Scorito-algemeen

1 2 ... 48 ... 608 609
Dekenner01

Zijn er hier trouwens fanatieke (hooggeklaseerde) scorito spelers die eventueel interesse hebben om een Whatsapp of Facebookgroep aan te maken met gekoppelde subleague per spel? Op dit moment win ik vrijwel alle subleagues die ik heb met vrienden, zo'n Wielerflits subleague is leuk maar daar ken je dan weer niemand persoonlijk.

Aangezien hier aardig wat top 100 spelers op het forum zitten is het misschien leuk om een soort Elite-groep op te starten. Ik heb daar wel wat ideeën over. Voor wie hier geïnteresseerd in is, stuur mij even een PM.

Pietje Precies

De kans dat je 'de juiste speler' kiest is inderdaad veel groter, maar of dat een prettig iets is is een tweede...

Speler 1:
Keuze A, expected 200 punten (80% x 50 punten x 5)
Keuze B, expected 150 punten (30% x 100 punten x 5)

Speler 2:
Keuze A, expected 350 punten (35% x 200 punten x 5)
Keuze B, expected 325 punten (65% x 100 punten x 5)
Keuze C, expected 300 punten (40% x 150 punten x 5)
Keuze D, expected 250 punten (50% x 100 punten x 5)
Keuze E, expected 200 punten (80% x 50 punten x 5)
Keuze F, expected 150 punten (30% x 100 punten x 5)

Speler 1 zal bijna altijd voor keuze A gaan. Immers levert deze een hoger expected aantal punten op + een hogere zekerheid. Zelfs als keuze A wint, zal deze keuze 'slechts' in 70% van de gevallen achteraf de beste keuze blijken te zijn (want als keuze B wel wint, had speler 1 beter voor keuze B kunnen gaan als captain). Of eigenlijk 80% x 70% = 56%.

Speler 2 heeft een luxe positie, want nog 6 keuzes over. Gaat hij voor het hoogste aantal expected punten dan kiest hij keuze A. Dit zal echter slechts in 35% van de gevallen de beste keuze zijn. Speler 2 kan ook voor keuze B gaan, dit levert een lager aantal expected punten op, maar een hogere zekerheid. Deze keuze zal enkel de beste zijn als keuze B weet te winnen & zowel keuze A als keuze C niet weten te winnen. Dit zal dus best vaak achteraf niet de beste keuze zijn of een gelijkwaardige keuze zijn aan D en/of F.

Speler 2 kan ook voor keuze C gaan. Deze keuze is qua expected punten minder goed dan keuze A of B, maar heeft een kleiner risico dan keuze A en een hogere maximale beloning dan keuze B. Keuze D is een mindere versie van keuze B en valt dus af. Speler 2 kan ook voor keuze E of F gaan, zoals speler 1, maar dit zijn qua expected punten vrij domme keuzes.

-----------
Speler 1 zal dus achteraf inderdaad veel vaker de beste keuze maken (namelijk in 70% van de gevallen). Echter is zijn maximale beloning slechts 250 punten en zijn expected beloning 200 punten.

Speler 2 zal achteraf inderdaad veel vaker de verkeerde keuze hebben gemaakt. Kiest ie voor keuze 1 zal dit slechts in 35% van de gevallen de beste keuze zijn. Echter wel eentje met een maximale beloning van 1000 punten en expected beloning van 350 punten. Een stuk hoger dan speler 1.

Gaat ie voor keuze 2 zal dit slechts in 25% van de gevallen een betere keuze zijn dan keuze 1 en keuze 3. Want in dit scenario moet keuze 2 winnen en moeten keuze 1 en keuze 3 beide niet winnen. Dus 65% x (100% - 35% winkans keuze 1) x (100% - 40% winkans keuze 3). Regelmatig zal deze keuze achteraf overigens even goed blijken als keuze D en/of keuze F. Een maximale beloning van 500 punten en expected beloning van 325 punten.

Gaat ie voor keuze 3 zal dit slechts in 26% van de gevallen de beste keuze zijn (namelijk 40% winkans van keuze 3 x (100% - 35% winkans keuze 1). Want in dit scenario moet keuze 1 verliezen. Echter wel een maximale beloning van 750 punten en expected beloning van 300 punten.

Speler 2 kan ook minder hebberig zijn en voor keuze E gaan, net als speler 1. Vervolgens zal zijn captain vaak winnen, maar zal dit achteraf zelden de beste keuze blijken te zijn (want dan moeten alle 5 de andere keuzes verliezen).

Oftewel, doe mij maar gewoon die keuze ;)

Maar het moge duidelijk zijn dat de huidige captainfactor dit hele spel om zeep helpt!

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Definitieve teamkeuze F1 komt er aan. Wat mij vooral dwars zit is dat ik nu coureurs moet kiezen en ik geen idee heb hoeveel punten ze over 10 races kunnen scoren omdat de duelpunten na elke race wijzigen.

BarryE1

Waarschijnlijk te kort door de bocht hoor, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat het weinig uit gaat maken welke coureur je kiest in relatie tot de hoogte van de beloning. De coureur/beloning wordt uiteindelijk toch (in meer of mindere mate) geleveld. Stel coureur A blijkt gemiddeld gezien een goede keuze, dan wordt de beloning tegen coureur B per race minder. Stel coureur A blijkt gemiddeld gezien een dramatische keuze, dan wordt de beloning tegen coureur B per race meer. Kort gezegd kun je nu value spotten maar het straks niet, of minder, krijgen. Andersom kan natuurlijk ook, nu geen of weinig value maar straks meer. Het is dus zaak om niet diegene te nemen die structureel slecht presteert. Daarnaast de data mee te nemen uit de race 1, 2 en 3 en daar voordeel uit te halen. Maar mijns inziens draait het straks vooral om de match-ups, per race kijken naar de prestatiecurve van alle coureurs i.c.m. gridstraffen/updates etc.

Pietje Precies

Je kan in ieder geval coureurs pakken bij wie het het langste gaat duren voordat de value weg zal zijn. We spelen immers maar tot en met ronde 12, dus of die value na ronde 1 (aka race 4) of na ronde 5 (aka race 8) weg gaat zijn, maakt denk ik wel een behoorlijk verschil.

Verder is het denk ik verstandig om niet op 1 value-duel te fixeren, maar coureurs te pakken die tegen meerdere andere coureurs value (kunnen) zijn. Een Hamilton bijvoorbeeld is nu misschien value tegen Vettel, maar wint Hamilton de komende drie races dan is hij tegen niemand value meer. En dan zal ie eerst weer moeten gaan verliezen (wat je natuurlijk niet wilt) voordat ie weer value wordt.

Dus ik zou niet te veel fixeren op het coureur A vs coureur B verhaal, want je hoeft bij het begin van het spel geen vaste tegenstander te pakken. Als de value in het duel tussen A en B weg is, mag je vrijuit switchen naar A vs C of A vs K, etc.

Maar ik ben met jullie eens dat de huidige opzet niet goed doordacht is door Scorito. Dichtbij de huidige opzet blijvend, maar net ff iets anders, hadden ze denk ik nog het beste het hele spel zoals in de proefperiode kunnen doen. Dus met variabele beloningen en continue vrijheid in welke 5 coureurs te kiezen.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

I know. Maar stel, ik neem Hülkenberg omdat Renault betoruwbaar is en ik verwacht dat hij buiten de top 6 de beste is, en hij wordt 3x 7e.
Dan scoor je voor hem ook geen punten meer tegen de andere mindere teams en moet je hem per se tegen een topper laten racen, wat dus puur speculeren is op pech van die topper.

Ik ben er van overtuigd dat Renault momenteel het 4e team is. En daar kan ik dan 3 races van profiteren en dan is het klaar.

Pietje Precies

Dan heb je bij dezen dus weer 1 van de 20 renners weggestreept als interessant om mee te nemen ;)

Ik vind het overigens wel een treffend voorbeeld van je. Het gat tussen de top-6 en 'de rest' is gigantisch en 'de rest' zal denk ik enkel door uitval en/of late safety car voor de top-6 kunnen eindigen. Iemand van 'de rest' tegen de top-6 inzetten lijkt mij dus (in ieder geval nu) geen value.

Stel dat jij gelijk krijgt en Hulkenberg daadwerkelijk vaak de 7e gaat zijn, dan kan het in de huidige opzet inderdaad heel goed gebeuren dat je na een X aantal races (misschien al na 3 inderdaad) gestraft gaat worden voor het hebben van de 7e man....

WCEendT

---

Laatst gewijzigd
Matt89

Inderdaad een interessant voorbeeld wat me aan het denken zet. Ik heb nu mijn team gevuld met coureurs uit de middenmoot, namelijk 2x Renault en 2x Mclaren. Dat lijkt / leek met het meest interessant omdat ze de komende races nog behoorlijk goed kunnen scoren en dat je met hen nog wel eens een gok kan wagen tegen de top 6 (bij straffen oid). Maar stel dat ik de nummer 7 tot en met 11 heb de komende races, dan ben ik voor de daaropvolgende races enorm de ***.

Lastig. Ik volg deze sport totaal niet, sta nu op de 18e plek en wil graag blijven strijden voor een bekertje :)

Ab Normaal

Ja, dat betekent feitelijk dat Nico Hülkenberg dan de Lewis Hamilton van de kleinere teams wordt.

Ik denk dat, wil je winnen, je zeker 1 van de top 6 coureurs moet nemen die je iedere ronde laat racen tegen een andere topper. Vervolgens moet vaststellen welk team the best of the rest is (ik denk persoonlijk Renault) en die zeker niet nemen.

Eigenlijk is het gewoon absurd. Je doet mee aan een spel waarvan je niet eens weet wat de puntentelling gaat zijn.
Goede prestaties in het begin gaan "bestraft" worden met minder punten in het vervolg.
Ik denk dat ik dus sowieso een Toro Rosso of Sauber neem en met die coureur ga gokken op de pech van een topper (Max?).
Hoe meer ik er over nadenk, hoe gekker het wordt.

Starlynk

Nog iets meer dan 24 uur om je aan te melden voor de wielerflits forum subleague voor het Formule 1 spel, heren!

https://www.scorito.com/gp-manager/scorito-gp-2018/wielerflits-forum-poule?code=9be8e8cc-34d4-419e-bbd6-cd8e85b3ed7d

Ab Normaal

Nou, uiteindelijk uitgekomen op Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso en Ericsson.

Thijmen1411

Door koningsdag geen kans meer gehad om erover na te denken. Zal het met de Haasjes, Vandoorne, Gasly en Ericsson moeten doen. We gaan het zien...

JapieJapo

Ik heb gekeken voor welke tegenstanders relatief veel punten te halen waren: Ericsson, Stroll en Alonso. Deze 3 heb ik dus niet in mijn team opgenomen.
Gok dat Red Bull het goed gaat doen tov Ferrari en Mercedes: Verstappen. 2 rijders die weinig uitvallen: Sainz en Ocon plus de 2 haasjes.

dazzler2120

'@JapieJapo ; Ben bang dat de Haasjes door het jaar heen de development niet bijhouden. Je ziet de afgelopen race dat ze van alle kanten worden ingehaald langzaam...
Sta op dit moment rank 33, maar het team dat ik heb heb ik toch zware twijfels over...

Laatst gewijzigd
JapieJapo

Grosjean vs Ericsson = 1200 terwijl elke andere coureur maximaal maar 1000 krijgt tegen Ericsson. Verder levert juist Grosjean als tegenstander relatief weinig op. Magnussen is wel aan een goed seizoen bezig en die staat tegenover Gasly voor 1100.
Grootste gok is natuurlijk Max :)
Voor deze race heb ik 'maar' 5700 punten (zonder bonus) bij een 100% score maar wel veel zekerheidjes, uitvallers daargelaten.

Laatst gewijzigd
Starlynk

Toch nog redelijk verschillende teams hier. Ik ben uiteindelijk gegaan voor Max, Alonso, Ocon, Grosjean en Gasly.

5 verschillende teams dus om het risico een beetje te spreiden en de komende races nog wat te kiezen te hebben. Haas gaat wel wegzakken de komende races en Magnussen heeft flink wat gewonnen de afgelopen races, dus dat wordt mogelijk een interessante tegenstander. Grosjean heeft zelf wat interessantere duels (de al genoemde 1200 tegen Ericsson dit weekend). Force India gaat verbeteren, dus gekozen voor de wat interessantere Ocon (Perez super stabiel, maar weinig punten tegen de mindere goden). Bij de toppers getwijfeld tussen Ricciardo en Max, maar uiteindelijk toch maar Max uit nationalisme :p Alonso stabiele man onder de top, dus die mag de 800-900 duels binnenhalen en wie weet een keer tegen een topper met een grid penalty. Voor de laatste plek de Renaults links laten liggen omdat Hulk nauwelijks interessante duels heeft en Sainz gewoonweg te slecht is, dus daarom maar voor de Toro Rosso van Gasly gegaan.

Maar goed, of de teamkeuze nou heel veel uitmaakt? We zullen het zien komende races.. Belangrijkste is om de duels te gaan winnen :)

dazzler2120

Pfoe starlynk, bijna dezelfde teams dus.
Hier Max, Alonso, Ocon, Magnussen en Gasly. Grosjean is naar mijn mening te onbetrouwbaar.

Starlynk

'@dazzler2120: ah kijk, nog een "kenner"! :D

Over Magnussen vs. Grosjean heb ik met een vriend lange discussies gevoerd. Hij is een fanatieke F1 volger en ik niet, maar ik dan weer een hele fanatieke Scorito-speler ;) Voor beide coureurs valt wat te zeggen, denk ik. Hoofdreden dat ik uiteindelijk toch voor Grosjean ben gegaan is omdat ik Magnussen als tegenstander wil kunnen gebruiken. Maar het voelt nog steeds een beetje counter intuïtief. Je zou gevoelsmatig eigenlijk van elk team de beste coureur willen pakken...

JapieJapo

Wie hebben jullie dan als tegenstander voor Alonso? Alleen Gasly voor 1000 vond ik interessant maar die zit ook in jullie team....

Starlynk

Ik heb hem tegen Magnussen voor 900.

YungNikopolidis

Gekozen voor:
- Ricciardo: meest interessante duels tov de toppers
- Team Haas: presteren inderdaad minder, maar scoren vaak hoger dan een Sauber / Williams waar prima scores tegenover staan
- Team Toro Rosso: idem.

Lang getwijfeld over Hulkenberg, Ocon en Alonso, maar vond hun match-ups minder interessant.

dazzler2120

Ik heb alonso vs hulkenberg, noem het een gokje ;)

wesley1983

Magnussen tegen Leclerc voor 1000 en Alonso tegen Sirotkin voor 800 heb ik staan voor dit weekend. Verder nog Gasly, Vandoorne en Ricciardo gekozen. Mijn punten bij winst voor de 5 duels liggen tussen 600 en 1000 punten, weet niet in hoeverre jullie risico's gaan nemen nu?
Edit: heb de 2 saubers en 2 Williams als tegenstanders gekozen, dus lijkt me vrij veilig, alleen moeten mijn coureurs wel de race uitrijden.

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@dazzler2120: Gokje met op zich prima kansen.. Ik vond het die 300 punten t.o.v. Magnussen niet waard alleen.

Heb trouwens ook een tijdje een team gehad met 2 Haasjes + 2 Force India's, maar voor mijn gevoel was dat toch "too many eggs in one basket" (zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen :p). Haasjes hebben nu nog interessante duels tegen de lager geklasseerde teams, maar dat gaat ook opdrogen waarschijnlijk, terwijl ze zelf interessantere tegenstanders worden.. De vraag is hoe snel dat gaat zijn en of je niet beter gewoon vol kunt inzetten op wat je zeker weet (de komende race).

Pietje zal het vast uitgerekend hebben :p

Laatst gewijzigd
1 2 ... 48 ... 608 609

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.