Scorito-algemeen

1 2 ... 14 ... 606 607
Starlynk

Wat betreft Labyad heb ik nagevraagd bij Scorito en hun antwoord was:

"We begrijpen je opmerking, want het lijkt inderdaad een assist. Wij dachten dit zelf in eerste instantie ook.

Onze leverancier van sportdata geeft echter iets anders aan:

“Wij hebben dezelfde herhalingen bekeken: Labyad schiet buitenkantvoet richting de verre hoek, de keeper blokt deze inzet met z'n rechterbeen waarna de bal bij Venema uitkomt”

Het is lastig te zien op de beelden, maar wij volgen onze dataleverancier hierin.

Sportieve groet,
Team Scorito"

Starlynk

Is het nou nog geen winterstop?!

Voor volgende competitieronde 2 blessures + 2 schorsingen + 3 spelers die hun basisplek kwijt (lijken te) zijn... pfff :p

Pietje Precies

Ondanks dat Dumic (basis), Dessers (basis), Paal (bank), Thorsby (bank), Mahi (bank), Kane (tribune), Rutjes (tribune) en Johnsen (tribune) allen geen basisplek hadden / niet speelden ben ik toch wat plekken gestegen deze ronde...

Zijn volgende week Labyad en Weghorst ook nog eens geschorst...

Wat een matige poule heb ik samengesteld :(

hartstikkebedankt

Dit is wel echt drama inderdaad, Van de Beek geen basis meer op 1 en dan Bruns die voor de rust uitvalt. Verder nog Kane, Dumic en Thorsby waarvan ik wist dat ze niet zouden spelen. Geen goed weekend zo bij elkaar.

Jori

Thanks Starlynk voor het antwoord. Heb er zelf veel naar gekeken en kon er niet echt uitkomen, dus volgde het ad live verslag maar hierin. Jammer dat de data verzamelaar iets anders denkt/weet.

Tja, winterstop kan niet snel genoeg komen.
Vd Beek plek kwijt (grote kans dat hij hem toch terug heeft volgende week, rapporten over Siem waren niet echt lovend),
Paal, Jones en Diks wordt ik echt gek van, hoe heb ik ooit hiervoor kunnen kiezen??
Bahebeck geblesseerd, Dumic lijkt ook niet het niveau van vorig seizoen te kunnen halen.
Bruns is nog vraagteken
Labyad zat helaas op de bank en nu geschorst...

Al moet ik ook zeggen dat ik ook behoorlijk wat pareltjes heb: Boer, V Polen, V Ginkel, Locadia, Lozano, Til

Nog opmerkelijke statistiek: Ziyech nu al een jaar verder, 32 duels en 115 schoten buiten de 16, met als resultaat 0 goals.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Ja die Ziyech.. geeft wel mooi aan dat dat expected goals berekenen op basis van aantal schoten ook niet altijd zoveel zegt ;)

hartstikkebedankt

Van Diks was sowieso bekend dat hij als back-up rechtsback was gehuurd totdat Nieuwkoop weer terug zou komen en Paal was ook een vraagteken met Brenet achter hem. Cocu staat er niet om bekend dat hij veel jongeren vast inpast in het systeem. De rest is gewoon pech inderdaad.

Jori

Paal had in de eerste wedstrijden die hij speelde, geen minuut gemist, dus leek echt de nieuwe linksback, werd zelfs openbaar vergeleken met Willems enzo. Had eerst zelf Haps, maar toen hij geblesseerd raakte voor de eerste wedstrijd na de deadline (geloof in de warming up, dus een beslissing in de laatste 10 min), schakelde ik naar Diks. Immers is V Bronckhorst niet iemand die snel rouleert met zijn team (kijk bijv. vorig seizoen naar Jones-Vermeer) en zou Nieuwkoop er nog redelijk lang over doen om weer terug te komen. EN als Diks het niveau van bij Vitesse had gehaald, was Nieuwkoop hem echt niet meer voorbij gegaan in de rangorde. Echter is het nu de grootste schlemiel van de eredivisie....

Maar was inderdaad beiden kort door de bocht. Paal in de hoop om de 500.000 te besparen die ik elders nodig had en Diks in de hoop een 100 punten extra te scoren op basis van de eerste wedstrijd

Pietje Precies

'@Starlynk, juist voor spelers als Ziyech helpt expected goals enorm om hem beter te beoordelen dan simpelweg schoten. Expected goals neemt immers veel meer mee dan enkel 'schot', maar ook de afstand tot de goal, hoek, wat eraan voorafging, etc.

In het lijstje van meeste schoten staat Ziyech dit seizoen (wederom) op 1. Qua expected goals staat ie misschien op plek 15.

Starlynk

'@Pietje: ja goed punt wel... heb zelf even een simpel modelletje in elkaar geflanst voor expected goals en krijg dan dit (met tussen haakjes het aantal goals dat ze daadwerkelijk gescoord hebben):

1. Locadia 7,55 (9)
2. Weghorst 6 ,88 (7)
3. Mahi 6,53 (5)
4. Huntelaar 6,19 (4)
5. Van Ginkel 5,81 (7)
6. Mokhtar 4,86 (5)
7. Lozano 4,77 (9)
8. Labyad 4,35 (5)
9. Jahanbaksh 4,26 (3)
10. Til 4,03 (5)
11. Sol 4,02 (6)
12. Ziyech 4,01 (3)
13. Ambrose 3,85 (2)
14. Mühren 3,84 (3)
15. Assaidi 3,79 (4)

Model is nog niet heel sluitend (alle PSV spelers scoren bijv. meer dan dat het model schat), maar het bevestigt al wel je punt over Ziyech ;)

Pietje Precies

Fraai werk man! Misschien heb je hier nog iets aan: https://differentgame.wordpress.com/2017/04/29/an-xg-model-for-everyone-in-20-minutes-ish/. Verder zou je daarnaast nog kunnen gaan delen door het aantal gespeelde minuten van die speler om een ranking per/90 min te creëren.

Verder niet te veel streven naar xG = G qua individuele spelers. Het kan natuurlijk dat je model een bepaald aspect onderschat/overschat waardoor bepaalde teams (en hun spelers) worden overschat of onderschat, maar het kan ook slechts een kwestie van conversie zijn. Hier een recent stuk over PSV: https://www.tussendelinies.nl/psv-productiviteit

Verder heeft een goed model juist een behoorlijke afwijking tussen xG en G van spelers. Zie ook deze rankings: http://www.optasportspro.com/about/optapro-blog/posts/2017/blog-expected-goals-%E2%80%93-european-leaderboards/ en van onze eigen Eredivisie: https://pbs.twimg.com/media/C_x67K7XUAEfWfI.png:large

En verder vind je dit stuk misschien nog wel interessant: https://statsbomb.com/2017/07/quantifying-finishing-skill/. Een 'standaard' xG model neemt 'finishing skill' niet mee, maar het is zeer aannemelijk dat sommige spelers (bijv. Messi) bovengemiddeld goede afmakers zijn. En zij dus structureel zo'n 'standaard' model zullen overperformen. Geldt in Messi zijn geval voor volgens mij bijna al zijn seizoenen (op 1 of 2 na). Geeft ook weer aan dat conversie op iedereen invloed heeft.

Starlynk

Interessante artikelen Pietje! Ik ga er nog eens goed naar kijken. Mijn model is iig al complexer dan die uit je eerste bericht :D Heb nu een regressiemodel, waarin logischerwijs met name accuracy (aantal schoten op doel ipv naast het doel) en zone (binnen of buiten de 16) een grote rol spelen, maar ook of iemand de penalties neemt (uiteraard grotere kans om te scoren), of iemand met name kopt of schiet en aantal schoten met de voorkeursvoet (voor het model is dat nu de voet waar iemand significant vaker mee schiet) tellen zwaarder.

Imbatido

Leuke site trouwens dat Whoscored, kende ik nog niet. Ik ben ook maar een opzetje gaan maken, maar is denk ik lastig om met die data een goed model te maken. Een kans in de zestien kan wel veel groter zijn dan in de vijf meter.

Is er ergens een site die xG van de Eredivisie toont? Je hebt de neiging om te gaan vergelijken met het daadwerkelijke aantal doelpunten, maar dat is op zich niet relevant. Ik ben wel benieuwd waar andere modellen op uitkomen.

Je kunt het best zoals Opta de penalty's er buiten laten denk ik. Volgens mij zijn die ook niet meegerekend bij de schoten. Bij Van Ginkel zie ik bv 11 OutOfBox, 17 PenaltyArea, 2 SixYardBox wat 30 schoten maakt. En 4 genomen penalty's, die zijn dus niet meegerekend. En zit bij Accuracy een schot op de paal bij OffTarget in? Die zit in ieder geval niet bij het totaal.

@Starlynk: Begrijp ik het goed dat je de verhouding tussen het aantal schoten op en naast het doel bekijkt? Dan maak je toch de fout dat xG daalt op het moment dat een speler vaker naast schiet, terwijl xG nooit kan dalen lijkt me.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Deze zag ik toevallig vandaag voorbijkomen:
https://twitter.com/Lucid_Analytics/status/928962598963425280

Kende hem nog niet, dus geen idee hoe betrouwbaar/goed het is.

Ja, absoluut. Afstand tot de goal is maar 1 onderdeel van de kans. Verder is schot wel/niet op doel meenemen in je model wel een beetje outcome-based. 11tegen11 heeft op zijn blog wat interessante artikelen, deze bijvoorbeeld: http://11tegen11.net/2015/08/14/a-close-look-at-my-new-expected-goals-model/

En hier kun je zien hoe hij (tegenwoordig) de team rating bepaalt: https://twitter.com/11tegen11/media?lang=nl

Er is volgens mij geen enkele site die continu xG van spelers toont, enkel sommige bloggers zo nu en dan op hun twitter/website. Op Tussen de Linies bijv. ook enkel op teamniveau: https://www.tussendelinies.nl/eredivisie-in-cijfers-speelronde-11

Laatst gewijzigd
Imbatido

Lekker potje gisteravond bij Ajax. Dankzij Onana, De Ligt, Van de Beek en Huntelaar goed gescoord. Sta nu ineens 280e. Ik doe altijd mee bij Coach van het Jaar en heb Scorito eigenlijk nog nooit langer volgehouden dan het maken van een beginteam. Dit topic heeft mijn aandacht ervoor wat vergroot. Alleen in het begin een paar keer geen voorspelling gemaakt en opstelling niet gewijzigd. Toch maar eens wat beter op gaan letten.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Van mijn 11 basisklanten stonden er helaas wederom maar 9 daadwerkelijk in de basis en van de 4 wissels stonden er ook daadwerkelijk 3 wissel.

Gelukkig presteerden diegene die wel startten of invielen dermate lekker dat ik juist plekken ben gestegen! :)

Ceramiche Ariostea

Hopla, wederom een goed weekend gehad nummer 80 algemeen en na een aantal weken hard werken ook nr 1 in de wielerflits subleague. We gaan eens kijken hoe lang we dat kunnen volhouden

Pietje Precies

Voor mij is het iedere week slechts overleven geblazen. Deze speelronde pakten helaas weer 5 van de 15 spelers 0 punten.

StonedCamel

Poeh, na weken eindelijk Frenkie de Jong maar eens naar de tribune verbannen ivm te weinig speeltijd.
En ja hoor, 3 assists... :/

Wel weer gestegen naar stekkie 7 in de poule, gezien de wedstrijden volgende week heb ik daar ook goede verwachtingen voor.

Starlynk

Twee weken geleden vader geworden, dus Scorito kwam even op het tweede plan ;) Gelukkig had ik al wel wat dingen ingesteld.. Mijn match duel team is wel een beetje terug gezakt naar de 9e plek vanwege verkeerde topscorers, maar mijn top coach team is zelfs flink gestegen :D Sta nu 85e, ondanks 4 spelers die tot de winterstop hoogstwaarschijnlijk geen punten meer pakken en gisteren ook nog Viergever.. Eens kijken of we park111982 nog van dat eerste plekje kunnen knikkeren binnenkort :p

Ceramiche Ariostea

'@starlynx. Succes ook ik heb mijn spelers die voor een nulletje gaan Diks, Buttner en Thorsby lijken het veld te moeten gaan ruimen in de winterstop. Daarnaast is Bruins nog geblesseerd maar pakken de keuzes voor vooral Neres en de Zwolle spelers geweldig uit.

Zadelpen

Team Zadelpen is wat veldritten aan het inpoolen om onze vorm wat vast te houden deze winter. Gaat niet onaardig moet ik zeggen. Dit wordt een fantastisch voorjaar, al zeg ik het zelf. De voortekenen liegen er niet om.

Starlynk

Met Viergever ondertussen al mijn 3e (!) speler die er tot de winterstop uit is met een blessure. Desondanks weer gestegen naar plekje 40 en plek 1 in de subpoule.. schiet mij maar lek :p had niet eens de wedstrijd van de week goed en belabberde captain keuze met Lozano, maar goed.. Nog 4 speelrondes met 15 spelers.. de opstelling is wel zo goed als duidelijk de komende weken, alleen nog twijfelen tussen Zoet of Bizot op doel, Kuwas of Weghorst in de spits en de captain keuze, maar de rest is eigenlijk wel duidelijk..

Heb ook mij pouletje voor de Darts maar eens ingevuld.. ik zal hier maar niet doen alsof ik daar verstand van heb, maar gelukkig hebben we internet :)

Ceramiche Ariostea

Voor mijn gevoel een slecht weekend gehad maar dat is niet duidelijk te zien in de klassementen. Nog steeds top 100 en voor volgende weekend maar weer opnieuw proberen. Toch een aantal lastige knopen door te hakken bijv Onana of Boer. Ook de dartspoule ingevuld maar daar gaat de meeste gelukkige de scorito poule winnen. Het is bijna niet te voorspellen welke D of E speler de 1e ronde gaat overleven

kaboutertje

Heel aantal D-spelers gaan de eerste ronde wel overleven. E-spelers is vooral een gokje, aantal betere spelers spelen daar helaas niet tegen D-spelers. Ben benieuwd wie het aandurft om Cross te kiezen, had verwacht dat ze hem geen A status zouden geven.

1 2 ... 14 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.