Scorito-algemeen

1 2 3 4 ... 606 607
Pietje Precies

Die Meunier had ook nog een shitload aan assists trouwens. Ik had hem helaas ook niet mee. Gelukkig de bovengenoemde drie wel.

Meestal is het met dit spel andersom, maar na de tweede ronde denk ik nog maar 5 mannen en maar liefst 8 vrouwen te hebben :p

Die mannen en vrouwen behoren vervolgens wel tot de grootste kanshebbers op toernooiwinst. Ik mis enkel de outsiders Thiem, del Potro en Ostapenko.

Laatst gewijzigd
JimKro

Leuk dat hier nu ook een topic voor is. Zelf speel ik al een tijdje Topcoach maar het is me nooit echt gelukt om hoog te eindigen. De eerste paar jaar verloor ik mijn interesse halverwege het seizoen. Vorig jaar voor het eerst nagenoeg het hele seizoen serieus meegedaan en toen ergens rond de 90% geëindigd. Dit seizoen niet echt hoog gescoord in de voorbereiding, dus ik hoop dat ik tijdens het seizoen wat op kan klimmen. Ik kan nog een hoop leren over hoe je dit spel het best kan benaderen dus ik kijk uit naar de inzichten die hier gedeeld worden.

Zelf heb ik al meerdere malen de fout gemaakt om spelers te kiezen die uiteindelijk geen basisplaats hebben. Uiteraard is het erg belangrijk om dit te voorkomen. Ook blijf ik het lastig vinden om te voorspellen welke spelers boven hun prijs gaan presteren en/of in prijs zullen stijgen in de winterstop. Ik vind de Eredivisie toch een stuk moeilijker te voorspellen dan een grote ronde in het wielrennen wat betreft scorito-prestaties.

Meestal pak ik het zo aan dat ik in de verdediging zo veel mogelijk spelers van de 3 topclubs neem (2-3), aangevuld met 1-2 subtoppers en eventueel nog 1 speler van een middenmoter (het liefst iemand die bijvoorbeeld penalties neemt). Op het middenveld en in de aanval kies ik in ieder geval 2 opvulspelers van 500 duizend (waarvan ik probeer iemand te kiezen die kans maakt op een basisplaats in de toekomst). Daarnaast maak ik een keuze uit de dure spelers van de topclubs, dit seizoen denk ik dat 2 spelers van boven de 5 miljoen het maximaal haalbare is om nog een gebalanceerde selectie te hebben. In de aanval is het in mijn ogen minder belangrijk om spelers te hebben van topclubs dan op het middenveld en in de verdediging, omdat de nul houden daar niet telt voor de score. Dus meestal heb ik 1 aanvaller van een topclub of 2 aanvallers van subtoppers, aangevuld met een opvulspeler en 1-2 aanvallers uit de 2 miljoen range van middenmoters. Ik denk dat het daarnaast het meest loont om alleen spitsen te kiezen (vooral de buitenspelers van topclubs bieden weinig garanties voor hun geld). Net als dat ik qua middenvelders alleen kies voor aanvallende middenvelders die kunnen scoren of assists geven.

Qua keepers heb ik het meestal zo gedaan dat ik 1 keeper van de 3 topclubs heb en nog een keeper van een club als Groningen. Maar wellicht kan het ook wijs zijn om bijvoorbeeld 2 subtop keepers te nemen. Hoewel bijvoorbeeld AZ vaak weinig garantie geeft op clean-sheets.

Verder zijn er altijd wel wat spelers die veel punten gaan scoren en die ik heb gemist waardoor ik de boot inga. Dat zal dit jaar vast wel weer zo zijn haha. Ik ben zelf wel benieuwd naar hoe andere mensen kijken tegen de breedte van de selectie. Hoeveel opvulspelers (500k) kiest men bijvoorbeeld? Zelf denk ik dat je sowieso altijd 1 opvulspeler kan kiezen in de aanval, en eventueel meer risico kan nemen met een tweede op het middenveld.

hartstikkebedankt

'@JimKro

- GK: 2 subtop niet goed genoeg naar mijn mening
- Algemeen: spelers van 500K probeer ik echt te vermijden
- Basisplaats voor alle 18 spelers is essentieel imo, je hebt echt niks aan bankzitters
- Spitsen/AM mee eens maar om budgettaire redenen loont het wel eens om hiervan af te wijken

JimKro

Ook niet één speler van 500k? Een speler die je zeer waarschijnlijk 8 van de 10 wedstrijden op de tribune heb en wellicht 2 keer op de bank?

hartstikkebedankt

Ik moet zeggen dat ik de flexibiliteit met 18 spelers wel prettig vind. Spelers raken toch geblesseerd of geschorst en dan mis je toch punten. Als ik moet kiezen dan kies ik toch voor een 750K basisspeler boven een 500K tribunezitter.

Valvuillerdemoz

Gezakt van plaats 960 naar 17490 na de proefperiode! Dat kan toch niet waar zijn?! Wat een dreun; lijkt verdorie fe FIFA-ranking van Oranje wel. Was ik maar zo slim geweest er even 4 van Feyenoord in te zetten afgelopen weekend. Te weinig opportunistisch opgesteld. Toch al teveel met de lange termijn prestatie bezig. Nou ja, dat wordt dan de eerste seizoenshelft maar weer proberen stukje bij beetje omhoog te kruipen.

Pietje Precies

Een hoop verstandige opmerkingen, JimKro! Daarmee moet je dit jaar een stuk hoger kunnen eindigen.

Vorig seizoen stond ik in de winterstop al vrij hoog + kreeg flink extra budget. Toen besloten om er vol voor te gaan en 2 spelers van 500k te pakken. Eentje hiervan was Kerk en die veroverde later nog mooi een basisplek ook! Rutjes was slechts mee voor de teamspirit en ik had nog de vrij goedkope Kadioglu mee die ik nauwelijks opstelde.

Zo'n tactiek kan dus zeker, maar je bent ook iets gevoeliger voor blessures/schorsingen. Vergeet echter niet dat je in de eerste seizoenshelft ook waarde wil creëren, om zo in de winterstop meer budget te krijgen. Dus neem in de afweging mee of het dan wel zo handig is om een speler van 500k zonder basisplek te nemen.

Wellicht is met het oog op waarde-creatie dan dus een combinatie van:
- 1 speler van 3m & 1 van 1.5m, verstandiger dan
- 1 speler van 4m & 1 van 0.5m

Belangrijkste tip voor Topcoach is hetzelfde als bij het wielrennen: bestudeer de puntentelling aandachtig!

Ook hier verdien je bijvoorbeeld punten met je ronde-selectie en niet met je algehele selectie. Dus iedere week even inloggen, juiste spelers kiezen, etc. Plus: spelers die je nooit opstelt in de basis of op de bank zijn 'waardeloos'. Houd hier sterk rekening mee met twijfelgevallen, etc, ik kan je garanderen dat niks vervelender is dan twijfelen of een speler wel/niet gaat spelen dat weekend. Vergelijkbaar met de twijfel of een renner wel/niet in de ontsnapping zal gaan zitten, wel/niet mee mag sprinten, etc.

---

Erg lullig Valvuillerdemoz, ik vind het maar een dom systeem wat ze hanteren. Erg lullig voor de solide spelers onder ons i.p.v. de eendagsvliegen.

Laatst gewijzigd
yoeri

Zouden jullie kiezen voor optie 1 of 2?

Optie 1:
(K) Room (als Zoet niet vertrekt Padt); Unnerstall
(V) Emanuelson; Diks; Van Polen; Buttner; Dumfries
(M) van de Beek; van de Streek; Vejinovic; Thorsby; Bruns; van Ginkel
(A) Boëtius; Weghorst; Lozano; Kuwas; Dessers

Optie 2:
(K) Padt (Room); Unnerstall
(V) Emanuelson; Diks; Dumic (Van Polen); Buttner; Dumfries
(M) Ziyech of Toornstra (van de Beek); van de Streek; Vejinovic; Thorsby; Bruns; van Ginkel
(A) Boëtius (evt Sam Larsson); Neres (Weghorst); Lozano; Kuwas; Dessers

BarryE1

'@JimKro Volgens mij zit je op het goede spoor. Vorig jaar offerde vrijwel iedereen één aanvaller op in mijn sub-poule, waar het niveau echt gigantisch hoog is. Ter referentie, ik sta nu 22e met een score van 1.245 punten. Het feit dat zoveel spelers dit doen, maakt het in ieder geval een gangbare tactiek. Gyrano Kerk was vorig jaar zo'n speler van 500k. Uiteindelijk deed die het dusdanig goed, dat je hem zelfs wel eens als wissel kon benutten. Dit jaar heb ik Buckley-Rickets van Twente op de korrel, alleen hebben zij weer wat spelers aangetrokken waardoor het wat meer onzeker wordt. Even afhankelijk van hoe ik met het budget uitkom want voor 750k heb je een aanvaller van VVV die basis speelt.

Verder idd belangrijk om basisspelers te selecteren. In ieder geval de dure spelers moeten wel verzekerd zijn van een basisplaats. Een gokje kun je je veroorloven, want 3 tribunespelers, maar teveel gokken kan ook weer niet. Een blessure of schorsing kan er voor zorgen dat een beoogde tribunespelers ineens op de bank moet. Soms kan het ook fijn zijn om een speler van Zwolle bijvoorbeeld op de tribune (eventueel op de bank) te kunnen zetten, als ze bijvoorbeeld uit naar Ajax moeten.

Zelf neig ik er in ieder geval naar om 2 spelers wat op te offeren, een aanvaller en een middenvelder en hier dan 500-750k voor uit te geven. Even afhankelijk van hoe ik straks uitkom qua budget. Dat geeft mij dan in ieder geval de ruimte om 2 toppers van boven de 5 miljoen te nemen. Ben er nog niet helemaal uit of ik dan niet net iets teveel concessies doe bij de rest van de spelers. Maar dat is voor iedereen de grootste puzzel.

Qua keepers is het wederom afhankelijk van het budget. Het liefst natuurlijk 1 topkeeper en een subtopper. Waarbij Jones voor mij 1e keus zou zijn. Echter, ik vraag me af of de keeper van Utrecht veel gaat onderdoen voor die van Ajax/PSV. Die heeft vorig jaar ook redelijk vaak de 0 gehouden en niet eens alle wedstrijden gespeeld, 10 keer de 0 uit 20 wedstrijden. Is voor mij ook zeker een optie.

Spelers die in waarde stijgen dat zijn spelers die beter scoren dan verwacht qua doelpunten/assists. Maar het kunnen ook spelers zijn die nu geen basisplaats hebben, gewaardeerd zijn op een bepaalde prijs en toch een basisplaats veroveren. Door het vertrek van van Aken bij Heerenveen zou het kunnen zijn dat Pierie een basisplaats heeft. Die is gewaardeerd op 1.000.000 terwijl overige verdedigers op 1.750.000 staan. Zou een potentiële stijger kunnen zijn. Even los van het feit of je een verdediger van Heerenveen in de gelederen wil hebben. Die verdediging lijkt op voorhand namelijk zwakker dan vorig jaar.

Mensen die nog wat diepgaander in willen gaan op namen en rugnummers, stuur maar even een PB, wil niet en public het achterste van mijn tong laten zien natuurlijk.

Pietje Precies

'@Yoeri, ik denk dat je het in dit soort topics over de denkwijze, tactiek, puntentelling, etc moeten hebben en niet over specifieke spelers.

Het is juist de kunst en ook het leukste om zelf de juiste vertaalslag te maken van puntentelling/tactiek/kostenplaatje naar de juiste spelers.

Om je toch een tip te geven. Ik zou proberen een beetje door huidige prestaties heen te prikken en juist proberen toekomstige prestaties te voorspellen. Jouw team zit bomvol spelers die in de eerste speelrondes veel hebben gewonnen, gescoord, assists etc. Maar gaan ze dit ook in de rest van de competitie doen?

Je moet immers de spelers hebben die het in de toekomst goed gaat doen en niet diegene die het in 'het verleden' goed deden. Al kan hier natuurlijk enorme overlap tussen zitten, maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd
yoeri

Over de spelers ben ik wel degelijk uit, natuurlijk kunnen er verrassingen komen. Maar de meeste van deze spelers zijn garanties voor punten mits ze hun niveau halen. Neres is erg goedkoop, zeker als je kijkt naar zijn moyenne en de mogelijkheid tot een toekomstige basisplaats. Vorige week nog goed ingevallen en gescoord. Van Polen neemt de penalty's en heeft er weleens een geweldige wedstrijd bijzitten. Dumic is erg goedkoop, Leeuwin is weg bij Utrecht (was rond toch?) en ten Hag is gecharmeerd van Dumic. Weghorst scoort veel gele kaarten, maar lijkt weer een extra stap gemaakt te hebben ten opzichte van vorig jaar en AZ krijgt veel penalty's. Dure speler maar zijn punten waard. Gokken op Neres in plaats van Weghorst, Padt erin voor Room (Zoet vertrekt zo te zien niet) en Dumic erin voor van Polen (dat vind ik dan nog de meest vervelende wissel, doelpunten van verdedigers brengen veel punten op en enige PEC) zorgt ervoor dat ik van de Beek kan wisselen voor Ziyech of Toornstra. Maar aan de andere kant, van de Beek is vrij goedkoop en kan ook redelijk wat gaan scoren en assists gaan geven. Dus zal een Toornstra of Ziyech echt zoveel meer gaan opbrengen dan van de Beek? Daarbij, nu Siem de Jong is teruggehaald, zal van de Beek dan wel altijd basis blijven staan of zal hij met Siem gaan rouleren? Dat zijn de achterliggende vraagstukken waar ik al een week niet uitkom. :)

Laatst gewijzigd
BarryE1

Neres is een potentieel interessante speler maar zonder verdere info is het een moeilijke speler in je selectie. De gok kan zeer goed uitpakken maar de concurrentie is ook groot. De moeilijkheid gaat hem dan zitten in de deadline, voor vrijdag 20.00 moet jij besluiten wat je met Neres doet. Kun je hem dan in de basis zetten, of zelfs op de bank? Kan ook een toekomstig hoofdpijn dossier zijn.

Transfer Leeuwin is volgens mij ook afgeketst!

Starlynk

Denken jullie serieus dat Van Polen dit gaat doortrekken? Ik wil me niet te veel laten leiden door de, in mijn ogen, buitensporige Scorito scores in de eerste 3 wedstrijden. Alhoewel ik zie dat hij vorig seizoen ook al 1000 punten had. Dat is op zich niet verkeerd natuurlijk, maar wanneer ga je hem opstellen? Je weet natuurlijk niet vantevoren in welke wedstrijden Zwolle een penalty gaat krijgen... En Zwolle is nou niet een team waarvan ik verwacht dat ze heel vaak de 0 gaan houden...

RemcovanderMaas

Leuk, een poule voor de profcoach!
Doe al paar jaar mee, meestal zo rond de 90-95%. Tweede helft seizoen laat ik het nogal eens liggen door slechte keuzes en pech met langdurige blessures.
Het is dit jaar weer een flinke puzzel, maar ik ben er redelijk uit denk ik.
Wil eigenlijk een gokje wagen door Huntelaar te pakken ......... Meer mensen die deze gedachte hebben?

yoeri

'@Starlynk, dat klopt. Natuurlijk gaat hij dit niet doortrekken, hoewel, staat nu wel op een andere positie. Wat hem misschien in aanvallend opzicht goed doet? Maar je hebt ook wedstrijden waarbij je twijfelt over uitslagen van je betere verdedigers en PEC bijvoorbeeld tegen NAC moet, dan kun je gerust één van 'de betere' op de bank of tribune plaatsen en van Polen opstellen. Is overigens het eerste jaar dat ik meedoe. Punten krijg je voornamelijk door speelminuten, winst, de nul, assists en doelpunten. Dus als je spelers van slechtere clubs hebt dan moeten ze het vooral van assists of goals hebben, want verder zullen ze minder snel punten scoren. Zo zie ik het spel althans.

Laatst gewijzigd
yoeri

Shit, stond in ieder geval nog op zo'n 70%. Niet goed, maar voor het begin kan het, door die regeling van hoogste score (was erg stabiel) nu 45%. :|

Ceramiche Ariostea

En daar gaat de volgende Cilic inmiddels 10 van de 20 kwijt na nog geen 2,5 ronde daar had ik totaal niet op gerekend 😂

Maartz

'@yoeri. Zou gaan voor optie 1. Ik ben bijna tot dezelfde opstelling gekomen. Heb alleen i.p.v. Padt, Boëties en Dessers de volgende spelers opgesteld: Jones, Matavz en v Crooy.

Valvuillerdemoz

Misschien leuk als ze dat in de Eredivisie ook gaan doen. Van de wedstrijden tijdens de transferwindow telt alleen het beste resultaat en alle ploegen die dan dus minimaal een keer hebben gewonnen staan weer op drie punten.

Pipi112

'@ RemcovanderMaas . Dat gokje met Huntelaar is het beste gokje wat je gaat maken. Bij mij heeft hij ook zeker een basisplaats.

RemcovanderMaas

Dat denk ik dus ook Pipi112 .....

Starlynk

Na Cilic ook Isner er uit op de US open. Dat betekent dat ik geen enkele man over heb in die helft van het schema! :p Nog wel 4 mannen die vandaag aan de bak mogen, dus we zullen zien... Bij de vrouwen wel een prima ronde met 4/4 tot nu toe waardoor ik in alle 4e ronde partijen tot nu toe een dame heb.. 8/8 gaat het niet worden want maar 3 vrouwen die vandaag in actie komen, dus we gaan voor 7/8 ;) Moet ik wel een beetje geluk hebben..

Pietje Precies

Ik heb bij de mannen enkel Nadal, Federer en Shapovalov nog (gisteren ook Cilic en Isner verloren). Bizar hoe de onderkant van het schema open ligt..

Gelukkig nog wel 8 vrouwen, waarvan 4 al door zijn naar de 4e ronde. En vooral een lekkere scorende captain! :)

Starlynk

Hopelijk maakt Sevastova korte metten met Sharapova volgende ronde :p

timothyvana

Sharapova is de enige hoop die ik nog heb haha. Nog maar 3 heren over (A A C) en 4 dames (A B B D)

1 2 3 4 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.