Scorito-algemeen

1 2 ... 49 ... 606 607
Pietje Precies

Ik heb nul verstand van F1, dus dat moet ik met spelkennis en fanatisme (overuren in Excel) compenseren. Zaken als development gedurende het seizoen kan ik in mijn argumentatie voor/tegen coureurs dus ook niet of nauwelijks meenemen. Gelukkig is de huidige selectie maar tot en met race 12, dus enorm kan/zal de impact van development hopelijk niet zijn.

Tot nu toe zie ik eigenlijk 4 groepjes ontstaan:
Groep A: Vettel, Hamilton, Bottas, Raikkonen, Ricciardo, Verstappen
Groep B: Hulkenberg, Alonso, Magnussen, Sainz
Groep C: Grosjean, Ocon, Vandoorne, Perez, Gasly
Groep D: Stroll, Ericsson, Hartley, Leclerc, Sirotkin

In de proefperiode was er 'value' door iemand uit groep A tegen iemand uit groep C te kiezen, of iemand uit groep B tegen groep D, etc. Nu zie ik die 'value' nog steeds, maar wel iedere race minder worden. Dit doordat de uitslagen relatief voorspelbaar zijn en de verhoudingen steeds duidelijker worden. Dit zorgt er gelijk voor dat een goede score in de proefperiode / in de aankomende races erg belangrijk gaat zijn.

Anyway, er komt een moment (en bij sommige coureurs is dat moment er al) dat die 'value' tussen verschillende groepen verdwijnt en je coureurs uit dezelfde groep of juist een groep hoger tegen elkaar moet gaan uitspelen. Met als ultiem voorbeeld Hamilton, Vettel en Bottas die vanaf Australië tegen het gros van het veld maar 100 punten konden pakken. Het leek mij dus verstandig om coureurs te kiezen die ook dan nog interessant blijven.

Verder heb je een zeer bepalende spelregel, namelijk dat je iemand uit jouw team niet als tegenstander kan pakken. Het leek mij dus verstandig om in alle bovengenoemde groepen te gaan shoppen. Neem bijvoorbeeld het extreme geval dat je van de top-6 er maar liefst 4 zou pakken. Vervolgens zou je iedere ronde dus maar 2 andere coureurs uit de top-6 als mogelijke tegenstanders hebben en daarna dus verder moeten zoeken naar 2 andere coureurs (waar je weinig punten voor zou krijgen).

Vervolgens kwam uit mijn model gerold dat;
- Magnussen en Grosjean nog steeds onderschat zijn bij Scorito
- van de top-6 Raikkonen de meest interessante is
- ik uit categorie D niemand wilde hebben (want die vallen te vaak uit)
- Gasly helemaal nog niet zo interessant is (maar ik denk dat het model hem onderschat)
- Hamilton, Bottas, Verstappen, Vandoorne, Ocon en Perez sowieso niet in aanmerking kwamen voor plek 5 in mijn team
- de keuze tussen Ricciardo en Alonso zou zijn

Magnussen, Grosjean en Raikkonen waren dus zekerheidjes voor mij. Gasly heb ik erbij gepakt voor de spreiding tussen de groepen / omdat ik denk dat het model hem wat onderschat. En de laatste keuze ging tussen Ricciardo en Alonso.

Grootste nadeel aan Ricciardo vind ik dat je met hem erbij twee man uit de top-6 hebt. En dus twee tegenstanders uit de andere vier top-6'ers moet gaan pakken in plaats van één tegenstander uit de andere vijf top-6'ers. En de grootste nadelen aan Alonso vind ik dat hij potentieel gestraft gaat worden voor nummer 7 of nummer 8 zijn & veel op zijn racekwaliteiten moet teren (zijn startpositie is vaak relatief slecht).

Extra nadeel aan Alonso is dat hij vooral interessant is tegen coureurs die ik al graag als tegenstander pak of juist tegen een coureur die ik in mijn team heb (Gasly). Uiteindelijk ben ik dus voor Ricciardo gegaan.

Als duels heb ik staan:
Raikkonen vs Bottas @1500
Ricciardo vs Leclerc @700
Magnussen vs Stroll @1100
Grosjean vs Ericsson @1200
Gasly vs Sirotkin @1100

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@Wesley1983:

Ik heb voor dit weekend:

Verstappen vs. Bottas: 1400
Alonso vs. Magnussen: 900
Ocon vs. Vandoorne: 1000
Grosjean vs. Ericsson: 1200
Gasly vs. Stroll: 1200

Dus nog wel wat duels met wat meer risico

Pietje Precies

Haha inderdaad Starlynk.

Ik vind dat we hier trouwens wel echt een tof groepje hebben. Voor de start van het spel is er al leuk het een en ander besproken qua strategie enzo, maar heeft niemand echt het achterste van zijn tong laten zien / prijsgegeven wie hij daadwerkelijk ging pakken.

Hierdoor was het de laatste dagen ook vrij rustig in dit topic. En nu wordt er 'opeens' veel meer gepost, omdat iedereen toch wel graag zijn ideeën wil delen, zijn selectie wil uitleggen, etc. Wat mij betreft een leuker topic dan bij de (grote rondes) wielerspellen.

wesley1983

Magnussen - Leclerc voor 1000
Gasly - Hartley voor 1000
Alonso - Sirotkin voor 800
Vandoorne - Ericsson voor 700
Ricciardo - Stroll voor 600

Zoals je ziet heb ik weinig vertrouwen in de Saubers en Williams, met Ricciardo durfde ik voorlopig nog geen gewaagdere confrontatie aan. Hopelijk rijden mijn 5 coureurs uit, vind het belangrijker om de 5 confrontaties juist te hebben dan bvb. 2-3 gewaagdere goks te nemen om dan één verkeerd te hebben.

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@Pietje: speelt hier natuurlijk ook wel mee, dat het een nieuw spel is, dus dat het nog een beetje zoeken is naar de juiste strategie.. Bij de grote ronde spellen van het wielrennen is het elke ronde wel min of meer hetzelfde verhaal, dus zijn de strategische discussies wat minder interessant.

@Wesley: oh ja interessante strategie. Heb ik ook overwogen om gewoon de 5 slechtste coureurs als vaste tegenstanders te kiezen en dan de coureurs die daar het hoogste tegen scoren te nemen, maar probleem is dat je niet meer weet wie dit over 5 races zijn. Maar goed, als je elke race redelijk veilig 5000 kan pakken dan stoom je wel lekker door denk ik, dus ben heel benieuwd hoe je gaat presteren :)

hartstikkebedankt

Dacht dat ik gisteren alleen mn coureurs moest kiezen en vandaag de duels, heb ik geen duels dit weekend. Alleen Alonso had ik nog staan van vorige week. Shit.

wesley1983

'@Starlynk: met Vandoorne hoop ik in de toekomt meer punten mee te halen, maar door zijn 2 slechte trainingstijden deze race voorlopig nog niet en heb ik hem tegen Ericsson uitgespeeld.

Laatst gewijzigd
YungNikopolidis

Mijn match-ups voor dit weekend:
- Ricciardo vs. Raikkonen (1200)
- Grosjean vs. Ericsson (1200)
- Magnussen vs. Stroll (1200)
- Gasly vs. Sirotkin (1100)
- Harley vs. Leclerc (1300)
Hangt vervolgens van de kwalificatie af wie ik als bonus in ga zetten.

Aantal risicoduels, maar die neem ik graag nu de scores voor deze match-ups nog hoog zijn.

JapieJapo

Voor de volledigheid mijn setups:
Verstappen - Hamilton 1700 (had ook Bottas kunnen kiezen voor 1400 maar zoveel slechter dan Lewis rijdt die niet...)
Sainz - Ericsson 900
Grosjean - Stroll 1200
Magnussen - LeClerc 1000
Ocon - Gasly 900

Trouwens zie ik dat ik hierbij 200 puntjes laat liggen beter onderstaand kunnen kiezen...:
Sainz - Vandoorne 1000
Grosjean - Ericsson 1200
Magnussen - Stroll 1100

Laatst gewijzigd
dspiky

Ik heb er lang over nagedacht, maar uiteindelijk niemand uit de top-6 gekozen. Naar mijn idee zijn er met de huidige punten geen duels (misschien alleen Raikkonen vs. Bottas) die, t.o.v. de kans dat het duel gewonnen wordt, genoeg punten opleveren. Ik denk dat de volgorde van de top-6 per race dusdanig gaat verschillen dat je uiteindelijk te vaak je duel verloren ziet gaan. Een coureur uit de top-6 tegen een coureur buiten de top-6 uitspelen levert dan weer te weinig punten op om interessant te zijn.

Wel zag ik nog voldoende interessante duels voor de coureurs van Haas om ze beide in mijn team op te nemen en waren ook Alonso en Gasly interessant genoeg. Als laatste nog Ocon, die zeer constant is en verrassend veel punten oplevert tegen verschillende coureurs. Het valt me sowieso op dat de coureurs van Force-India niet echt populair zijn, ook niet als tegenstanders.

Voor de GP van Baku ga ik voor een 100% score (6500ptn):
Grosjean vs. Ericsson (1200)
Ocon vs. Sainz (1200)
Magnussen vs. Stroll (1100)
Gasly vs. Hartley (1000)
Alonso vs. Sirotkin (800)

JapieJapo

Grosjean alweer aan t klooien, grid straf voor Hulkenberg...

dazzler2120

Mijn duels:
Verstappen VS Bottas (1400 *2)
Ocon VS Vandoorne (1000)
Magnussen VS LeClerc (1000)
Alonso VS Hülkenberg (1200)
Gasly VS Hartley (1000)

Grosjean krijgt zijn auto niet meer aan het rijden. Met 100% zou ik 7000 scoren, maar laten we daar maar niet vanuit gaan...

Pietje Precies

Bah, het zit me nog totaal niet mee dit spel :(

Ab Normaal

Ik heb vooral gekeken naar aantal mogelijke duels.
Heb eerst de teams in drie groepen verdeeld.
1. Mercedes, Ferrari, RB
2. Renault, McLaren, Haas
3. De rest
Omdat dat volgens mij de volgorde zal zijn van de teams. Dus wilde ik coureurs uit alle groepen hebben omdat je zoveel mogelijk opties moet hebben qua duels. Niet zoals velen van jullie gekeken naar de hoogst mogelijke punten per tegenstander, omdat die veranderen en het ook noodzakelijk is dat ze die duels winnen. Kan wel voor de hoogste noteringen gaan, maar als er niet gewonnen wordt is het toch nul.

Vandaar 1 rijder uit de eerste groep. Hamilton, Vettel en Bottas vielen direct af. Max is te grillig. Raikkonen leek de interessantste keuze maar in China was het erg duidelijk dat hij tweede rijder is en in moest houden voor Vettel. Daarom voor Ricciardo gekozen.

Uit de middengroep van elke ploeg de sterkste rijder gekozen. Dan kan ik voor veel punten gaan tegen een topteam als die teams zich goed ontwikkelen of op safe en in ieder geval punten binnenhalen tegen een coureur uit de 3e groep.

En ook eentje uit de derde groep,daar onderling zijn tenslotte ook veel punten te verdienen. Nu achteraf heb ik zelfs al spijt dat ik niet voor 1-2-2 ben gegaan.

Kwam dus tot het volgende:
Ricciardo - Hamilton 1600
Hülkenberg - Perez 900
Magnussen - Ocon 1200
Alonso - Gasly 1000
Ericsson - Sirotkin 1300

Pakt voorlopig na de kwalificatie al niet goed uit.
Op Alonso na starten al mijn coureurs achter hun tegenstander....

wesley1983

Bijzonder rare kwalificatie inderdaad, Force India lijkt terug naar hun niveau van vorig jaar te gaan en Williams doet het ook goed. Terwijl de haasjes en Toro Rosso toch wel tegen vallen.

Matt89

Ik heb uiteindelijk gekozen om toch wat meer spreiding aan te brengen. Mijn team bestaat uit Bottas, Ocon, Alonso, Hulkenberg en Magnussen. Echt een achterliggend idee heb ik er niet bij. We gaan zien wat het me brengt. Wel leuk om op deze manier F1 iets te gaan volgen.

Mijn coureurs rijden trouwens tegen respectievelijk Ricciardo (1000), Vandoorne (1000 x 2), Hartley (800), Perez (900) en Gasly. Totaal 5800 te behalen.

Starlynk

Meh, helaas niet allebei de FI coureurs genomen.. Nou ja, Gasly-Stroll wordt lastig, maar de overige 4 duels moeten nog te winnen zijn.

wesley1983

'@Starlynk: Grosjean start morgen niet, heeft zich niet weten te kwalificeren.
Edit: of mag hij toch van start gaan?

Laatst gewijzigd
Niels22

Grosjean en Hartley moeten beiden dispensatie vragen, geen tijd binnen de 107%. Echter dit zal geen problemen opleveren, de laatste rij zullen ze samen bevolken

Starlynk

Morgen ook nog even voetbal.. Feyenoord komt met een feestopstelling.. Labyad, Veltman en De Jong nog geblesseerd.. Ajax speelt tegen AZ.. Het wordt nog ff dweilen met de kraan open die laatste rondjes..

Niels22

Gelukkig kunnen we tot 14.30 uur de opstelling aanpassen, even de opstellingen afwachten dus

Pietje Precies

Ja Topcoach is echt treurig. Ik mis Pasveer, Veltman, St Juste, Labyad, Jakubiak, L de Jong en Ahannach.

Tot nu toe heb ik na de winterstop, ondanks een krap budget, mooi stand kunnen houden. Hopelijk lukt dit die laatste rondes ook nog..

Niels22

Schade valt bij mij mee, al met Van Ginkel en Rienstra wel twee basisspelers minder.

Hoop de laatste weken nog wat te stijgen, want het was niet heel veel dit seizoen

Starlynk

Lijkt er op dat ik precies 11 spelers heb die starten.. 4-3-3 it is :p

Platje

Ocon als bonusduel.. Lekker begin

Edit: Alonso nog een coureur die goed begint

Laatst gewijzigd
1 2 ... 49 ... 606 607

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.