'@Kelderfan
Quote: Ik ben benieuwd naar 't verhaal van Fanny.
Vandaag een hele mooie bergachtige 2e etappe (koniginnenrit) gezien in de Coppi a Bartali via uitgestelde video op PMGlivesport.
TLJ deed vandaag in het begin van de koers het kopwerk om de vluchters terug te halen wat ook lukte.
Daarna was aan Eenkhoorn, Powless en Bouwman om in nog overgebleven peloton mee te gaan met o.a. Sky en Movistar.
Eenkhoorn kon al snel niet aanhaken en dus Powless en Bouwman in de zeer hard verreden etappe bergop.
Daarbij maakte Bouwman een zeer goede indruk en was op het eind van de laatste 5 a 10km de enige overgebleven TLJ renner in een groep van 7 renners.
Diverse renners probeerde in de laaatste kms nog weg te komen waarbij Bouwman slim was en niet steeds meeging.
Op ongeveer 2-3 km plaatste hij een hele sterke demarrage vanachter uit en leek zeker op een overwinning voor TLJ af te stevenen.
Echter in een onoverzichtelijk bocht met slecht wegdek ging hij geheel onverwcht heel hard onderuit en viel vol op zijn gezicht.
Dat had niet met zijn stuurmanskunst te maken maar door een kleine plas van de gesmolten sneeuw. Pure pech dus.
Het was een verschrikele crash en ik verwachtte niet dat hij nog verder zou rijden.
Echter nog geen 1 minuut later zat hij ineens toch weer de kopgroep die de finale van de laatste km inging.
Ongelovelijk wat een karakter heeft die jonge renner van TLJ !
Diep respect als je na z'n verschrikkelijk val nog als 6e in de kopgroep kunt eindigen in dezelfde tijd als de winnaar.
Ik denk dat, als hij niet met pech ongelukkig gevallen was, hij vandaag de leiderstrui in het AK van Eenkhoorn had overgenomen en zeker met zijn goede ITT voor zondag op komst.
Eerlijk gezegd had ik de eveneens jonge Powless vandaag sterker verwacht, maar hij kon de harde race bergop niet meer volgen, maar werd toch nog knap 10e.
Het is nu afwachten hoe Bouwman eraan toe is na die hele zware valpartij.
Van wat ik gezien heb is hij naar het ziekenhuis gebracht voor onderzoek.
Normal gesproken zie ik zo'n renner de andere dag niet meer opstappen.
Maar het is volgens van wat ik vandaag in de beelden gezien heb een hele harde.
Hieronder heb ik nog wat beelden gevonden tw de crash (2e filmpje) en hoe hij terugkwam na de crash (1e filmpje).
https://twitter.com/BrainOnWheels/status/977234746366418945
De rit is waarschijnlijk vanavond ook nog terug vinden op You Tube
Leuk dat we het al over renners voor volgend seizoen gaan hebben,......maar nog een beetje vroeg!?
Voorlopig de komende resultaten maar eens afwachten de komende koersen.
Gedurende het seizoen zal er natuurlijk gekeken worden naar wie verlengd gaat worden en wie niet.
Op basis daarvan kan je kijken naar welke renners beschikbaar en haalbaar zijn met je budget. Verwacht dat rond de tour een en ander intern al wat verder bekend zal zijn.
Maar speculeren blijft leuk:
Haalbaar en denk niet te duur (op voorwaarde goed herstel van blessure): taco vd hoorn
'@xistnc
Quote: Iets teveel risico, flinke schuiver, meer niet.
Tjonge jonge, wat een cynish quote van jou.
Wat een bijdrage van jou hier op het forum.
Hij viel in een bocht waar een klein beetje smeltwater lag die hij nog probeerde te ontwijken op een slecht met scheuren bedekt wegdek.
Dan jouw conclusie een flinke schuiver, meer niet.
Ziehier dan een gedeelte van het verhaal door de TLJ ploegleider.
Hij haalde nog wel de streep, werd zelfs zesde, maar is daarna ter controle naar het ziekenhuis vervoerd. Daar is hij behandeld aan meerdere schaafwonden in zijn gezicht en een pijnlijke duim.
Daarnaast brak hij zijn voortanden.
Bouwman is ondanks zijn val opgeklommen naar de derde plaats in het klassement.
Het is maar zeer de vraag op hij überhaupt nog kan starten morgen met deze erwondingen
Er zullen denk ook nog wel foto's genomen worden om te kijken of er iets gebroken is en of hij een hersenletsel heeft opgelopen.
Het is in ieder geval wel heel erg sneu voor hem in de eerste plaats en voor TLJ met de winst van deze etappe die voor het grijpen lag en misschien de latere eindwinst.
'@Fanny
Koen was al aan het slippen voor die strook met smeltwater. Zoals je op het filmpje ziet, valt hij pas een stukje verder.
Het was een bocht die afliep naar de buitenkant, zo'n bocht moet je nu eenmaal wat voorzichtiger nemen.
Het woord 'ziekenhuis' klinkt heftig, maar dat is gangbaar in zulke situaties. Hij heeft flink het asfalt gekust en dat is nooit goed voor je gebit, met bovendien wat bloed tot gevolg. Daardoor ziet het er niet prettig uit. De schaafwonden komen door het glijden over het asfalt, wat er meteen ook voor zorgt dat de kans niet groot is dat hij wat breekt.
Al met al is het niet meer dan een gemiddelde valpartij, waar een beetje wielrenner er toch gauw een aantal van beleeft per jaar. Dat kun je cynisch vinden, maar misschien moet je het gewoon zelf iets minder dramatisch aanzetten.
'@jvh93
Ik ben bang dat hij weleens het nodige gebroken kan hebben zoals bv zijn duim/vingers of kaak want hij kwam erg hard op zijn hand en gezicht terecht.
Maar volgens onderstaande bericht in de Gelderlander wil hij graag weer op de fiets stappen.
Wat een bikkel na zo'n valpartij om direct weer op de fiets te stappen daarna ook nog eens in de kopgroep finishen.
Respect is hier, voor mij, op zijn plaats.
Dan stellen die voetballers toch niets voor, tov wielrenners, met hun aanstellende blessures die over het algemeen niet veel voorstellen.
https://www.gelderlander.nl/wielersport/koen-bouwman-crasht-in-italie-gebroken-tanden-en-schaafwonden-in-gezicht~af2d53ec/
Resumerend.
Er zijn toch de laatste tijd wel een aantal blesures bij verschillende renners opgelopen.
Eerst Olivier (nu gelukkig hersteld),Tolhoek (knie), Gesink (knie), Lindeman (handen), Boom (hart) en nu misschien Bouwman.
De spoeling voor TLJ begint dun te worden voor de komende koersen en de hoogtestages.
'@Fanny
Bedankt voor je bijdrage en onderbouwing. Ik heb de race inmiddels ook bekeken.
Maar Koen nam die bocht te snel, daardoor ging hij slippen en weg kans op de zege. Maar ik hoop voor hem, dat hij morgen toch kan starten, want hij heeft een kans om in de top drie te eindigen zeker met zijn tijdrit.
Powless is nog een neo en dat hij al zover is, lijkt mij toch echt goed. Hij is bijvoorbeeld beter op dreef in dit rondje dan Sky-talent Sivakov.
Maar hoe 't ook afloopt, vind ik de keuze om deze rondes op te nemen in 't programma heel goed voor de ontwikkeling van die jonge renners.
Zelfs Mollema zegt, dat 't een pittig rondje was met draaien en keren {AGR}.
Zeeman zegt bijvoorbeeld, dat TLJ geen renners heeft voor de AGR/WP/LBL, maar in zo'n rondje zorg je voor aanwas. Zo'n Giulio Ciccone is een talent, die dit werk ook goed aankan. Powless en Kuss komen die jongen weer tegen in Utah.
Bouwman nam de risico's die je moet nemen om zo'n etappe te kunnen winnen maar jammer genoeg ging het net één keertje fout. Natuurlijk is het zonde maar tegenlijkertijd is dat wel de mentaliteit die je moet hebben om etappes te winnen. Hopelijk kan hij de komende dagen nog meedoen om de eindoverwinning of ten minste een goed klassement. Ik ben een fan!
Zojuist gelezen dat Bouwman vandaag toch weer opstapt na die vreselijke zware val van gisteren.
Dat had met een klein beetje minder geluk helemaal verkeerd kunnen aflopen toen hij met zijn hoofd op het asfalt kwam.
Sommige renners hadden in een verleden minder geluk en konden het soms niet meer navertellen.
Gelukkig kwam hij met zijn kaak op het asfalt terecht en ik denk dat hij ook voordeel heeft gehad van zijn helm.
Dus nu na scan van gisteravond in het ziekenhuis gelukkig niets gebroken (kaak/heup) behalve wat tanden, geschaafd lichaam en een verstuikte duim.
Benieuwd of hij vandaag het peloton kan bijhouden omdat het zeer moeilijk zal zijn om te eten met die afgebroken tanden.
Ook het lichaam zal vandaag in de herstel stand gaan staan na die zware crash.
Als hij de dag goed doorkomt kan hij misschien morgen nog een goede individuele klimtijdrit rijden en toch nog op het podium terecht komen.
Dat zou dan echt grote klasse van hem zijn.
Wat een bikkel en een wat mentaliteit om vandaag na zo'n crash toch nog op te stappen.
Dat zie ik bij sommige andere TLJ renners niet zo snel gebeuren.
Ik ben evenals @ghostwriter vanaf nu ook een fan van hem geworden.
🇮🇹#CoppieBartali @koenbouwman will start today’s stage. A ct scan showed no injury’s that prevent him from racing. He’s had a good night last night and really wants to try to finish today’s stage
@Borsje
@Bikkel. Die mentaliteit was volgens mij een van de redenen waarom TLJ destijds hem (op zich geen supertalent zijnde) oppikte.
Inderdaad, ook bij SEG Racing was men destijds ook die mening toegedaan toen ze hem namen uit het jongeren/belofte circuit.
Omdat ik de NL beloften veel in koersen heb gevolgd en nog steeds volg, heb ik dat van nabij gezien en meegemaakt.
Bouwman was natuurlijk wel een talent en een goede vertrouwde knecht die goede ITT en klimmersbenen heeft, maar geen supertalent.
Hij verbetert zich elk jaar en dat is waar ook TLJ naar kijkt.
Sommige supertalenten fietsen niet meer of verbeteren zich niet meer en staan stil in hun ontwikkeling.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.