Ja, dan zou ik lekker 'op safe' gaan.
Ik zelf twijfel nog om juist voor Halep als captain te gaan in de hoop dat Nadal verliest. Als Nadal en Halep beide winnen zal ik een paar % stijgen, als Nadal en Halep beide verliezen zal ik ietsje meer % dalen. Beide afhankelijk van hoe vaak Halep en Thiem gekozen zijn... geen idee (?). En in beide scenario's boeit het niet wie ik als captain heb.
Het gaat dus om de scenario's waarin Halep wint & Nadal verliest en die waarin Halep verliest & Nadal wint. In scenario 1 verwacht ik zo'n 27/28% te stijgen en in scenario 2 verwacht ik zo'n 26/27% te dalen. Voornamelijk gebaseerd op de verwachting dat velen boven en onder mij wel 'gewoon' Nadal captain zullen maken en gekeken op welke positie ik nu zou staan met 800/700/600 punten meer en met 700 punten minder.
Eigenlijk zou ik vanuit die logica dus 'gewoon' voor Nadal als captain moeten gaan (die heeft immers de grotere winkans). Ik speel die Index echter niet (meer) voor een top-20 of top-10 plek. Enkel top-3 telt nog. Dat gaat met een score van 45% bij dit spel verdomd lastig worden en dan maakt dalen naar 18/19% ook niet zoveel meer uit. Terwijl ik met een score van 72/73% uiteindelijk nog een oké RG zou hebben...
Heb nog eens mijn voorspellingen herbekeken voor de WK-poules en toch maar mijn aantal draws teruggeschroefd van 12 naar 6. Ben van mening dat je zonder gokken op draws het niet gaat redden, dus 42 op 48 matchen een winnaar gekozen en 6 draws vind ik niet zodanig risicovol, dus een beetje de middenweg gezocht daarin. Zijn er mensen die iedere keer een winnaar voorspeld hebben trouwens? In een aantal groepen is het lastig om de 2e plaats te voorspellen waar ook het verschil kan gemaakt worden, vooral Servie of Zwitserland in groep E en Mexico of Zweden in groep F. Verder in een aantal groepen ook moeilijk te voorspellen wie 1e of 2e wordt (waaronder Belgie en Engeland), maar dit zal niet zo erg zijn omdat je zowiezo punten krijgt als het land doorgaat maar niet op de juiste plaats hebt. En in de laatste groep is het al helemaal moeilijk, dus deze groep wordt heel belangrijk!
Ja, iets meer dan 14%. Tegelijkertijd is het scenario dat Halep verliest en Nadal wint niet super veel waarschijnlijker (iets meer dan 24%). Maar wel groot genoeg dat praktisch iedereen voor Nadal zal kiezen (want verstandiger).
Het is in 61% van de gevallen huilen (winst van zowel Nadal als Halep ietsje minder hard huilen dan winst van Thiem en Stephens). In iets meer dan 14% van de gevallen hard juichen (winst Halep, verlies Nadal) en in iets meer dan 24% van de gevallen hard huilen (verlies Halep, winst Nadal).
Kies ik voor Nadal als captain dan zal ik amper meer stijgen of dalen ongeacht de resultaten. Dan beperk je dus de schade... de vraag is alleen of 'schade beperken' qua Index nog wel een optie is als je op fucking 45% in dit spel staat...
Ik neig er dus toch naar om tegen de stroming in te gaan zwemmen ;)
---
Ligt eraan wat je doelstelling is Wesley. Maar net zoals bij Matchduel (zelfde puntentelling) is ook bij dit spel een gelijk spel voorspellen niet aantrekkelijk qua puntentelling. Verder zijn de verschillen in de meeste poules best duidelijk, dus ik denk dat ik 47 of 48 overwinningen zal voorspellen.
Kansloos dat de puntentelling trouwens weer zo extreem oploopt gedurende het toernooi. De uitslag van de finale voorspellen is echt niet moeilijker dan de uitslag van de derde poulewedstrijd (met wellicht een B-opstelling).
Jep, maar zelfs in een gelijkwaardige wedstrijd zijn de kansen zo'n 35% - 30% - 35%. En meestal is er wel nipt een favoriet waardoor de kans al naar 40% - 28% - 32% ofzo gaat. Waardoor het vaak toch verstandiger is om voor de nipte favoriet te gaan.
Zeker, Wesley. Zeg even gemiddeld 25% kans dat een wedstrijd in een gelijkspel eindigt, dan mag je rond de 12 gelijke spelen verwachten in de poule-fase. Maar, ja, welke....? Nigeria vs IJsland is misschien nog de meest waarschijnlijke.
'@flater: omdat het gemakkelijker is om een winnaar te voorspellen en als je de quotes bekijkt bij de bookies geven ze ook altijd veel meer terug als het een gelijkspel wordt. Vind trouwens persoonlijk dat je meer punten zou moeten krijgen voor een gelijkspel, maar heb dit al eens aangekaart hier voor matchduel ook.
Halep! Wat een bikkel en wat een hoop fraaie punten in deze partij!
Ik ben natuurlijk erg blij dat Halep heeft gewonnen, maar ik had gehoopt/verwacht veel meer plekken te stijgen. Vervelend veel mensen hebben dezelfde gecalculeerde gok qua captain genomen.
Als niemand boven mij Halep captain had gemaakt was ik minimaal naar 73.8% gestegen (700 punten inlopen) en maximaal tot 76.3% (800 punten inlopen). In werkelijkheid echter naar 65.2% gestegen.
Ik zit in hetzelfde schuitje Starlynk. Ondanks wel Nadal en geen Thiem, wordt dat de eerste partij dit toernooi die ik pro Thiem kijk!
Ook opmerkelijk dat pas degene die 12e stond vooraf aan de match Halep-Stephens pas de gok nam om Stephens kapitein te maken. Dus neem aan dat de top allemaal Stephens had, dus de 10 die boven hem stonden wilden de gok niet nemen om het spel te winnen (waar je toch niet altijd de kans toehebt). En het kon zeker als je zag hoe Stephens aan de match begon!
Edit: snap dit eigenlijk niet, je weet dat je toch zeker boven de 95% blijft als het mislukt maar als Stephens wel wint heb je de kans om het spel te winnen.
Ik ga ook alleen winst voorspellen tijdens het WK. Wel ga ik voor een paar 'verassingen' kiezen. Toch vind ik het lastig in te schatten hoeveel je er aan hebt om op bepaalde momenten voor outsiders te gaan. Aangezien je in feite een dubbel risico loopt. En 'minder' kans dat jouw land wint/doorgaat, én meer concurrenten die het wel goed zullen hebben als jij het fout hebt. Maarja, met alles invullen zoals de betting odds het voorspellen zul je waarschijnlijk niet erg hoog eindigen.
Zelf denk ik er aan om 1-4 kleine tot middelgrote verassingen in te bouwen in situaties waarbij ik sowieso al denk dat de favoriet een kleiner voordeel heeft dan de betting odds of de meeste mensen inschatten. Bijvoorbeeld Marokko als tweede in plaats van Portugal.
Het lijkt qua puntentelling voordeliger om te 'gokken' op een andere alternatieve 1e plaats (bv. Kroatie ipv Argentinie), omdat je dan in ieder geval ook punten krijgt als dat land wel doorgaat maar geen 1e wordt. Echter zie ik relatief weinig kansen voor outsiders om de poule te winnen en meer situaties waarin een outsider als 2e door kan sneaken naar de laatste 16.
Het is daarnaast ook een beetje vreemd vind ik, om alle wedstrijden van te voren al in te moeten vullen. In feite bedenk je nu eerst een einduitslag voor de poule, om vervolgens de wedstrijden zo te voorspellen dat het ook die uitslag wordt. Dit komt er bij mij op neer dat in mijn voorspelling elke poulewinnaar 9 punten heeft, elke 2e plek 6 punten, elke 3e 3 punten en elke 4e plek 0 punten. Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat dit gebeurd. Ook ben je meer of meer gedwongen om de wedstrijden in te vullen op basis van je scenario. Wil je bijvoorbeeld Marokko door laten gaan, dan zul je hen wel moeten laten winnen van Portugal in je voorspelling. Terwijl er in werkelijkheid meerder manieren zijn waarop Marokko boven Portugal kan eindigen.
'@kevin: van mij mag eender wie dit maken, maar als jij het doet dan wel zonder typfouten he :-)
Best eerst aan Starlynk vragen anders!
@Jimkro: ikzelf heb 6 draws, als er daar 2-3 correct van zijn ben ik al tevreden en hoop op 3-4. Verder 2 teams de voorkeur gegeven op de andere die de bookies als 2e zien eindigen om het verschil te kunnen maken en ook een middenvelder als topscorer geselecteerd in de hoop dat hij minstens 2 doelpunten maakt in de groepsfase.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.