeeld twee subtoppers te nemen en die af te wisselen. Helemaal als je het op een of andere manier zo kan plannen dat de één een makkelijke tegenstander heeft als de ander ene moeilijke tegenstander heeft.

Thijmen1411

Jullie moeten ook niet vergeten dat er nog waardewijzigingen gaan komen! Als Scherpen komend weekend weer speelt, zou het me niets verbazen als hij gewoon 750k wordt dinsdag. Zo niet is hij natuurlijk makkelijk zijn prijs waard. Ik heb vorig jaar gegokt op VVV (Unnerstall en Thy) en dat pakte goed uit, maar dat was denk ik meer geluk dan wijsheid. Dit jaar ga ik meer van m'n budget aan bank- (en tribune)spelers uitgeven.

EDIT:
@Poeksel
Ik wist niks van zijn statistieken voordat hij bij Vitesse kwam, maar dat maakt hem natuurlijk minder interessant. Ook hoor ik net dat Vitesse Ödegaard zou hebben gehuurd en dat betekent nog meer concurrentie voor zijn positie...

Laatst gewijzigd
Jori

Bero is een loper en dat is meestal slecht voor scorito: Betekent dat hij meer energie legt in verdedigen, wat vaak nog extra kaarten oplevert, waardoor hij ook minder energie in het aanvallende gedeelte kan leggen. Wel een belofte wat er door een blessure niet is uitgekomen en daarom ook haalbaar voor Vitesse. Maar of hij een basisplaats behoudt als Ödegaard komt?

Poeksel

Ik speel overigens niet mee met topcoach, maar wel met coach van het jaar en omdat ik een week later begonnen ben moet ik deze week mijn team samenstellen, daarom lees ik mee.

Ødegaard is wel interessant als aanvallende middenvelder (en slechts 7 geel in 131 wedstrijden).

Is James McGarry trouwens verdediger in topcoach? Hij was volgens mij linksbuiten afgelopen week. Kan dus interessant zijn, al weet ik niet of ie het goed genoeg deed om daar te blijven staan.

Thijmen1411

'@Poeksel Ja klopt, hij is verdediger (1 miljoen). Het nadeel van Topcoach is alleen dat ik dit soort spelers niet echt zal overwegen doordat ik niet veel van Willem 2 verwacht dit seizoen en punten voor winst/gelijkspel een aanzienlijke bijdrage hebben aan het totaal aantal punten dat een speler krijgt. Normaal gesproken zou een speler die uit positie speelt zeker interessant zijn. Zo was Giuliano twee seizoenen geleden een verdediger in Match Duel, terwijl hij aanvallende middenvelder was voor Zenit en veel scoorde. Dat was makkelijk punten verdienen.

wesley1983

Salah die verleden jaar als middenvelder stond was ook zo iemand die makkelijk punten verdiende.

BarryE1

Het wedstrijdprogramma bestuderen, levert soms ook nog wel wat heldere inzichten op.

Thijmen1411

'@BarryE1 Kijk je dan naar spelers die je mooi kan rouleren tussen basis/bank voor makkelijke wedstrijden? Of bedoel je dat je teams bekijkt die in de eerste 4 wedstrijden lastige tegenstanders hebben gehad en dus tot de winterstop een relatief makkelijker programma zullen hebben?

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

'@Thijmen
Dat eerste.

Pietje Precies

'@Thijmen, dat laatste.

Nee, beide ;)

Matt89

Zou Ten Hag, Huntelaar weer op de bank zetten tegen VVV?

Ab Normaal

'@Matt88
Een ezel....
Kan het me echt niet voorstellen.
En al is vvv uit niet de allermoeilijkste wedstrijd van het seizoen, je hebt er nog niet zomaar gewonnen.

1 2 ... 103 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.