Scorito-algemeen

1 2 ... 391 ... 606 607
Genomico

Een erg leuke puzzel is het geweest. Het leuke is dat de coureurs heel mooi geprijsd zijn en het budget precies goed is, waardoor er meerdere opties interessant en verklaarbaar zijn. Deze opties zijn allemaal al wel voorbijgekomen.

Als je uitgaat van onderstaande ranglijst, dan zijn er 5 verschillende opties die nagenoeg gelijk scoren. Hierbij wil ik niet zeggen dat dit mijn voorspelde ranking is, maar deze is wel realistisch en mooi om die 5 opties te bekijken. De keuze van jouw beste optie gaat afhangen van wat jij denkt dat anders is in dan deze ranglijst.

1. Verstappen (=120 pnt, factor 1)
2. Hamilton (100)
3. Bottas (90)
4. Perez (100)
5. Norris (160)
6. Ricciardo (140)
7. Leclerc (70)
8. Sainz (60)
9. Gasly (140)
10. Tsunoda (120)
11. Vettel (30)
12. Stroll (60)
13. Alonso (50)
14. Ocon (70)
15. Raikkonen (80)
16. Giovinazzi (70)
17. Russell (60)
18. Latifi (50)
19. Schumacher (40)
20. Mazepin (30)

Sommige teamgenoten zitten zo dicht bij elkaar qua niveau dat je die natuurlijk ook prima kan omdraaien, zoals Norris/Ricciardo en Raikkonen/Giovinazzi. Maar als je dit zou doorrekenen komen onderstaande opties op het volgende aantal punten uit. Tussen haakjes de berekening per renner. 2x de factor van de kwalificatie plus de x aantal keer van de race:

Optie 1: Verstappen, Perez, Leclerc, Norris, Ricciardo, Tsunoda, Raikkonen, Mazepin
Optie 2: Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Ricciardo, Tsunoda, Raikkonen, Giovinazzi
Optie 3: Verstappen, Perez, Sainz, Norris, Ricciardo, Gasly, Schumacher, Mazepin
Optie 4: Verstappen, Leclerc, Sainz, Norris, Ricciardo, Gasly, Raikkonen, Schumacher
Optie 5: Verstappen, Sainz, Vettel, Norris, Ricciardo, Gasly, Raikkonen, Giovinazzi

Optie 1: Norris (10x 160), Ricciardo (9x 140), Tsunoda (8x 120), Verstappen (7x 120), Perez (6x 100), Raikkonen (5x 80), Leclerc (4x 70), Mazepin (3x 30) = 6030 punten.
Optie 2: Norris (10x 160), Ricciardo (9x 140), Tsunoda (8x 120), Verstappen (7x 120), Raikkonen (6x 80), Giovinazzi (5x 70), Leclerc (4x 70), Sainz (3x 60) = 5950 punten.
Optie 3: Norris (10x 160), Ricciardo (9x 140), Gasly (8x 140), Verstappen (7x 120), Perez (6x 100), Sainz (5x 60), Schumacher (4x 40), Mazepin (3x 30) = 5970 punten.
Optie 4: Norris (10x 160), Ricciardo (9x 140), Gasly (8x 140), Verstappen (7x 120), Raikkonen (6x 80), Leclerc (5x 70), Sainz (4x 60), Schumacher (3x 40) = 6010 punten.
Optie 5: Norris (10x 160), Ricciardo (9x 140), Gasly (8x 140), Verstappen (7x 120), Raikkonen (6x 80), Giovinazzi (5x 70), Sainz (4x 60), Vettel (3x 30) = 5980 punten.

Slechts 80 punten verschil tussen het hoogste en laagste aantal punten op een totaal van 6000 pnt, dus die verschillen zijn verwaarloosbaar klein. Dus dan zal het gaan om waar jij de upswing ziet.

********

Ik denk dat het verschil tussen Gasly en Tsunoda meer gaat zijn dan 20 punten en Gasly kun je normaliter altijd minimaal een factor van 6x geven tijdens de race, dus als ik dat ga doorrekenen valt optie 1 af. Voor mij valt optie 2 ook af. Die optie is interessant als je denkt dat het verschil van tussen Gasly-Tsunoda maximaal 40 punten (=2 posities) is en het verschil tussen Leclerc-Vettel minimaal +/- 7 posities. Gasly is volgens mij toch wel een klasse beter en vooral een grotere zekerheid.

Perez zal normaliter maximaal 100 punten scoren, dus daar valt weinig winst te behalen, en daarmee zal hij nooit een factor van meer dan 4x krijgen. Die investering van 3M, en dus optie 3, valt daarmee af.

Alfa Romeo kan zich wellicht gaan mengen tussen Alpine en Aston Martin (i.i.g. tijdens kwalificatie), dus daar valt ook winst te behalen. Deze rijders kunnen ook prima gebruikt worden als 3x en 4x factor tijdens de race. Dus mijn keus gaat daardoor uit naar optie 5 met een 2e coureur van Alfa Romeo.

Daarnaast is het uitvalrisico (ook volgens de bookmakers) het hoogst bij de beide coureurs van Haas en Tsunoda, dus dat was het ook nog wel waard om mee te nemen in de beslissing.

Dus de 5M extra investeringen (naast die 2M in McLaren) gaan bij mij naar Gasly, Raikkonen en Giovinazzi (= optie 5).

Succes allemaal :)

Laatst gewijzigd
Punchen of verzuipen

Hier ook optie 5, eigenlijk op basis van exact dezelfde redenering. Ben benieuwd!

LekkerManJK

Max
Sainz Vettel
McLaren’s
Gasly
Alfa Romeo’s

Last minute Leclerc eruit voor Vettel om ruimte te maken voor nog een Alfa Romeo. Nu maar hopen dat het goed uitpakt!

Zolang Perez zich niet al te veel mengt in het gevecht tussen Max en de Merc’s dan zie ik het positief in voor de eerste 5 races.

zeewolde

En we zijn er uit. VER - SAI - VET - RIC - NOR - GAS - RAI - GIO
Flinke concessies in de B afdeling om de A-C-D-E te kunnen nemen die ik wilde.
Vettel standaard factor 1.

Edit : blijkbaar dezelfde redenering gevolgd als anderen. "Optie 5"

Laatst gewijzigd
Sloddies

Veel te verdedigen tov van vorig jaar. Toen zeer succesvol door altijd in te zetten op de juiste / beste D-coureur, met daarnaast focus op C-coureurs. Daar houd ik ook dit jaar aan vast.

Daarnaast denk ik dat Perez het uiteindelijk goed zal gaan doen maar (net als Leclerc) weinig kans heeft om in de hoge puntenaantallen te komen. Ze moeten podium rijden om meer dan 100 punten te halen. Dat zal denk ik niet vaak gebeuren. De kans dat de Alfa's beter dan 13e zullen doen acht ik veel waarschijnlijker. Die zullen dan ook meestal voor factor 3,4 of 5 crossen.

Om een lang verhaal kort te maken: zelfde selectie als AJ Venema. Als Alpine/ Renault verstoppertje heeft gespeeld kunnen de boeken dicht, maar dat verwacht ik niet.

rev

Ja hier ook optie 5. Succes allen.

Jori

Iemand die geen optie 5 heeft? :p

JapieJapo

Na mijn analyse had ik nog 2 opties over: de opties 4 en 5 van Genomico hierboven. Ik denk alleen dat de puzzel nog leuker was geweest als Perez een miljoentje goedkoper was, nu geen optie voor mij.

Ik heb trouwens Lafiti ipv Schumacher en ben dus uiteindelijk voor de aangepaste en verbeterde versie ?? van optie 4 gegaan :)

Ajvenema

Vettel vooralsnog droevig, hopen dat die racepace écht in orde is:) yuki lijkt me ook prima, maar ik durf zon rookie toch niet meteen flink te factoren, dus voorlopig ook wel tevreden met gasly..

JapieJapo

Latifi >> Vettel :D:D:D

Pietje Precies

Optie 5 inderdaad. Even de investigation afwachten...

Keshi

Ook tegen beter weten in vettel gekozen, er moet toch iemand op factor 1. Raar dat ze bottas zelfde prijs als verstappen hebben gegeven. Nu zal niemand hem hebben, lokkertje van 2 miljoen goedkoper had wat meer variatie in de teams gegeven denk ik. Nu valt er 1 renner weg die compleet niet gekozen zal zijn.

Threeohthree

'@Genomico: Bedankt voor het delen van de berekening. Kwam zelf ook tot een dergelijke conclusie, al heb ik eigenlijk enkel optie 1,2, en 5 overwogen. Hier ook voor het laatste gegaan i.v.m. het relatief minimale verschil tussen Leclerc en Vettel. Je levert daar toch punten in dus is het sowieso niet heel interessant qua factor.

Een Gio heeft een hogere upside, zeker gezien de prestaties van alle goedkopere E's.

Jori

Nouja, Vettel zal me eerlijk gezegd worst wezen. Het gaat vooral dat de Alfa's >> Latifi/Mazepin/Schumacher en Gasly >> Tsunoda moeten zijn qua punten. Zelfs al had Vettel 5 plekken hoger gescoord, wat het alsnog maar 10 punten extra

Laatst gewijzigd
michelb6

Optie 4 hier!
Voorlopig ben ik niet ontevreden.

Platje

Optie 5 uiteindelijk geworden, maar had misschien toch bij optie 4 moeten blijven met Leclerc op plek 4 nu.. Gasly wel een must-have als hij zo door blijft gaan, maar die zal het grootste gedeelte hebben

Rob94

Verstappen, Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Gasly, Raikkonen, Latifi. Pakt goed uit tot nu toe!

kevinraar

mij factors formule 1
x 8 verstappen
x 7 noriss
x 6 ricciardo
x 5 raikonnen
x 4 tsunoda
x 3 sainz
x 2 perez
x1 schumacher

michelb6

Wat werkt dat Gamecenter belachelijk trouwens hier. Je kan niet eens gelijk per coureur zien welke positie hij staan.
Eerst alles open klappen en vergelijken, handig.

user27311

Ik ben ook voor optie 4 gegaan. Optie 5 leek verleidelijk, maar ik kon t niet aan mezelf verkopen om Leclerc eruit te gooien voor Vettel.

MarvinG

1780 punten. Prima begin, nu de juiste factors nog kiezen 😜

De Condor van Echt

Optie 4 genomen, omdat Vettel wel heel erg dramatisch reed. Maar de kwalificatie geeft degenen die optie 5 vooralsnog gelijk. Wel heel fijn begin verder!

Keshi

Volgens mij optie 4 degene die bovenaan staat, toch? Aan de tijd van stroll te zien moet vettel echter nog wel wat kunnen stijgen. Met optie 4 heb je ook 2 ferrari's, de stabiliteit moet nog wel bewezen worden.

Niels22

Sowieso krijgen we met al die factoren nu denk wel heel wat meer spreiding in de stand

Platje

Dat Perez in Q2 strandt is Scorito-wise niet erg maar waarom laat je hem in zijn eerste kwalificatie niet doen wat de rest ook doet.. voor zijn gevoel lekker, voor de racetactiek niet altijd onbelangrijk (tenzij Max van ronde 1 alleen maar uitloopt wat niet onrealistisch is) en is de constructeurstitel niet een mooie bijkomstigheid als Max zo sterk blijft ten opzichte van de rest?

Is vandaag redelijk representatief voor de komende 4 races? De verschillen tussen teamgenoten Vettel en Stroll, Ocon en Alonso, Sainz en Leclerc, Max en Perez, Gasly en Yuki zijn wel erg groot!

Ik hoop in ieder geval dat Gasly de komende 5 races uit weet te rijden, met een beetje pech kan het bij dit spel ineens heel anders zijn

1 2 ... 391 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.