Scorito-algemeen

1 2 ... 22 ... 606 607
hartstikkebedankt

'@Piet ja Barty zit er nog in. Maar vrouwentennis is vrijwel onvoorspelbaar is mijn ervaring.

Ab Normaal

'@PP
Dacht ik niet. En Garcia gaat er morgen uit tegen Sassnovich.

Verlies met Harrison mijn eerste D speler.
1 C speler kwijt, nog geen enkele A speler en Al mijn b's op Djoko na.
Daar zitten bij mij de foute keuzes dus.

wielerfan95

Suarez als D-speler en captain door naar de volgende ronde. Sharapova durfde ik tegen Kerber dit keer niet aan, hopelijk kan zij weer de captain worden in de achtste finale.

Pietje Precies

Bij de vrouwen is het onderlinge niveauverschil gewoon een stuk kleiner / is de dominantie van de toppers minder. Wat eigenlijk alleen maar leuker is. Maakt het niet gelijk onvoorspelbaar, enkel minder voorspelbaar. Bijvoorbeeld de grootste kanshebbers zitten er op Muguruza na eigenlijk allemaal nog in. De slachtoffers zitten vooral in de categorie 8-20. Verder speelt pech/geluk in deze opzet altijd een groter rol.

Zo betekent een uitgeschakelde speler niet automatisch een foute/slechte keuze en omgekeerd (een speler die ver komt een goede keuze). Geluk in de eigen partijen + of moeilijke mogelijke tegenstanders op de route naar de kwartfinale wel/niet zijn uitgeschakeld zijn erg bepalend.

Voor Dolgopolov werd bijvoorbeeld Isner uitgeschakeld, waardoor hij tegen Ebden kwam. Terwijl een Harrison dit geluk niet heeft gehad en hij op Cuevas en Cilic stuitte. Kyrgios had dit geluk ook niet en kwam eerst tegen Troicki en vandaag tegen Tsonga. Seppi had daarentegen juist een hoop geluk door Nishioka en Karlovic te treffen in plaats van Kohlschreiber en Sock. Enzovoort.

@wielerfan, de bookies geven Sharapova een veel grotere kans tegen Kerber dan zij Navarro gaven tegen Kanepi ;)

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

'@Piet welke top-7 op voorhand grootste kanshebbers zitten er nog in dan bij de dames? Alweer 3 van de eerste 7 van de plaatsingslijst uitgeschakeld na 3 rondes. Ook goede hardcourt speelsters daarachter er al uit: onder andere Konta, Vandeweghe, Stephens, Sevastova.

Pietje Precies

Ik zei enkel dat de slachtoffers vooral in de categorie 8-20 zitten. Daarmee bedoel ik niet wie er als 8-20 geplaatst zijn, maar de nummer 8 tot de nummer 20 qua grootste kanshebbers.

Om je vraag te beantwoorden: Svitolina, Wozniacki, Halep, Pliskova, Muguruza, Sharapova en Kerber vormden volgens mij volgens de bookies de top-7 op voorhand grootste kanshebbers. Daarvan zijn er nog 6 over. Zal proberen een bron te vinden.

Niet de meest fantastische bronnen, maar goed:
https://www.gamblingsites.com/blog/2018-australian-open-odds-and-predictions-59234/
http://www.sportingnews.com/tennis/news/australian-open-2018-tennis-schedule-draw-dates-how-to-watch-tv-live-stream-online-federer-nadal/fkexkagu0s7i1l21b3utbyx87

En achter de top is het verschil vrij klein. Als zeg de nummer 10 tegen de nummer 25 speelt heeft de nummer 10 misschien maar 65% om te winnen ofzo. Even los van vorm en favoriete ondergrond etc gezien.

Laatst gewijzigd
hartstikkebedankt

Venus Williams niet bij de top-7 op voorhand? De loting voor de 1e ronde zat niet echt mee maar Bencic vormde wat mij betreft nou ook weer niet zo'n bedreiging. Nou ja anyway, mijn punt bij vrouwentennis is inderdaad dat - naast jouw punt van de nummer 10 vs. 25 wat idd zo is - de grilligheid zo groot is en dat de zeg nummer 3 zich ook vaak al vroeg laat uitschakelen. Bijvoorbeeld: de afgelopen 2 jaar Halep in ronde 1; nu weer Muguruza in ronde 2. Bij de mannen heb je dat normaal gesproken toch minder als je bijvoorbeeld de top-8 pakt (dit jaar is dan weer wat lastig met al die (ex-)geblesseerden).

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Nee, door de loting en alle commotie van de laatste tijd hadden ze (ik overigens ook) wat minder vertrouwen in Venus.

Heb je helemaal gelijk in, maar zeg dat door het kleinere niveauverschil alle Categorie 1 dames gemiddeld 'maar' 80% kans hadden om hun wedstrijd te winnen in ronde 1. Dan is de kans dat er minimaal 1 van de 6 verliest in ronde 1 een stuk groter dan de kans dat ze alle 6 winnen.

Dus, ja, vanuit het individuele plaatje benaderd is het dan inderdaad een verrassing dat Venus wordt uitgeschakeld of dat Muguruza wordt uitgeschakeld. Terwijl zij de favoriet waren in hun wedstrijd. Maar vanuit het collectieve plaatje benaderd is het logisch dat er in ronde 1/2 al toppers zijn gesneuveld.

Ter illustratie: in mijn expected points model waren er volgens mij slechts 4 vrouwen met een kans (nipt) groter dan 50% tot het bereiken van ronde 4. Het enige wat wij kunnen doen is die vrouwen meenemen in je poule in plaats van de vrouwen die nog minder (40 a 50%) kans hadden tot het bereiken van ronde 4 (Williams, Muguruza). Vervolgens is het afwachten en geluk hebben dat jouw spelers ook daadwerkelijk net iets verder komen dan de concurrentie.

Bij de mannen is dat inderdaad minder. Maar daar hadden de Categorie 1 spelers misschien gemiddeld ook wel 90% kans om hun eerste ronde partij te winnen in plaats van 80%. Dan is de kans dat ze alle 6 overleven aanzienlijk veel groter. En ook bij de mannen hebben Dimitrov en Thiem al behoorlijk wat last gehad met het winnen van hun wedstrijden.

Laatst gewijzigd
Jori

Voetbalgoden zijn me wat beter gezind. Pec met boer, ehzibue ,v Polen en Saymak basis en Ado met Johnsen in de basis

Starlynk

Argh.. de eerste Topcoach ronde gelijk de mist in met Van Ginkel als captain :(

Moet het voetbal nieuws weer beter gaan volgen duidelijk :p

Jori

Starlynk, volgende keer even pm'en wie je captain maakt. Achtereenvolgens hebben we dezelfde keuzes gemaakt: Bencic vs Kumkhun, Dolgopolov vs Schwartzmann en nu V Ginkel. Als we het beide eens zijn, gaat er dus ergens iets fouts.

Verder team wel goed gescoord. Verdediging de 0, op Brenet na. Middenveld met Saymak, Ziyech, V Ginkel en ook een falende Haye (Willem II toch iets te hoog ingeschat in deze lastige ronde) en aanval met Lozano, De jong en Johnson, 1030 puntjes zonder een captain dus...

En voor volgende ronde, Van Persie dan maar? Jörgensen geschorst...

Laatst gewijzigd
Ceramiche Ariostea

'@Starlynk, dit was het moment om te profiteren als nummer 2 maar ja dan maak ik ook van Ginkel captain. Op naar volgende week eens goed naar het programma kijken en weer opnieuw een team bouwen voor volgend weekend

Starlynk

'@Jori: hoop dat je niet Kerber als captain hebt vannacht?!?! :p

Ondanks het gemis van Van Ginkel toch ook aardig gescoord hier en maar 2 plekkies verloren in de algemene poule.. hopelijk volgende week wel beter want ik hoopte de top 10 in te stoten.. Laatste kans om te gokken en dan een mooi teampje samenstellen voor de rest van het seizoen!

Pietje Precies

Aiaiai ook ik had van Ginkel als captain. Onnodig risico genomen. Desondanks 200 plekken gestegen naar plekkie 266. Net als in de voorbereiding scoor ik in dit soort weken erg sterk. Helaas zal daarna vermoedelijk de vrije val ingezet gaan worden door het beperkte budget wat ik heb.

Met tennis heeft captain Carla mij vannacht 750 punten bezorgd!!! Vanochtend deze partij teruggekeken en zag er beroerd uit bij 6-4 4-1 voor Kontaveit, maar toen pakte Carla opeens 6 games op een rij! Derde set was ontzettend spannend (Kontaveit mocht nog serveren voor de match), maar gelukkig wist de vrouwelijke en iets minder goede versie van Nadal de partij binnen te slepen!

Ik schaam me er overigens bijna voor. Vier anderen zijn door en hebben samen 100 punten gepakt (Nadal, Dimitrov, Svitolina en Wozniacki) terwijl 1 speelster 750 punten pakt....

Overwinning van Dimitrov is overigens ontzettend vervelend voor me. Volgende ronde moet je eigenlijk nog een C of D-speler als captain hebben. Kyrgios vs Edmund was echt heerlijk geweest om in de kwartfinale captain te kunnen maken. Zouden vermoedelijk heel veel mensen (kunnen) doen, maar dan zou ik ten opzichte van die mensen in ieder geval mijn plek behouden.

Nu heb ik bij de mannen enkel nog A en hopelijk B-spelers (Nadal, Federer, Dimitrov, Djokovic). Dus dan zou de captain bij de vrouwen moeten komen. Daar heb ik nog best wat toppers, maar ook geen al te fijne C en D-tjes. Keys moet eerst vannacht maar eens zien te winnen en daarna wacht vermoedelijk Kerber. En in Carla heb ik tegen Wozniacki ook weinig vertrouwen. Mijn keuze zou flink makkelijker worden als Keys van Garcia wint en Hsieh van Kerber!

Jori

Ok, Kerber is dus gedoemd, die heb ik nu ook staan als captain :p

Keys vernietigt op dit moment Garcia, dus dat eerste lijkt geen probleem te worden. Geen D-spelers meer, wat toch wel erg jammer is gezien ik vooraf daar nog best wat kans op had (kwestie van vroege uitschakeling vs ver komen, veel risico gelegd in eerste paar rondes (Monfils, Bencic, Sharapova).
C-spelers lijken Keys en Kerber best wel zekerheidjes, als je ze ziet spelen. Maarja, die spelen dus volgende ronde uitgerekend tegen elkaar, zo leuk is het schema dan weer.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Nou Kerber heeft het overleefd against all odds.. nu moeten we kiezen tussen Keys en Kerber in de volgende ronde :p

In alle tot nu toe bekend kwartfinale partijen de favoriet in mijn team, maar goed, dat is allemaal kleingeld als je D-spelers niet ver genoeg komen en je 2x een captain kiest die er uit vliegt.....

dazzler2120

Oef, Djokovic wordt op dit moment even op 0-3 gezet tegen Chung. Dit gaat pijn doen.

Ab Normaal

Zo, weekend achter de rug. In één weekend al mijn D spelers uitgeschakeld, gelukkig had ik Kerber deze ronde als captain.
Levert me 500 punten op.
Al mijn 6 A spelers zijn door, dat levert me in totaal slechts 150 punten op.
Het gaat bij dit spel inderdaad om de juiste D en C spelers. Wel erg eenzijdig.

Anyway, 2,5 ronde de illusie gehad dat ik hoog kon eindigen, nu afgezakt naar plaats 975.
Gok op Kerber als captain tegen Keys.

hartstikkebedankt

Echt een akelig spel dat tennis met deze opzet en puntentelling. Ik doe alleen mee om m'n rating een beetje oke te houden. Voetbal en wielrennen haal ik veel meer voldoening uit.

Pietje Precies

Inderdaad, A-spelers boeien totaal niet en B ook amper. Het gaat puur om C & D en die captain maken.

Ik heb al langer het idee om Scorito te contacten met een betoog van verbeterpunten aan de tennis/darts poules van ze. Ik vind het wielren/voetbal concept van ze namelijk echt super tof en de tennis/darts poules erg matig. Heb al eens gepolst of Scorito er voor open staat en toen kreeg ik een positieve reactie + deze link: https://forum.scorito.com/hc/nl

Ik ga er vandaag maar eens werk van maken en mijn verbeterpunten sturen. Bij deze hier ook een beetje een oproep aan alle anderen die graag het wielren/voetbal concept bij tennis/darts zouden willen zien, stuur ze ook een bericht!

Mijn punten richten zich vooral op:
- een budget i.p.v. categorieën zodat veel meer spelers (zeg 60 spelers i.p.v. nu max 20) het overwegen waard zijn en je niet vast zit aan een 3-3-2-2 indeling. Plus het hierdoor leuk puzzelen wordt en verschillende strategieën mogelijk zijn:
3 toppers en 7 outsiders
1 topper, 4 sub-toppers en 5 outsiders
etc

- iedere speler evenveel punten voor het winnen van een ronde (bijvoorbeeld allemaal 100 punten voor winst in de 4e ronde) in plaats van nu 150 vs 25. Die 150 vs 25 is immers niet meer nodig als Federer je 8 miljoen heeft gekost en Edmund 3 miljoen.

- veel lagere captain-factor. Prima dat ie oplopend is, maar tot maximaal 5 in de finale ofzo.

Ik doe nu ook enkel mee aan tennis voor de Scorito Index. Had nog geen AO-score staan, dus na de update van vandaag naar plek 9 gestegen!

Laatst gewijzigd
de buschauffeur

Sta 15e momenteel, maar nu wordt het kiezen van de kapitein wel echt knopen doorhakken. Tot nu toe nog elke keer maximum van de punten met de kapitein en dat is precies wel de essentie voor hoog te eindigen. Mertens heeft het goed gedaan, maar dit zal wel het eindstation worden denk ik. Dan heb ik zowel Keys, Kerber en Berdych als C-spelers. Volgens de bookmakers maakt Kerber het meeste kans en denk dat ik haar ga nemen. Als dit fout loopt heb je echter 1000 punten minder en val ik waarschijnlijk uit de top100.

Crashtester

Sandgren verslaat ook Thiem! Ongelooflijk, wat een toernooi. Thiem is natuurlijk niet geweldig op hardcourt, maar Sandgren had voor deze Australian Open volgens mij nog nooit een wedstrijd gewonnen van iemand uit de top 100. Bizar. Die staat nu kwartfinale.

Niels22

Sandgren - Chung, twee D-spelers tegen elkaar in de kwart.... je had het maar moeten voorspellen!

Starlynk

En Chung mikt Djokovic er uit.. D-speler in de halve finale dus...

Zijn over 4 A-spelers, dus Thiem en Zverev waren geen slimme keuzes, maar dat waren vooraf ook al de meest risicovolle dus denk weinig mensen echt last van.. Geen B-spelers over, 1 C-speler (Berdych, die niet veel mensen zullen hebben) en dan nog 3 D-spelers (waarbij Chung en Edmund subtop opties waren vooraf en Sandgren een totale verrassing..). Dus wie winnen het spel? Mensen die vooraf een suboptimale gok hebben gedaan op Chung en/of Edmund :p

Bij de vrouwen eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal (ga ik er vanuit dat Pliskova wint), met de verwachte grote namen aangevuld met Mertens en Suarez die vooraf redelijke D-opties waren, maar neem aan dat de meeste "kenners" toch Sharapova zullen hebben en misschien 1 van deze 2 als ze de gok met Bencic niet aandurfden..

Pietje Precies

De verrassingen zijn zoals je schetst gelukkig dermate groot dat het weinig impact heeft. Vooral die redelijke opties maken het verschil.

1 2 ... 22 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.