Duidelijk dat TLJ meer had verwacht van deze ploegentijdrit. Het lijkt mij helemaal niet moeilijk om eens toe te geven dat Kelderfan en Fanny toch wel een juiste inschatting hebben gemaakt. Ik begrijp zeker het laatste argument van vlek niet. Ik zou zelfs zeggen dat de Tirreno een prima rondje is om te proeven en voluit de TTT meedraaien zou hem niet geschaad hebben. Helder is dat de ploegleiding vooraf een andere afweging gemaakt heeft maar daar zullen ze nu spijt van hebben.
Hebben ze bij TLJ onterecht meer verwacht dan?
En dat ze in de winter een programma kunnen samenstellen waarin Bouwman de Tirreno rijdt, bijvoorbeeld in plaats van Catalunya in zijn geval en Tankink in het geval van de gemaakt selectie, lijkt me duidelijk, maar tegelijk ook tamelijk oninteressant. Of je moet er ook zo een zijn die werkelijk denkt dat Bouwman in zijn hogesnelheidstijdrit enig verschil gaat maken. Want die hypothese zou nu door een tegenvallende tijdrit bewaarheid zijn? Hoe dan?
Mijn onbegrepen opmerking ging verder over het nu in laten vallen voor een zieke Tankink, wat binnen een planning die zorgvuldig is samengesteld richting de Giro gewoon heel kortzichtig fan getrommeld is. Waarom is dat moeilijk te begrijpen? Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat Bouwman zelf op zulk drastisch geschuif in zijn planning richting zijn hoofddoel zit te wachten.
Eens met de argumenten die vlek stelt tegenover de sentimentele onberedeneerde meningen die kelderfan en Fanny ertegen aan gooien. De ploeg stelt programma’s voor die renners op en stapt daar niet opportunistisch vanaf omdat de fans of de pers dat graag wil. Lijkt me de enige manier om een professionele wielerploeg te leiden. De duidelijkheid die TLJ zijn renners geeft, is te prijzen. Dat brengt rust i.p.v. de paniekvoetbal die door sommigen hier wordt geopperd na 1 uitslag die ze tegenstaat. De manier waarop Groenewegen aangeeft dat hij bewust niet Milaan-San Remo rijdt is daar ook een mooi voorbeeld van. Komt bij dat ze Bouwman wellicht bewust nu wat dichterbij huis laten koersen omdat hij later dit jaar nog genoeg van huis is.
'@vlek roosen nooit meer op niveau na zijn ziekte? Heb je het dan over het voorjaar of het hele seizoen? Want in de tour liet hij een heel goed niveau zien en ook daarna met de tacx pro classic was het dik in orde.
Wat betreft groenewegen maak ik me niet al te veel zorgen. Boom daarentegen is een flinke tegenvaller, die zie ik te laat komen voor het voorjaar...
Bepaalde leden hier op WF lijken onder de veronderstelling dat Bouwman een goede TTT rijder is. Nu begrijp ik dat Bouwman een redelijke (niet eens goede) tijdrijder is maar dat is toch net wat anders. Kan iemand mij ook maar één TTT waarin Bouwman heeft laten zien dat hij ook naast een redelijke ITT ook een redelijke TTT rijder is?
'@ghostwriter: 4e in de TTT in de Circuit des Ardennes (2015) en 6e in de Vuelta (2016), maar ik snap de ophef ook niet.
Zijn resultaten bekijkend kan Bouwman redelijk tijdrijden in geaccidenteerde tijdritten met een wat lagere gemiddelde snelheid, terwijl het in een TTT, en zeker een vlakke als gisteren, vooral om topsnelheid gaat. Vandaar ook dat sprinters vaak goede TTT-renners zijn (bijvoorbeeld Kittel bij QST en Groenewegen in de Enecotour (2016). En dus was de idee van TLJ om het met de sprinttrein te proberen ook vooraf helemaal geen gekke gedachte. De kans is groter dat Van Hoecke 200 meter met 55-58 km/h op kop kan rijden, dan dat Bouwman dit kan. Maar helaas viel het resultaat nogal tegen.
'@gardeyn
"En dus was 't idee van TLJ om het met de sprinttrein te proberen ook vooraf helemaal geen gekke gedachte. De kans is groter dat Van Hoecke 200 meter met 55-58 km/h op kop kan rijden, dan dat Bouwman dit kan. Maar helaas viel het resultaat nogal tegen."
Dus 't was een bewuste keuze om met de sprinterstrein een matige TTT neer te zetten om Roglic te helpen met 't doel in de T/A een goed resultaat neer te zetten.
In deze gaat 't niet alleen maar om Koen Bouwman, maar ook om Stef Clement en een zieke Wynants.
@jvh93
De ploeg geeft zelf aan en terecht dat 't resultaat zwaar tegenviel. Dus wie heeft hoge verwachtingen?
@ghostwriter
Mag ik er aan herinneren dat Koen Bouwman in NC ITT 5e. werd; waarbij 't verschil met tijdrijder Jos van Emden 1 sec. was.
Dat hij in de Dauphine tegenviel, nadat hij de dag ervoor zijn 1e. WT-zege haalde. {Ik zit niet in zijn fanclub}
'@kelderfan: begrijpend lezen leer je op de basisschool.....
Een voorbeeld van mijn stelling: 2e plaats: Michelton-Scott (1 klimmer en de sprinttrein van Ewan met 2 tijdrijders) reed een uitstekende TTT
En 5e worden bij het NK is leuk en goed, maar dat maakt hem natuurlijk niet onmisbaar voor een TTT. Dat is a) en andere discipline en b) het NK was 50 km. Vandaar ook dat Van Emden niet veel beter was, want a) die is beter in kortere tijdritten en b) die had net de Giro gereden en bleek ook in de Tour niet in beste vorm.
Een zieke coureur is niet zo maar even te vervangen. Het is geen Cycling manager spel! Denk alleen al aan de reis en trainingsschema's.
Clement in T-A? Als ze Clement opgesteld hadden in T-A had je weer lopen janken dat hij niet in Catalonië start, terwijl Kruijswijk daar wel start en Clement toch de vast klimknecht van Kruijswijk is.
TLJ heeft de keuze gemaakt om T-A niet met het sterkst mogelijke team te rijden. Daar kun je vanalles van vinden, maar het is nu eenmaal de realiteit.
En dan valt het resultaat ook nog tegen. Ja, dat is zuur en slecht. Op papier zouden ze toch wel 20 seconden sneller gekund moeten hebben. (en met Bouwman misschien wel 22)
Gaat het in een ttt niet veel meer om teamwork dan individuele kracht? Bij BMC hadden ze niet de beste individuen, die zaten bij sky. Bevin was een van de belangrijkste motoren en die zou ik bij de tt aan het einde van deze ronde niet opschrijven.
Als je puur op papier zou kijken mag sky zich hard gaan schamen volgens jullie met een Thomas kwiatkowski castroviego Kiryenka Froome en die andere 2 namen zijn vast ook niet mis
'@gardeyn
Met halve waarheden lieg je, dat leer je ook op de basisschool.:)
Mitchelton-Scott heeft met Adams en Daryl Impey 2 mannen, die 't goed tot redelijk goed doen in 't berg/heuvelwerk. Impey winnaar TDU!
Caleb Ewan heeft alleen Luka Mezgec als trein mee. Verder Hepburn, Durbridge en Bauer als de tijdrijders.
Dat is 't verschil met TLJ; die 't met de sprintrein wilde doen.
@Random
Je moet 't zeker hebben van teamwork, maar 't belangrijkste is dat er 4 man aan moeten komen; dus heb je minimaal 4 tijdrijders nodig.
Dat zie je aan Mitchelton-Scott die 3 tijdrijders + 2 berg/heuvelmannen, die ook de tijdrit beheersen mee nemen.
Dat ook andere ploegen 't minder doen is toch niet relevant. Lotto-Soudal met Campenaerts deden 't ook niet goed.
Boom en Groenewegen geven op met verkoudheid, ik ben bang dat voor Boom RvV en PR te vroeg komen, want dit had hij juist nodig om in vorm te komen. Dan wordt het weer een verloren voorjaar voor Lars Boom, maar nou wel om begrijpelijke oorzaken. Achter 3,5 week is de RvV er al, dat zie ik niet zitten, jammer.
Ontkennen dat je in de top acht een ploeg of vijf terug kunt vinden die voor een deel uit een sprinttrein bestond is ook een optie natuurlijk. Of je kunt ze echt niet vinden, omdat je gefocust bent op andere (voor deze ploegentijdrit irrelevante) kwaliteiten, dat het niet lukt om renners als bijvoorbeeld Impey als zodanig te herkennen.
Een belangrijke kracht voor de dag van gisteren (Van Poppel) had blijkbaar een hele slechte dag. Dat is veel relevanter, voor gisteren en voor de rest van de week, dan de afwezigheid van renners die goed van pas zouden komen in een wat zwaardere en langere ploegentijdrit.
'@kelderfan: Impey won idd TDU en Impey is ook al jaren onderdeel van sprinttreinen. Zelfs in de TDU die hij won! Dat iemand maar een rol kan spelen, zoals in jouw gedachten, dat is pas een halve waarheid....
En waarom noem je Van Emden en Van Hoecke wel onderdeel van de sprinttrein, maar Durbridge, Hepburn en Bauer niet? Een of twee van die mannen hebben toch dezelfde rol: Impey, Mezgec en Ewan voorin afzetten?
'@kelderfan
Je zit hier anders zelf ook halve waarheden te verkondigen. Yates is de enige klassementsman hier. Mezgec, Impey, Hepburn, Bauer zijn net zoveel onderdeel van de sprinttrein als Wagner, Van Hoecke, Wynants en Van Emden dat zijn bij Lotto-Jumbo, alleen zijn die van Mitchelston-Scott een stuk beter en allrounder.
Ik ben benieuwd of het nog een overweging is om Boom nu door te schuiven naar Catalunya of dat Italiaanse rondje in die week. Ik kan me voorstellen dat met deze benen de Vlaamse koersen intrekken betekent dat hij daarin achter de feiten aan blijft lopen. Misschien is het richting Roubaix helemaal niet verkeerd om later in te voegen, maar wel met meer goede koersdagen in de benen.
"Een belangrijke kracht voor de dag van gisteren (Van Poppel) had blijkbaar een hele slechte dag. Dat is veel relevanter, voor gisteren en voor de rest van de week, dan de afwezigheid van renners die goed van pas zouden komen in een wat zwaardere en langere ploegentijdrit."
Kijk dat is zeker veel relevanter, maar met 1 man die niet goed is er toch nog geen probleem voor de TTT.
Je hebt 't zelf al eerder genoemd, dat Wynants niet is gestart in de Strade omdat hij ziek was geworden en omdat hij toch nog in Italie was opgenomen in de T/A. Dus die was ook nog niet goed. Dan kom je al snel te kort, wat de TTT-coach ook heeft benoemd.
Maar 't heeft alles te maken met keuzes.
En ja Lars Boom zou zeker mee kunnen naar de Settimana Internazionale Coppi e Bartali, dan kan hij niet de E3 rijden.
@imbatido
"Je zit hier anders zelf ook halve waarheden te verkondigen. Yates is de enige klassementsman hier."
Oh en Impey dan, die kan geen klassementen rijden; hij heeft net de TDU gewonnen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.