Scorito-algemeen

1 2 ... 39 ... 606 607
Pietje Precies

Haha ja, ik had denk ik als een van de weinigen overwinningen voor Heracles en ADO voorspeld. Helaas pakte die laatste niet goed uit.

Verder had ik veel 1-0, gelukkig vandaag twee goed. Verder dit weekend een paar van die nare 1-1's.

Wel zuur voor de nummer 7. Vind het ook wel erg hard van Scorito dat ze een deadline zetten voor aanvang van een ronde zetten en je daarna niks meer kan invullen. Misschien zou een systeem zonder ronde deadline beter zijn, dus dat de deadline voor het voorspellen van een wedstrijd gewoon 1 minuut voor aanvang van die wedstrijd is.

Want het gebeurt nu denk ik best wel vaak dat iemand vrijdagavond opmerkt dat ie vergeten is te voorspellen, dan pas 1 wedstrijd gemist heeft, de rest nog gewoon zou kunnen voorspellen, maar dat dus niet meer mogelijk is. En vervolgens 400/500 punten schade oploopt.

Gedurende het seizoen heb ik echt al veel mensen uit de top-100 weg zien vallen doordat ze een ronde vergeten waren. Zelfs nu zijn het er misschien nog wel gemiddeld 1,5 a 2 per ronde. Laat staan hoe vaak het in het begin van het seizoen gebeurde (bij midweekse speelrondes) en hoe vaak het in lagere regionen zal gebeuren...

Met een hoop frustratie en misschien wel stoppen met het spel tot gevolg.

Bij Topcoach voor mij een zwakke ronde. Maar goed dat was ook wel in de lijn der verwachting met 4 spelers van Ajax (waaronder Huntelaar) en 4 spelers van Vitesse. Plus de blessures van St Juste en Labyad. Ik heb de schade al knap lang weten te beperken met mijn teampje en volgende week ziet er ook weer moeizaam uit.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Daarom dat ik Match Duel altijd meteen invul als het kan en er dan later nog goed naar kijk.. Dan staat er in ieder geval iets mocht ik het vergeten :)

dspiky

In eerste instantie zou Scorito GP pas donderdag online komen, maar ik zag dat het inmiddels vervroegd is en je nu al je team kunt maken!

Naast hetgeen wat al bekend was nog enkele interessante regels:
- Er zijn (net als bij Topcoach) proef- en transferperiodes.
- Scorito bepaalt het aantal te behalen punten voor een duel per Grand Prix.
- Je kunt een coureur niet tegen een andere coureur van je eigen team laten duelleren.
- Je kunt niet meerdere coureurs van jouw team tegen eenzelfde coureur laten duelleren.
- De deadline voor het bepalen van je duels is ná de eerste paar vrije trainingen.
- De deadline voor het bepalen van je "bonusduel" is voor de start van de GP en dus ook ná de kwalificatie.

Imbatido

Voor de vijfde keer dit jaar vergeten de wedstrijd te voorspellen. Scheelt dat het een verrassende uitslag was. En Labyad in de basis. Dacht dat hij ziek was vorige keer dus niet echt op gelet. Nog wel op 99,4%.

wesley1983

Denk dat enkel de top 10 nog nooit eens vergeten heeft om in te vullen in match duel want is wel een redelijk gat met de rest, zelf ook al 3 keer vergeten in het begin en bengel nog altijd 1300 punten achter. 1 keer vergeten invullen en je mag de top 10 vergeten. Vind het wel een goed voorstel ivm de deadline indien je de vrijdag vergeet in te vullen je toch nog de wedstrijden van zaterdag zou kunnen invullen.

Ab Normaal

Of de twee slechtste rondes schrappen bij iedereen schrappen. Kun je het twee keer vergeten.

Pietje Precies

Dat vind ik echt een belachelijk idee Ab Normaal.

Voorlopig vind ik het F1 spel een ontzettend maf spel. De combinatie van 5 coureurs vast moeten kiezen, maar vervolgens een wisselende puntentelling voelt heel raar. Zo zou het kunnen dat jij 'value' gespot hebt door coureur A voor 1400 punten tegen coureur B te laten rijden. En dit na die race doodleuk naar 1000 punten wordt aangepast. Oftewel, op wat voor manier moet je hier het verschil gaan maken met je teamselectie?!

Überhaupt gaan Scorito + alle deelnemers al veel informatie cadeau krijgen door die 3 proefrondes, waardoor je zou mogen verwachten dat na die 3 rondes de duels aardig 'kloppen'. Vervolgens kan je theoretisch misschien een paar rondes profiteren van je selectie en daarna is de 'value' weg.

Lijkt op het eerste gezicht dus bijna niet te boeien welke 5 coureurs je kiest. Het spel is puur op zoek gaan naar de beste matchups per race. Wat best tof zou kunnen zijn, maar met een puntentelling van Vettel 100 punten tegen de helft van alle coureurs ofzo en maar liefst 1000 punten tegen Bottas is die keuze snel gemaakt. Of beter gezegd, Scorito maakt die keuze alvast voor je.

timothyvana

Ik heb me ook aangemeld en na 3 proefrondes zijn de verhoudingen in het veld overduidelijk (zeker omdat je in de zomerstop weer opnieuw mag kiezen). De teams zullen veelal op elkaar lijken en valuepicks zullen helaas niet gaan voorkomen.

Ik ben nog niet echt heel enthousiast.

Ab Normaal

Dat mag je vinden Pietje. Ik ben het ook niet altijd met jou en je gereken eens.
Juist omdat er doordeweekse CL en EL rondes inzitten kunnen mensen die het druk hebben en voor hun werk nogal eens in het buitenland zitten, zoals ik, het wel eens een keertje vergeten.
Zo belachelijk is het idee helemaal niet.

In de sommige jurysporten worden ook de beste en slechtste beoordeling geschrapt.

Ik heb net gekeken bij Scorito GP maar bij mij geeft ie aan pas op 8 maart online te zijn.

Edit: Op de site pas vanaf de 8e, op de app kan het wel.

Laatst gewijzigd
wesley1983

Vind ook wel dat ze de 2 slechtste scores van iedereen mogen schrappen bij match duel. Dit duurt een heel seizoen, vele malen 2 keer in een week. Kan gebeuren door omstandigheden (geboorte kind, werk, opname ziekenhuis,... ) dat je eens vergeet in te vullen dus zou niet weten wat daar mis mee is. Ook vind ik dat het voorspellen van een draw meer beloond mag worden, bvb 90 voor juiste draw en 120 voor juiste drawresultaat. Doordat je achterstaat ben je al eens geneigt om een draw te voorspellen om punten terug in te halen (of om een verschil te maken in je subpoule) maar wat heb je er aan als je bvb 2 draws voorspelt per ronde en er maar 1 juist hebt, dit blijft in het voordeel van de mensen in de top10 die het nooit aandurven om een draw te voorspellen en jijzelf word niet beloond om te gokken op een draw met dezelfde puntentelling voor winst zoals het nu is.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Wat een gezeur allemaal :p Je kunt die Match Duel wedstrijden altijd minimaal een week vantevoren al invullen.. Als je echt wilt meedoen voor de overwinning, lijkt me dat geen probleem toch? Ik heb zelf een kind gekregen in november en toch altijd even die wedstrijden ingevuld. Meer dan een paar minuten kost dat toch niet?

In jurysporten worden inderdaad de hoogste en laagste score weggestreept maar dat is om eventuele subjectiviteit tegen te gaan. Dat heeft helemaal niks te maken bij hoe het in Match Duel gaat. Dan ligt het alleen maar aan jezelf als je een keer een slechte of geen score hebt...

Dat met extra belonen van draws vind ik wel interessant, omdat een gelijkspel toch altijd een stuk kleinere kans heeft dan winst.. Ik probeer elke week wel ergens een draw te doen, maar vaak durf ik het ook niet aan bij geen een wedstrijd idd, maar met een hogere beloning is het mogelijk wel de moeite waard.. 120 punten voor juiste draw is overigens misschien weer iets te veel van het goede, want een draw is volgens mij iets van de helft van de tijd 1-1..

Overigens ook even snel dat Scorito GP bekeken en helaas lijkt dat een zeer onzinnig spel te gaan worden. Lekker speculeren op het uitvallen van een favoriet in die eerste 3 races en dan met bonus 2000x2 = 4000 punten binnenharken. Voor de rest lijkt het compleet onzinnig om Hamilton/Vettel/Verstappen te nemen en kun je beter speculeren op een lager geklasseerd team.. Alhoewel het uiteindelijk geen klap uitmaakt want als het je lukt om de juiste coureur/team te selecteren dan worden de punten uiteindelijk toch gecorrigeerd dat je met die coureur minder punten kunt verdienen.. Heel bizar en daardoor nauwelijks strategie in het spel.. Speculeren op uitvallers bij de iets minder betrouwbare topauto's lijkt nog de meest zinnige strategie zo op het eerste gezicht...

wesley1983

'@Starlynk: raar dat je mijn voorstel interessant vind want je staat toch redelijk hoog in de stand he. Op betsites krijg je ook een hogere quotering voor het voorspellen van een draw, dus In match duel mag het ook extra beloond worden vind ik. Dan gaan de hooggeklasseerden zich mss ook eens meer wagen om een draw te voorspellen. Over die 1-1 heb je gelijk alhoewel je ook veel 0-0 en 2-2 scores hebt.

Pietje Precies

Nja het is niet dat de top-10 geen gelijkspel durft te voorspellen, maar het naar zichzelf niet uitgelegd krijgt. Want je weet dat je expected points bij die wedstrijd lager zijn dan wanneer je 'gewoon' voor een overwinning van één van de teams zou gaan (door de afstemming tussen puntentelling en kansen).

Heel af en toe brand ik mijn vingers toch aan een 1-1, maar achteraf heb ik er meestal toch weer spijt van. Ik zou het in ieder geval leuk vinden als een gelijkspel voorspellen meer beloond zou worden, maar goed dat geldt misschien ook voor ruime uitslagen. Nu is het zelden verstandig om meer dan 2 goals voor een team te voorspellen.

Tegelijkertijd is het huidige systeem absoluut in mijn voordeel, gezien ik de discipline heb om zelden af te wijken van ratio. Dus voor mijn eindklassering is het huidige spel absoluut voordeliger.

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@wesley1983: ik sta misschien wel hoog, maar vind Match Duel zoals het nu is eigenlijk maar een suf spel, dus alles dat het leuker kan maken juich ik toe ;)

JimKro

Ik heb zelf nooit serieus meegedaan aan het WK/EK spel op scorito (vandaar ook een vervelende 1% voor de index, hehe). Maar ik heb de verwachting dat het daar wellicht wel kan lonen om vaker voor een gelijkspel te kiezen. Aangezien er geen thuisvoordeel is afgezien van het thuisland en de kwaliteit van de teams in veel wedstrijden dicht bij elkaar ligt. Ook zou het in bepaalde fases van het toernooi wellicht vaker kunnen voorkomen dat ploegen genoegen nemen met een gelijkspel.

Ik heb afgelopen jaren niet echt meegedaan aan Match Duel, maar ik zal komende zomer wel een poging wagen om mijn WK score te verbeteren. Toch vind ik dit altijd ontzettend lastig om goed te doen, omdat je geen houvast hebt van het thuisvoordeel en de geluksfactor erg hoog is. Het zou misschien kunnen lonen om bij elke wedstrijd waar de twee teams nagenoeg even veel kans hebben op een overwinning voor een gelijkspel te kiezen. Uiteraard afhankelijk van de puntentelling.

Pietje Precies

Jep, al verplaatst thuisvoordeel denk ik vooral een X percentage van de uitploeg naar de thuisploeg, in plaats van een X percentage op een gelijkspel naar de thuisploeg. Dus ik betwijfel of de kans op gelijke spelen daardoor veel zal toenemen.

Verder is thuisvoordeel niet enkel de beïnvloeding van de scheids/grens door het publiek, maar ook het voordeel van niet hoeven reizen, familiariteit met de omstandigheden op de wedstrijddag, etc. Die laatste twee punten kunnen tijdens het WK wel een impact hebben op de winkansen van teams.

Het genoegen nemen met een punt is in ieder geval een belangrijk iets om rekening mee te houden, al komen deze situaties slechts sporadisch voor. Dit zag je bij de bookmakers soms ook terug, al bleef de odd meestal wel boven de 2.8 a 3 volgens mij. Op van die gematchfixte potjes tussen twee Serie B teams na :p

JimKro

Haha, ja echt een pure salonremise zal niet vaak voorkomen. Ik denk dan vooral aan situaties waarbij het tijdens de eerste wedstrijd van de poule in de 70e minuut 1-1 staat. Ik denk dat veel teams dan niet alles op alles zullen zetten om nog te scoren.

martijnol

Ik vind de puntentelling bij Match Duel juist prima. Een gelijkspel is minder aannemelijk, maar je hebt wel veel meer kans op 90 punten áls het gelijk wordt (0-0, 1-1, 2-2, meer smaken zijn er doorgaans niet).

Starlynk

'@martijnol: dat de kans op 90 punten groter is bij een gelijkspel neem ik mee in mijn afweging, maar dan nog is het eigenlijk altijd slimmer (puur qua uitrekenen van expected points) om een overwinning voor de lichte favoriet te voorspellen

Laatst gewijzigd
Starlynk

Nog eens in mijn model gecheckt, maar de kans op een gelijkspel is eigenlijk nooit hoger dan 30% (vaak rond de 27% en uiteraard nog een stuk lager bij een duidelijke favoriet). Van een gelijkspel is inderdaad 1-1 de meest voorkomende uitslag, laten we zeggen in 50% van de gevallen. Dus als je 1-1 voorspelt heb je in 70% van de gevallen 0 punten (geen gelijkspel), in 15% heb je 60 punten (0-0 of 2-2) en in 15% heb je 90 punten. Dus qua verwachte punten is dat dan best case 22,5 punt.

Als je dan zegt dat een ander team licht favoriet is (laten we zeggen 40% kans op overwinning en het andere team 30%), dan heeft dat team in 40% van de gevallen minimaal 60 punten, dat is al een verwacht aantal punten van 24. Dus zelfs als je nooit 90 punten zou halen voor een overwinning is het toch over het algemeen altijd slimmer om een overwinning te voorspellen.

Als de punten voor een gelijkspel worden opgeschroefd naar bijvoorbeeld 70 en 100 dan wordt het al in meer wedstrijden interessanter. Het voorstel van 90/120 voor een gelijkspel lijkt me wat te extreem. Dan zou het weer slim zijn om bijna altijd 1-1 te voorspellen, tenzij er een duidelijke (>60%) favoriet is, dus dat zou Match Duel nog suffer maken voor mij ;)

Laatst gewijzigd
bizikletan

Ik vind de opzet van Scorito GP prachtig eerlijk gezegd. Niet zo standaard als andere Formule 1-spellen waarbij bijna iedereen dezelfde teams heeft. Het mooie is dat je zelf moet uitzoeken hoe je het spel het beste kunt spelen. Veel tactischer dan ik in eerste instantie dacht.

Starlynk

'@bizikletan: ik vind de opzet op zich ook wel leuk! Ben nu ook al leuk aan het puzzelen welke teams het goed doen in de test en welke coureurs potentieel lekker punten gaan scoren.

Wat ik wel minder vindt is dat we geen idee hebben hoe de punten gaan veranderen in de loop van het seizoen. Dus stel je neemt nu Sauber omdat je denkt dat die een wereldseizoen gaan rijden. De eerste races kun je dan flink punten binnenharken omdat je in de duels veel punten krijgt (als Sauber echt een wereldseizoen rijdt :p). Maar als Scorito vervolgens vanaf race 4 die punten naar beneden gaan schroeven, zit je straks met een coureur die nauwelijks punten meer kan halen omdat hij het de eerste races te goed heeft gedaan en dan is er niks dat je kunt doen tot de zomerstop.....

Ik vind dat ze óf vast team + vaste punten moeten doen óf variabele punten, maar dan ook elke race een variabel team zodat je kunt inspelen op de nieuwe puntenverdeling.

Laatst gewijzigd
BarryE1

Heb even een paar minuten in Scorito GP zitten klikken maar begrijp er nog niet heel veel van. Gewoon de nummers 1 van een team pakken, bijvoorbeeld Hamilton en dan hem dan elke race tegenover Bottas zetten. Hoewel ik me afvraag of het wel loont om Hamilton in de selectie te hebben. Met Hamilton in de selectie ben je niet dynamisch v.w.b. het nemen van risico.

Een beter alternatief lijkt me om 5 rijders van het middensegment te pakken, dan kun je per race bepalen of je veel of weinig risico neemt. Zowel een match-up naar boven als naar beneden kiezen. Criteria: betrouwbare auto, 1e rijder voor zover bekend, dynamisch kunnen zijn in de match-up.

Slechts mijn eerste hersenspinsels, gaat vermoedelijk veel duidelijk worden na de proefperiode.

Pietje Precies

Mooie analyse van het gelijkspel, zo heb ik hem voor mij zelf ook ooit gemaakt.

Qua GP ben ik het volledig eens met je laatste zin Starlynk. Dit voelt heel maf zo. Verder vind ik sommige beloningen echt bizar slecht gekozen, je gaat bijvoorbeeld echt nooit voor een duel met 300 of minder punten kiezen.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Eens! Je gaat sowieso minimaal 1000 punten voor een duel willen, als ik het zo zie. Zijn genoeg interessante duels van 1000+ punten die je toch op zijn minst 50% van de tijd gaat winnen, dat inderdaad zo'n 300-punten duel zinloos is.

Daarom denk ik dat ik sowieso geen topcoureurs ga nemen. Verstappen is bijvoorbeeld op dit moment best interessant om tegen Raikonen uit te spelen voor 1200 punten, maar was als Verstappen nu consequent boven Raikonen rijdt? Dan kun je misschien alleen nog maar 1000+ punten halen met Verstappen als je hem tegen Hamilon zet. Dat is m.i. een risico dat ik niet wil gaan nemen..

1 2 ... 39 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.