Fraai, kaboutertje! Jammer dat de percentages niet inzichtelijk zijn zoals bij het darts, waar je zelfs van iedere partij kon zien hoe vaak iemand als captain was gekozen.
Ik heb net een betoog van 1500 woorden naar Scorito gestuurd met mogelijke verbeteringen van de tennis en darts poule. Hopelijk doen ze er wat leuks mee! :) Als er meer mensen hun stem willen laten horen, maar geen zin hebben om zelf wat te tikken: pm me dan even. Stuur ik je de tekst door!
Ik ben echt bizar hard gedaald door die twee verrassingen.
Echt bizar dat er dus weer een shitload aan mensen boven mij staat die:
- of niet doorhebben dat je deze ronde voor een C-speler net zoveel punten krijgt als een D-speler
- of die zowel Kerber als Keys niet in hun poule hebben
Want die hebben beide natuurlijk een veel grotere winkans dan Edmund en Mertens hadden.
De huidige nummer 1 is ook een mooi voorbeeld van hoe zwak de poule in elkaar steekt. Die had met Venus Williams, Muguruza, Sock en Stephens 4 waardeloze keuzes in de A en B-categorie. Die hebben hem gezamenlijk ook maar 10 punten opgeleverd, maar dat boeit totaal niet als je Edmund en Mertens in je poule hebt en die continu captain hebt gemaakt. Die gozer heeft dus ook gewoon Kerber & Keys, maar heeft toch Mertens captain gemaakt... schiet mij maar lek.
'@PP
Precies, daarom is het ook een kut spel, maar dat doet Scorito bewust.
De factor geluk moet zo hoog mogelijk zijn zodat Jan Boerenlul die er nauwelijks verstand van heeft ook mee kan doen.
Ik ben gewoon een spelletjes freak en doe aan heel veel mee, maar in alle categorieën zijn er gewoon veel leukere spellen dan Scorito omdat daar de geluksfactor nu eenmaal groter is.
Jep, al is de factor geluk bij het voetbal en wielrennen een heel stuk kleiner. Daar zijn ze wel bereid om de poule anders in te richten.
Daarnaast hebben ze de laatste jaren daar ook de nodige zaken verbeterd zoals:
- maximaal aantal renners per team (geen full Astana in de Giro meer mogelijk)
- geen 3 vaste captains meer, maar iedere etappe een captain kunnen kiezen
- captain enkel dubbel etappepunten in plaats van ook dubbele klassementspunten
etc
Dus ik hoop echt dat ze bij de tennispoules ook veranderingen willen gaan doorvoeren!
Edit:
Ik heb een positieve reactie van Scorito ontvangen waarin ik ontzettend wordt bedankt voor mijn aanbevelingen. De reden van de eenvoudige opzet bij darts en tennis is het feit dat uit hun onderzoek blijkt dat de binding met die sporten veel minder is. Veel spelers die eraan meedoen, spelen ook de tennis- en voetbalspellen en voor de toegankelijkheid is voor de makkelijke opzet gekozen.
Volgende week dinsdag hebben zij een evaluatie van de spellen, waarbij uiteraard ook het darts- en tennisspel wordt meegenomen. Hierin zullen ze mijn punten mee gaan nemen!
Oftewel, aan iedereen die verandering wil: laat je de komende dagen horen! Je mening wordt gehoord en kan direct effect hebben!
Het puntverschil tussen hoge en lage spelers is gewoon zo bizar groot, zeker in combinatie met de de captain punten.. Ik zie ook niet echt in waarom je dat niet veel dichter bij elkaar legt.. dan kun je nog steeds het verschil maken met de verrassende D-spelers, maar wordt je ook geacht de juiste A-spelers te kiezen en zijn die D-spelers niet meer zo allesbepalend.. Mijns inziens zou het al een stuk beter zijn als je voor D-spelers 2x zoveel punten krijgt als voor A-spelers en B en C daar dus tussenin.. Dan zijn de A en B spelers niet meer totaal irrelevant, zoals nu.
Nu is het spel eigenlijk zo dat je met heel veel mazzel de juiste D-spelers moet hebben gekozen en win je als je toevallig ook nog de juiste A-spelers hebt, terwijl het m.i. eerder andersom zou moeten werken: degene die de juiste toppers selecteert eindigt bovenin (en dan kun je met de D-spelers nog een klein verschilletje maken). Dan sluit het ook meer aan bij de wielrenspellen waar het er met name om draait om de juiste toppers te selecteren (of eigenlijk de juiste toppers thuis te laten) en kun je met de goedkope renners een klein beetje verschil maken maar zijn die niet allesbepalend. Nu is het echt een loterij.
@Pietje: misschien goed om Scorito naar dit forum te verwijzen als je ze toch spreekt? Kunnen ze nalezen wat wij er allemaal over schrijven ;)
'@Piet, wil je je input richting Scorito hier posten of gaat dat te ver?;)
Wat overigens de huidige opzet al ten goede zou komen is dat ze voor de indeling van A/B/C etc. spelers bij tennis en darts gewoon de gangbare ATP-WTA-ranglijst en Order of Merit gebruiken. Dat is namelijk al een rankingindeling. Vervolgens kun je je eigen kennis inschakelen om de sterkte van een speler voor dat specifieke toernooi op waarde te schatten. Nu kauwt Scorito ook nog eens zaken voor door spelers zelf op basis van hun inschatting nog weer in categorieën te ranken.
Jep, al is het vervolgens ook belangrijk wat diegene voor schema had. Het gaat immers vooral om de captain.
Edmund zijn tegenstanders waren bijvoorbeeld dermate matig (Dimitrov idd niet) dat je die ook prima captain kon maken iedere ronde. Met hem in je selectie sta je sowieso heel hoog. Chung daartegen zal weinig captain gemaakt zijn tegen Zverev en Djokovic. Die is nu wel een heerlijke captain tegen Sandgren.
Dat is denk ik ook een element wat sommigen qua bijvoorbeeld een Monfils onderschat hebben:
- viermaal 60% kans om de partij te winnen geeft een kans op het bereiken van de kwartfinale van 12.96%.
- 90% kans in de eerste ronde, daarna 22.5% en vervolgens tweemaal 80% kans om de partij te winnen geeft ook een kans op het bereiken van de kwartfinale van 12.96%.
Het eerste scenario geeft lichtjes meer expected points (2.5 meer) tot en met de 4e ronde, maar het tweede scenario is qua captain punten veel interessanter. En zou vanaf de kwartfinale ook interessanter zijn.
Nou, denk dat weinigen hem Captain zouden hebben gemaakt tegen Dimitrov.
Er zijn dan mensen die het toch doen en speculeren op puur geluk.
Ik vind het jammer dat dit dus beloond wordt. Svitolina was topfavoriet voor de titel, als je dan Mertens als captain kiest ga je voor puur geluk.
Net als vorig jaar RG met Ostapenko.
Geluk hoort bij ieder spelletje, maar bij dit spel is geluk alleen voldoende.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.