Scorito-algemeen

1 2 ... 245 ... 606 607
Platje

Scorito komt weer op gang met 3x topcoach, 2x matchduel, TDF, US Open en F1. Klassiekerspel, Giro en RG ook komende maand. Heerlijk!

Paar mooie prijzen bij Topcoach NL gezien

De Condor van Echt

Tot een tijdje terug heb ik me beperkt tot de wieler- en tennisspellen, omdat ik dat leuk vind om te kijken.
Over voetbal en F1 heb ik nooit een heel complimenteus oordeel gehad. Een reden daarvoor is dat ik die altijd nogal voorspelbaar vind: “je hoeft er geen verstand van te hebben om er toch verstand van te hebben”, zo dus. Ik ben dat gaan toetsen door mee te gaan doen aan het F1 en Matchduel spelletje, toen het weer een beetje begon.

Welnu, voor voetbal klopt mijn stelling - in mijn geval. Doe pas een paar rondjes mee, maar door alleen maar naar statistiekjes te kijken en op nu.nl een beetje te volgen, sta ik na enkele 90%-+ scores al op 49,5%. Niet slecht voor een voetbalhater die denkt dat een van de spitsen van Real een vrouwelijke voetballer uit Friesland is.

Maar voor F1 ben ik keihard op mijn nummer gezet. Mijn eerste TS was zoiets van “ik ken Hamilton, Leclerc en Verstappen (die laatste omdat de ouderlijke huizen van zijn vader en mij op 10 minuten fietsen van elkaar liggen), dus die klik ik erin. Vettel is volgens mij slecht, dus die doe ik niet.” De rest lag dan zo’n beetje vast. Van Racing Point had ik nog nooit gehoord en ik had niet in de Scorito Voorbeschouwing gelezen dat die de “roze Mercedessen” genoemd worden. (Eroverheen gelezen? Hadden ze zelf een omissie? Deden ze het expres om kenners van toeristen zoals ik te scheiden? Hoe dan ook, nu staat het wél in hun vbs.) Na een redelijk goed begin (50% in eerste GP) zit ik nu in de sufferdjes-waaier (18% - echt waar).

Dus wat nu? Blijkbaar heb je RP in je team nodig, maar het voordeel is kleiner nu ze c zijn geworden en de andere toeristen dit nu ook weten. En ik kwam er inderdaad ook achter dat je met Ham en Max geen RP meer kunt opnemen. Bottas dus maar (ook al laat je dan per race wsl zeker 20 punten liggen tov Hamilton). Max lijkt me enige goede optie als b. Voor c dan dus Stroll, maar dan kan Perez er niet meer bij. Enige andere optie die mij goed genoeg leek is dan Norris, waarna je alleen nog Ricciardo kunt kiezen. Tot mijn schrik zag ik toen dat ik dan geen geld meer heb voor Ocon en Gasly, de enigen die in mijn team nog veel punten pakten. Maar ja, Norris downgraden helpt niet... Kvyat dan dus maar. En de e’tjes? Geen idee....

Kortom, ik herzie mijn mening over F1 (maar niet over voetbal).

Laatst gewijzigd
BarryE1

'@Condor Ik wil jouw optimisme niet de grond in stampen wat betreft voetbal maar ik zou toch ietwat voorzichtig zijn met MatchDuel als graadmeter te nemen. Enkele 90% scores is natuurlijk netjes voor een niet-volger. De 49,5% score zegt niet zoveel omdat in de onderste regionen veel mensen zitten die niet meer meespelen, niet wekelijks meespelen of nog wel eens een ronde vergeten in te vullen. Het is eigenlijk, naar mijn mening, best wel een suf spel. Het wordt hooguit fanatiek gespeeld door de index-grinders.

Ajvenema

'@condor: Haha, F1 is een meedogenloos spel. Je hebt of had echt de paar juiste mannen nodig, en daarna maar hopen dat je je factoren goed gokt en er niemand uitvalt:) Wat betreft de RP: Stroll is nu wel C ipv D, dus die is zijn functie als grootste puntenpakker sowieso kwijt. Hij is nog steeds aantrekkelijk, maar minder dan dat ie was. Het zou me niet verbazen als je met 1 roze Mercedes nu ook wel wegkomt. Zeker aangezien Vettel daar nu ook in de categorie zit. Als Ferrari nog een jokertje vind kan dat een mooie keuze zijn:)

Was Ocon vorig deel trouwens ook D coureur, of zat ie toen nog in C? Zelfde voor Gasly, was dat al een D coureur, of komt ie uit C?

Wat betreft voetbal: Inderdaad, met een beetje statistiekjes kijken kom je een heel eind. Ik vind dat zelf altijd alleen een deprimerende bedoening, dus ik skip matchduel en tennis meestal maar gewoon.

Laatst gewijzigd
De Condor van Echt

'@Barry Eens dat het eigenlijk een heel suf spel is en dat onderin idd veel mensen zitten die hem niet invullen. Zeker, ik vermoedde al dat je voor Topcoach toch wel wat extra’s moet doen... De keus is dus: op mijn roze wolk van zelfgenoegzaamheid blijven zitten ;) of de uitdaging aangaan en dan flink het deksel op de neus krijgen. :)

@Ajvenema Bedankt voor je leuke reactie! Ik denk ook dat 1 roze Mcds voldoende zou kunnen zijn, obv jouw argument. Ik heb het ff opgezocht: Ocon en Gasly waren beide ook in de vorige selectiefase c. Vwb tennis: zeker het vrouwentennis is een complete tombola vind ik. Voor wielrennen kun je met wat kennis zeker een 80-90% score halen; voor de overige 10-20% extra heb je nog wat geluk/afwezigheid van pech nodig. Maar bij (zeker vrouwen)tennis heb ik het gevoel dat de verhoudingen andersom liggen...

Ajvenema

'@condor: Dus Gasly en Ocon zijn een categorie gezakt? Da's meestal wel interessant voor de puntjes... Zeker als er reden is om aan te nemen dat ze meer punten hadden kunnen scoren mits minder pech ofzo. Ik moet nog eens goed gaan kijken hoeveel punten ze in hun nieuwe categorie gaan halen met dezelfde uitslagen.

Bij tennis heb ik een aantal keer 95% plus gehaald met een snel in elkaar geklikt zootje, en ik ben ook wel eens op 30% blijven steken toen ik er ziel en zaligheid ingestoken had:) Eens met de verdeling ja, met een goed samengesteld wielerteam zul je niet snel heel gek laag scoren. Mijn persoonlijke dieptepunt was 72% van vorige giro, toen ik het zonder Movistar en met alle tegenvallende toppers moest doen:)

Ab Normaal

'@Ajvenema
Ja, die zijn een categorie gezakt, maar Gasly of Ocon betekent automatisch dat Max en 1 roze mercedes niet meer tot de mogelijkheden behoort.
Dus je moet concessies doen aan oftewel Max (en dus kiezen voor Leclerc of Albon), of je laat Gasly / Ocon thuis of je neemt geen enkele Racing Point.
Dat is de grootste keuze die je moet maken.
Denk dat iedereen Bottas neemt en iedereen Russell.

En Tennis, klopt ja. Ongelofelijk rukspel omdat bij tennis iedereen van iedereen kan winnen.
Tennis is 100% geluk, zit niets van kennis of bijhouden bij. Want meestal zijn de tennissers die uitstekend in vorm zijn en een gunstige loting hebben de eerste die er tegen onbekende nobody's uitvliegen.

Laatst gewijzigd
rev

https://www.scorito.com/subleague/282547/match-duel-nl-2020-2021/eredivisie-2021/d607c318-8e81-428e-88c4-ff95d302befe

https://www.scorito.com/subleague/282551/topcoach-2020-2021/topcoach-2021/09169326-675d-453d-9000-4eca60381396

https://www.scorito.com/subleague/277755/topcoach-kkd-2020-2021/kkd2020/658c8d6a-4f89-45b4-b43d-4d8e5338ad95

https://www.scorito.com/subleague/282557/us-open-2020/usopen2020/34c7140e-1792-4322-8485-0325a358e2f6

Laatst gewijzigd
Jori

Moet zeggen dat ik zelf nog twijfel over Russell. Voor mijn gevoel haalt die al het maximale uit de auto, iets wat je nog niet kan zeggen over bijv. Giovinazzi en Magnussen, denk ik.

Bottas is een must, net als Leclerq/Albon. omdat Hamilton en Max hun piek op 120 en 140 punten zit en bovendien de red-bull zover achter Mercedes zit, dat een 2e plek voor Max al maximaal is. Daarentegen is een 4e of 5e plek voor een RP geen gekke plek, wat betekent al meer punten. En eigenlijk is het zo zwart en wit met de kopmanpunten van x5 en x4....
Als stroll 5e of 6e wordt, betekent dat overigens dat Gasly of Ocon dus minimaal 8e of 9e moet worden, wil je hen prefereren boven een 2e RP. Voor Ocon lijkt me dat nog best haalbaar, hoewel die wel enorm wisselvallig is. Daarom lijkt me een team met 2 RP de veiligste keuze.

Momenteel twijfel ik dus nog tussen deze 2 teams:
Bottas, Leclercq, Perez, Stroll, Sainz, Kvyat, Giovinazzi, Magnussen/Russel of
Bottas, Leclercq, Perez, Vettel, Sainz, Ocon, Giovinazzi, Magnussen/Russel

Laatst gewijzigd
De Condor van Echt

'@ajvenema O ja, ze zijn nu d! (Snugger van me...) Herken je ervaringen met tennis. Vul ze mn ook in zodat ik de uitslagen snel kan zien en ze dan aan mijn tennisminnende wederhelft kan doorgeven. Herentennis is ook leuk om te kijken, damestennis absoluut niet: rammen vanaf de baseline en je moet het geluid uitzetten als je niet doof wilt worden....

Het klopt wat @Ab zegt: de keuzes zitten op de driehoek Max-roze-gas/alb. Lijkt alsof Scorito wil sturen op diversiteit middels die keuze - kiezen voor de zekere hoge scores van RP of voor de rek aan de bovenkant van Oco/Gas.
Alleen.... als je kijkt naar de gemiddelde uitslag dan zie je dat die voor bijna alle coureurs correspondeert met 100 punten in hun categorie - behalve voor 2 (1x raden welke). Voor die twee correspondeert hun gemiddelde uitslag met 140. Dus ik denk dat bijna iedereen voor die zekere 140 punten gaat.
Doortrekkend wat Ab zegt: iedereen zal Bottas, Max en Russell nemen, en degenen die enige moeite doen om te puzzelen zullen een roze nemen en Norris. Daarmee liggen de andere c en d coureurs vast. Dus de enige variatie zal in die laatste e coureur zitten... Of zie ik dat verkeerd?

Sneeuwpop14

Tennis is zeker een geluksspel, maar ik dacht altijd dat het net als bij veel andere spellen wel deels afdwingbaar was, tot afgelopen AO eindigde op 20,9%, na een dartsWK (nog zo een frustratiespel) van 33,2%. Paar maanden daarvoor bij de vuelta nog mijn wielren dieptepunt aangescherpt van 75% naar 36,5%. In al deze spellen ziel en zaligheid en veel te veel tijd gestoken en kneiters veel frustratie en ongeloof aan overgehouden. Toch blijf het heerlijk om weer uren te puzzelen en alle mogelijke theorieën en scenario’s te bedenken.

Maar met een klein beetje F1 research was snel duidelijk dat de Roze auto’s must haves waren en dat de Rode auto’s no-go’s. Verder was er dan weinig meer te kiezen. Maar mijn Bottas- Grojean variant, ipv Hamilton- Russel, heeft het nog best flink moeten afleggen (sta muurvast rond de 90%).
Het gat nu tussen de (slechts) 35% die Stroll wel hadden is denk enorm, dus ik vrees dat er niet meer in zit dan 65% voor je Condor. Ook omdat er nu, met de kennis van de eerste 6 races, weinig meer te kiezen valt waarmee enorme verschillen gemaakt gaan worden. Max is de enige optie in de B. Verschil Bottas- Hamilton is geen 2 mln waard (dat dacht ik de vorige keer trouwens ook :-) ), één Roze zal je wel nodig hebben en dan is het kiezen tussen de combi Vettel en Sainz of Norris en Ricciardo.

In dat licht vind ik Match-Duel een verademing 😊

Ludi

Max niet kiezen en een extra c of d als x5 lijkt me net zo acceptabel als Max wel kiezen op voorhand.

Max + Vettel + Kvyat of Leclerc + Stroll + Kvyat of Leclerc + Vettel + Ocon/Gas

Ik weet het nog zo net niet.

Platje

Als aanvulling op Kj waar ik zelf over zit te twijfelen.. alleen met Max heb je wel een safe x5 te pakken
Leclerc+Stroll/Perez+Norris+Gasly maar dan zit je wel aan Ricciardo vast

Laatst gewijzigd
Phoenix0000

Bottas, Leclerc, Stroll, Perez, Sainz, Kvyat en nog 2x E

Lijkt me beste keus.
Verschil tussen Kvyat en Hasly is die2 miljoen niet waard.
De roze auto’s zijn met de 4x en 5x en veel hogere gemiddelde scores echt must haves. Max helaas eruit. Maar die maak je met de 3 sterke c’s toch geen 5x 4x en 3x cap.

De Condor van Echt

'@sneeuwpop Ha, 65% zou geweldig resultaat zijn na zo’n beroerde start! Maar je hebt gelijk, met wat beter inlezen zou RP wel boven zijn komen drijven. Mijn punt was dat ik dacht te kunnen bewijzen met simpelweg uitslagjes te bekijken je er wel komt zonder kennis van zaken.... Mijn grote ongelijk is vwb F1 dus keihard aangetoond 😜

Sneeuwpop14

Leclerc heeft echt maximaal gepresteerd in de Ferrari. En dan nog is het verschil in de eerste 6 races tussen Max en Leclerc al groter dan tussen Stroll (als C) en Sainz. Ik verwacht dat dit verschil alleen maar groter wordt. Vettel kan daarentegen alleen maar meevallen, maar die zit dan weer echt in de hoeken waar de klappen vallen en ik vraag me af of hij er nog wel zin in heeft in zijn laatste jaar.

@condor: nou ongelijk heb je ook weer niet hoor. Ik heb denk in de basis net zo veel/weinig verstand van F1, want mij interesseerde het ook nooit. Vorig seizoen heb ik zonder inlezen in 2 minuten een team in elkaar geklikt. Tot het eerste wisselmoment stond ik 8e (puur geluk dus, had jou ook kunnen gebeuren). Op basis van scorebordjournalistiek een nieuw team gemaakt en bij het 2e wisselmoment stond ik 3e. Daarna ging ik de mist in omdat ik Albon en Gasly beide niet aandurfde na hun stoeltjeswissel en uiteindelijk op 99,5% geëindigd.

Ludi

Leclerc had meer DNF dan max, dat is niet optimaal.

Verder is een x4/5 kopman die maximaal 140 punten kan halen niet super aantrekkelijk, naar mijn mening.

Al weet ik niet of ik liever max heb dan leclerc of Ocon dan Kvyat, Kvyat presteert ook nogal matig en als hij weer vervangen wordt is dat waarschijnlijk nog erger. Mja.

Punchen of verzuipen

Voor een D-coureur vind ik Kvyat anders prima presteren: 12e, 10e, 12e, DNF, 10e, 12e. Gasly kwalificeert wel sneller, maar in de race is het verschil vaak minder groot. Voor 2 miljoen vind ik de upgrade Kvyat --> Gasly niet de meest aantrekkelijke.

Ab Normaal

In ieder geval aan de discussies te horen gaat er verschil in de teams zitten. Dat is al winst.
Aan het begin was het enige verschil Hamilton/Russel of Bottas/Duurdere E.
Dus dat is in ieder geval winst.

Platje

'@Punchen.. het verschil tussen Gasly en Kvyat in de eerste 6 races is even groot als het verschil tussen Max en Leclerc.. ik vind dat scorito het goed heeft gedaan (dat is een andere discussie dan of ik het met de opzet eens ben) want het is niet zomaar duidelijk welke rijders je er in moet klikken

Laatst gewijzigd
Ludi

Als Latifi nou 3m was, dan was het helemaal top, kon je norris en latifi ook nog overwegen om 2m vrij te spelen tov stroll en 4m

hartstikkebedankt

Ik had in de E-categorie verschil aangebracht inderdaad. Net even wat geklikt, zit ik ineens met 2 x Renault in mijn team en slechts 2 coureurs die ik in de eerste periode ook had. Voelt ook niet fantastisch. Hamilton en Verstappen lijken niet zo interessante keuzes.

De Condor van Echt

Het lijkt erop dat de verschillen gaan zitten in de keuzes:
A - 2 roze (dus geen Max/Gas/Oco)
B - 1 roze + Gas/Oco (dus geen Max)
C - Max + 1 RP (dus geen Gas/Oco).
Ik kan met niet voorstellen dat er veel mensen zijn die voor de variant Max+ Oco/Gas gaan zonder roze - want bij die laatste heb je veel zekerheid voor hoge scores met de factoren 4/5.

Bij de meeste coureurs zijn volgens mij obv de laatste 6 races te verwachten scores ongeveer 100 punten, behalve voor Max (120), de andere B's (60 à 80) roze (beide zeker 140), Gas/Oco (120) en de e-tjes zitten zo rond 70-90. (Exclusief punten bij kwalificatie.) Het lijkt mij dat je het verschil maakt met je C en D coureurs, met de factoren 4 en 5. \

Dan komt keuze A neer op het compenseren van de mindere B-coureurs en Bottas met de roze bolides. Dus hopen dat met name je B-coureur (Leclerc?) niet tegenvalt, en hem zeker geen hoge factor geven. Is een risico'tje, gezien zijn uitvalbeurten etc.

Keuze B lijkt er wel wat op. Met dat verschil dat je nu met Gas of Ocon het ontbreken van Max/Ham moet compenseren én hopen dat Leclerc (meest voor de hand liggende keuze) niet teveel tegenvalt. Lijkt op hetzelfde als A, maar zowel Ocon als Gasly hebben een grotere spreiding in hun resultaten. Kan beter uitpakken dan A, maar zeker ook slechter.

Keuze C lijkt dan een beetje op het minste risico (Max zal meestal goed scoren), maar omdat van Kvyat niet veel te verwachten is, heb je dan maar 1 coureur met uitschieters naar boven die punten voor je kan pakken. Maar ook minder risico op lage scores...

Snijdt deze inschatting hout?

Ab Normaal

Ja, dat bedoelde ik dus precies.
In mijn optiek is dit de keuze die iedere manager moet maken. Daarna vult het zich zelf.

Ludi

#maakmaxA #nietalleEovereenkamscheren

1 2 ... 245 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.