Feitelijk heeft Sunweb heel behoorlijke kopmannen met Dumoulin, Kelderman en Matthews. Zij hebben veelwinnaar Barguil laten gaan, die ook goed was voor een aantal overwinningen. Nu vallen 3 kopmannen weg of tegen, maar is de malheur niet groter dan bij TLJ, waar Gesink en Boom zijn weggevallen.
Dat Matthews nog met lege handen staat, is een tegenvaller. Kelderman was érg goed op weg, maar heeft dito vaak tegenslag als Gesink. Dumoulin komt nog wel met zijn piek later dit seizoen, dus kun je nu nog niet afrekenen op uitgebleven resultaat (idem als dat je Kruijswijk nu ook nog niet afrekend).
Naast deze drie, heeft Sunweb best wat renners die nog niet hebben gescoord, terwijl dat wél tot de verwachting/mogelijkheden behoort. Dit heeft ook te maken met het rijden van een kleiner programma door de smalle selectie (= keuze van ploegleiding!) en de stormachtige ontwikkeling van Oomen die nog niet bevestigd dit voorjaar. Renners die hadden kunnen scoren zijn wat mij betreft Walscheid, Kragh Andersen, Theuns en Vervaeke. Teunisse en Bauhaus scoren goed. Voor de rest zit de ploeg vol met jonge renners en typische knechten, duidelijk in dienst van de 3.
Wat dat betreft vind ik de selectie van TLJ beter in balans, al hebben zij niet iemand die direct in aanmerking komt een grote ronde te winnen (los van het feit dat Kruijswijk zijn unieke kans heeft gehad). Dan kun/moet je in de breedte meer kúnnen scoren. Dan denk ik aan renners als Kruijswijk, Roglic, Bennett en Gesink voor etappes/korte rondes, v. Poppel en Groenewegen in de sprints, Boom, van Emden en Roosen. Wanneer Battaglin of Eenkhoorn wint, is de een extra (net zoals wanneer Geschke of Arndt zou winnen).
Mijn tussentijdse mening is dat TLJ beter presteert dan vooraf verwacht (zeker zonder voorjaarskopman) en Sunweb minder dan verwacht (mede door smalle selectie en pech). Laten we na de Giro kijken of Sunweb haar hoofddoel weet te bereiken, dat zou namelijk zeer knap zijn en het seizoen al een voldoende geven.
"Waarom zouden zij drie knechten moeten ontslaan om 1 kopman extra te halen."
Kom op kelderfan, ik begrijp dat logica niet jouw strong suit is maar dit moet zelfs jij wel kunnen begrijpen zonder hulp. Een kopman verdient veel meer dan een knecht en als Sunweb een extra kopman aan wil trekken zullen ze daar ruimte voor moeten maken in het salarishuis. Dat zal dus ten koste moeten gaan van het aantal knechten (of renners van de tweede lijn). Hoe anders zou Sunweb het salaris van een extra kopman kunnen betalen?
@Witte Trui
Het verschil tussen Boom en Gesink aan de kant van LottoNL en Matthews, Dumoulin en Kelderman aan de kant van Sunweb lijkt mij toch wel duidelijk? Bij LottoNL zijn Kruijswijk, Roglic en Groenewegen de absolute kopmannen en Boom en Gesink niet terwijl bij Sunweb Matthews, Dumoulin en Kelderman de absolute kopmannen zijn. Boom en Gesink kan je beter vergelijken met Theuns en Oomen dan met Matthews, Dumoulin en Kelderman. Jouw vergelijking gaat dus totaal niet op. Op hoeveel overwinningen zou LottoNL staan zonder Roglic en Groenewegen?
ZLM tour gaat niet door. Afgelopen jaren de ideale voorbereiding geweest voor de sprinttrein richting de tour de France. Ik ben benieuwd waar ze nu de puntjes op de i gaan zetten. Ik hoorde dat TLJ dit jaar de ronde van Slovenië wilde gaan rijden met Roglic. Ik weet niet of dat überhaupt sprint etapes zijn?
Ik denk in de breedte dat TLJ Sunweb ondertussen gepasseerd is en vooral meer kwaliteit heeft in de 2e lijn. Sunweb heeft een paar hele talentvolle klimmers binnen gehaald maar eer je daar een beetje van kan profiteren ben je al even verder. Op dat punt lijken de aankopen van TLJ Powless en Kuss al met ietsje verder. Sunweb heeft alleen met Dumoulin en Matthews 2 echte wereldtoppers in huis en die heeft TLJ alleen maar met Roglic. Als je dan kijkt dat Sunweb eigenlijk het wegvallen van Barguil niet meteen kan invullen is dat wel een grote aderlating geweest. Dan heb je wat pech erbij, ja dan gaat het opeens hard. Op dit moment heeft Sunweb vooral last van de smalle selectie en de blessures bij een paar van hun toprenners. Maar hun seizoen gaat eigenlijk nu pas beginnen... Matthews zou de komende week moeten gaan scoren en daarna is het aan Dumoulin om de start van dit seizoen recht te trekken.
'@Jotto Meestal heeft die koers altijd wel 2 sprintetappes, ook de Route de Sud zou nog een alternatief kunnen zijn... maar het zal een streep door de rekening zijn voor veel sprinters. Daarnaast heb je natuurlijk nog de WT wedstrijden in Zwitserland en Frankrijk.
"Kom op kelderfan, ik begrijp dat logica niet jouw strong suit is maar dit moet zelfs jij wel kunnen begrijpen zonder hulp. Een kopman verdient veel meer dan een knecht en als Sunweb een extra kopman aan wil trekken zullen ze daar ruimte voor moeten maken in het salarishuis. Dat zal dus ten koste moeten gaan van het aantal knechten (of renners van de tweede lijn). Hoe anders zou Sunweb het salaris van een extra kopman kunnen betalen?"
Jouw logica is sterk onderbouwd?; meestal begrijp ik jou, maar in deze verschil ik met jou van mening.
Weet je nog, dat TLJ een potje had voor 't halen van Van Baarle; waarom zou Sunweb geen geld meer hebben voor een extra kopman/goede renner.
Het kan toch ook met de beschikbaarheid te maken hebben en wat @rahimns aangeeft. Een talent als Barguil vervangen is ook niet zo maar ingevuld.
'@kelderfan
Je maakt een enorme veronderstelling dat Sunweb nog wat geld achter de hand heeft. Ik geloof daar niets van aangezien ze anders niet zo enorm bezuinigd hadden op de ondersteunende staff (ploegleiders, mecanicien, etc.). Er is reden tot kritiek op de ploegleiding van Sunweb maar dat maakt ze niet direct een slechte ploegleiding. Ik wil me ook excuseren, mijn reactie op die van jouw is onnodig fel en ik ben ook helemaal niet van mening dat logica niet jouw strong suit is. Heb slecht geslapen vannacht en ben duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Nogmaals mijn exusses.
Ik ben niet helemaal mee met de opmerking dat Powless en dan ook nog Kuss zelfs verder zouden zijn dan de jonge Australiers van Sunweb. Ik heb dat zeker nog niet zo ervaren. Van het rijtje Powless, Hindley, Kuss, Storer lijkt Kuss me het minst ver en sowieso ook de minste kans te hebben op een grote toekomst.
Powless heeft dan behoorlijk gereden in Coppi e Bartali, maar dat was een matig bezette wedstrijd van het niveau waarop Hindley en Storer nog niet gereden hebben bij Sunweb. Storer was vorig jaar al goed in de TDU, en Hindley deed het ook al een paar keer heel goed op het lager bezette .1 niveau. Op WT niveau heb ik verder vorige week een hele hoge Hindley gezien in etappe 5 van het Baskenland. Ik zou dus Powless op gelijke hoogte zetten met Hindley, Storer een stukje daaronder en Kuss daar weer een stuk onder.
Wat betreft de breedte van beide selecties. Sunweb zit op dit moment gewoon in een mindere periode. Ik denk echter dat ze in de breedte niet veel onder doen voor TLJ, misschien zelfs nog wel iets verder zijn. Ze hebben met:
Dumoulin, Kelderman, Matthews, Arndt, Oomen, Bauhaus, Walscheid, Teunissen, Theuns, Kragh Andersen gewoon ook een redelijke kern in de breedte die overal mee kan doen. Verder ook nog Hindley, Storer, Kamna, Hamilton, Vervaeke die echt wel wat talent hebben. Het valt gewoon even niet op zijn plek waar dat bij TLJ nu wel goed gaat.
De rollen gaan vanzelf een periode weer omgedraaid zijn, en dan betekent dat ook niet meteen dat Sunweb een betere selectie heeft dan TLJ. ;)
PS: Ik zou zeggen dat TLJ met Roglic en Groenewegen toch ook gewoon 2 wereldtoppers heeft. Ik zou geen sprinter kunnen noemen waarbij ik durf te zeggen dat die Groenewegen 6/10 keer klopt in een sprint.
'@luckyloek
Je berijpt duidelijk niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat de rol van Boom en Gesink binnen de LottoNL ploeg vergelijkbaar is met de rol van Theuns en Oomen bij de Sunweb ploeg. Van Boom en Gesink worden niet veel geweldige prestaties verwacht. Bij LottoNL worden die vooral van Kruijswijk, Roglic en Groenewegen verwacht. Bij Sunweb zijn dat Matthews, Dumoulin en Kelderman. Je kan die drie dus niet qua rol en belang voor de ploeg vergelijken met Boom en Gesink.
'@ghostwriter; eens met de rol van de betreffende renners. Echter werden wél resultaten verwacht van Gesink (etappes grote rondes, PN en klassement TDU) en Boom (meedoen in finale/podium voorjaarsklassiers, kleine rondjes lage landen), terwijl Oomen en Theuns nog als talent te boek staan. Dan mis je 'ingeschat resultaat' wanneer die 2 van TLJ uitvallen.
'@Witte Trui
Ik denk dat er van Theuns en Oomen wel degelijk vergelijkbare resultaten worden verwacht als van Boom en Gesink. Theuns zou ik ook zeker geen talent meer noemen met zijn bijna 27 jaar. Vorig jaar eindigde hij in de top tien van Parijs-Roubaix. Dat is Boom al sinds 2015 niet meer gelukt. Trouwens vallen Theuns (op het verkeerde moment ziek geworden) en Oomen dit seizoen ook tegen. Sunweb heeft gewoon een ongelukkig jaar maar dat kan over zes maanden totaal anders zijn gezien de kwaliteit die ze hebben.
'@ghostwriter, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Van Gesink en Boom mag je mits ze gezond zijn best wel resultaten verwachten in de wedstrijden waar ze zelf goed willen zijn. Zij zullen daar zelf ook zo over denken. Bij Theuns en Oomen mag je hopen op een resultaat, maar daar zullen ze niet keihard op afgerekend worden.
Het is ook duidelijk te merken aan de reacties van de gemiddelde wielerflitser dat er anders met de verwachtingen wordt omgegaan bij deze renners. Daar zijn de verwachtingen soms wellicht niet realistisch, maar er mag best iets van die twee verwacht worden mits gezond.
Kunnen we eigenlijk ook niet stellen dat sunweb gewoon ver boven hun stand hebben gepresteert vorig jaar. Dumoulin is natuurlijk de echte wereldtop, Mathews vooral in de komende weken en door uitvallen van Sagan vorig jaar de groene trui. Doordat kelderman vooral ziek en geblesseerd was vorig jaar was hij uitgerust voor de vuelta. Presteren ze gewoon niet meer dan naar hun kunnen? Zo is kelderman absoluut geen (veel)winnaar en als hij er nu wel bij was had sunweb echt niet op 8 overwinningen gestaan. Tja Oomen wordt overal terecht geprezen maar moet zich dit jaar bewijzen en echt resulatetn neerzetten. Talent blijf je niet eeuwig!
Bij tlj heb je voornamelijk roglic en Groenewegen als wereldtop. Kruijswijk zit daar net onder maar kan dus wel een uitschieter hebben voor podium. Maar zit er dus altijd net onder. Daarbij is de kans erg groot dat Bennet top 5-10 in de giro rijd. Dus is de tlj in de subtop een stuk breder. Maar met een goede Tom kan het seizoen voor Sunweb toch nog goed komen. Of de rest nu presteert of niet.
Volgensmij heeft Sunweb gewoon een sterke ploeg, iets te klein en veel pech. Matthews kelderman Theuns Dumoulin de belangrijke mannen hadden allemaal wel iets. Tel daarbij op een kragh andersen en oomen waar het nog niet helemaal op z'n plek valt en het falen van de tweederangs sprinters tot nu toe:walscheid Arndt etc. Bauhaus enige overwinning behaalt, die komt er wel zeker een toekomstige kopman
#TLJ met BJL in een sterke rol BP#; hij ontbeerde wel enige steun in de finale.
Het enige wat ik mij afvraag; TLJ zou aanvallend koersen, maar omdat zij niet mee zaten, was er geen andere keuze dan mee op kop te rijden, waardoor TLJ zijn halve ploeg opblies. Die mannen mis dan wel op belangrijke momenten. BMC pakte dat bijvoorbeeld veel slimmer aan. Die zag je pas in de plaatselijke ronde op kop van 't peloton komen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.